Uitgebreid kerstontbijt

14-12-2011 11:31 51 berichten
Dit jaar doen wij met mijn ouders een kerstontbijt in plaats van diner.

Ik wil het dus lekker uitgebreid maken, maar ook weer niet te zwaar.

Eerst zat ik te denken aan een 3-gangen ontbijt, maar liep ik een beetje vast.

Nu denk ik aan kleine stolletjes waar plakjes van gesneden kunnen worden (grote zit je meteen vol van), een roomboter kerstfiguur, kleine croissantjes, en dan loop ik vast.

Heeft iemand leuke ideetjes voor kleine hapjes? Het moet niet te zwaar zijn, want ik vind het jammer als iedereen na 2 hapjes vol zit. Dat is voor mij ook een reden om geen normale grote broodjes er bij te doen.

Het mag veel werk zijn, dat is geen probleem. Liever geen vis.

Ben benieuwd of jullie wat ideetjes hebben!
quote:kale62 schreef op 14 december 2011 @ 11:53:

Blini's zijn helemaal hot.

Die kun je met van alles en nog wat beleggen.Klopt! Heb je een lekker recept zonder vis?
Alle reacties Link kopieren
quote:knagertje schreef op 14 december 2011 @ 11:37:

Zo dat zijn snelle reacties, dank jullie wel allemaal.

Kwarteleitjes zat ik ook al aan te denken, maar hoe hou ik die warm?

Smoothies, goeie!

@ MV, ik hou niet van zalm, zou ik dat kunnen vervangen door dunne plakjes spek? Dan wil ik graag het recept van je.

Ja zeker kan je het vervangen, ook door een mooie Italiaanse ham of ander vlees, dit is het recept;

Ingrediënten;

1 pakje gerookte zalmfilet (200 gr.)

½ zakje verse bieslook

40 gr. echte boter

6 eieren

1 dl kookroom of evt. koffieroom

zout en versgemalen peper

Bereiding;

Zalm in dunne reepjes snijden. Boven kopje bieslook fijn knippen. Ondiepe schaal of groot bord voorverwarmen. In pan met dikke bodem helft van boter zachtjes smelten. In kom eieren loskloppen met room, zout en peper. Eimengsel in pan schenken. Al roerend eimengsel langzaam laten stollen tot dikke vloeibare en glanzende massa ontstaat.

Pan van het vuur nemen. Rest van boter, reepjes zalm en helft van bieslook door eimengsel roeren. Overdoen in warme schaal. Rest van bieslook erover strooien.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 december 2011 @ 12:00:

[...]

Ja zeker kan je het vervangen, ook door een mooie Italiaanse ham of ander vlees, dit is het recept;

Ingrediënten;

1 pakje gerookte zalmfilet (200 gr.)

½ zakje verse bieslook

40 gr. echte boter

6 eieren

1 dl kookroom of evt. koffieroom

zout en versgemalen peper

Bereiding;

Zalm in dunne reepjes snijden. Boven kopje bieslook fijn knippen. Ondiepe schaal of groot bord voorverwarmen. In pan met dikke bodem helft van boter zachtjes smelten. In kom eieren loskloppen met room, zout en peper. Eimengsel in pan schenken. Al roerend eimengsel langzaam laten stollen tot dikke vloeibare en glanzende massa ontstaat.

Pan van het vuur nemen. Rest van boter, reepjes zalm en helft van bieslook door eimengsel roeren. Overdoen in warme schaal. Rest van bieslook erover strooien.Jummmm, dankje!
Ik heb als amuse wel eens een mini sandwich gemaakt met pate (kan champ./wild of gewone pate) met cranberry compote;

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ahhh dat ziet er heerlijk uit!! Mag ik het recept van je hebben?

Ik blijf me verbazen ove wat je allemaal voor heerlijke dingen maakt. In elk topic komen er weer nieuwe foto's naar voren.

Kan je geen kookworkshop-dagen gaan organiseren ?
Wat een leuk idee van je!!
quote:Mylene_Valerie schreef op 14 december 2011 @ 11:50:

[...]

Zit maar een heel klein beetje gerookte zalm in.

Als je geen vis lust is een klein beetje al teveel

Verder zou ik ook lekkere griekse joghurt op tafel zetten, met schaaltjes noten/fruit/ honing/
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
En maak er een champagneontbijt van, neem aan dat je niet om 8 uur al aan het ontbijt zit, een later ontbijt is ook meer trek, dus dan wil je wel meer dan 2 hapjes
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik maak meestal zelf mini broodjes maar als je wilt kopen dan is deze ook nog lekker voor erbij, zijn zoete mini broodjes met chocoladestukjes erin.

Klinkt allemaal goed.

Hoe laat zijn we uitgenodigd?

Overigens zijn chocoladebroodjes ook lekker. Kant en klaar bij de aldi. Alleen nog even in de oven.

Worstbroodjes:

Sauzijnen leegdrukken en plakjes bladerdeeg hiermee vullen.

Voor de kerstige, kun je met zo'n steker sterretjes en kerstbomen uit bladerdeeg steken en die op je worstbroodjes plakken. Beetje zout er op, voor het glinsteren.
quote:nlies schreef op 14 december 2011 @ 12:17:

[...]

Als je geen vis lust is een klein beetje al teveel

Verder zou ik ook lekkere griekse joghurt op tafel zetten, met schaaltjes noten/fruit/ honing/In de OP stond niet GEEN vis, maar liever geen vis. Dus dacht ik opper het.
Jummie wat een heerlijkheden! Ik zou zelf ook kwarteleitjes heel kort koken of pocheren, en dan in een croissantje rollen (danerolles). Als ze dan uit de oven komen opensnijden. Dan zie je het kwarteleitje half doorgesneden. Ziet er erg mooi uit en blijft warm!

Verder lekkere fruitsalade of prikkertjes met drie soorten weghapfruit zoals ananas, aarbei en framboos met een muntblaadje.

Kleine puddinkjes om zo weg te happen, met proseccosmaak.

En minibroodjes met lekkere smeersels en boter in de vorm van een kerstboom. En alles kleingesneden, kwart plakjes kaas, rolletje ham e.d..

een komkommer met zalmvulling (komkommer uithollen, vullen met zalmsalade, goed aandrukken, in de koelkast leggen en dan aansnijden, dan heb je rondjes komkommer met zalm erin)

Bakjes van chocolade met daarin iets van caramelmousse.

Brownies in hele kleine stukjes met poedersneeuw (poedersuiker natuurlijk) en een framboos erop.

En miniglaasjes prosecco natuurlijk
@MVquote:knagertje schreef op 14 december 2011 @ 12:14:

Ahhh dat ziet er heerlijk uit!! Mag ik het recept van je hebben?

Ik blijf me verbazen ove wat je allemaal voor heerlijke dingen maakt. In elk topic komen er weer nieuwe foto's naar voren.

Kan je geen kookworkshop-dagen gaan organiseren ?
quote:StabiloBoss schreef op 14 december 2011 @ 12:21:

Klinkt allemaal goed.

Hoe laat zijn we uitgenodigd?

Overigens zijn chocoladebroodjes ook lekker. Kant en klaar bij de aldi. Alleen nog even in de oven.

Worstbroodjes:

Sauzijnen leegdrukken en plakjes bladerdeeg hiermee vullen.

Voor de kerstige, kun je met zo'n steker sterretjes en kerstbomen uit bladerdeeg steken en die op je worstbroodjes plakken. Beetje zout er op, voor het glinsteren.DIt herinnert me eraan dat ik van die kleine koffiebroodjes wou. Hebben ze die toevallig ook bij de aldi?
quote:lionlily schreef op 14 december 2011 @ 12:22:

Jummie wat een heerlijkheden! Ik zou zelf ook kwarteleitjes heel kort koken of pocheren, en dan in een croissantje rollen (danerolles). Als ze dan uit de oven komen opensnijden. Dan zie je het kwarteleitje half doorgesneden. Ziet er erg mooi uit en blijft warm!

Verder lekkere fruitsalade of prikkertjes met drie soorten weghapfruit zoals ananas, aarbei en framboos met een muntblaadje.

Kleine puddinkjes om zo weg te happen, met proseccosmaak.

En minibroodjes met lekkere smeersels en boter in de vorm van een kerstboom. En alles kleingesneden, kwart plakjes kaas, rolletje ham e.d..

een komkommer met zalmvulling (komkommer uithollen, vullen met zalmsalade, goed aandrukken, in de koelkast leggen en dan aansnijden, dan heb je rondjes komkommer met zalm erin)

Bakjes van chocolade met daarin iets van caramelmousse.

Brownies in hele kleine stukjes met poedersneeuw (poedersuiker natuurlijk) en een framboos erop.

En miniglaasjes prosecco natuurlijk

Dankje voor je ideeën!

Krijg honger...
Ik vind die mini-kerststolletjes niet te eten. Dan zou ik toch voor 1 grote gaan, lekker bij de bakker vandaan.

Bij de supermarkt heb je van die leuke mini verpakkingen De Ruijter jam of hagelslag. Zitten dan bijvoorbeeld 8 stuks kleine melkhagelslag, purehagelslag en vruchtenhagelslag in. Heb je ook van appelstroop, pindakaas, honing. Leuk in een mandje leggen. Staat gezelliger dan die grote potten + veel keuze.

En dan idd zoals boven al genoemd. Roomboter in de vorm van een kerstbel/boom oid, kleine afbakbroodjes enzo.
quote:nike schreef op 14 december 2011 @ 14:56:

Ik vind die mini-kerststolletjes niet te eten. Dan zou ik toch voor 1 grote gaan, lekker bij de bakker vandaan.

Weet jij misschien of ze niet ook kleine hebben bij de bakker? Zijn ze toch lekker, en blijf ik niet met een half brood zitten.
Meng een plak roompaté van AH met een scheutje cognac, een heel superfijn gesnipperd sjalotje, wat fijngehakte pistaches (geen poeder van maken), extra versgemalen peper en evt. een frietseltje knoflook, maar beslist niet meer. Dag van te voren maken. Zalig op toost, stokbrood, blini's (nee, doe maar niet op kerstbrood...).
Oja ik zou zeker lekker aardbeien erbij doen. En ik zag in het topic van Mexicaanse kerstgerechten mangomousse langskomen, lijkt me ook heel lekker.
@knagertje: zelf (mini)-stolletjes bakken? Hou je niet te veel over en aangezien je zegt dat je er wel wat tijd aan wil besteden is dat misschien een goede optie.
ik denk dat het belangrijkste is dat je de tafel leuk aankleed, dennetakken balletjes mooie bordjes... en dan alles erop zetten wat je wilt, ik zou idd ook gaan voor alles wat je normaal ook eet maar dan in het klein!
quote:Teigera schreef op 14 december 2011 @ 22:44:

@knagertje: zelf (mini)-stolletjes bakken? Hou je niet te veel over en aangezien je zegt dat je er wel wat tijd aan wil besteden is dat misschien een goede optie.

Dat zei ik ook al, is heel makkelijk in de oven te maken.

Je neemt bijv. krentenbroodmix van AH, je neemt krenten of ik had het met boerenjongens gemaakt. Je volgt het pak op en de oven in.

Je kan dan kleintje bolletjes maken en een deel later met poedersuiker doen en je kan er een paar in de oven al met kaas bestrooien. Of je maakt 1 grote.

Andere minibroodjes zijn net zo makkelijk te maken, in diverse smaken en soorten.

Deze op de foto is een grote met boerenjongens en kaas erop;

Chocolade notenrol

- 1 blik croissantdeeg (voor 6 stuks)

- 75gr pure chocola fijngehakt

- 1 ei losgeklopt

- 3 el ongezouten noten (bv walnoten pistache of hazelnoten) fijngehakt

- bakplaat bekleed met bakpapier

Verwarm de oven voor tot 200 graden

Rol het deeg uit. Snijdt het deeg per 2 deegdriehoeken door, zodat 3 rechthoekige deeglappen ontstaan

Druk de diagonale naden dicht, snijdt elke deeglap in de lengte door

Strooi de chocola over de deegplakjes. Rol elk plakje in de breedte op zodat lange dunne rollen ontstaan.

Leg de chocoladerollen op een bakplaat met bakpapier. Bestrijk ze dun met ei en strooi de noten er over

Bak de rollen in de voorverwarmde oven 10 min goudbruin

Warm zijn ze het lekkerst
Ik bedoelde eigenlijk zonder krentenbroodmix, gewoon zelf maken met vulling en spijs. Ik wil dit jaar dit recept gaan proberen! Lijkt me superlekker en een leuk kadootje voor gasten.
Ik was gister even bij AH om kattenvoer te halen, en daar hadden ze een mooie schotel met diverse vleeswaren, mooi gevouwen wat iedereen kan, en een etiquetje van Excellent erop en kostte 15 euro.

Super duur. AH heeft bij de vleeswaren onderin verpakkingen voor zeg maar 1 persoon, kleine verpakkingen voor 50 cent.

Nou neem wat verschillende kleine verpakkingen, kijk even op die schaal hoe mooi ze het gevouwen hebben het vleeswaren en voila, voor 3 euro heb je al een mooie schotel.

Ik zou er nog een lekkere pate bij doen. Of kijk bij die verse dingen die ze hebben, zag ook mooi en lekker biefstuk beleg en rosbief.

Wat ook leuk is, een draaiplateau waar je een hele grote schaal met vleeswaren of ander beleg op legt.

Ik heb een goedkope erg leuke draaiplateau van Ikea, erg handig.

Na de kerst zet je hem in je kast en zet je bijv. je kruiden erop. Makkelijk om dingen te pakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven