Vegetariër...voorbereiden nare reacties

07-07-2015 11:48 334 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben sinds een paar weken vegegetarisch gaan eten en het bevalt mij prima. Er zijn meerdere redenen dat ik dit doe en het voelt goed. Ik kijk er alleen enorm tegenop om het aan mijn familie te vertellen. Vriendlief heeft er geen moeite mee en steunt mij er in wat ik heel er waardeer. Mijn ouders zijn enorme vleeseters en ik luste eigenlijk al weinig en at veel kip. Maar binnenkort bbq bij hun en weet nu al dat ze heel negatief gaan reageren.. alsof ik gek ben geworden of een steekje los heb. Heeft iemans ervaring of tips hoe ik het ze kan mededelen en met eventuele rare of gemene opmerkingen om kan gaan. Alvast enorm bedankt!!
quote:nina1966 schreef op 16 juli 2015 @ 15:59:

Dus jij wil echt je gelijk proberen te halen door iets simpels als vlees eten te vergelijken met een door de wet verboden iets???? Tjonge. Dan heb je zeker geen argumenten meer die wel steekhouden.

Nee, ik probeer je duidelijk te maken hoeveel impact het voor een vegetariër kan hebben om wél vlees te eten, ook al is het maar 'voor een keertje'.

quote:nina1966 schreef op 16 juli 2015 @ 16:01:

Jawel hoor dat is ook een principe, net als jij vind dat geen vlees eten een principe kwestie is En ik vind helemaal geen dierlijke producten ongezond. Erg ongezond. En nu?

We hadden het niet over het helemaal niet eten van dierlijke producten, we hadden het over vegetarisme. En het is nu eenmaal bewezen dat dat gezonder is dan dagelijks en/of bij elke maaltijd vlees eten, en ook beter voor al die andere aspecten die ik noemde.

Maar je slaat weer eens wartaal uit, met je 'vleeseten is ook een principe'.
Overigens hebben we het hier constant alleen over koeien.

Maar vlees eten is niet enkel koeienvlees.
quote:my-little-appletree schreef op 16 juli 2015 @ 13:55:

Maar als jullie zo met gastvrijheid bezig zijn een vraag terug. Als er een vlees eter komt eten, maken jullie dan ook een stukje vlees voor die persoon?Ik maak geen vlees of dierlijke producten klaar. Voor niemand.

Door het te kopen blijf je o.a het dierenleed in stand houden of je het na aankoop nou opeet of weggooit.

Het leven en laten leven geld ook voor de koeien, kippen, vissen en varkens.

Ik gebruik meer kruiden/zout en eventueel vlees en zuivelvervangers wanneer er mensen komen eten, omdat ik kan begrijpen dat het voor hen anders wat flauw of "groen" smaakt.

Maar het is altijd plantaardig.

Die visite van jouw waar het niet samen op de kookplaat mocht kon ook allergisch zijn?
quote:consuelabananahammok schreef op 16 juli 2015 @ 16:00:

[...]

Is jouw principe dan dat je elke dag vlees moet eten?

Ik heb zelf bv geen principe dat ik elke dag aardappels moet eten, dus als ik elders eet mag het ook rijst zijn.

Ik heb enkel een keuze wat ik niet eet.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe werkt dat dan bij jou?

Jij kan echt nooit een dag zonder vlees?

Bij mij zou je het heus krijgen hoor, maar het wekt wel een vraag bij mij op dat , je wanneer iemand lekker vegetarisch zou willen koken voor je, je dan toch echt vlees moet hebben.

Eet je dan echt niet lekker zonder vlees ?

De keuze is namelijk reuze om vervangend te koken, ik vind het dan wel moeilijk voor te stellen dat daar dan niets bij kan zitten waar je niet smakelijk van kan eten en dat dagje zonder vlees kan. Het gaat er niet om dat ik persoonlijk dat principe aanhang maar het ging om het eerbiedigen van andermans principe, welke dat ook mag zijn.

En ja ik eet vaak genoeg geen vlees. Zeker als we een snack avond hebben. Maar of ik het wel of niet eet doet er niet toe Wat mijn mening betreft.....waarom moet het niet eten ervan meer gedoogd worden als het wel eten. Dat vind ik een vreemd standpunt (die veel vegetariërs en dan het soort dat het om hippe redenen doet)
Je kan best de overtuiging hebben dat je vlees in je voedingspatroon wil hebben en dat kan je dan je principe noemen dat vlees eten er bij hoort.

Maar is het dan ook tevens je principe dat je elke dag vlees moet eten? Wat is daar de achterliggende overtuiging dan van?

Ik haat dieren dus ik zal elke dag zorgen dat ik er eentje verslind?

Want stellen dat je tekorten oploopt zonder vlees, gaat natuurlijk niet op als je slechts een enkele keer geen vlees eet.
quote:consuelabananahammok schreef op 16 juli 2015 @ 16:17:

Je kan best de overtuiging hebben dat je vlees in je voedingspatroon wil hebben en dat kan je dan je principe noemen dat vlees eten er bij hoort.

Maar is het dan ook tevens je principe dat je elke dag vlees moet eten? Wat is daar de achterliggende overtuiging dan van?

Ik haat dieren dus ik zal elke dag zorgen dat ik er eentje verslind?

Want stellen dat je tekorten oploopt zonder vlees, gaat natuurlijk niet op als je slechts een enkele keer geen vlees eet.Dus het gaat toch om de achterliggende gedachte? Nou dan vind ik dus dat iemand die geen vlees eet maar wel kaas best een keer niet kan zeuren als er een spekje in de sla zit. Want al die zuivel gebruiken zorgt net zo hard voor dierenleed.
quote:nina1966 schreef op 16 juli 2015 @ 16:13:

[...]

Het gaat er niet om dat ik persoonlijk dat principe aanhang maar het ging om het eerbiedigen van andermans principe, welke dat ook mag zijn.

En ja ik eet vaak genoeg geen vlees. Zeker als we een snack avond hebben. Maar of ik het wel of niet eet doet er niet toe wat mijn mening betreft.....waarom moet het niet eten ervan meer gedoogd worden als het wel eten. Dat vind ik een vreemd standpunt (die veel vegetariërs en dan het soort dat het om hippe redenen doet)

Oké, nog één poging.

Als iemand zegt dat hij geen vlees wil, blijven er nog honderdduizend andere lekkere dingen over.

Als iemand zegt dat hij per se wel vlees moet, blijft er niets anders over en zet hij zijn vegetarische gastheer voor het blok.

[...]

Het gaat er niet om dat ik persoonlijk dat principe aanhang maar het ging om het eerbiedigen van andermans principe, welke dat ook mag zijn.

En ja ik eet vaak genoeg geen vlees. Zeker als we een snack avond hebben. Maar of ik het wel of niet eet doet er niet toe wat mijn mening betreft.....waarom moet het niet eten ervan meer gedoogd worden als het wel eten. Dat vind ik een vreemd standpunt (die veel vegetariërs en dan het soort dat het om hippe redenen doet)

Naar mijn mening moeten principes altijd geëerbiedigd worden, en het ene principe is niet meer waard dan het andere. Als ik een veganist op visite krijg, maak ik iets plantaardigs. Geen melkproducten ivm geloof, prima. Iemand die geen suiker wil eten, ik hou er rekening mee.

Maar het probleem nu is dat Prik het principe heeft dat ze geen vlees wil bereiden, en jij het principe hebt dat je vlees wil eten. Ik zou dan samen een oplossing proberen te vinden, bijvoorbeeld naar een restaurant gaan, of eten afhalen in aparte bakjes. Zo moeilijk is het toch niet?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:Crique schreef op 16 juli 2015 @ 16:20:

[...]

Oké, nog één poging.

Als iemand zegt dat hij geen vlees wil, blijven er nog honderdduizend andere lekkere dingen over.

Als iemand zegt dat hij per se wel vlees moet, blijft er niets anders over en zet hij zijn vegetarische gastheer voor het blok.Iets lekker vinden is zeer subjectief hé. Als iemand nou echt niet van groente houd wat zet je 'm dan voor? Oja en even voor de leuk....geen gluten graag. En ik vind dus dat een vegetarische gastheer/vrouw zijn gast net zo hard voor het blok zet. Maar dát mag wel en andersom niet?. Dát begrijp ik dus niet. En dat is wat mij stoort. G
quote:nina1966 schreef op 16 juli 2015 @ 16:19:

[...]

Dus het gaat toch om de achterliggende gedachte? Nou dan vind ik dus dat iemand die geen vlees eet maar wel kaas best een keer niet kan zeuren als er een spekje in de sla zit. Want al die zuivel gebruiken zorgt net zo hard voor dierenleed.Kun je je voorstellen dat het voor een vegetarier vies is om een spekje te eten? Ik vind het zonde als iemand per ongeluk vlees voor mij heeft bereid en het nu weggegooid wordt omdat ik het niet wil eten. Ik zou het dan nog best willen eten (dan is het dier niet voor niks gedood), maar ik lust het gewoon niet. Ik vind het zo'n vies idee dat het ooit een dier is geweest, ik krijg het niet weg. Daar komt nog bij dat mijn maag en darmen het niet meer gewend zijn, een spekje zal ik vast kunnen hebben maar van een lap vlees word ik ziek.
quote:Crique schreef op 16 juli 2015 @ 16:02:

[...]

Natuurlijk is een keertje wél vlees eten erg. Als iemand aangeeft geen schaaldieren te eten, gooi je dan toch drie mosselen in de soep, of als iemand gaat kokhalzen van augurken, stop je dan toch eentje in de dressing?

Terwijl er stapels alternatieven zijn die iemand wél kan of wil eten?

Ik vind dat ongelofelijk ongastvrij en drammerig. Eén van de allebelangrijkste regels van gastvrijheid is dat je je gasten het gevoel geeft dat ze welkom zijn, en dat doe je dus niet door ze iets op te dringen waarvan je weet dat ze er moeite mee hebben.Waarom komen de aanhangers van vegetarisme toch met van die rare vergelijkingen. Hetzelfde als een vegetariër die geen kool lust een koolschotel voorzetten... Iets niet lekker vinden is echt iets heel anders dan iets niet eten om een principe dat je toch maar halfbakken aanhangt.
quote:Crique schreef op 16 juli 2015 @ 16:02:

[...]

Ik vind dat ongelofelijk ongastvrij en drammerig. Eén van de allebelangrijkste regels van gastvrijheid is dat je je gasten het gevoel geeft dat ze welkom zijn, en dat doe je dus niet door ze iets op te dringen waarvan je weet dat ze er moeite mee hebben.Maar je het is wel gastvrij om mij hongerig weg te laten gaan omdat ik geen groente eter ben ? En het is niet drammerig om mij vlees te weigeren. Jij dringt mij dan iets op hé. Maar dát mag natuurlijk wel

[...]

Omdat een principiële niet vlees eter, andere redenen heeft dan diegen die wel vlees eten.

Dat gaat vrijwel altijd over redenen die verder gaan dan niet lusten/ lekker vinden/ voeding ( en dan in de zin van vitaminen en benodigdheden waar je een standpunt over kan hebben)

Mensen kiezen om meer redenen dat dat om geen vlees te eten. Voor sommigen gaan die redenen tot zo ver waar ze zelf een grens voelen en ook dat ligt bij iedere vegetariër anders, dan wel hebben we het dan over veganisme en dat is weer een ander keuze.

Vlees eten is een keuze die meestal alleen gekozen wordt door de smaak ( het gewoon lekker vinden vinden) en / of vinden dat je die voedingsstoffen nodig hebt.

Het lekker vinden is geen principe, dat is kiezen op basis van smaak.

Vinden dat je die voedimgstsoffen nodig hebt, zou je eerder een overtuiging kunnen noemen dan een principe.

Daarom kan je de keuze niet vlees eten, niet vergelijken met de keuze wel vlees eten omdat bij de ene keuze meer redenen bij komen kijken, dan bij wel vlees eten.

Je vraagt dat aan iemand veel meer redenen overboord te gooien bij wel een keer vlees eten en dan ook nog eens de redenen die vrij vaak de hoofdredenen zijn voor de keuze.

Dan wanneer iemand zou vragen een keer geen vlees te eten.

Wat smaak betreft zou een gerecht zonder vlees net zo smakelijk kunnen zijn voor een vleeseter, dus is de keuze als het over smaak gaat niet oer definitie een keuze die teniet gedaan wordt wanneer je een keer geen vlees eet.

Als het gaat over voedingstoffen, gaat die vlieger ook niet op wanneer iemand een keer geen vlees eet.

Ik vraag mij dus af, wat is dan je principe dat je het zou weigeren niet bij iemand te willen eten als er geen vlees op tafel komt.

Want het klinkt meer als ongenoegen, dan dat je een harde overtuiging hebt elke dag vlees te moeten eten.
quote:nina1966 schreef op 16 juli 2015 @ 16:30:

[...]

Maar je het is wel gastvrij om mij hongerig weg te laten gaan omdat ik geen groente eter ben ? En het is niet drammerig om mij vlees te weigeren. Jij dringt mij dan iets op hé. Maar dát mag natuurlijk wel Je dringt helemaal niks op. Je houdt rekening met elkaars wensen en principes. Komen die totaal niet overeen, zoals geen vlees willen bereiden en alleen maar vlees willen eten, dan ga je op zoek naar een alternatief waar beiden tevreden mee zijn.
quote:consuelabananahammok schreef op 16 juli 2015 @ 16:02:

[...]

Ehm, dat is toch tegenstrijdig als je begint met kwestie van vraag en aanbod, maar vervolgens beweert als men er niet om vraagt dat een slager dat niet merkt.

Er zullen altijd mensen zijn die goedkoop hun vlees willen. Maar hoe meer mensen voor echt scharrelvlees kiezen hoe beter het leven van die dieren word.

Doodgaan voor voedsel is geen dierenleed, en het ging om leed toch? Als je tegen het gebruik van dieren in het algemeen bent ben je geen vegetariër maar veganist.
quote:nina1966 schreef op 16 juli 2015 @ 16:23:

[...]

Iets lekker vinden is zeer subjectief hé. Als iemand nou echt niet van groente houd wat zet je 'm dan voor? Oja en even voor de leuk....geen gluten graag. En ik vind dus dat een vegetarische gastheer/vrouw zijn gast net zo hard voor het blok zet. Maar dát mag wel en andersom niet?. Dát begrijp ik dus niet. En dat is wat mij stoort. GGlutenvrije pannenkoeken, zelf geraspte patat of gebakken aardappels, omelet, tost's van glutenvrij brood, fruitsalade... zo uit mijn hoofd Oh ja en iets van vlees, dat vind ik echt niet erg.
quote:nina1966 schreef op 16 juli 2015 @ 16:31:

[...]

Er zullen altijd mensen zijn die goedkoop hun vlees willen. Maar hoe meer mensen voor echt scharrelvlees kiezen hoe beter het leven van die dieren word.

Doodgaan voor voedsel is geen dierenleed, en het ging om leed toch? Als je tegen het gebruik van dieren in het algemeen bent ben je geen vegetariër maar veganist.Je kunt ook tegen het doden van dieren zijn, maar niet tegen het gebruik van dieren (op een diervriendelijke manier). Dat gaat prima samen met vegetarier zijn (en biologische zuivel/eieren gebruiken). Mijn eieren haal ik van de boer, ik eet alleen biologische kaas (met mate), en voor melk gebruik ik plantaardige alternatieven. Ik weet wel zeker dat ik minder dierenleed veroorzaak dan mensen die biologisch vlees eten.
quote:gioia82 schreef op 16 juli 2015 @ 16:21:

[...]

Naar mijn mening moeten principes altijd geëerbiedigd worden, en het ene principe is niet meer waard dan het andere. Als ik een veganist op visite krijg, maak ik iets plantaardigs. Geen melkproducten ivm geloof, prima. Iemand die geen suiker wil eten, ik hou er rekening mee.

Maar het probleem nu is dat Prik het principe heeft dat ze geen vlees wil bereiden, en jij het principe hebt dat je vlees wil eten. Ik zou dan samen een oplossing proberen te vinden, bijvoorbeeld naar een restaurant gaan, of eten afhalen in aparte bakjes. Zo moeilijk is het toch niet?Nee dat is ook niet moeilijk. Maar het ging er om dat vegetariërs vaak vinden dat jij als vleeseter je maar aan moet passen omdat hun principe boven alles gaat. Je schrijft zelf al dat álle principes geëerbiedigd moeten worden en daar ging het dus om. Dat vegetariërs het vaak niet eerbiedigen dat jij wel vlees of vis wil.
quote:nina1966 schreef op 16 juli 2015 @ 16:19:

[...]

Dus het gaat toch om de achterliggende gedachte? Nou dan vind ik dus dat iemand die geen vlees eet maar wel kaas best een keer niet kan zeuren als er een spekje in de sla zit. Want al die zuivel gebruiken zorgt net zo hard voor dierenleed.

Nee niet net zo hard.

Er bestaan meer beesten dan koeien.

Jij maakt geen verschil tussen vegetariërs en veganisten. En die hebben toch echt verschillende opvattingen.

De veganist gaat flinke stappen verder.

De vegetarier, legt de lat wat lager. En jij eist van die mensen dat ze toch maar dat spekblokjes moeten eten, terwijl zij juist kiezen voor geen vlees eten.

Dat is een andere keuze dan totaal geen dierlijke producten.
quote:nina1966 schreef op 16 juli 2015 @ 16:23:

[...]

Iets lekker vinden is zeer subjectief hé. Als iemand nou echt niet van groente houd wat zet je 'm dan voor? Oja en even voor de leuk....geen gluten graag. En ik vind dus dat een vegetarische gastheer/vrouw zijn gast net zo hard voor het blok zet. Maar dát mag wel en andersom niet?. Dát begrijp ik dus niet. En dat is wat mij stoort. GDan ga je als vegetariër toch gewoon iets zoeken zonder groenten en zonder gluten? Echt, ik begrijp het probleem niet zo en al helemaal niet dat dat het is wat je stoort, alsof de vegetariër diegene dan wel groenten en gluten voorschotelt.
quote:gioia82 schreef op 16 juli 2015 @ 16:26:

[...]

Kun je je voorstellen dat het voor een vegetarier vies is om een spekje te eten? Ik vind het zonde als iemand per ongeluk vlees voor mij heeft bereid en het nu weggegooid wordt omdat ik het niet wil eten. Ik zou het dan nog best willen eten (dan is het dier niet voor niks gedood), maar ik lust het gewoon niet. Ik vind het zo'n vies idee dat het ooit een dier is geweest, ik krijg het niet weg. Daar komt nog bij dat mijn maag en darmen het niet meer gewend zijn, een spekje zal ik vast kunnen hebben maar van een lap vlees word ik ziek.Het niet lusten zit dus meer tussen de oren dan in de mond. Want echt er zit echt geen vleessmaak aan een groentespies van de bbq hoor. En daar ging het dus ook om. En niemand vraagt je lappen vlees te eten. Er word wel gevraagd niet zo te zeuren omdat die groentespies naast een lapje vlees ligt.
Die vriendin van mij eet al van kindsaf aan geen vlees meer, die walgt echt van vleessmaak.
quote:nina1966 schreef op 16 juli 2015 @ 16:38:

[...]

Het niet lusten zit dus meer tussen de oren dan in de mond. Want echt er zit echt geen vleessmaak aan een groentespies van de bbq hoor. En daar ging het dus ook om. En niemand vraagt je lappen vlees te eten. Er word wel gevraagd niet zo te zeuren omdat die groentespies naast een lapje vlees ligt.Uhm nee, jij zegt dat je niet moet zeuren als er spekjes in de sla zitten, dat een vegetarier ze gewoon op moet eten. Ik eet dan liever de sla en geef de spekjes aan jou.
quote:gioia82 schreef op 16 juli 2015 @ 16:35:

[...]

Je kunt ook tegen het doden van dieren zijn, maar niet tegen het gebruik van dieren (op een diervriendelijke manier). Dat gaat prima samen met vegetarier zijn (en biologische zuivel/eieren gebruiken). Mijn eieren haal ik van de boer, ik eet alleen biologische kaas (met mate), en voor melk gebruik ik plantaardige alternatieven. Ik weet wel zeker dat ik minder dierenleed veroorzaak dan mensen die biologisch vlees eten. Maar dan is er dus te weinig zuivel als je een koe niet zo vaak wil laten kalveren. Dan komt er echt een overschot aan koeien. En dan? Die moeten dan toch gedood.

Dat is dus wat ik bedoel. Tegen doden is prima, maar dan moet je ook écht de zuivel laten staan.
quote:gioia82 schreef op 16 juli 2015 @ 16:40:

[...]

Uhm nee, jij zegt dat je niet moet zeuren als er spekjes in de sla zitten, dat een vegetarier ze gewoon op moet eten. Ik eet dan liever de sla en geef de spekjes aan jou.Nee ik zeg niet dát je niet moet zeuren ik zeg dat je allebei mag zeuren. En dat mag van een vegetarier dus niet. Die verwachten dat jij je als vleeseter wel even aanpast en andersom willen ze dat niet. En dat gaat voor mij niet op. Er zijn prima tussenwegen te bedenken maar daar staan de meeste vegetariërs dus niet voor open.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven