Vegetariërsdebat 😊

02-01-2016 00:20 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Laatst ontstond er binnen mijn vriendenkring na het praten over voedsel een vegetariërsdebat. De een vond het maar onzin en denkt dat het prima is om vlees te eten, de ander (ook vleeseter) is er sterk van overtuigd dat je zonder kan. Wat vinden jullie? Brand los!
Als de hemel valt, vangen we hem met z'n allen ~ Typhoon
quote:milna schreef op 02 januari 2016 @ 13:40:

Ik heb respect voor mensen die uit principe geen vlees eten. Vanwege het dierenleed. Vroeger at ik elke dag vlees, maar nu ben ik om die reden een soort 'parttime vegetariër': ik eet nog maar 2 x per week vlees. Helemaal met vlees stoppen is me nog niet gelukt. Het is ook zo gemakkelijk om de struisvogeltechniek toe te passen als zo'n dier niet vlak voor je neus geslacht wordt. Ik weet zeker dat als er een rund zou worden geslacht waar ik bij sta ik het niet zou willen eten. Ik heb een keer toen ik klein was per ongeluk een eend geslacht zien worden, daarna heb ik nooit meer eend gegeten.

Een vriendin van mij is vegetariër en ik eet altijd zalig bij haar. Ik ben juist een moeilijke eter, ik lust veel dingen niet. Maar zoals zij het klaarmaakt, heerlijk! Ze is ook superlief en een mooi mens. Er zouden meer mensen op de wereld moeten zijn zoals zij. Eigenlijk, nu ik erover nadenk, zijn de mensen waarvan ik vind dat het goede mensen zijn allemaal vegetariër. Misschien zit er een bepaalde relatie tussen.

Ik vind dat nu juist wel wat eerlijker, eigenlijk, om je eigen dier te slachten voor je het opeet. Ik heb wel eens mijn eigen piranha gevangen en opgegeten. Anders had ik die avond niks (zat in de jungle). Vond het juist wel fijn dat ik echt had 'gewerkt' voor mijn vis, ipv alleen maar ff naar de supermarkt.

En ik vind dat hele 'dieren vermoorden' sowieso wel een beetje hypocriet aangezien volgens mij iedereen wel eens een mug dood heeft geslagen of een vlieg of iets. Da's ook leven.
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 02 januari 2016 @ 13:48:

[...]

dat is natuurlijk niet waar. Je kàn best vlees eten. Je wil het uit principe niet. Daar zit verschil in wat mij betreft. Maar het ging mij niet om het zelf moeten eten, het gaat om het klaarmaken ervan. Dat doen vegetariërs ook vaak niet voor mensen die komen eten. Terwijl er andersom wel verwacht wordt dat er voor hen vegetarisch gekookt wordt. Daar doel ik op. Niet op het zelf moeten eten van vlees, dat zeg ik nergens.Geloof mij: als ik echt een bloedhekel aan iemand zou hebben dan zou deze persoon wel een door mij klaargemaakt lapje vlees krijgen. Maar ik heb geen vijanden om uit te nodigen. Vrienden of kennissen wil ik het niet aandoen. Ik heb nooit vlees klaargemaakt en ik vind het ook weer zo lullig om mensen met een voedselvergiftiging of maagkrampen naar huis te laten gaan . Dus mensen in mijn kring die echt willen eten met vlees blijven alleen eten als manlief met de pollepel in huis zwaait. Vriendinnen weten wat ik zoal maak en die blijven net zo vaak bij mij eten als ik bij hen. En die doen niet ingewikkeld, gewoon iets waarbij je het vlees kunt skippen of later aan een gerecht kunt toevoegen. Die staan echt niet langer in de keuken vanwege mij.
quote:lemoos2 schreef op 02 januari 2016 @ 13:56:

[...]

Geloof mij: als ik echt een bloedhekel aan iemand zou hebben dan zou deze persoon wel een door mij klaargemaakt lapje vlees krijgen. Maar ik heb geen vijanden om uit te nodigen. Vrienden of kennissen wil ik het niet aandoen. Ik heb nooit vlees klaargemaakt en ik vind het ook weer zo lullig om mensen met een voedselvergiftiging of maagkrampen naar huis te laten gaan . Dus mensen in mijn kring die echt willen eten met vlees blijven alleen eten als manlief met de pollepel in huis zwaait. Vriendinnen weten wat ik zoal maak en die blijven net zo vaak bij mij eten als ik bij hen. En die doen niet ingewikkeld, gewoon iets waarbij je het vlees kunt skippen of later aan een gerecht kunt toevoegen. Die staan echt niet langer in de keuken vanwege mij.

Ik doe ook niet moeilijk hoor, ben zelfs een hele makkelijke eten en ik hecht ook niet zo zwaar aan mijn stukje vlees

Het enige dat ik zeg, is dat het in de basis best apart is dat je als vegetariër wel eisen mag stellen als je gaat eten bij niet-vegetariërs. Maar als je als niet-vegetariër gaat eten bij vegetariërs, is het not done om eisen te stellen
quote:nessemeisje schreef op 02 januari 2016 @ 13:43:

[...]

Charles Manson en Hitler waren vegetariërs

Precies!

Ik heb vegetariërs gekend in een bepaalde vriendenclub die ik ronduit onsympathiek vond en ik heb me ervan gedistantieerd. Eén vrouw had een zoontje dat absoluut geen vlees mocht eten. Het kind was tot zijn zevende zowat onzindelijk, was broodmager, bleek en had heel vaak kwaaltjes. Nu kan het zijn dat het niet aan het vegetarische dieet ligt, maar die supervegetarische moeder had er totaal geen oog voor en de omgeving ook niet. Sterker nog, er waren (ook vegetarische en super diervriendelijke) vriendinnen die dachten dat het kind zich maar aanstelde en verwend was. De moeder heeft ooit laten doorschemeren dat ze meer van haar dieren hield dan van haar kind. Het jongetje at bovendien wel eens kattenbrokjes uit het kattenbakje! Ik nam het vaak voor het kind op dat alleen was, zwak was en huilerig en geen vader had en dat ik dat zielig vond. Nou, dat vonden ze allemaal verschrikkelijk overdreven van me.

Sorry, als mijn mening gekleurd is, maar ik werd op den duur misselijk van het feit dat ze de ogen uit hun kop jankten bij dierenleed, maar bij kinderleed geen krimp gaven.

[...]

Charles Manson en Hitler waren vegetariërs

Dat Hitler vegetariër was, schijnt een hardnekkig misverstand te zijn.

Stalin en Saddam Hoessein waren vleeseters.
quote:elf12 schreef op 02 januari 2016 @ 11:25:

[...]

Voeg wat baking soda toe aan het water, dan pel je ze een heel stuk makkelijker.Nooit van deze tip gehoord. Dankjewel, ik ga het proberen!
quote:lux. schreef op 02 januari 2016 @ 11:51:

[...]

Nou dat. En je hoeft niet vegetarisch te worden om dat te vermijden, je moet gewoon onbewerkt vlees eten. Dus kip, prima als het gewoon kip is, niet prima als het een kipburger is, zeg maar.

Wij eten thuis niet vegetarisch maar ik ben er wel aan gewend, mijn moeder is vegetariër, al heel lang. Ze eet idd wel kaas, geen gelatinehoudende producten, maar zonder kaas vond ze te lastig.

Ik vind melkkoeien zieliger dan vleeskoeien. Melkkoeien moeten meteen hun kinderen afstaan en staan weinig in de wei, terwijl vleeskoeien lekker buiten rondlopen en hun kinderen gewoon bij zich mogen houden. Een koe heeft geen besef van 'sterfelijkheid', dus dat ze wordt geslacht aan het einde van een leven waar ze lekker in de wei stond met haar kinderen vind ik veel minder zielig dan dat ze moet baren om haar melkproductie op peil te houden en vervolgens bruut van haar kinderen gescheiden wordt.

Toch gebruik ik wel zuivelproducten af en toe. Maar als ik vanwege dierenleed iets niet meer zou nemen dan zou dat zuivel zijn, geen vlees.

Wel vind ik het belangrijk om bewust met voeding om te gaan: vlees elke dag is wat mij betreft niet nodig, ik kan ook een lekkere vegetarische of veganistische maaltijd maken. Ik koop het liefst eitjes bij de boer maar dat is lastig in een grote stad, dus ik koop sowieso altijd biologische eieren en als die er niet zijn sla ik een eitje over. Ik koop ook biologische melk en yoghurt en kaas, áls ik het eens neem (want ik eet weinig zuivel), ook al eet ik op mijn werk wel eens niet-biologische kaas.

Qua vlees let ik ook op wat ik koop, en ook met vis.

Ik koop wel tropisch fruit en eet niet alleen maar seizoensproducten. Ook dat is natuurlijk niet goed, maar ik vind het moeilijk om 'in het seizoen' te eten, vooral omdat Hollandse pot echt totaal niet mijn ding is, en ik eigenlijk liever mediterraans/oosters/aziatisch eet. Kakifruit, mango, ananas, nectarines, watermeloen, dat vind ik allemaal heerlijk!

Ik ga wel altijd voor de Nederlandse variant van fruit en groente áls deze beschikbaar is (dus geen sperzieboontjes uit Spanje, maar uit NL, als ik de keuze heb).

Wat dat betreft zijn boerderijwinkels heel fijn vind ik, daar kun je heel makkelijk lokale producten kopen.

Ik vind bewust met onze planeet en duurzaamheid omgaan belangrijk. Maar dat gaat verder dan vee alleen. Dat gaat ook om visteelt, groente en fruit en graanproducten. Als je elke dag quinoa zit te happen maar je voor laat staan op je veganisme en hoe goed dat is voor de planeet, heb ik daar wel moeite mee ja.

Maar als iedereen een beetje moeite zou doen om iig voor een deel seizoensproducten, bioproducten en vooral gematigd te eten, dan zou het helemaal niet zo erg zijn om ook wat buitenlandse vruchten te eten, en wat vlees.

Mensen die het gewoon helemaal totaal niet interesseert wat het eten op hun bord daadwerkelijk heeft gekost, daar heb ik wel moeite mee.

Mensen die vegetarisme/veganisme als de oplossing zien en wel de hele dag kaki's en quinoa eten, heb ik ook wel moeite mee.Wat een heerlijk genuanceerd verhaal! Kan me hier goed in vinden. Melkkoeien hebben het inderdaad zwaarder denk ik dan vleeskoeien, dus zuivel sla ik over. En idd, quinoa en ander geimporteerd eten ipv lokaal duurzaam vlees is ook niet per se een duurzame oplossing.
quote:lux. schreef op 02 januari 2016 @ 13:53:

[...]

En ik vind dat hele 'dieren vermoorden' sowieso wel een beetje hypocriet aangezien volgens mij iedereen wel eens een mug dood heeft geslagen of een vlieg of iets. Da's ook leven.Ik sla een mug alleen dood als hij mij lastig valt. Vliegen sla ik niet dood. Mieren trap ik niet dood. Ik zie bij kinderen dat ze er lol in hebben om mieren dood te trappen en ouders die daar niets tegen doen, maar zo ben ik niet opgevoed. Zo'n koe heeft mij niks gedaan, waarom zou ik hem willen vermoorden, anders dan voor een lekker stukje vlees.
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 02 januari 2016 @ 13:02:

[...]

Je dringt bij jouw thuis dan wel de keus op aan je gasten om vegetarisch te eten. Maar als je dan bij die mensen komt eten en ze dringen je hun keus op om vlees te eten is het niet goed? Zo zie ik het een beetje. In dat opzicht is het in mijn ogen meten met 2 maten. Bij jouw etentje moeten ze zich houden aan jouw gewoontes. Maar andersom bij hun etentje niet. Naturlijk respecteer ik de keus om vegetarisch te zijn en maak ik voor die persoon apart iets vegetarisch klaar. Maar waarom kan je hun keus om niet vegetarisch te zijn dan niet respecteren door wel iets van vlees te maken? Iemand gaf hier aan dat ze het ook leuk vind om hun gasten te verwennen. Zo zou ik het dan zien. Je maakt iets klaar wat je gasten graag willen. En voor mij zou dat dan niet zo'n probleem zijn voor die keer. Ik eet bv geen paardenvlees, koop het niet, heb het nooit geproeft en wil het niet omdat ik om paarden geef. Maar als iemand er heel erg van houdt en het graag eet...ach, die ene keer zou ik het dan wel klaarmaken. Als ik het zelf maar niet hoef te eten

Iemand die geen vegetariër is, eet ook weleens vegetarisch. Een vegetariër eet nooit vlees en heeft daar soms ook principiële bezwaren tegen. Een niet-vegetariër hoeft voor het bereiden van een maaltijd alleen maar iets weg te laten. Een vegetariër zou voor wen vkeesmaaltijd actief aan de slag moeten met iets waar hij (soms) principieel tegen is.

Ik lust geen eieren, maar bak ze weleens voor mijn kinderen. Dat is denk ik meer vergelijkbaar met jouw paardenverhaal.

En 'je dringt mensen op om vegetarisch te eten in jouw huis'? Alles wat je kookt voor mensen 'dring je toch op'?

Ik snap het wel een beetje. Jij redeneert vanuit het perspectief dat 'vlees bij de maaltijd hoort'. Maar dat is allang niet zo gewoon meer. Niet in mijn omgeving in ieder geval. Waar ook veel vegetariërs of deeltijd-vegetariërs zitten tussen vrienden, buren, collega's en vriendjes van school.

Als je bij een moslimgezin of joodse familie gaat eten, verwacht je dan ook dat zij varkensgehaktballetjes voor jou maken?

[...]

Ik vind dat nu juist wel wat eerlijker, eigenlijk, om je eigen dier te slachten voor je het opeet. Ik heb wel eens mijn eigen piranha gevangen en opgegeten. Anders had ik die avond niks (zat in de jungle). Vond het juist wel fijn dat ik echt had 'gewerkt' voor X-DX-Dmijn vis, ipv alleen maar ff naar de supermarkt.

En ik vind dat hele 'dieren vermoorden' sowieso wel een beetje hypocriet aangezien volgens mij iedereen wel eens een mug dood heeft geslagen of een vlieg of iets. Da's ook leven.

Zoiets zegt mijn vegetarische maat ook wel eens: als je een echte kerel (of wijf) bent, knal je het beest eigenhandig af voor je het in de pan gooit.

Een collegaatje van mij heeft dit dan ook eens een keer gedaan. Op safari in Afrika een soort antilope afgeschoten en die vervolgens zelf geslacht en bereid. Vond ik toch wel stoer. Zeker met de foto's erbij. Ze is niet heel erg groot, en het geweer was bijna groter dan zijzelf
When in doubt, the auditor is always right!

[...]

Charles Manson en Hitler waren vegetariërs Dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.
quote:milna schreef op 02 januari 2016 @ 14:19:

[...]

Ik sla een mug alleen dood als hij mij lastig valt. Vliegen sla ik niet dood. Mieren trap ik niet dood. Ik zie bij kinderen dat ze er lol in hebben om mieren dood te trappen en ouders die daar niets tegen doen, maar zo ben ik niet opgevoed. Zo'n koe heeft mij niks gedaan, waarom zou ik hem willen vermoorden, anders dan voor een lekker stukje vlees.Hier ook. Vliegen vang ik en zet ik buiten. Is heel makkelijk als je weet hoe je het doen moet.

[...]

Ik vind dat nu juist wel wat eerlijker, eigenlijk, om je eigen dier te slachten voor je het opeet.

Dat vind ik ook.

Als ik zelf het dier zou moeten slachten en ik eigenhandig het kalfje weg zou moeten halen bij zijn zogende moeder zodat ik haar melk kon drinken, dan zou ik veganist worden. Nu is het gemakkelijker mezelf voor de gek te houden door niet te denken aan het dierenleed dat eraan vooraf is gegaan.
Natuurlijk zullen een hoop vegetariërs niet zo zijn zoals ik omschreven heb eerder, maar het is hun gedrag en onverschilligheid dat mij ook wel gekwetst heeft.

Dat iemand vegetarisch is, is prima, maar het geeft mij niet direct het gevoel dat hij of zij een beter mens is. Ik wil toch echt de persoon leren kennen.

Zelf eet ik alleen biologisch vlees en zuivel. Ook alleen kaas met vegetarisch stremsel, want dat vind ik overigens lekkerder dan "gewone" kaas. Mijn vriend mag helaas niet te veel soja hebben, want hij heeft een traag werkende schildklier en soja schijnt dat nog meer af te remmen. Jammer, want ook tofu en zo vind ik lekker.
quote:Nelladella1 schreef op 02 januari 2016 @ 14:21:

[...]

Hier ook. Vliegen vang ik en zet ik buiten. Is heel makkelijk als je weet hoe je het doen moet.Met een glas en een stukje papier heb je ze zo buiten. Zo'n vlieg doet mij niks, ik zie niet in waarom ik hem kapot zou moeten slaan.
quote:loreley12 schreef op 02 januari 2016 @ 14:07:

[...]

Ik heb vegetariërs gekend in een bepaalde vriendenclub die ik ronduit onsympathiek vondHet zijn natuurlijk altijd ervaringsverhalen. Mijn ervaring is dat de mensen die ik ken waarvan ik vind dat ze echt goede mensen zijn (dat zijn er niet zoveel) ook vegetariër zijn. De meeste mensen die ik ken zijn gewoon, niet goed, niet slecht, ergens er tussenin.
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 02 januari 2016 @ 14:03:

[...]

Ik doe ook niet moeilijk hoor, ben zelfs een hele makkelijke eten en ik hecht ook niet zo zwaar aan mijn stukje vlees

Het enige dat ik zeg, is dat het in de basis best apart is dat je als vegetariër wel eisen mag stellen als je gaat eten bij niet-vegetariërs. Maar als je als niet-vegetariër gaat eten bij vegetariërs, is het not done om eisen te stellen

Dat gaat op voor zoveel groepen. Toch zou ik nooit een moslim iets met varkensvlees voorzetten of een hindoe een stukje rundsvlees. En die mensen zullen echt niet dood neervallen als ze dat naar binnen krijgen dus ook geen bittere noodzaak zoals iemand met een notenallergie geen walnoten door de salade te serveren. Ik zie dat niet als eisen stellen. Eisen stellen zou ik iets vinden als niet-nudisten dwingen om in hun evakostuum rond te lopen tijdens een visite. Mensen dwingen vijf minuten lang te luisteren naar een gebed en actief deel te nemen alvorens te eten. Als ik vlees zou eten en ik bij een moslim ben geïnviteerd, zou ik het ook geen opleggen van principes vinden als zij voor mij geen varkensvlees zouden klaarmaken. Ik zou het ook niet onbeschoft vinden van een moslim als hij/zij geen varkensrollade zou eten in mijn huis.

Ik vind het wel onbeschoft om een gastvrouw of heer in het ongewisse te laten en die mensen staan zich vervolgens uit te sloven met mooie vleesgerechten en ik op het moment suprême verkondig vegetariër te zijn. Of hindoe of whatever. Daarom vragen de meeste mensen ook of er restricties zijn wat betreft eten. Als jij aangeeft geen paprika te eten, dan maak ik natuurlijk geen gerecht met paprika klaar. Maar het zou echt niet in mij opkomen als ik mij sta uit te sloven op mooie gerechten dat dit wordt gezien als niet gastvrij of opdringen van principes enkel omdat er geen vlees in zit. Men vraagt in het algemeen naar restricties, niet naar het achterliggende principe. En indien gevraagd geef je jouw (zelfopgelegde) restricties door, niet complete menusuggesties.
Ik snap het hele 'vlees hóórt bij de maaltijd' niet.

Ooit hoorden aardappels ook altijd bij de maaltijd. Houden die mensen daar dan ook aan vast, en eten ze geen rijst, pasta, couscous etc?

Ik ben helemaal fan van rode kool, in alle vormen. Zou ik elke dag wel lusten. Maar om nou te gaan beweren dat een maaltijd zonder rode kool niet compleet is... :D
Het ligt er voor mij heel erg aan hoe en wat. Waar ik me aan stoor zijn "vegetariërs" die wel kaas eten en andere zuivel gebruiken. Ze zijn dan meestal vegetariër vanwege het dierenleed. Maar op de vraag wat we dan moeten met al dat vlees dat overblijft van de zuivelindustrie (koe moet iedere 2 jaar kalveren om melk te blijven geven) krijg je nooit een duidelijk antwoord.

Als je geen vlees eet omdat je het niet lekker vind, alle begrip. Maar zeik dan niet over mijn stukje vlees of dat vlees eten zo slecht is.

De natuur heeft blijkbaar ooit bepaald dat wij de mens omnivoren zijn. We hebben dus wel degelijk vlees/dierlijke proteïne ed nodig. Als het de bedoeling was geweest dat we puur plantaardig zouden eten hadden we wel andere tanden, langere darmen en eventueel een extra maag gehad.

Als je geen vlees meer wil eten ivm dierenleed eet dan ook geen kaas en andere zuivel. Want dan draag je ook bij aan datzelfde dierenleed en ipv weggooien kun je dat stukje vlees dan net zo goed eten.

En nee je hoeft niet iedere dag kilo's vlees weg te werken maar een paar keer per week een stukje is wel gezonder.

En vlees veroorzaakt net zoveel kanker als groente en fruit. Dat word bespoten, groeit op verontreinigde grond etc. Dat is de moderne tijd, vlees word idd verpest maar groente en fruit ook.
quote:loreley12 schreef op 02 januari 2016 @ 14:24:

Natuurlijk zullen een hoop vegetariërs niet zo zijn zoals ik omschreven heb eerder, maar het is hun gedrag en onverschilligheid dat mij ook wel gekwetst heeft.

Dat iemand vegetarisch is, is prima, maar het geeft mij niet direct het gevoel dat hij of zij een beter mens is. Ik wil toch echt de persoon leren kennen.

Zelf eet ik alleen biologisch vlees en zuivel. Ook alleen kaas met vegetarisch stremsel, want dat vind ik overigens lekkerder dan "gewone" kaas. Mijn vriend mag helaas niet te veel soja hebben, want hij heeft een traag werkende schildklier en soja schijnt dat nog meer af te remmen. Jammer, want ook tofu en zo vind ik lekker.Waarom? De kaas word van gewone melk gemaakt dus dat kalfje moet evengoed dood.
Iemand schreef dat mensen die geen vegetarier zijn ook wel eens vegetarisch eten. Hier gaat er geen dag voorbij dat wij geen vlees hebben gegeten. Ook door groenten doe ik vaak iets van vlees zoals bonen omwikkeld met ontbijtspek, salade met geitenkaas en spekjes, bloemkool met ham en kaas of blokjes ham of salmi door een salade. Wij houden niet zo van groenten maar op deze manier maak ik het toch lekker.
quote:nina1966 schreef op 02 januari 2016 @ 14:43:

En nee je hoeft niet iedere dag kilo's vlees weg te werken maar een paar keer per week een stukje is wel gezonder.

En vlees veroorzaakt net zoveel kanker als groente en fruit. Dat word bespoten, groeit op verontreinigde grond etc. Dat is de moderne tijd, vlees word idd verpest maar groente en fruit ook.

Dat, plus al ons groente en fruit is gigantisch genetisch gemodificeerd (zelfde geld voor tarwe en andere granen overigens)...

Ik heb er geen problemen mee als anderen geen vlees willen eten, maar voor mij echt niet hoor. Als ik een dag geen vlees eet merk ik dat gelijk aan mn energieniveau (wij eten wel zoveel mogelijk goede kwaliteit vlees met 2 beter leven sterren of biologisch). Maargoed ik eet dan ook geen gluten en suiker, dus als ik geen vlees meer zou eten blijft er nog groente, fruit en noten over... daar wilde ik niet op proberen te gaan leven
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
quote:Nomad schreef op 02 januari 2016 @ 14:14:

[...]

Wat een heerlijk genuanceerd verhaal! Kan me hier goed in vinden. Melkkoeien hebben het inderdaad zwaarder denk ik dan vleeskoeien, dus zuivel sla ik over. En idd, quinoa en ander geimporteerd eten ipv lokaal duurzaam vlees is ook niet per se een duurzame oplossing.

Wij kopen vaak melk en yoghurt bij een boerderijwinkel waar de melkkoeien als vleeskoeien gebruikt worden als ze geen melk meer geven, en waar zowel melkkoeien als vleeskoeien gewoon hun kinderen bij zich mogen houden en in de wei kunnen staan. Het is wel iets duurder dan de gewone supermarkt maar mijn hart breekt als ik aan die arme koeien denk die hun kinderen moeten missen. Als je naar natuurfilms ofzo kijkt over hoe een moeder met haar baby's is dan zie je dat dat moederinstinct net zo aanwezig is bij dieren als bij mensen. Dan vind ik een dier doodmaken veel minder erg dan het zijn kind afpakken.

Sinds ik dat weet let ik dus heel erg bewust op met zuivel, en koop uit principe alleen zuivel van moeders die hun kinderen niet hoeven te missen voor mijn eten.

Echt haalbaar is het natuurlijk nooit, want ook ik koop wel eens crème fraîche bij de AH en eet wel eens zuivel bij een ander/in een restaurant. Maar als het kan dan neem ik de 'goede' zuivel en anders sla ik zuivel meestal gewoon over.

Dat heb ik veel minder bij vlees. Maar goed ik zou zelf liever vermoord worden dan dat mijn kinderen van me worden afgepakt, dus dat ligt daar wellicht aan

Wij halen vaak aardappelen, groenten (nu vooral kolen en pompoen) en fruit en zuivel bij onze boerderijwinkel en ze hebben daar ook vleespakketten, maar alle koeien, kippen en varkens worden in de hele cyclus gebruikt (hun mest wordt gebruikt om het land te fertilizen, ze grazen in de wei met hun kinderen erbij als melk te geven, en als ze eenmaal niet meer genoeg melk kunnen geven dan worden ze gebruikt voor dingen als worstjes enzo, dus die worden ook niet gemaakt van restvlees. Voor de biefstukjes enzo gebruiken ze dan echt 'vleesvee', en dat sterft dus ook jonger dan het 'melkvee'. Maar ik vind het wel eerlijke veeteelt op die manier, ik weet dat het beest op mijn bord een waardig leven heeft gehad en dat er goed in zijn of haar behoeften is voorzien.

Zelfde met de groenten enzo, er wordt geen kunstmest gebruikt. Het heeft allemaal niet de prijzen van kiloknallers, maar omdat wij toch 2 dagen per week sowieso al vegetarisch eten zijn we even duur uit als met 7 dagen per week vlees.

Ik voel me er prettig bij om rekening te houden met dier en milieu, zonder to extreme lengths te hoeven gaan (mezelf bepaalde voeding die ik lekker vind volledig te ontzeggen). Ik vind het ook fijn om direct bij de boer te kunnen bestellen, omdat ik het gevoel heb dat boeren zo ook meer waar voor hun geld krijgen.

Maar soms doe ik ook wel eens makkelijk en haal ik een kant en klare schnitzel van de Jumbo of AH, tja. Beter inconsequent goed dan consequent fout
quote:Blondie456 schreef op 02 januari 2016 @ 14:52:

Iemand schreef dat mensen die geen vegetarier zijn ook wel eens vegetarisch eten. Hier gaat er geen dag voorbij dat wij geen vlees hebben gegeten. Ook door groenten doe ik vaak iets van vlees zoals bonen omwikkeld met ontbijtspek, salade met geitenkaas en spekjes, bloemkool met ham en kaas of blokjes ham of salmi door een salade. Wij houden niet zo van groenten maar op deze manier maak ik het toch lekker.Eet jij nooit alleen een boterham met pindakaas? Of een fruitsalade? Of yoghurt met müsli?
quote:Nelladella1 schreef op 02 januari 2016 @ 15:35:

[...]

Eet jij nooit alleen een boterham met pindakaas? Of een fruitsalade? Of yoghurt met müsli?Ik vind me dat ook moeilijk voor te stellen. Zo'n leven dat volledig om vlees draait zeg maar. Ik bedoel: 400g rollade pp?! Hoe krijg je het überhaupt op ik eet 's avonds 100-125g vlees, dat is wat mij betreft altijd ruimschoots voldoende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven