Vegetarische recepten?

10-08-2007 22:43 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vraag me af of hier nog meer mensen vegetarisch zijn op dit forum. Zo ja, weten jullie nog lekkere vegetarische recepten? Groetjes
nou vegetarisch niet, wel vegetarier met trema.

Sorry, ik ben een taaljuf.

Je kent vast vegatopia punt com wel, daar staan heel veel recepten. Delia Smith trouwens ook op haar website, je moet wel even zoeken.

Uit het hoofd weet ik geen lekker recept trouwens.
Pasta quatro formaggio! Heerlijk.. en heel gemakkelijk klaar te maken:

Men kookt de benodigde hoeveelheid pasta, na het afgieten voeg je vier verschillende kazen toe (bijv. parmezaanse, geiten-, goudse en gorgonzolakaas). Als deze gesmolten zijn door de pasta kun je het opdienen!

Iets anders wat altijd lekker is: verschillende groeten zoals aubergine, courgette, paprika, tomaat etc. snijden en grillen in de over. Wat kruiden eroverheen, et voila!
Gelukkig ben ik niet ongelukkig
Ik heb 2 heerlijke vegatarische gerechten (ja wel meer maar deze maak ik heel vaak). Je kan ze als voorgerecht maken of als hoofdgerecht. De ene is op een bedje van sla, beetje naturel dressing, en erop toast met zachte geitenkaas, honing en tym uit de grill. Erna pijnboompitjes over strooien (dit maak ik vaak als voorgerecht, en alleen als hoofdgerecht als ik alleen eet). Het andere is een portobello gevuld met kaas die je lekker vindt, gorgonzola bijv en ook pijnboompitjes, shalotje, kan je met pasta eten enz. Ik heb 3 verschillende gerechten mee, zelf vind ik of met gorgonzola het lekkerst, of met geitenkaas.

Portobello met rucolapasta

Ingrediënten

2 teentjes knoflook

2 portobello champignons

4 takjes peterselie

4 eetlepels parmezaanse kaas

4 eetlepels olijfolie

1/2 theelepel tijm

1/2 bekertje creme fraiche (à 125 ml)

50 g pijnboompitten

1/2 eetlepel citroensap

150 g spaghetti

zout

1 zakje rucola (à 30 g)

Materialen

keukenpapier, ovenschaal ca. 20 x 30 cm

Voorbereiden

Knoflook pellen en fijnsnipperen. Portobello's schoonvegen met keukenpapier. Steeltjes erafsnijden en in kleine stukjes snijden. Boven kommetje peterselie fijnknippen en mengen met 2 eetlepels parmezaanse kaas. In koekenpan 1 eetlepel olie verhitten. Helft van knoflook, paddestoelenblokjes en tijm ca. 3 minuten roerbakken. Crème fraîche, pijnboompitten en peterselie/kaasmengsel erdoor roeren. Portobello's vullen met paddestoelenmengsel.

Bereiden

Oven voorverwarmen op 175 ºC of gasovenstand 3. Portobello's in schaal leggen. In kommetje 2 eetlepels olijfolie mengen met citroensap en portobello's ermee besprenkelen. Portobellos in midden van oven in ca. 20 minuten bakken.Intussen spaghetti met snufje zout volgens gebruiksaanwijzing gaar koken. Rucola in stukjes scheuren. Spaghetti, rucola, rest van knoflook en olijfolie door elkaar scheppen en over twee borden verdelen. Portobello's erop leggen. Serveren met tomatensalade.

Salade mozzarella;

Bereiden

Dit bijgerecht maak ik vaak bij kaasfondue of bij pasta's.

Salade tomaat/mozzarella.

Cherrietomaatjes

mozzarella

rode pesto of tapenada zongedroogte tomaatjes

geroosterde pijnboompitten

peper

italiaanse kruiden

Cherrytomaatjes halveren, mozzarella in kleine blokjes snijden, pijnboompitten ff roosteren (geen olie of boter erbij). Gewoon door elkaar mengen, pesto of tapenada naar smaak toevoegen. Wrijf de tapanade/pesto lekker ook in de cherrytomaatjes, mozzarello is vrij flauw dus wat kruiden is lekker. Dit gerecht is lekker er gewoon bij of op een stukje stokbrood. Of geroosterd brood. Als je de dag erna niet hoeft te werken is een teentje knoflook wel lekker erbij.

Ik krijg het er niet meer tussen, portobello met rucolapasta.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Mylenevalerie, bedankt voor de recepten! Ze lijken mij best wel lekker. Deze ga ik wel proberen te maken.

@mevrouw75, bedankt voor de tips. Ik zal daar eens kijken. Wel flauw trouwens dat je per se taaljufje wilt spelen. Als ik 's avonds laat iets op een forum plaats ga ik nou niet bepaald op mijn formuleringen letten.
Hoi Miske,

Ik ben ook al jaren vegetarier en heb nog wel wat lekkere recepen voor je.

Wat ik zelf heel lekker vind is een vegetarische curry (recept voor ong 2 personen):

1 ui in stukjes

2 teentjes knoflook in stukjes

2 eetlepels kerriepoeder

bouillonpoeder

blikje gepelde tomaten, tomaten in stukken gesneden

half blikje kokosmelk

verse koriander, grof gehakt

half blikje kikkererwten

bakje vegastukjes (bijv quornblokjes of valessblokjes)

Ui en knoflook fruiten in wat olie. Kerriepoeder toevoegen en ook even meefruiten. Bouillonpoeder naar smaak erbij doen (ik begin meestal met 2 a 3 theelepels). Tomaten plus sap toevoegen en kokosmelk erdoor roeren. Saus een paar minuten zachtjes laten koken. Eventueel extra op smaak maken met kerrie, bouillonpoeder, wat peper of nog een scheutje kokosmelk. Vegastukjes en kikkererwten erdoor roeren en nog 10 minuten zachtjes laten koken. Pas helemaal op het einde de verse koriander erdoor roeren en van het vuur halen.

Ik eet er vaak roergebakken paksoi bij en basmatirijst of zilvervliesrijst. Maar een stuk naanbrood ipv rijst kan ook erg goed. Verder kan je het nog extra aankleden met wat pappadums of chutney.

Nog een lekker en makkelijk pastarecept (ook voor 2 personen)

3 teentjes knoflook in plakjes

500 gram cherrytomaten, gehalveerd

150 gram verse geraspte parmesaanse kaas

Penne (gewoon of volkoren)

verse basilicum, in reepjes gesnden

klontje (room)boter

Fruit de knoflookplakjes in olijfolie. Voeg de cherrytomaten toe en laat ze circa 20 minuten stoven. Proef na 20 minuten en voeg eventueel wat zout, peper of suiker (dit laatste als het te zuur is) toe en roer de basilicum erdoor. Kook de pasta beetgaar en roer er de boter en de helft van de parmesaanse kaas doorheen. Roer de tomatensaus door de pasta en serveer met de rest van de parmesaanse kaas en wat overgehouden reepjes basilicum.

Groetjes Inc
Ben het eens met taaljuf hoor, je moet duidelijk zeggen dat je vegetariër bent.

Als je zegt dat je vegetarisch bent, word je opgegeten door vegetariërs, en dat moet je natuurlijk koste wat het kost voorkomen!!
Hahaha! Ja dat begrijp ik Tilalia2! Ik heb het gewoon per ongeluk verkeerd geformuleerd. Gebeurt weleens vaker als ik een dubbele dienst heb gedraaid en gaar ben. Op dat moment neem ik het juist formuleren op een forum niet zo nauw haha. Ach, iedereen weet dat ik gewoon bedoel dat ik vegetariër ben.

@incredible en ingieding, ook bedankt voor jullie recepten. Ik ga ze allemaal eens uitproberen.:)
Spagetti met monchou en spinazie.

(hoofdgerecht 4 personen)

500 gr spagetti

40 gr pijnboompitten

1 eetlepel olie

750 gr diepvriesspinazie

1 knoflookteentje

200 gr monchou voor warme gerechten

100 gr geraspte oude kaas

zout/peper

spagetti koken volgens de gebruiksaanwijzing

rooster de pijnboompitten in ene droge koekenpan goudbruin

verhit de olie in een pannetje en voeg de spinazie toe

knijp t teentje knoflook erboven uit

roer als de spinazie heet is de monchou en de kaas erdoor en roer om tot een mooie gladde suas ontstaat

breng de saus op smaak met zout en peper

giet de spinaziesaus erdoor

strooi de pijnboompitten erover

Is erg lekker met een salade.

Leuk trouwens om gerechten uit te wisselen!
Papardelle met diverse paddestoelen, heerlijk!!

Je kunt vanallerlei soorten paddestoelen/champignons gebruiken; oesterzwammen, kastanjechampignons en wat van de gemengde paddestoelen, kun je bij Appie kopen.

Papardelle al dente gaar koken.

Alle paddestoelen bakken in olijfolie, paar tenen knoflook erboven uitpersen en even doorbakken.

Gedroogde chilipepertje/flakes erover strooien en het sap van een halve citroen.

Lekker laten doorbakken, peper en zout erop. Effe proeven of er genoeg chili, peper en zout inzit, dan verse peterselie toevoegen.

Pasta afgieten en dan het paddestoelenmengsel door de pasta mixen met een flinke handvol vers geraspte parmezaanse kaas.

Serveren met een groene salade, nog meer parmezaanse kaas en voor liefhebbers olijfolie en pepermolen nog op tafel erbij.

Smullen hoor!

Wat ik ook een topper vind is geroosterde groente uit de oven met fetakaas.

Paprika's, rode uit, champignons, courgette, aubergine in grove stukken snijden.

Flink wat olijfolie erover, peper, zout, tijm of italiaanse kruiden, paar tenen knoflook in schijfjes of gekneusd ertussen leggen. Alles goed mengen zodat de olijfolie overal op zit. Dan in een voorverwamde oven 200 graden, ca. half uurtje lekker laten roosteren. Laatste 5 minuutjes wat blokjes feta erover en even laten meebakken.

Warm eten met pasta of in een tortilla of gewoon lekker koud met een beetje balsamicoazijn.
Ik weet ook nog een lekkere, zelfs mijn (niet vega) vriend vindt het geweldig

Opgewarmde wraps besmeren met kruidenkaas, vullen met ijsbergsla, een avocadoprutje (geprakte avocado, tomaatstukjes, peper en zout, beetje citroensap) en vegarische nuggets (Tivall)

Op de site van de Albert Heijn kan je alle recepten terugvinden uit de Allerhandes van de afgelopen jaren. Je kunt bv selecteren op 'vegatarisch' en eventueel nog op een bepaald ingredient ofzo. Vervolgens krijg je een hele lijst met (lekkere!) recepten.
De Slegte heeft regelmatig goede vegetarische (basis)kookboeken voor een leuk prijsje. Ik heb er een aantal in de kast staan, die ik vaak gebruik!
Just hand over the chocolate and nobody will get hurt.
quote:tilalia2 schreef op 12 augustus 2007 @ 20:44:

Ben het eens met taaljuf hoor, je moet duidelijk zeggen dat je vegetariër bent.

Als je zegt dat je vegetarisch bent, word je opgegeten door vegetariërs, en dat moet je natuurlijk koste wat het kost voorkomen!!

Dan zijn die vegetariërs tóch nog carnivoor!

Lekkere recepten: uit de kookboeken van Linda McCartney, meestal nog wel in een stoffig hoekje van de bieb te vinden

Een van mijn favorieten:

Pasta koken (ik vind volkoren erg lekker) en intussen wat rijpe tomaten in stukjes snijden, een mozarellakaasje in sti=ukjes, heel veel verse basilicum knippen en flink wat peper uit de molen erover. Alles vermengen met de gekookte pasta. Supermakkelijk, snel en echt erg lekker!
Dit is op het moment mijn favoriete recept, zou het iedere dag wel kunnen eten:

Ingrediënten

300 g macaroni grande of pipe rigate

1 ratatouillepakket (1 kg)

6 eetlepels olijfolie

stuk feta (die van de turk is goed!)

2 eetlepels balsamicoazijn (fles a 250 ml)

Materialen

bakplaat, ingevet

Bereiden

Grill voorverwarmen. Macaroni volgens aanwijzingen op verpakking koken. Groenten schoonmaken, in grove stukken snijden en op ingevette bakplaat uitspreiden. Knoflook (uit pakket) persen en met 3 el olie en tijm (uit pakket) mengen. Groenten met knoflookolie besprenkelen en ca. 20 min. grillen. Feta laten uitlekken. In schaal groenten uitspreiden. Van rest van olie, azijn, zout en peper dressing roeren en over groenten sprenkelen. Feta verbrokkelen en over salade strooien. Met macaroni serveren.
Hey! Wat een goede recepten allemaal zeg. Het lijkt me allemaal wel lekker om te eten! Ik ga sowieso nog een kookboek erbij halen!
heel simpel, erg lekker, vind ik.

zilvervliesrijst koken, per 100 gram, 150 ml water, en per persoon 1tl bouillonpoeder toevoegen, en laten koken tot al het water op is. (ca. 8 a 10 min.)

verse sperzieboontjes koken (ca. 10min.) beetje olijfolie en knoflook aan toevoegen.

p.p. 2 eieren los roeren, en p.p. een halve eetlepel sojasaus toevoegen. omelet van bakken.

omelet op het bord leggen, rijst er boven en daar weer boontjes op.
Voor een makkelijke vrijdagavond,

Buikvullende pizza margaretha:

Snijdt een turks brood doormidden, zodat je twee grote platte bodems krijgt.

beetje olijfolie overheen druppelen. Besmeren met pastasaus uit een pot.

Uienringen eroverheen en eventueel plakjes champignons.

Daar plakken mozzerella op en (als je het hebt) blaadjes verse basilicum.

In de oven tot de mozzerella gesmolten is.
Ik heb die wraps vanavond geprobeerd, ze waren lekker! Alleen als avondmaaltijd vind ik het wat karig qua groentes, zou het meer als tussendoortje of lunch nemen.
Hallo...

vegatopia.com is super!!!!

Ontzettend lekkere en heel veel recepten en toffe links en tips...

Ik zelf ben sinds mijn 16de vegetarier en heb nooit iets gemist.

Tofu is my best friend...:)

Af en toe leef ik wat mandjes veganistisch, maar wordt dan wakker van dromen over KAAS!!!!!! Leven zonder kaas ... no way!

En wraps....inderdaad...superfood!

Je kunt er echt alles ingooien wat je wil...lekker!

Voor de fanatics onder ons....interesse in lowcarb vega???

fijnlijntje.nl

probeer maar es een lasagne met kool als vervanging voor lasagnebladen...mmmmmmm

grtjs
[quote]Mevrouw75 schreef op 11 augustus 2007 @ 17:33:

nou vegetarisch niet, wel vegetarier met trema.

Sorry, ik ben een taaljuf.

Je bedoelt vegetariër? De puntjes kunnen gewoon getypt worden hoor,hoef je "met trema " er niet bij te zetten.

Vind het altijd zo flauw om op taalfouten te wijzen.

Sorry hoor taaljuf,moest ff flauw terug doen.
quote:mayls schreef op 17 augustus 2007 @ 06:26:

heel simpel, erg lekker, vind ik.

zilvervliesrijst koken, per 100 gram, 150 ml water, en per persoon 1tl bouillonpoeder toevoegen, en laten koken tot al het water op is. (ca. 8 a 10 min.)

verse sperzieboontjes koken (ca. 10min.) beetje olijfolie en knoflook aan toevoegen.

p.p. 2 eieren los roeren, en p.p. een halve eetlepel sojasaus toevoegen. omelet van bakken.

omelet op het bord leggen, rijst er boven en daar weer boontjes op.

Hij is inderdaad lekker! Heb ipv knoflook wat tomaat en ui door de sperzieboontjes gedaan, dan wordt het wat smeuiger.

Ga hem vast nog eens maken!
wat leuk dat je mijn recept geprobeerd hebt boebele! en fijn dat 't ook nog in de smaak viel. ik eet zelf ook vaak sperzieboontjes met tomaat, bosui, knoflook, saffraan en veel peper en wat zout.

ik heb nog veel meer veg. recepten van mezelf die simpel en goedkoop zijn. (en ook nog eens vrij verantwoord volgens de schijf van vijf). ik ga bijna op vakantie, als ik terug ben zal ik er wel een paar plaatsen.
hey! Ik heb al een aantal recepten uitgeprobeerd en ze waren echt heerlijk. De rest ga ik nog verder uitproberen! In ieder geval heel erg bedankt! Ik vind het ook echt fijn dat er veel recepten met rijst en pasta erbij staan. Dat vind ik namelijk echt lekker om te eten!
Weet je wat echt leuk is? Mc.Donald's kitchen. Terug te kijken via uitzending gemist. Ik dacht eerst dat het over de keuken van de grote gele M zou zijn, maar het is een vegetarische kok die samen met Bas Westerweel de lekkerste vegetarische gerechten maakt. Is ook heel leuk om te kijken. Ik ben niet vegetarisch, maar maak toch wel eens wat van hem.
Yep McDonalds kitchen was inderdad erg leuk!!!

Dat was volgens mij ook voor het eerst dat er een totaal vegetarisch kookprogramma op tv was....

Keek net even op de Nederlandse South Beach site en daar staan me toch veeel heerlijke vega recepten op.....

lekker

moviveau

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven