Vegetarische recepten?

10-08-2007 22:43 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vraag me af of hier nog meer mensen vegetarisch zijn op dit forum. Zo ja, weten jullie nog lekkere vegetarische recepten? Groetjes
Wat ik een heerlijk gerecht vind is Kampersteur, oorspronkelijk gerecht uit Overijssel.

Ik maak erbij nog lekker zalm uit de oven. Dat was mij nog niet duidelijk, eet je vegatarisch met of zonder vis?

Kampersteur

Ingrediënten:

8 eieren

2-3 eetl. mosterd (naar smaak, ik heb die romige mosterdsaus dus dan gebruik ik iets meer erin)

zout en versgemalen peper

zakje witte saus

2 eetl. fijngehakte peterselie

Gebakken uitjes (uit pot)

Aardappelrozetjes

Bereiding:

Kook de eieren hard in water met wat zout. Maak de saus volgens pakje. Roer er de mosterd door en breng op smaak met wat zout en peper. Halveer de gepelde eieren, leg ze in een platte schaal en schep er de saus over. Er omheen de aardappelrozetjes en bestrooi met fijngehakte peterselie en wat gebakken uitjes. Erbij nog zalm uit de oven.

De saus hoor je eigenlijk zelf te maken. Maar ik vind het zo makkelijker en het kan niet mislukken. Ik heb wel het recept voor die saus om zelf te maken.

Evt. kan je bij de saus nog wat (koks)room en een lepeltje fijngehakte dragon (diepvries) door roeren.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:mylenevalerie schreef op 01 september 2007 @ 10:16:

Wat ik een heerlijk gerecht vind is Kampersteur, oorspronkelijk gerecht uit Overijssel.

Ik maak erbij nog lekker zalm uit de oven. Dat was mij nog niet duidelijk, eet je vegatarisch met of zonder vis?

Kampersteur

[afbeelding]
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quiches zijn makkelijk snel en je kunt er werkelijk alles instopppen.

hier in frankrijk koop ik het deeg kant en klaar al netjes uitgestrek op bakpapier (hebben ze dat bij de AH ook?)

courgettes, tomaatjes spinazie geitekaas champions en voor de niet vega's spekjes

kluts twee eieren er door en in de oven maar

de kunst is de quiche niet te lang en niet te gaar maken in de oven en direct opdienen smullen maar!
Spinaziestamppot met brie en tomaatjes

Gewoon spinaziestamppot maken en dan vlak voor het serveren een bakje gehalveerde kerstomaatjes en ongeveer 100 gr in reepjes gesneden brie (per persoon) erdoor scheppen.

gebakken brie of camembert

De kaas open snijden en naar smaak vullen. Ik doe het elke keer anders, kruiden, knoflook, zongedroogde tomaatjes, olijven, danish bleu, bruschetta-kruiden... vervolgens al dan niet in porties verdelen en deze in folie wikkelen en even in de koekenpan/oven/op de bbq laten smelten - vrij kort, het moet niet te zacht worden. Of paneren (eerst door geklutst ei met een lepeltje melk, dan door paneermeel, eventueel nog een keer herhalen en dan bakken.

Indiase gekookte gebakken eieren

Basisrecept:6 gekookte eieren even bakken in olie en er dan een paar theelepeltjes Pataks milde curry pasta bij scheppen, even aanbakken en er dan een bekertje slagroom doorroeren.

Ik doe er vaak allerlei groenten door, gebakken ui- en paprika-reepjes en een blik tomatenblokjes bijvoorbeeld, of diepvriesdoperwtjes en tomatenblokjes.
Net een heerlijke cannelloni gemaakt, ik zal het recept hier ook even plaatsen.

Dit recept is voor 2 personen.

Vulling maken van een bakje ricotta, 1 pak ontdooide en uitgelekte bladspinazie (goed het vocht eruit drukken in een zeef), geraspte schil van 1 citroen, peper en zout. De vulling in een stevig plastic zakje doen (bijv een diepvrieszakje), de zak aandraaien aan de bovenkant en 1 puntje van het zakje afknippen, via dit puntje de vulling in de lege cannelloni's spuiten (circa 5 cannelonni's per persoon nemen). Leg de gevulde cannelloni's in een ovenschaal.

Bak voor de saus 2 teentjes knoflook, een spaans pepertje (eventueel zonder pitjes) en een half verkruimeld bouillonblokje even aan in olijfolie. Giet er dan een fles passata (basissaus van tomaten) bij en eventueel nog wat verse gesneden oregano of andere italiaanse kruiden. Vijf minuten zachtjes laten koken en dan de saus over de cannelloni schenken. Leg er dan een bolletje mozzarella in grote stuken gesneden bovenop en een laagje verse geraspte parmezaanse kaas. 35 minuten in de oven op 200 graden en dan is ie klaar! Lekker met een groene salade.

Oja, Mylenevalerie, ik heb laatst jouw recept gemaakt voor gevulde portobello's, was echt heerlijk! Thanks!
Hoi

ik 'up' dit topic even voor mezelf. Had er bijna ééntje geopend, maar hier zijn gelukkig al een hoop recepten

Ik wil graag regelmatig(er) vegetarisch eten, maar kook voor de helft van 't gezin dan wel met vlees, dus zoek gemakkelijke recepten .. Ook kook ik geregeld voor een ander gezin, dat vegetarisch eet. Snelle en goed op te warmen recepten zijn dus welkom

Later is nu
Hoi dreamer

Als je gerechten zoekt waarbij je makkelijk de ene helft met vlees kunt maken, kan ik je de curry aanraden waarvan ik het recept ergens aan begin heb neergezet. Je maakt dan gewoon dezelfde saus in 2 pannen en in de ene saus maak je de vega-versie en in de andere doe je stukjes kipfilet (gewoon rauw, de stukjes gaar laten worden in de saus). Ik doe dat ook wel eens voor mijn vriend als ie een keertje zin heeft in vlees.

Het recept voor de canneloni dat hier vlak onder staat is heel handig thuis klaar te maken en kan je daarna zo meenemen en bij iemand anders in de oven zetten. Eventueel het pepertje in de saus skippen als kinderen dat te scherp vinden. Als je canneloni's vullen teveel werk vindt (valt heel erg mee hoor trouwens) kan je de vulling ook tussen lasagnebladen doen.

Ook handig om mee te nemen en op te warmen is natuurlijk een maaltijdsoep, met lekkere boodjes. Ik zet hieronder twee van mijn favoriete recepten neer:

aardappel-maissoep

6 maiskolven

1 ui in blokjes

3 teentjes knoflook geperst

1 stengel bleekselderij en stukjes

1 winterwortel in blokjes

2 grote aardappels, geschild en in blokjes

1 lietr groentebouillon

peterselie

Mais 5 minuten koken in een pan met zout water. 2,5 dl van het kookvocht bewaren. Maiskorrels van de kolven snijden en de helft in de blender of met de staafmixer pureren met het kookvocht. Ui, knoflook, bleekselderij 5 minuten zachtjes fruiten in wat olie. Wortel en aardappels erbij doen en nog 5 minuten laten stoven. Bouillon, maiskorrels en gepureerde mais toevoegen en laten sudderen tot alles gaar is. Op smaak brengen met peterselie en eventueel nog peper en zout.

Deze soep is heel lekker met tortilla's erbij met daartussen gesmolten kaas en lenteuitjes (en eventueel nog guacamole of zure room).

Soep met paprika, spinazie en kikkererwten

8 lenteuitjes in stukjes

1 rode paprika in blokjes

1 teentje knoflook geperst

1 teelepel komijnzaad

3,8 dl italiaanse groentepassata

7,5 dl groetebouillon

300 gram kikkererwten

2 tl rode wijnazijn

2 tl suiker

100 gram spinazie

Bak de lenteuitjes zachtjes in een beetje olijfolie. Doe paprika, knoflook en komijn erbij en bak op laag vuur een paar minuten. Voeg passata en bouillon toe en laat 10 minuten sudderen. Voeg kikkererwten, azijn en suiker toe en laat nog 5 minuten sudderen. Roer de spinazie door de soep en breng op smaak met zout en peper. De soep opdienen zodra de spinazie is geslonken.

Lekker met pitabroodjes gevuld met zachte geitenkaas (of roomkaas) en een plakje geroosterde paprika (uit een pot) en eventueel nog wat rucola.

Ik hoop dat je er wat aanhebt!

groetjes

Inc
Als voorgerecht (maar kan ook als hoofdgerecht) maar ik vaak Courgette boursin soep.

Meestal maak ik zo'n 1,5 a 2 liter.

1,5 a 2 liter water koken, groenteboullionblokjes erin, dan 2 preien in ringen erin, en 1 of 2 courgettes (wat je zelf lekker vind). 15 a 20 minuten laten koken en dan met de staafmixer pureren tot je een gladde soep hebt. 1 boursin erin (kan ook light versie) en nogmaals met de staafmixer pureren. En dan opdienen.

Hoeft verder geen kruiden oid bij. Door de boursin krijg je een fantastische smaak.

Eet smakelijk.
Dream, wat je kunt doen is een gewoon 'vlees' gerecht maken en dan het vlees vervangen door de vegetarische 'brokken' uit de AH 'kies en kook' vitrine. Die 'hondenbrokken' zoals wij ze noemen vindt Puck in ieder geval lekker en alle andere kindjes die bij ons mee-eten ook. Ik zelf vind ze ook erg lekker en het is een hele grote bak; genoeg voor een heel gezin.

Verder eet ik al jaren vegetarisch en vaak is het weglaten van vlees in bijvoorbeeld macaronischotels, pasta's en maaltijdsalades al genoeg om een goede maaltijd op tafel te zetten. De Jumbo heeft lekkere vega 'hamblokjes' voor door de macaroni bijvoorbeeld; wedden dat jullie dat allemaal lekker vinden?

Verder: eenvoud doet het vaak goed.

Pompoensoep:

(géén zoete flespompoen maar een stuk van die grote, oranje halloweenpompoenen)

snij in stukken, kook samen met een paar aardappeltjes tot het lekker zacht is geworden in kruidenbouillon

staafmixer erop tot het glad is

kuipje creme fraiche erin

grote lepel rode pesto, peper en zout naar smaak

afmaken in de soepkom met een handje geroosterde en geplette (met de bolle kant van een eetlepel) pijnboompitten eroverheen.

Succes en eet smakelijk!
Ik ben ook vegetariër, als ruim 10 jaar. Eet naast vlees ook geen vis. Vis is voor mij net zo goed een dier.

Pompoensoep is heerlijk (heb ook nog allerlei recepten thuis, zal ik wel een x plaatsten) en erg makkelijk op te warmen later, kan ook ingevroren worden.
Dit is echt een superlekker recept, heb hem al heel vaak gemaakt. Hij is vooral erg gemakkelijk, want je hebt er geen pannen bij nodig!

Benodigdheden:

1 pak lasagne (vers is het lekkerst)

2 courgettes

1 potje rode pesto

2 pakjes tomato fritto van Heinz of Soffrito van Grand d'Italia (vind de Heinz het lekkerst)

ongeveer 150 gram geraspte kaas

1 bol mozzarella

Oven verwarmen op 175 graden.

Courgette met kaasschaaf in de lengte in dunne plakken snijden.

Ovenschaal invetten met de olijfolie.

Lasagne voorkoken indien nodig (tip: zorg dat de lasagnevellen helemaal bedekt zijn met tomato fritto, dan is voorkoken niet nodig)

In de schaal doen:

- een laagje courgettes

- daar bovenop een laagje pesto

- daar weer bovenop een laag tomato fritto

- dan de geraspte kaas

- laag lasagna

Dit net zo lang herhalen tot alles op is.

Eindig met een laag tomato fritto.

De mozzarella in plakjes snijden en dit op de tomato fritto leggen.

Hierover de laatste geraspte kaas strooien.

50 minuten in de oven.

Daarna 5 minuten laten rusten.

Eventueel basilicum ter garnering.

Ik gebruik zelf geen 2 hele pakjes tomato fritto omdat het dan wel erg tomaterig wordt. Ik doe een beetje zuinig aan zeg maar, dan gaat er ongeveer 1 pakje in en dan nog een beetje van het 2e pakje bovenop.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden, ik ben er echt zo'n beetje verslaafd aan
recepten? Te veel om op te noemen.... Misschien moet je eens kijken op www.vegatopia.com

Da's echt een leuke en uitgebreide site met heel veel recepten, forums etc.

Oké, 1tje dan: mijn favo recept:

Dadel-kaastaart

5 plakkies bladerdeeg (of zelf deeg maken)

beetje paneermeel

boter

150 gram ontpitte dadels

1 rode ui, grof gesnipperd

100 gram blauwe kaas

150 gram (geraspte) emmentaler

150 gram gemengde noten (walnoten, macadamia's, cashewnoten etc)

3 eieren

1,5 dl melk

theelepel gedroogde tijm

zout, peper naar smaak

Vorm invetten, paneermeel erover strooien zodat de vorm bedekt is, overtollig paneermeel verwijderen. Bladerdeeg in vorm doen.

Dadels opensnijden, 1 laag over bodem verdelen, helft van de noten er over verdelen, helft van de geraspte emmentaler er over verdelen. Deel van de uiensnippers er over, blauwe kaas er over verbrokkelen. weer laag dadels, noten, uien en afsluiten met de geraspte kaas.

Mengsel maken van de eieren, melk, tijm en zout en peper. Goed kloppen en dit over de taart gieten.

Taart in een (voorverwarmde) oven van 180C ongeveer 45 minuten afbakken.

Smakelijk! (gegarandeerd!)
Wow, dat klinkt lekker! Die ga ik binnenkort een keertje maken.
makkelijk en lekker!

tagliatelle koken (ik doe gewone en groene gemengd)

in pan, paddenstoelenmix bakken, net wat je lekker vindt, evt uitje of prei erbij.

scheut kookroom erbij, klats pesto erbij

afmaken met parmezaanse kaas en evt basilicum.
Omdat het stampot-weer is ga ik hier even een recept plaatsen voor kaasgehakt. Is echt heerlijk bij boerenkool en stampot rauwe andijvie!

200 gram geraspte oude kaas

1 ei

enkele plakken oud brood

1 theelepel marmite

fijngehakte verse kruiden (of uit de diepvries), bijv peterselie en bieslook

peper en zout

sesamzaad

paneermeel

Kaas, brood (zonder korst), ei, kruiden, seseamzaad en marmite in een kom mengen en kneden tot een samenhangende massa. Als het nog te "nat" is extra brood toevoegen, wordt het te droog dan een scheutje melk erbij. Op smaak brengen met zout en peper (indien nodig). Meng het paneermeel met 2 eetlepels sesamzaad. Vorm van het mengsel ballen en rol deze door de paneermeel. Bak ze rondom bruin in de boter en laat ze vervolgens op een lager pitje met deksel op de pan door en door warm worden.

Nog meer mensen tips voor bij de stampot? Ik vind persoonlijk die vega-rookworst erg goor!
Ik zet het recept voor mijn favoriete linzencurry nog maar een keer hier neer.

Erg lekker en zo klaar.

Voor 2 personen

225 gram rode linzen

2 aardappelen, geschild en in blokjes

1 wortel in schijfjes

1 groene paprika in stukjes/reepjes

1 ui in ringen of gesnipperd

2 tenen knoflook, geperst of gehakt

4 tomaten, ontveld en in blokjes (of uit een blik)

2 theelepels gemberpoeder

1 theelepel gemalen komijnzaad

1 theelepel kurkuma

1 theelepel Madras curry poeder

2 eetlepels boter

850 ml water

Breng het water aan de kook met 1 theelepel gemberpoeder, 1 theelepel kurkuma en 1 theelepel komijnpoeder, zodra het water kookt linzen toevoegen en 5 minuutjes zachtjes laten doorkoken.

Aardappelblokjes en wortel toevoegen en alles 10 minuutjes zachtjes laten doorkoken totdat de linzen tot een soort puree gekookt zijn en het water verdampt is. Blijf regelmatig roeren om aanbakken te voorkomen.

Intussen 2 eetlepels boter in pan verhitten, uien en paprika bakken totdat ui bruin begint te worden. Dan de Madras curry poeder, overig gemberpoeder, knoflook en tomatenblokjes toevoegen en alles nog een paar minuten laten doorbakken.

Het linzenmengsel bij het uien/paprikamengsel voegen en alles goed doorroeren.

Serveren met een lel Griekse Yoghurt erbovenop en gehakte verse koriander.

Lekker met basmatirijst of rotis (die kun je ook gemakkelijk zelf maken).

Het is mijn favoriete gerecht!
Klinkt lekker Sue2! Ik ga hem binnenkort proberen!
Als je hem trouwens iets pittiger wilt, dan doe je er wat meer Madras curry poeder in.

MMMhhhhh, denk dat ik hem morgen ook nog maar een keertje maak.
Hoi! Zeker sinds de verbouwing van onze keuken vorig jaar is koken een van mijn grootste hobby's: maar natuurlijk wel vegetarisch/biologisch! Aangezien ik graag eigen vegetarische gerechten bedenk en daar goede reacties op krijg, lijkt het me leuk om hier mijn recept voor een Tropische groentetajine met couscous (3 a 4 personen) met jullie te delen. Met de recept heb ik vorig jaar de 3e prijs in de wedstrijd van het Llink programma Mc Donalds Kitchen gewonnen.

Nodig:

1 pak couscous

1 ui en 1 sjalotje (gesnipperd)

1 courgette (niet in te kleine stukjes)

1 aubergine (in blokjes, bestrooien met zout)

een kwart stuk oranje pompoen in blokjes

2 tenen knoflook

1 rode paprika (in halve reepjes)

1 blik tomatenblokjes op sap

1 blik/potje tomatenpuree

10 grote gedroogde vijgen (gehalveerd)

6 abrikozen (gehalveerd)

klein zakje ras-al-hanout (Marokkaans kruidenmengsel)

kaneel, komijn, paprikapoeder, peper en zout

een eetlepel kokos

klein bosje koriander (de helft fijngesneden)

stukjes gekruide geitenkaas of fetablokjes

Bereiding:

Maak de couscous klaar volgens de aanwijzingen op de verpakking en zet de pan even 'aan de kant'. Fruit de ui en sjalot aan in olijfolie in een brede hapjespan (of in een echte Tajine!). Voeg courgette, aubergine en pompoen toe en roerbak kort op hoog vuur. Knijp de knoflook boven het groentemengsel uit en roerbak nog even. Voeg de paprika toe. Roerbak 3 minuten en voeg vervolgens de tomatenblokjes, -puree, vijgen en abrikozen toe. Doe het deksel op de pan en laat het mengsel 10 minuten pruttelen op laag vuur. Voeg dan het zakje ras-al-hanout, een snuf kaneel, een theelepel komijnzaadjes, een beetje zout, wat kokos en een flinke snuf peper toe. Laat het weer lekker 5 minuten pruttelen met het deksel half op de pan. Voeg op het laatst de gesneden koriander toe aan het mengsel. Giet een beetje olie in een grote koekenpan of wok en schep de couscous over in deze pan. Laat even bakken en strooi dan wat paprikapoeder en komijn over de couscous. Dien als volgt op: schep een bergje couscous op de borden en daarop een flinke schep van de tropische tajine. Garneer met blokjes geitenkaas of feta en wat verse koriander. Lekker met olijven!
Even uppen! Ben op zoek naar het linzencurry recept

Trouwens, die lasagne met courgette is in huize Chardonnay al regelmatig gegeten. Heerlijk en zo makkelijk te maken.
Mylenevalerie, je kan alleen vegetaisch eten zonder vis, anders ben je geen vegetarier!

Ik ban zelf zeker geen vegetarier, maar probeer wel matig met vlees/vis te doen. Ik heb dus al een paar recepten uitgeprint. Ben benieuwd!
Vanavond wordt hier weer de lasagne van boebele gemaakt. Is echt zo ontzettend lekker.
Vegetarische kerstrecepten uit verschillende landen

http://www.vegatopia.com/kerst2007/kerstarchief.php
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb vanavond een heerlijke pompoencurry gemaakt:

voor ongeveer 4 personen nodig:

400 gram pompoen

225 gram zoete aardappels

2 a 3 tomaten

1 blik kokosmelk (400 ml)

1 grote rode ui

3 tl currypasta (rood)

stukje ontbijtkoek

beetje kaneel

-Snijd de pompoen, aardappels en ui in kleine stukjes

-verhit olie in een pan

-voeg de pompoen, aardappels en ui toe

-na 10 minuten tomaten, kokosmelk, currypasta, kaneel en ontbijtkoek toevoegen.

- half uur tot uur laten sudderen.

Heerlijk met rijst !
Ik ben al 13 jaar vegetarier, heb zelf ook een tijdje veganistisch geleefd, was goed te doen, maar bij gebrek aan doorzettingsvermogen, ben ik nu weer fulltime vegetarier.

Mischien is dit wat voor je, 1 van mijn favoriete gerechten.

Groentegoulash

Gerecht voor 3 personen

Ingredienten:

2 blikjes tomatenpuree.

1 groot blik doperwtjes en worteltjes.

3 grote uien

3/4 bak champignons

2 paprika's(geel en rood)

1 mespuntje zout

Snij de ui, de champignons en de paprika's in kleine stukjes.

Zet een koekepan op het vuur, en bak de ui en de champignons.

Voeg daarna de paprika's toe en bak dit in het geheel 5 minuutjes op matig vuur.

Voeg daarna de tomatenpuree en de doperwtjes en worteltjes toe.

Maak een papje van 6 grote eetlepels maizena aangemaakt met een halve liter water.

Roer net zolang tot het papje glad is.

Roer het mengsel door de rest van de groente, en laat dit even sudderen tot het mengsel dik wordt.

Voeg daarna de zout toe en klaar is de goulash.

Serveren met witte rijst.

Lekker met een beetje witte peper!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven