Vriend is moeilijke eter

09-01-2012 14:23 469 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,

Ik heb een probleem. Mijn vriend is een zeer zeer moeilijke eter.

Rijst, pasta e.d. lust hij niet. Waar het op neer komt is dat hij eigenlijk alleen aardappelen, groenten en vlees eet. Tomaten, uien, prei e.d. gaan er dan weer niet in.

Ik word gek van het elke dag bedenken wat te eten want er is weinig variatie mogelijk.

Wie heeft er een tip voor een recept wat misschien mijn vriend ook lekker vind?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Anouk
Ik zou zo links en rechts eens wat sambal door het eten gaan gooien. Gewoon om de smaakpapillen eens wat te triggeren.
Ik dacht trouwens ook altijd dat ik rijst niet zo lekker vond, maar dat kwam gewoon door de kookkunsten van mijn moeder. Toen kreeg ik een vriendje dat jaren in Indonesie had gewoond en die zei: laat mij eens rijst voor je maken. En ja hoor, ik vond het héérlijk.

Je moet gewoon dingen blijven proberen. Met olijven had ik 't ook. Dat vond ik zó smerig, maar inderdaad na de vierde keer proeven begon het lekkerder te worden en nu vind ik ze heerlijk!!
Ik dacht dat dit al een oud topic was, maar weer een nieuwe 'iklustniks'man dus.

Ik zou er niet tegen kunnen, tegen zo'n man. Zelf lust ik vrijwel alles, en als manlief dan niets lust, maar daar ook z'n best niet voor doet, dan was het denk ik snel einde verhaal.

Het is hier ook eten wat de pot schaft, en vooral voor een volwassen kerel! Op een gegeven moment ga je echt wel aan de smaak wennen.

Oke, dat je 1, 2, 3 dingen echt niet lust, dat kan, maar bijna niets?? Pfff.... wat mis je dan een hoop!!
Blackdress, dat dacht ik ook na dat ene topic laatst.

Ik zou het zeker zeker niet erg vinden als iemand een paar dingen liever niet eet. Prima. Maar dit is echt kinder gedrag en ook de wil niet hebben om te proberen.

Zelf lust ik bijv. geen garnalen en keer op keer blijf ik het proberen want ik zou ze zo graag willen lusten. En het zal wel een keer komen dat ik het lekker ga vinden. En dan ga ik los met de amuses met garnalen maken en andere gerechten die er zo lekker uit zien.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Nou ja, garnalen daar kan ik op zich wel inkomen, dat je die liever niet eet, al zijn ze heerlijk

Maar gewoon groenten zoals ui, prei, etc. Ik snap dat werkelijk niet. En dat is maar goed ook.

Hoe doe je dat met uit eten dan, vraag ik me af, TO? Geen verrassingsmenu waarschijnlijk
Wat is er dan met garnalen dat ze lekker zijn, maar dat je ze dan toch liever niet eet?
Ik heb net het omgekeerde gevoel. Woont die vent eindelijk op zichzelf, moet ie weer vanalles gaan proeven zoals een baby die gevoederd word door z'n moeder.

Ik kan trouwens door het 'moeten proeven beleid' van m'n ouders wel alles eten (dus hele bloemkoolstukken, gewoon hap slik binnen) maar lekker vind ik het niet. Dus sinds ik samenwoon is het gewoon mijn gelimiteerde kostje die ik wel lust.

Vriend kookt er dan nog vanalles extra bij voor zichzelf, prima zolang ik het niet moet eten.
Heb je het tegen mij ailien? Ik vind ze heerlijk en eet ze graag, maar ik kan wel snappen dat mensen zoiets niet lusten, net als oesters of schaaldieren bijv. Maar dat iemand geen ui lust, daar snap ik niets van.
Idd of je hebt honderden kruiden en dat iemand alleen maar peper en zout lust. Er is zoveel wat lekker is als smaakmaker.

Tip nog TO. Bij ui, knoflook, witlof, door de midden snijden en het hart eruit halen. Bij witlof is dat het bittere deel en bij die 2 andere vaak de reden dat ze het niet lusten of de dag erna last ervan hebben of bij knoflook uit je mond ruikt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Paddle schreef op 09 januari 2012 @ 22:03:

Ik heb net het omgekeerde gevoel. Woont die vent eindelijk op zichzelf, moet ie weer vanalles gaan proeven zoals een baby die gevoederd word door z'n moeder.

Ik kan trouwens door het 'moeten proeven beleid' van m'n ouders wel alles eten (dus hele bloemkoolstukken, gewoon hap slik binnen) maar lekker vind ik het niet. Dus sinds ik samenwoon is het gewoon mijn gelimiteerde kostje die ik wel lust.

Vriend kookt er dan nog vanalles extra bij voor zichzelf, prima zolang ik het niet moet eten.

Ik was vroeger een moeilijk kind met eten dus wie ben ik om wat te zeggen maar persoonlijk is het voor mij een probleem dat ik niet uren in de keuken ga staan en iemand neemt 1 hap en daarna naar de snackbar gaat. Verder vind ik een bourgondisch type leuker om voor te koken, lekker in het weekend uitgebreid en lang tafelen, of iig iemand die je kookkunst weet te waarderen.

Dat TO 2 verschillende dingen moet maken zou ik naast mijn werk helemaal geen zin in hebben, dan kookt hij maar lekker zelf.

Ik vind het gewoon raar gedrag dat je echt niets lust. Ik heb wel van erger gehoord hoor maar ik denk dat ik er niet tegen zou kunnen.
Ik las: Mijn man is een moeilijke etter.

Wat zou je denken van om de dag koken? De ene dag kookt hij en de andere dag jij. Beiden eten wat de ander klaar maakt en verder niet mutsen. Zoiets als: ' je bent al een grote jongen' enzo en om de dag kan je bepalen wat je zelf lekker vindt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:ailien schreef op 09 januari 2012 @ 17:41:

@gember999, ben het deels wel met je eens. Idd zegt het veel over iemands karakter. Zelf lust ik eigenlijk alles wel, al zijn er natuurlijk dingen die ik meer en minder lekker vinden. Toch heb ik wel één ding dat ik écht niet lust... dat ligt niet zozeer aan de smaak, maar vooral aan de structuur, het mondgevoel om zo maar eens te zeggen. Namelijk: warme wortel ;)Warme wortel! Dat is het enige dat ik ook haat! Ik eet het wel als het moet, maar liever niet. Het is niet de scructuur, maar echt de smaak. Rauw lust ik ze wel, dan zijn ze niet zo zoet
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
ja, gekookte wortels hou ik ook niet echt van. Rauw prima, maar gekookt, ieuw.
quote:Mylene_Valerie schreef op 09 januari 2012 @ 22:12:

[...]

Ik was vroeger een moeilijk kind met eten dus wie ben ik om wat te zeggen maar persoonlijk is het voor mij een probleem dat ik niet uren in de keuken ga staan en iemand neemt 1 hap en daarna naar de snackbar gaat. Verder vind ik een bourgondisch type leuker om voor te koken, lekker in het weekend uitgebreid en lang tafelen, of iig iemand die je kookkunst weet te waarderen.

Dat TO 2 verschillende dingen moet maken zou ik naast mijn werk helemaal geen zin in hebben, dan kookt hij maar lekker zelf.

Ik vind het gewoon raar gedrag dat je echt niets lust. Ik heb wel van erger gehoord hoor maar ik denk dat ik er niet tegen zou kunnen.nou inderdaad, mijjn man vooral kookt ook graag (en lekker). Het is gewoon een belediging voor de kok als je na 1 hap naar de snackbar gaat.
Mijn kinderen heb ik 2 hoofdregels gegeven:

1. niet liegen

2. mij niet met het eten laten zitten. (ze mochten 1 ding kiezen wat ze niet lusten, de rest werd gewoon opgegeten)

Resultaat, mijn kinderen eten nagenoeg alles.

Mijn ex lustte bijna niets. Correctie, niets gezonds. Als ik dan iets nieuws kookte, schepte hij heel weinig op, at 2 hapjes en had dan ''geen honger meer'' , terwijl je als het om shoarma of zo ging geen groot genoeg bord kon aanslepen.

Ik vond het zo ontzettend kleutergedrag. Ben blij dat ik dat niet meer hoef te 'verdragen'. Schiet jij niets mee op. Het enige wat ik kan zeggen is dat je het niet jouw probleem moet laten maken. Wat de anderen hier ook zeggen.
I have my fears but they do not have me
quote:Enn schreef op 09 januari 2012 @ 22:16:

Ik las: Mijn man is een moeilijke etter.

quote:ailien schreef op 09 januari 2012 @ 21:55:

Wat is er dan met garnalen dat ze lekker zijn, maar dat je ze dan toch liever niet eet?

Heb me in dat andere topic al helemaal achter MV geschaard geloof ik. Ik zou ook zó graag garnalen willen lusten, maar ik krijg ze echt niet weg. Ooit was ik bij de familie van vrienden in het buitenland, op een bijzonder etentje. Vooraf: rijstsalade met garnaaltjes.... Ik kón het echt niet maken om te zeggen dat ik dat niet lustte.

Dus, (waarschuwing: beetje onsmakelijk verhaal )bij iedere hap voelde ik met mijn tong naar de garnalen (gelukkig waren het kleintjes) en stopte ik ze achter mijn kies, in mijn wang. Dan de rest heel goed kauwen en alles, inclusief de garnaal, in één keer doorslikken. Ging prima!!
quote:aponi schreef op 10 januari 2012 @ 00:27:

Mijn ex lustte bijna niets. Correctie, niets gezonds. Als ik dan iets nieuws kookte, schepte hij heel weinig op, at 2 hapjes en had dan ''geen honger meer'' , terwijl je als het om shoarma of zo ging geen groot genoeg bord kon aanslepen.

Van groente heb ik ook altijd zo genoeg. Vind dat meer de decoratie bij de vis of vlees of 'n verfrissende smaakmaker op 'n sandwich met hartig beleg, niet iets waar je 'n bord vol van eet. En logisch toch dat je van iets wat je minder lekker vindt maar eet tot je honger weg is, terwijl je iets lekkers eet tot je maag bijna ploft?

Op olijven na eet ik nagenoeg alles, maar veel gerechten zijn voor mij 'n mager 6je en die zal ik thuis dus nooit maken of eten, maar als het moet eet ik het wel, maar dan idd maar tot m'n honger over is.
Ik zou het echt niet kunnen. Samenleven met een man die de smaak van 7-jarige Amerikaan heeft.

Niet alleen omdat ik gek ben op experimenteren met recepten en ingredienten (en mijn man gelukkig ook) en uiteten gaan naar nieuwe restaurantjes, maar ook omdat het idd iets zegt over iemands karakter.

Héél vaak zijn de mensen die zeggen "lussik niet, en ga het niet proberen ook", dezelfde mensen die jarenlang naar dezelfde camping gaan (want daar is het zo bekend) (en dan daar 'friet bij piet' bestellen), dezelfde programma's kijken, hun hele leven in het zelfde dorp als hun ouders wonen, enz. En dat is allemaal prima als ze daar zelf geen problemen mee hebben, maar ik 'mot het niet'
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je pas weet of je iets lust als je het tien keer hebt gegeten. Als ik het zo hoor, heeft je vriend van huis uit meegekregen dat hij iets niet hoeft te eten als hij het niet "lust". Daardoor is hij er nooit achtergekomen of hij het echt niet lust of gewoon nog aan de smaak moest wennen.

Ik ken ook iemand met deze sociale handicap en het is echt vreselijk lastig, voor jezelf maar ook voor anderen. Op vakantie in een ver buitenland heb je inderdaad een probleem, maar ook als je bij anderen gaat eten (van tevoren een hele lijst doorgeven van wat je niet eet is niet beleefd, je eten laten staan ook niet), bij het eten in een restaurant enz. Ook in dit geval is de gewoonte van huis uit meegegeven.

Het klinkt alsof hij bang is voor alles waar een beetje smaak aan zit. Vooral dingen met een neutrale smaak of licht gekruid (aardappelen, licht gekruid vlees, gekruide vis-zonder-vissmaak, groenten) lijkt hij lekker te vinden. Misschien kun je er eens een spelletje van maken en vraag je hem iets lekkers voor jou te koken en kook jij voor hem? Dan mag hij aan de slag met kruiden en andere ingrediënten die hij niet kent. Natuurlijk moet hij dan even proeven. Misschien niet te exotisch beginnen

Mijn dochter van 8 zegt (ze is goed geïndoctrineerd) nooit meer dat ze iets niet lust, maar "dat heb ik nog geen tien keer gegeten". Als ze iets niet lekker vindt, dan houdt ze haar neus dicht. Maar ze eet er wel een paar hapjes van! Als mijn dochter van 8 dat kan, kan je vriend het ook. De vraag is of hij het wil en de noodzaak ervan inziet. Ik zou hem in elk geval niet te veel gaan 'enablen' hierin en in Maleisië niet speciaal op zoek gaan naar de Mac.
Ga in therapie!
Het enige wat ik na meerdere keren proberen echt lekker ben gaan vinden zijn gekookte mosselen. Vroeger lustte ik die alleen gebakken maar inmiddels vind ik ze gekookt even goed lekker.

Aan de smaak van olijven/olie en schapenvlees kan ik niet wennen. Olijf heb ik wel vaker dan 10 keer geprobeerd (vaak onwetend als iemand die gore olie over de sla had gegooid) maar dat blijft vies. Verse koriander haal ik er ook altijd zo uit als dat in/op 'n gerecht in: vies weeig smaakje. Dat kan ik als het moet wel wegkrijgen i.t.t. olijf, maar vies blijft het. Rauwe oesters kan ik inmiddels ook wel wegkrijgen, maar lekker vind ik het nog steeds niet.
hmm, net bij de AH 2 kreeften met vette korting gekocht (was nog over van de kerst). Ook zoiets dat veel mensen niet lusten kennen.
Enige waar ik het nut van in zou zien als ik het lekker zou gaan vinden zijn olijven, omdat die producten te pas en te onpas gebruikt worden tegenwoordig.

Verder zou ik het wel belangrijk vinden dat iemand 'n ruime smaak in vlees- en seafoodgerechten heeft. Anders kun je niet gezellig uit eten gaan. Rijst of pasta hoef je niet te lekker te vinden, je kunt immers altijd friet ipv rijst bij je gerecht vragen.
quote:Starshine schreef op 10 januari 2012 @ 09:26:

hmm, net bij de AH 2 kreeften met vette korting gekocht (was nog over van de kerst). Ook zoiets dat veel mensen niet lusten kennen.

Kreeft is heerlijk!! Maar bij voorkeur wel vers en thermidor.

Als je gamba's lust, lust je ook kreeft.
Misschien kun je ook vrienden of familie erbij betrekken? Gaan jullie bv. eens in de zoveel tijd naar een spannend (liefst duur) restaurant om wat nieuws en geks te proberen waarvan je niet weet of je het lust. Dan zit je met zijn allen in hetzelfde schuitje en maak je er een soort spelletje van, en bovendien laat je peer pressure meewerken Als het duur is en je met een groep mensen aan tafel zit en iedereen wil horen wat je ervan vindt (en eet zelf wel zijn bord leeg), is het moeilijk je eten te laten staan.
Ga in therapie!
De enige keer dat ik lam lekker vond is idd in 'n tent met michelensterren geweest. Daarna ben ik gelijk lam gaan halen, maar toch weer die penetrante smaak waardoor ik het nooit lekker vind. In 'n goed restaurant maken ze het blijkbaar zodanig klaar dat die penetrante schapensmaak geheel verdwijnt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven