Wat eten we vandaag?

07-02-2020 14:48 3214 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel van een langlopend topic. Praat , eet, en kook gezellig mee!

Het vorige deel vind je hier :eten/wat-eten-we-vandaag/list_messages/427421


Afbeelding
Wij hebben geen bedrijfsrestaurant, en elke dag brood word ik niet zo blij van. Ik mag wel alles eten gelukkig, maar als ik mezelf "verwen" met gevarieerd eten dan gaat het beter qua gezond eten en ook qua niet-snaaien. Vanmiddag had ik restje van de gnocchi van gisteravond, dat was ook opgewarmd prima smaakvol. Ik neem soms restjes avondeten mee, en soms prep ik in het weekend lunches (bv maaltijdsalades of frittata, zoiets).

Vanavond at ik bij m'n ouders, kopje groentesoep vooraf, daarna boerenkoolstamppot met worst en spekjes en griesmeelpudding met rode bessen toe. Frut II zat lekker te eten, maar de rode bessen konden hem niet zo bekoren. Heb hem nog nooit zijn toetje níet zien opeten, maar vandaag hadden we dan een primeurtje. Oh well, kind komt niet tekort.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
18-02-2020 20:50
Ik zou af en toe dan wel weer eens onvoorbereid in het bedrijfsrestaurant willen neerploffen, haha.
Haha, ja, dat geloof ik. Heb je ook last van kruisbesmetting qua gluten? Dat lijkt me wel echt ellendig, kun je echt nooit ergens anders eten.

Mijn opdrachtgever waar ik nu veel ben heeft ook geen magnetron, dus is t altijd salade-achtig wat ik meeneem. Wel jammer want sommige dingen zijn koud echt minder lekker. Ik baseer veel op restjes inderdaad en heb eigenlijk altijd een bak zoetzuur in de koelkast staan waar ik dingen als venkel, knolselderij of komkommer in gooi. Knapt een salade altijd van op. Verder probeer ik altijd schone walnoten (heb een grote boom dus eigen oogst) op voorraad te hebben en iets zouts als (geiten)kaas of bij meer Aziatische dingen kook of bak ik even een ei. Als ik maar een beetje voorraad heb lukt t altijd wel om iets lekkers doch gezonds te flanzen.
moosey wijzigde dit bericht op 18-02-2020 22:03
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Quite ipv edit
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk nog nooit meegelezen met dit topic, maar omdat ik alles wat we altijd al eten echt wel weer eens zat ben, ga ik dat vanaf nu eens doen.

Vandaag aten wij een stamppot van zoete aardappel, broccoli, geitenkaas en pijnboompitten met gegrilde kip.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren at ik sheperd’s pie. (Van pieman) met een salade erbij. Vanochtend opeen trek in gebakken aardappeltjes met witlofsla (uitje, appeltje, eitje) , dus dat gaat m worden vanavond.

Een bedrijfsrestaurant hebben wij wel maar die is behalve duur ook niet zo goed vind ik (tja, foodsnob) ik neem dus zelf mijn lunch mee. Soms gewoon belegd volkorenbrood - wel altijd ook met iets van rauwkost erop- en soms een salade of iets dat over is of teveel gekookt dat ik snel even op kan warmen.
Alle reacties Link kopieren
@ Moosey, is een stevige soep in een thermosfles geen idee?

Mijn kinderen zaten ooit op scholen met een kantine en een (vrij ongezond) weekmenu. Om daarmee te concurreren, verzon ik ook vanalles. Meestal inderdaad koud, in van die mooie trommeltjes met verschillende vakjes. Maar bijvoorbeeld ook wel eens iets als pompoensoep met yogurtdip, reepjes naan en wat dipgroentes.
Alle reacties Link kopieren
Ja, er zijn natuurlijk hartstikke goede thermossen tegenwoordig :lightbulb: En ik ben dol op soep. Goed idee Yette!
Moosey schreef:
18-02-2020 22:02
Haha, ja, dat geloof ik. Heb je ook last van kruisbesmetting qua gluten? Dat lijkt me wel echt ellendig, kun je echt nooit ergens anders eten.

Mijn opdrachtgever waar ik nu veel ben heeft ook geen magnetron, dus is t altijd salade-achtig wat ik meeneem. Wel jammer want sommige dingen zijn koud echt minder lekker. Ik baseer veel op restjes inderdaad en heb eigenlijk altijd een bak zoetzuur in de koelkast staan waar ik dingen als venkel, knolselderij of komkommer in gooi. Knapt een salade altijd van op. Verder probeer ik altijd schone walnoten (heb een grote boom dus eigen oogst) op voorraad te hebben en iets zouts als (geiten)kaas of bij meer Aziatische dingen kook of bak ik even een ei. Als ik maar een beetje voorraad heb lukt t altijd wel om iets lekkers doch gezonds te flanzen.
Bij de Ikea heb je zo'n hele fijne thermos'beker'.
In de ochtend heet water erin doen. 5-10 minuutjes.

Daarna eten wat je wil meenemen warm maken, water uit de beker en eten erin.
Blijft heel lang warm, of iig warm genoeg tot je gaat lunchen.

Als we gaan picknicken oid doe ik er ook vaak hete knakworstjes in.

Ik geef mijn zoon wel eens noodles mee naar school.

Etc etc.
Waar ik werk op locatie is een bedrijfsrestaurant. Er is een saladebar, is elke dag anders en er is altijd soep. Verder brood, kaas vleeswaren en vaak een snack (kan bijv. ook een taco of frittata ofzo zijn). Het is een beetje wisselend. Ene dag is beter dan de andere. Maar in elk geval is het afwisselend en je kan iets gezonds eten. Maar ik ben wel van plan om vaker zelf lunch mee te nemen als ik zo meteen verhuisd ben en weer wat meer tijd heb. Er is wel een magnetron, dus warme lunch is ook een optie.

Voor vanavond heb ik nog verschillende groente en overal een klein beetje van. Ik denk aan gado gado, maar ik weet nog niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten een roerbak van paksoi en champignons met kip en Thaise currypasta met noedels.
Alle reacties Link kopieren
Mac & cheese met door een ander te hakken salade.

Mijn sinds vrijdag best pijnlijke rechter wijsvinger, bleek vanmorgen gebroken te zijn. Dus nu heb ik een spalk en tape en daarmee is groentes wassen en snijden best lastig/eigenlijk niet te doen. Zonder spalk ging dat stukken beter :nut:
Hopen dat ik morgen al wat handiger ben met links.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem ook altijd mijn lunch mee en prep dan zondag eea wat ik dan in bakjes doe en voor een lunch bij elkaar gooi. Regelmatig maak ik geroosterde groenten als avondeten en maak dan meer voor lunch. Idem dito met couscous ed. Ik gooi er dan peulvruchten, kipreepjes, feta, noten, sla, bulgur bij. Bij ons kan je helaas niets opwarmen dus het is tijd koud maar dat vind ik niet erg.

Vanochtend vroeg in de sportschool: 07.15 en daarna snel gedoucht en thuis gewerkt kon dus meteen de slowcooker aanslingeren en heb er lekker Belgische runderstoof met bier, appelstroop, ontbijtkoek en mosterd in gemaakt. Geef een bakje bij de buren af want de buurvrouw is ziek en de buurman druk.
Ik maak er zo pastinaakpuree en gestoofde witlof bij.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
19-02-2020 17:32
Mac & cheese met door een ander te hakken salade.

Mijn sinds vrijdag best pijnlijke rechter wijsvinger, bleek vanmorgen gebroken te zijn. Dus nu heb ik een spalk en tape en daarmee is groentes wassen en snijden best lastig/eigenlijk niet te doen. Zonder spalk ging dat stukken beter :nut:
Hopen dat ik morgen al wat handiger ben met links.
Ai... beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Hier vandaag lempers en chinese tomatensoep. (Kant en klare soep :| )
Jee, Yette, hoe kom je daar nou aan?

Het werd (natuurlijk) iets heel anders. Ik had zin in pasta. Met aardappel (over van gisteren) en boontjes (een beetje geïnspireerd op Genovese), maar dan met courgette/dille pesto.
Alle reacties Link kopieren
Au Yette! Wel een beetje op jezelf letten hoor..

Lief was eerder thuis en maakte witlof met ham, kaas en aardappels uit de oven. Dat kan ik echt wekelijks eten (al laat ik meestal de ham weg) en ik geloof dat we dat de afgelopen 3 weken ook hebben gedaan :$
Alle reacties Link kopieren
Beterschap Yette!
Wat naar Yette, daar zul je nog wel even zoet mee zijn. En beperkt door zijn, ook dat!

Ik at vanmiddag restje quiche lorraine met bloemkool en broccoli. Vanavond presenteerde lief roti uit de slowcooker, met kip, ei, sperziebonen en aardappelen. Rotivel erbij en eten maar. Volgens de frutjes mocht het wel vaker op tafel komen Tja, (soort van) wraps, altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het medeleven :)
Tsja, hoe het kwam ... vrijdag wilde ik teveel boodschappen tegelijk uit mijn auto tillen en toen gleed er een zware tas van mijn pols - die ik met één vinger opving. Ik dacht aanvankelijk dat het een kneuzing was, vandaar dat ik er niet meteen naar heb laten kijken. Best suf dus.
Alle reacties Link kopieren
Oi, yette, wat een "gek" geval. Sterkte ermee.

Ik probeerde gisteren iets uit met een verdwaalde gele paprika. Paprika in de lengte door midden en zaadlijsten eruit. Even voorgaren in de magnetron (oven kan natturlijk ook). In de ene helft wat gehakte groene en zwarte olijven, knoflook, verse basilicum en geraspte Parmezaan. De andere helft vulde ik met (K&K) salsa, verse koriander en geraspte cheddar. Daarna in beide helften een ei erbij en in de oven tot het ei gestold was. Het was lekker en je kunt er eindeloos mee variëren. Ik denk dat ik dat kunstje een keer met een half oog bij "Tasty Vegetarian" voorbij heb zien komen. Er kwam zoete aardappelfriet bij en een chopped salad. Voor man en puber ook nog een vegaschnitzel.

Vanavond volkoren wraps met gegride kalkoenfilet en courgette. Mexicaanserige kruiderij. En natuurlijk sla, uien en een yoghurt-knoflook-verse kruiden-saus.
Alle reacties Link kopieren
Welkom snouth, leuk dat je meeschrijft!

Yette, wat naar die gebroken vinger en echt he, een ongeluk zit in een klein hoekje (zo iets onbenulligs, zo'n tas die even wegglipt)

Irma, zo'n paprika klinkt lekker, die gaat hier ook op het lijstje want snel, makkelijk en toch nog redelijk gezond.

Ik eet vandaag een simpel groentensoepje, want morgen ga ik copieus uit eten bij de Turk :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Spaghetti met o.a. rundergehakt, tomaten/saus, courgette, paddenstoelenmix, rode paprika, wortel, bleekselderij

Yette wat vervelend voor je. Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Rijst met erwten, boontjes, wat cardamom en een paar blaadjes djeroek poeroet (kook ik samen in één pan, naar een idee van Jamie Oliver) en rogan josh uit de vriezer.
Alle reacties Link kopieren
Deze ochtend havermout/volkoren meel pannenkoeken
Lunch volkoren pasta met pastasaus boordevol groenten met een beetje gehakt erin
Vanavond wijting met wortel, prei en peterseliewortel in soyaroomsaus. Geen koolhydraten meer erbij want die heb ik al genoeg binnen vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic, ik ben steeds meer bezig met lekker koken en volgens mij is dit een goede manier om inspiratie op te doen. Ik zoek vaak recepten aan de hand van wat ik in de koelkast heb liggen of een ingredient die ik lekker vindt. De recepten bewaar ik en pas ik aan naar eigen smaak.

Vanavond eten we risotto met champignons van Jamie Oliver. Met lekker peterselie erbij en verder geen fratsen. Eenvoudig maar lekker :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven