Wat eten we vandaag?

28-09-2010 12:40 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren

Vertel ons hier wat je vandaag gaat eten, en kom inspiratie opdoen!

Het vorige topic is hier na te lezen:

En wat eten we vandaag?
Ah dank je Lacomida. Die ga ik even opslaan.

Vandaag heb ik wel tijd om wat uitgebreider te gaan koken, en alhoewel ik graag ik iets vegetarisch wilde heb ik nu een recept in de Delicious van december gevonden die ik misschien ga maken: Marokkaans gekruide gehaktballetjes.
Ik heb de uiensoep ook opgeslagen,maakte het vroeger regelmatig maar het is denk ik al jaren geleden...

Zou idd ook de eieren weglaten,vind dat er niet bij passen.
Die gehaktballetjes uit de delicious heb ik ook nog op mijn lijstje staan Age. Laat even weten wat je er van vindt
raar vraagje

kan een spinazie stamppotje met een gebakken vissie

samen??
Missphoebe, dat lijkt mij een prima combinatie.

Redhair, het receptje komt van Kokkieblanda, het zijn in kokos gestoofde boontjes. Ik zie het woord wel vaker op die site (Buncis), ik denk eigenlijk dat het een Maleise verbastering is van 'boontjes'. Maar goed, ik spreek geen Maleis, dus misschien is er iemand met een betere verklaring.

Winnie, gewoon de ingrediënten als in het recept in de vijzel fijngemalen. Als je de recepten wil plak ik ze hier wel even. Het was voor de boontjes en voor de tempeh verschillend.

Age, ik las al dat je ziek was teruggekomen. Balen. Beterschap.

Weet nog niet wat ik vanavond eet. Maar ws vandaag wel uit eten. MrBrown had het over een restaurantje waar we al en hele tijd niet geweest zijn. Maar er ligt niets vast, dus het kan nog alle kanten op.
Ik bedoelde ook eigenlijk de receptjes voor de boemboe GB!

*Toch voortaan even iets duidelijker communiceren Winnie*

*Note to self: binnenkort maar eens ergens een vijzel kopen.*
Ik begreep je wel Winnie, maar volgens mij hoort vaak bij elk recept een verschillende boemboe. Dus ik bedoelde eigenlijk dat ik geen algemeen boemboe recept heb. Ik ben degene die duidelijker moet communiceren. Ik knal morgen die recepten wel even hier neer. Moet er nu vandoor.
anoniem_64cf6f24eb981 wijzigde dit bericht op 05-01-2011 13:18
Reden: typo
% gewijzigd
Hahaha GB, was vooral nieuwsgierig wat er in boemboe's zit, maar hele recepten is ook prima hoor!

Missphoebe: dat lijkt me juist een prima combinatie. Lekker.

Yette, mag ik het recept van het Griekse rundvlees?

Gister (vriend van vriend kwam eten, vandaar een vrij uitgebreid menu voor een doodgewone doordeweekse dag): risotto met verschillende paddenstoelen, scheut rode wijn en verse parmezaan, gegrilde courgette, rode paprika, pastinaak en winterpeen, salade van tomaat en rucola.

Vanavond: stamppot zuurkool met rookworst van de bioslager.
Canneloni met spinazie, rundergehakt en geitenkaas. Tomatensalade erbij en verse ananas na.
Tuurlijk Elynn

Grieks rundvlees

Ik had een stuk chuckeye van bijna 1,5 kg (geen idee welk stukje rund dat is en hoe het in Nederland heet). Voor het recept heb je eigenlijk een 'Dutch oven' nodig, een gietijzeren pan die op het kampvuur en in de oven kan. Ik heb een ovenschaal gebruikt met aluminiumfolie en dat ging ook prima.

Maak een marinade van 1 eetlepel sambal, 5 eetlepels ciderazijn, 7 eetlepels olijfolie, twee in dunne plakjes gesneden teentjes knoflook en 2 eetlepels oregano. Laat het in flinke stukken gesneden vlees hier minstens een uur in rusten.

Gril ondertussen alvast twee rode paprika's (steel en zaden eruit, in 4 stukken met de schil naar boven onder de gril zetten tot de schil zwart is, af laten koelen -eventueel in een zakje, dat schijnt makkelijker te gaan, maar dat doe ik nooit- en de schil eraf halen) In stukjes snijden.

Maak ongeveer 1/4 liter runderbouillon en meng daar een blikje tomatenpurree door. Meng de bouillon goed met het vlees en zet het in een afgedekte schaal in de koude oven. Dan pas de oven op 175 C zetten en het vlees er in 3 uur in gaar stoven. Af en toe omroeren en weer afdekken.

De laatste 20-30 minuten de in stukken gesneden gegrilde paprika's, een kleine in ringen gesneden prei en een beker olijven toevoegen, de boel mengen en weer afgedekt in de oven schuiven.

300 gram verse geitenkaas boven het vlees verkruimelen en het nog heel even terug in de oven zetten tot de kaas warm is.

Vandaag maak ik mousaka en een salade. En ik ga brood bakken, want mijn docher is ziek en de bakker heel ver weg.
Thanx, Yette. Ziet er heerlijk uit. Sla 'm meteen op. Heb de precieze vertaling van chuck eye nog niet gevonden (staat niet eens in het culinaire woordenboek dat ik beroepshalve bezit), maar denk dat het met sukadelappen wel goed gaat komen.

Beterschap voor je dochter.
Ik maak soep van koolrolletjesvocht, Chinese kool en nog wat gesneden groente waaronder wortel en prei. Er zijn nog een paar rolletjes over en die maken we ook soldaat.
quote:dolfje schreef op 04 januari 2011 @ 16:04:

Ik krijg trouwens mijn avatar niet meer teruggezet naar normaal.Stomme bugs hier op het forum...Aha...bij mij lukt dat ook niet. Loop nog steeds in mijn WK-outfit rond van afgelopen juni
Recept klinkt goed Yette! Ga 'm ook even opslaan

Elynn, ik vind dit op google:

quote:Definition: The Chuck Eye Steak is cut from the chuck eye roast (Chuck Primal), lower down from the rib primal. This means that this steak is a similar cousin to a Rib-Eye Steak, but isn't as tender or flavorful. This steak is a good low cost alternative but will dry out quicker than a rib eye.

The Chuck Eye Steak is best braised to keep it moist, but is also good grilled or broiled, provided care is taken not to over cook it. This steak is best served Medium Rare. Anything above medium will need a sauce or steak topper.

Also Known As: Boneless Chuck Fillet Steak, Boneless Chuck SlicesEn dit, maar is helaas niet goed zichtbaar

Ik ben vandaag niet veel verder gekomen dan douchen en de vaatwasser uitpakken.

Heb Lief gevraagd om voor het eten te zorgen, dus grote kans dat er een afhaalmaaltijd op m'n bord komt

Ik baal er wel van, wilde graag zelf boodschappen doen en koken. De Marokkaans gekruide gehaktballetjes blijven dan maar in de planning staan...
Grieks rundvlees klinkt goed yette!! Geen idee ook wat chuckeye is qua vlees, maar ach, een ander stuk vlees als riblappen of sukadelappen moet ook wel kunnen.

@lacomida: klinkt inderdaad als een goede uiensoep, en de eieren ontgaan mij ook totaal.

@Age: beterschap! Kijk maar uit, het is gemeen koud vandaag.

Erg druk op het werk momenteel, en fiets had ook nog een lekke band vandaag (grrrrr) dus ik ben een beetje uitgeblust. Lief bedacht zich dat we nog shoarmabroodjes hadden, dus hij is nu de overige ingredienten aan het halen. Toen hij eenmaal bedacht dat hij zin had in shoarma, was er geen houden meer aan . Shoarma met pitabroodjes en een salade wordt het dus!
Als ik het stukje van Agentl lees, had ik dus beter ribeye kunnen nemen Maar ook de chuckeye was zacht en smaakvol - en inderdaad goedkoper. Het was een ietwat druppelvormige homp (die van 1,5 kg was de kleinste die ze hadden) ik denk inderdaad van de schouder.

Het stomme is dat ik hier vaker niet precies weet wat ik koop. Ik heb steevast op mijn boodschappenlijstje 'iets nieuws' staan. Dat haal ik in huis en zoek er vervolgens een recept bij.
Wij aten net: safraanrijst, gebakken tofu en aubergine in tomatensaus(met een handje doperwtjes omdat het er leuk uit ziet ) turkse komkommer-yoghurt salade en rucola-tomaat salade.
quote:Mittens schreef op 05 januari 2011 @ 16:47:

[...]

Aha...bij mij lukt dat ook niet. Loop nog steeds in mijn WK-outfit rond van afgelopen juni Haha ja dat is ook al lang geleden...
Klinkt lekker Ruza!

Hier gaat toch gekookt worden, Lief heeft boodschappen gehaald en staat nu in de keuken. Biefstuk, gebakken aardappels en (veeeel) groenten uit de wok: peultjes, witlof, courgette en winterpeen geloof ik... Ben benieuwd!
@Ruza, thanks nog voor het kikkererwten-recept!

Ga ik zeker eens uitproberen, klinkt alsof dit wel in mijn straatje is.
@GB, dankje, wat een leuke site! Zag al een heleboel lekkere dingen staan.

@Ruza, ziet er lekker uit.

Ik heb gestoofde spinazie met verse kaas en naanbrood gegeten, even wat simpels en slank.
Ik heb de site van GB ook opgeslagen!
Wilde vanmiddag al posten dat ik kaasfondue bij oma ging eten. Waanzinnig slecht, totaal niet passend in mijn gezond-eten-plan, maar wel heul erg lekker!!
Ik at vanavond kipdrumsticks met citroenaardappelen met haricots verts. Espresso en een stukje extra pure chocola toe. Word ik blij van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven