Wat eten we vandaag?

28-09-2010 12:40 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren

Vertel ons hier wat je vandaag gaat eten, en kom inspiratie opdoen!

Het vorige topic is hier na te lezen:

En wat eten we vandaag?
Doperwtjes met munt voor 4 tot 6 personen:

Nodig:

- 2 lente-uien

- 1 krop botersla of 2 little gems (ijsbergsla werkte hier prima)

- 2 klontjes boter

- 2 volle tl bloem

- 600 gr. diepvriesdoperwten (of verse)

- 1 dl water

- groente- of kippenbouillonblokje

- zout en peper

- 4 takjes verse munt

Bereiding:

- Snijd de lente-uien in dunne plakjes. Was de sla en snijd deze fijn.

- Doe de uitjes met de boter in ene pan. Bak ze 1 minuut en roer dan de bloem erdoor. Doe de doperwten en de sla erbij.

- Giet het water in de pan en verkruimel het bouillonblokje en roer alles door de erwten. Laat dit 5 min. pruttelen. Voeg vervolgens zout en peper naar smaak toe.

- Pluk de blaadjes van de munt, hak ze fijn en roer ze door de doperwtjes.
Vanavond doen we waarschijnlijk lekker makkelijk. Patatje halen bij de snackbar
Oh ja Worchestershiresaus heb ik wel in huis. Nouja, ik ga het gewoon maken en goed proeven en dan komt het helemaal goed. Heb net even bladerdeegbakjes op proef gemaakt en ik ga ze gewoon zo maken: plakje bladerdeeg, van een ander plakje bladerdeeg repen snijden en deze op de randen van het balderdeeg plakje leggen. Denk dat ik er 2 lagen op leg, eigeel erop en 20 minuten afbakken.
Een kipkerriesoepje, staat nu te pruttelen
Everytime you make a typo, the errorists win.
Hertenbiefstuk met paddestoelen

Lekkere chateauneuf-du-pape erbij. Nu al zin in.
En laatst had ik hele lekkere kipburgers gemaakt:

handje verse koriander

1 spaans pepertje gesneden

1 teentje knoflook geperst

1 theelepel gember uit een potje (bij gebrek aan vers)

1 theelepel citroengras uit een potje (bij gebrek aan vers)

beetje limoensap

Alles door de keukenmachine

Daarna kipfilet erbij en vermalen tot gehakt. Ballen gedraaid en steviger gemaakt met paneermeel.
quote:Jynta1981 schreef op 04 december 2010 @ 17:39:

Oh ja Worchestershiresaus heb ik wel in huis. Nouja, ik ga het gewoon maken en goed proeven en dan komt het helemaal goed. Heb net even bladerdeegbakjes op proef gemaakt en ik ga ze gewoon zo maken: plakje bladerdeeg, van een ander plakje bladerdeeg repen snijden en deze op de randen van het balderdeeg plakje leggen. Denk dat ik er 2 lagen op leg, eigeel erop en 20 minuten afbakken.

Dat is veul ingewikkelder dan de Johannes methode. Heus. En ei is niet echt nodig. Het plakt vanzelf.

Oh en bij mij was 15 min op 200 graden genoeg, dus houd ze goed in de gaten!
Bij mij is het trouwens vandaag roerbak geworden. Ui, prei, courgette, oesterzwammen, champignons & cashewnoten, met pepers, knof, gember, thaise sojasaus en nam pla. Zilvervliesrijst erbij.
quote:GeorgieBrown schreef op 04 december 2010 @ 18:46:

[...]

Dat is veul ingewikkelder dan de Johannes methode. Heus. En ei is niet echt nodig. Het plakt vanzelf.

Oh en bij mij was 15 min op 200 graden genoeg, dus houd ze goed in de gaten!

Maaaaaar, dat was zo'n lang verhaal....

En het ei is voor de kleur, niet om te plakken

Bakje had ik vandaag al geprobeerd en was gelukt. Ik denk dat ik het morgen niet te lang doe en dan bij moeders nog even 5 minten warm maak op 200 graden. Dank je voor alle tips!!
Heb trouwens nog een rode paprika en 1 stronkje witlof. Iemand hier iets mee te verzinnen voor maandag?
@ Lampje: vriend is een freestyler in de keuken, dus het is allemaal wat uit de losse pols.

Kerrie-ei: ei koken, na het pellen in behoorlijk wat olie bakken zodat je eigenlijk frituurt. Daarna met weinig olie in de pan verder gaan: uitje erin, kerrie erin, ei erin. Even lekker bakken en klaar.

Verder gebruiken we voor de vleesmarinades weleens potjes marinade van Swiet Moffo, maar we maken het ook weleens zelf. We gebruiken afwisselend kip, rundvlees en varkensvlees. Char sieuw-marinade is dan ook erg lekker.

Voor inspiratie kijken we hier, heel veel recepten uit de Surinaamse keuken. Hier halen we o.a. de recepten voor de kousenband - aardappel vandaan. Oh, en de rotivellen kopen we altijd bij de toko, dat is een crime om zelf te maken!
quote:Jynta1981 schreef op 04 december 2010 @ 20:54:

Heb trouwens nog een rode paprika en 1 stronkje witlof. Iemand hier iets mee te verzinnen voor maandag?Witlofstamppot met gerookte zalm a la GB!! Ik denk dat ik het komende week ook weer eet, haha, vond het erg lekker en vriend is er waarschijnlijk maandagavond niet rond etenstijd. Overigens hoeft daar geen paprika in hoor, maar die kun je vast nog wel een dagje bewaren .
Dat vermoeden had ik al een beetje, Teigera, dat vriend uit de losse pols die lekkere dingen maakt, maar je tips zijn erg bruikbaar in elk geval en ik heb ook al even op de Surinaamse weblog rondgesnuffeld en dat ziet er ook erg goed uit allemaal. Thanks!

Vanavond maak ik soep van het blancheervocht van de Chinese kool, de bouillon die achtergebleven is na het maken van de twee sessies koolrolletjes, restjes Chinese kool, wortel, knoflook, beetje sambal, djintan, ketoembar en 5-spices powder. Heb ook nog een beetje gekruid kipgehakt-garnalenmengsel over, dus daar maak ik kleine balletjes van.
Dat klinkt lekker Lampje, je soep!

Vanavond wordt er hier Sinterklaas gevierd, voorafgaand eten we met z'n zessen. Ik maak een broccolisoepje vooraf, met hazelnoten, met daarbij zelfgemaakte focaccia. Vervolgens eten we verse tagliatelle met een zalm-pesto sausje, met zongedroogde en verse tomaatjes. Ik maak geen dessert, want bij de koffie komt een zelfgebakken speculaastaart met peren en ik wil voorkomen dat er te veel eten is. Verder is er banketletter, ouderwetse pepernoten, kruidnoten en chocolade pepernoten. Oh, en gluhwein natuurlijk, dat mag ook niet ontbreken!
Teig, dat wordt smullen vanavond! Vooral die speculaastaart met peren klinkt heerlijk, ik zit te kwijlen!

Gister een heerlijke winterse wandeling gemaakt met lief, vriendin en haar hond, die helemaal uit z'n dak ging in de sneeuw.

Daarna had ze een lekkere dikke linzensoep met zelfgebakken bruin brood. Zalig! Ik heb het recept gevraagd want dat wil ik vaker eten.

Zometeen zijn we van plan naar het noorden te rijden. Eerst bij broer langs en daarna naar m'n ouders en daar eten we ook. Dus dat is een verrassing al had ik m'n moeder hele dikke hints over haar erwtensoep gegeven
Luneth, bedankt voor de lekkere recepten. Ze zijn opgeslagen
quote:yette schreef op 04 december 2010 @ 16:41:

Ik haalde in Nederland porcini bouillon bij de Deka. Is dat niet handiger?

Geen idee wat wij gaan eten vandaag. Maar het is nog vroeg. Heb wel weer eens zin in iets zomers. Pastasalade of zo AH heeft paddestoelenbouillonblokjes met stukjes porcini. Erg lekker en behoorlijk heftig van smaak. Gebruik soms maar een klein stukje verkruimeld van een heel blokje.
Gister pasta met rode saus en later op de avond nog baguette met smeerseltjes. Denk vanavond de restjes van beide.

Nu ga ik eerst een krachtige bouillon trekken om later vandaag ministronesoep van te maken. Niet eerder gemaakt, dus ben benieuwd.

En oh ja, zie weer lekkere dingen voorbij komen. Later in de week maar eens voor gaan zitten om topic door te scrollen en dingen op te slaan.
Lampje kort geleden heb ik hier een recept gepplaatst van 'mijn' roti, kan hem wel opzoeken als je wil?
Ik had boodschappen bij mijn moeder gelaten om vanavond in nieuw huis te koken...is ze ze vergeten ik heb nu dus mie, vermicelli, rijst, couscous en kruiden. Meer niet(geeneens olie of boter) eens kijken of ik iets kan vinden in de koelkast van mijn schoonouders. Ik kom later updaten!
Wij gaan bij mijn schoonouders eten,geloof dat ze een tortillataart oid wilde gaan maken..
Donderdag een restje boerenkool opgebakken, lekker met zo'n bruin, krokant korstje. Rundersaucijsje erbij gebakken.

Vrijdag hebben we heerlijk gegourmet, was lang geleden... lekker vlees van de slager en verse vis van de visboer, mjam.

Gisteren hebben we een lamachun gegeten met döner, tomaat, knoflook en ijsbergsla.

Vandaag een zelfgemaakt kippesoepje, en daarna wat frietjes denk ik. Evt. nog een kipsatekroket erbij.

Morgen een lekkerbekje met rösti en wortels.
Aardappeltjes, spruitjes en rosbieflapjes met een rood-wijn-sausje.
Is het allemaal gelukt Teig? Je hebt wel veel snaai in huis, haha, zo komen jullie iig de avond wel door.

Balen Ruza! Heb je nog iets kunnen flansen?

Was het gelukt met je erwtensoep hints KV?

Ik heb totaal geen inspiratie. En geen trek. Heeft ws met elkaar te maken... Laat nog een boterham gegeten. Ga ter inspiratie maar even een kookboek inkijken.
Vanavond een roerbakseltje van kip, paksoi, taugé, paprika, cashewnoten, chili en woksaus uit een flesje Wel lekker makkelijk en snel klaar. Heb ook niet echt veel zin in koken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven