Wie werd vegetariër?

05-05-2020 08:57 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen,

Wie van jullie werd vegetariër? Hoe bevalt jullie dit ? Moeilijkheden gehad in het begin ? En welke vervangers gebruiken jullie bv voor beleg, pasta saus,..

Ik hoor het graag!
boebezoebe schreef:
05-05-2020 14:36
Ja, die redenatie snap ik wel hoor.

Ik eet vooral vegan, maar heel af en toe neem ik eens een visje (eentje die niet bedreigt is en niet gekweekt is) of iets van wild (hertenoverschot hier in het noorden van de UK).

Dat voelt voor mij veel minder 'erg' dan zuivel of iets anders uit een industrie. Maar goed, dat is mijn eigen redenatie.
Ik woon in de polder, hier koop ik eieren van kippen die altijd buiten leven. Die kippen worden na een aantal jaar geslacht en dan heb je gelijk goed kippenvlees. Dat vind ik een heel groot verschil met die kippen die met duizenden tegelijk in een schuur leven en binnen een paar maanden een kilo moeten wegen. Dat is verschrikkelijk voor het dier maar ook niet gezond voor een mens. Deze kippen hebben altijd in vrijheid geleefd en lekker kunnen scharrelen en ruimte gehad en een fijn leven gehad.
Someonenew schreef:
05-05-2020 14:36
De stal/boerderij waar ik kom laten de dieren daarom ook op de boerderij slachten en worden ook daar verwerkt.
vraag hen eens naar hun cijfers mbt biggenstefte, dat is een naar getal en veel hoger dan in de reguliere landbouw

ach nee, doe ook maar niet, het zijn natuurlijk welwillende ondernemers, ik loop te zaniken
Toen ik veganistisch eten een maand had geprobeerd wilde ik het eerst 5/2 doen, met in het weekend vegetarisch. Nou, dat werd en stuk ingewikkelder! Dan is helemaal vegan (met uitzonderingen als het niet anders lukt, onderweg of zo en je bent vegeten iets te plannen) een stuk makkelijker.

Vriend vind alles best, die eet met mij mee en koopt soms een stukkie kaas voor hemzelf. Apart koken voor hem doe ik niet aan :D (heeft hij ook nooit gevraagd trouwens). Hij was alles af (zo verdelen we de kooktaken)

Ik had voordat ik veganistisch ging koken een omnivoor dieet met een vegetarisch verleden. Ik deed mee met een challenge en dat hiep enorm, want ik kreeg een informatie pakket met allemaal tipc. Ik vond het vooral heel leuk om anders te leren koken. Als je dat niet leuk vind maar een gruwel dan is je ervarig denk ik heel anders.

Ik ben er veel creatiever van aan koken en met veel meer zefvertrouwen. Ben beter in dingen op smaak brengen en in improviseren.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Someonenew schreef:
05-05-2020 14:41
Ik woon in de polder, hier koop ik eieren van kippen die altijd buiten leven. Die kippen worden na een aantal jaar geslacht en dan heb je gelijk goed kippenvlees. Dat vind ik een heel groot verschil met die kippen die met duizenden tegelijk in een schuur leven en binnen een paar maanden een kilo moeten wegen. Dat is verschrikkelijk voor het dier maar ook niet gezond voor een mens. Deze kippen hebben altijd in vrijheid geleefd en lekker kunnen scharrelen en ruimte gehad en een fijn leven gehad.
Het ging bij mij ook nog meer om de eieren die overal in zitten waarvan je niet weet waar ze vandaan komen (koekjes en toetjes en zo). Dat is meer ei in totaal dan de eitjes die ik af en toe kocht. En dan nog, dan zijn er nog zo ontzettend veel kippen als we aan de 'normale' vraag zouden moeten voldoen...
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
lilalinda schreef:
05-05-2020 14:42
vraag hen eens naar hun cijfers mbt biggenstefte, dat is een naar getal en veel hoger dan in de reguliere landbouw

ach nee, doe ook maar niet, het zijn natuurlijk welwillende ondernemers, ik loop te zaniken
Dat ga ik zeker wel vragen, want daar ben ik nu ook nieuwsgierig naar en als het blijkt te kloppen wat je zegt dan zal ik er niks meer kopen. Ik was in de veronderstelling dat deze mensen heel diervriendelijk te werk gaan. Ik weet wel dat de zwangere zeugen met camera's in de gaten gehouden worden. Maar ik ga morgen gelijk bellen en het vragen, want zo ben ik dan ook wel weer :)
boebezoebe schreef:
05-05-2020 14:45
Het ging bij mij ook nog meer om de eieren die overal in zitten waarvan je niet weet waar ze vandaan komen (koekjes en toetjes en zo). Dat is meer ei in totaal dan de eitjes die ik af en toe kocht. En dan nog, dan zijn er nog zo ontzettend veel kippen als we aan de 'normale' vraag zouden moeten voldoen...
Ok ik dacht dat je inderdaad huishoudelijk gebruik bedoelde. Dat vraag ik mij ook weleens af waar al die eieren voor de productie vandaan komen.
Someonenew schreef:
05-05-2020 14:49
Ok ik dacht dat je inderdaad huishoudelijk gebruik bedoelde. Dat vraag ik mij ook weleens af waar al die eieren voor de productie vandaan komen.

Eieren uit de productie zijn scharreleieren, maar een scharrelkip heeft geen goed leven, hooguit acceptabel volgens de normen.

Daarnaast, en daar krijg ik steeds meer moeite mee, op iedere vrouw wordt een man geboren. Tegenover iedere kip staat een haan. Die gaan rechtstreeks een schredder in of worden vergast. Goed voor de Mac Chicken.
Bio-dynamisch vlees met Demeter keurmerk kopen als het lot van de dieren je iets kan schelen.
En Vredelinger eitjes kopen van zogenaamde dubbeldoel-kippen.
BosscheBol1984 schreef:
05-05-2020 15:23
Bio-dynamisch vlees met Demeter keurmerk kopen als het lot van de dieren je iets kan schelen.
wat ik bij varkens het moeilijkst vind (dus ook biologisch), is dat je een zeug in de ogen kan kijken en dat je ziet, dat het niet goed heeft
Je kijkt zo'n dier in de ziel

zo'n beest heeft volgens mij door, dat haar kinderen weer afgenomen worden
lilalinda schreef:
05-05-2020 15:35
wat ik bij varkens het moeilijkst vind (dus ook biologisch), is dat je een zeug in de ogen kan kijken en dat je ziet, dat het niet goed heeft
Je kijkt zo'n dier in de ziel

zo'n beest heeft volgens mij door, dat haar kinderen weer afgenomen worden
Koeien hebben dat ook door, die blijven maar loeien.

Varkens zijn heel slimme dieren, ik zag laatst zelfs een filmpje waarin er een een puzzel maakte met van die houten dingen. Die snapte echt welke kleur waarin moest. Ze hebben echt veel meer door dan je denkt en zijn ook doodsbang als ze naar het slachthuis gaan :cry:
pamelacourson schreef:
05-05-2020 15:38
Koeien hebben dat ook door, die blijven maar loeien.

Varkens zijn heel slimme dieren, ik zag laatst zelfs een filmpje waarin er een een puzzel maakte met van die houten dingen. Die snapte echt welke kleur waarin moest. Ze hebben echt veel meer door dan je denkt en zijn ook doodsbang als ze naar het slachthuis gaan :cry:
nou ja, en dat gevoel heb ik bij een garnaal dus minder

dus kies ik voor garnalen ipv voor varkens, voor mijn (soms) nodige dierlijke eiwt
Lees je even in in BD veehouderij.
https://www.stichtingdemeter.nl/
BosscheBol1984 schreef:
05-05-2020 15:24
En Vredelinger eitjes kopen van zogenaamde dubbeldoel-kippen.

Dat is een goede tip. Vraag me af waarom ik dit zelf niet wist. Dank je wel.
BosscheBol1984 schreef:
05-05-2020 15:58
Lees je even in in BD veehouderij.
ik ben in de stallen/buitens geweest hoor

maar ook in de B/BD-landbouw gaan de biggen bij de zeug weg, en dat is een pijnlijk moment voor beiden (intelligente wezens, hebben het echt door)
en worden de dieren geslacht
lilalinda schreef:
05-05-2020 15:42
nou ja, en dat gevoel heb ik bij een garnaal dus minder

dus kies ik voor garnalen ipv voor varkens, voor mijn (soms) nodige dierlijke eiwt
Ja, dat begrijp ik. Nou lust ik geen garnalen, maar als ik dan iets moest nemen, dan ook liever dat.
Over eieren:

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... -deze-tijd
RocketScienceFiction schreef:
05-05-2020 14:58
Eieren uit de productie zijn scharreleieren, maar een scharrelkip heeft geen goed leven, hooguit acceptabel volgens de normen.

Daarnaast, en daar krijg ik steeds meer moeite mee, op iedere vrouw wordt een man geboren. Tegenover iedere kip staat een haan. Die gaan rechtstreeks een schredder in of worden vergast. Goed voor de Mac Chicken.
Nee dus, kooi eieren. Hebben ze laatst onderzoek naar gedaan
broodtrommel schreef:
06-05-2020 07:56
Nee dus, kooi eieren. Hebben ze laatst onderzoek naar gedaan

Weer wat geleerd. Waar geld valt te verdienen......
Je kan het zien op je stempel op het ei, NL 0 zijn de beste.
BosscheBol1984 schreef:
06-05-2020 08:25
Je kan het zien op je stempel op het ei, NL 0 zijn de beste.

Ik koop altijd met het hoogste dierenwelzijn. Het zijn meer de eieren in de andere producten. Gaat me steeds meer storen ook. Eet ook weinig eieren.
Hier nu 16 jaar vegetariër en 2,5 jaar vegan.

Het enige dat ik wel eens lastig vind zijn dingen als gebakjes. Ik ben een enorme zoetekauw en wil af en toe echt donuts en muffins en cheesecake zo uit het schap naar binnen zuigen :P Maar allez, even mokken en dan is die drang ook gauw over.

Over het algemeen ben ik echt lekker goed eten zoveel meer gaan waarderen. Het draait veel meer om de smaak van groentes en alle mooie kruiden.

Inmiddels zijn voor de meeste dingen ook alternatieven, dus je hoeft eigenlijk niks meer te missen. En wat betreft bijvoorbeeld B12; vee krijgt dat ook kunstmatig toegediend dus ik vind het geen schande om daar een supplement voor te gebruiken. Je haalt louter de 'middle man' weg.

Voor mij is de reden echt een diepgeworteld gevoel van onrecht. De intelligentie van varkens is stuitend. Maar ook de 'minder intelligente' dieren hebben in mijn ogen simpelweg het recht op leven en wij hebben niet dat recht om hun waardevolle leven tot product te vermaken.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
LaFolie schreef:
06-05-2020 08:45

Voor mij is de reden echt een diepgeworteld gevoel van onrecht. De intelligentie van varkens is stuitend. Maar ook de 'minder intelligente' dieren hebben in mijn ogen simpelweg het recht op leven en wij hebben niet dat recht om hun waardevolle leven tot product te vermaken.
:kneel:
Beschuitmetjam schreef:
05-05-2020 10:53
Dus mocht je bepaalde gezondheidsklachten krijgen dan zul je die niet snel linken aan je vegetarische eetstijl.
Vlees eten kan ook bepaalde gezondheidsklachten (hoog cholesterol, overgewicht) veroorzaken.
Ik denk gemiddeld genomen dat vegetariërs gezonder zijn dan vleeseters.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven