Wie werd vegetariër?

05-05-2020 08:57 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen,

Wie van jullie werd vegetariër? Hoe bevalt jullie dit ? Moeilijkheden gehad in het begin ? En welke vervangers gebruiken jullie bv voor beleg, pasta saus,..

Ik hoor het graag!
NYC schreef:
02-06-2020 15:07

Iemand goede tips of wordt het bijna onmogelijk om (vrijwel volledig) vegetarisch te gaan wanneer je ook noten en peulvruchten uit je dieet haalt?
Ik kan zó veel tips/gerechten opschrijven, geen idee welke keuken je lekker vindt. Veganistisch moet lukken maar al helemaal vegetarisch. Ik zou bijna zeggen: geef jezelf eens een fijn kookboek cadeau voor de inspiratie. Ik hou van ‘eat like you give a fuck’. Gekregen toen ik nog vegetariër was en pas na 5 gerechten kwam ik er achter dat het veganistisch was ;)
Ik denk bij jouw ‘eisen’ aan Italiaanse keuken (melanzane alla parmigiana bijvoorbeeld, of risotto alla zucca). Of Thaise curries, pad thai, cai xao nam, noodles met miso aubergine en sesamzaad, maar ook paella of couscous of ratatouille of dumplings.
Zó veel opties!
ClumsyNinja schreef:
02-06-2020 20:03
Ik kan zó veel tips/gerechten opschrijven, geen idee welke keuken je lekker vindt. Veganistisch moet lukken maar al helemaal vegetarisch. Ik zou bijna zeggen: geef jezelf eens een fijn kookboek cadeau voor de inspiratie. Ik hou van ‘eat like you give a fuck’. Gekregen toen ik nog vegetariër was en pas na 5 gerechten kwam ik er achter dat het veganistisch was ;)
Ik denk bij jouw ‘eisen’ aan Italiaanse keuken (melanzane alla parmigiana bijvoorbeeld, of risotto alla zucca). Of Thaise curries, pad thai, cai xao nam, noodles met miso aubergine en sesamzaad, maar ook paella of couscous of ratatouille of dumplings.
Zó veel opties!
Ik lust alle keukens graag! Italiaanse keuken kom ik idd nog wel mee vooruit met pasta's en risotto, maar Aziatisch of Japans koken vind ik alweer heel lastig zonder sojasaus. Ik werd heel enthousiast van het auberginegerecht maar miso blijkt ook soja.

Daarnaast wordt er een hoop niet "gelust" (o.a. kaas, spinazie, olijven, risotto)
Maar dat is misschien een andere kwestie. Het is niet per se dat ik geen idee heb of er niet naar wil zoeken maar dat de zin om dat te gaan doen een beetje door vergaan is. :$ En ik sneller denk: dan maak ik wel wat klaar wat iedereen mag/lust...
NYC schreef:
02-06-2020 20:35

Daarnaast wordt er een hoop niet "gelust" (o.a. kaas, spinazie, olijven, risotto)
Ok en geen peulvruchten en geen noten en alle bovenstaande ook niet... dan wordt het wel lastig ja!
En ik was helemaal vergeten dat miso van soja gemaakt is, het smaakt totaal niet naar peulvruchten maar daar gaat het bij jou dan kennelijk niet om.

Aspergesoep? Oven schotel met zoete aardappel, paddestoelen en pompoen? Gevulde courgette uit de oven met een lauwwarme paprika salade? Pulled jackfruit met aardappelsalade? Quinoa met geroosterde tomaatjes en broccoli? Bloemkool hotwings? Gazpacho?
NYC schreef:
02-06-2020 20:35
maar Aziatisch of Japans koken vind ik alweer heel lastig zonder sojasaus.
Bij mijn toko verkopen ze coconut aminos. Dat is een soort soja vrije sojasaus.
ClumsyNinja schreef:
02-06-2020 21:18
Bij mijn toko verkopen ze coconut aminos. Dat is een soort soja vrije sojasaus.
Dat is goed om te weten! De peulvruchten (en alles wat er van gemaakt wordt) en noten is ivm allergie maar daarnaast dus idd ook nog een hoop vanwege niet lusten.

Alles wat jij opnoemt lijkt mij zelf namelijk hartstikke lekker maar de combinatie van allergieën met weinig lusten maakt het lastig.

Nu ben ik dus geen vegetariër meer maar vind het wel eens jammer dat ik veel minder vegetarisch kook dan wanneer je er samen van kunt genieten. Ik zeg ook niet snel: maak jij maar een tosti dan probeer ik een nieuw Aziatisch gerecht.
Soms kook ik wel iets voor 2 dagen (voor partner) en dat ik dan iets vegetarisch voor mijzelf maak. Maar op de een of andere manier maakt het koken vind ik minder leuk met in het achterhoofd dat je het alleen voor jezelf doet. Wat eigenlijk raar is want ik deed het jaren alleen voor mijzelf.
Ik ben geen vegetariër, maar kies wel bewust om (veel) minder vlees en dierlijke producten te eten. Eigenlijk zou ik Ideologisch gezien wel helemaal vegetarisch of zelfs veganistisch willen, maar als ik heel eerlijk bent, vind ik vlees en zuivel daar te lekker voor :-$ bovendien zou ik dat mijn man en jonge kinderen niet structureel op willen leggen of steeds apart willen koken, en is het dan een heel gepuzzel of je alle voedingsstoffen we goed binnen krijgt.

Hoe ik het doe:
- 2x per week veganistisch koken (meestal met bonen, jackfruit, noten, etc - niet echt vervangers behalve vegan kaas)
- 2x per week vegetarisch (soms met een vervanger zoals tempeh, vegagehakt of kipstuckjes, maar dan altijd in een gerecht - geen losse burger bij m’n gekookte aardappelen en anders gewoon een recept zonder vlees)

De overige drie keer eten we vlees of vis, maar wel altijd biologisch vlees en geen grote hoeveelheden (tenzij het een keer biefstuk is).

Qua broodbeleg is de keuze enorm en eet ik eigenlijk nooit meer vlees thuis. Ik vind de Vega pâté van tivall lekker, maar ook hummus, ei, cottage cheese, gewone kaas, vegan kaas/smeersels, notenpasta, geprakte avocado, etc Daarnaast eet ik als lunch vaak restjes van eerdere dagen of maak ik salade of (nu in coronatijd) warme lunch met dingen die ik nog heb (bv rijst met bonen, paprika en tomatensaus oid).

Verder wissel ik m’n zuivel af tussen biologisch dierlijk en plantaardig of meng ik bv skyr met soja yoghurt. En bewerkte producten Zoals koek of cake met legbatterijeieren eieren koop ik eigenlijk niet of nauwelijks, dus ik denk dat ik de bio-industrie eigenlijk ook niet of nauwelijks ‘sponsor’.

Ik geloof dat ik wel een redelijke flexitarier ben als ik t zo teruglees van mezelf. Dat is natuurlijk ook een optie als je niet per de
Flomo schreef:
02-06-2020 22:14
bovendien zou ik dat mijn man en jonge kinderen niet structureel op willen leggen of steeds apart willen koken, en is het dan een heel gepuzzel of je alle voedingsstoffen we goed binnen krijgt.
Laat me alsjeblieft niet de prekende vegan zijn: eet wat je wil. Maar ik vind dit wel typische argumenten.
Zeker met vegetarisch eten is het echt geen puzzel om alles binnen te krijgen, kort door de bocht: gevarieerd groenten eten met hier en daar wat vet (uit olie, kaas, noten, avocado) en genoeg koolhydraten en je zit goed. Voor veganistisch: gevarieerd eten en b12 slikken (2 pilletjes per week, ook nog prima te overzien).
En wat jonge kinderen betreft: als ouder kies je natuurlijk altijd voor je kind. Je legt dus altijd op wat normaal is, of dat nou vlees is of geen vlees. Zoals jij het opschrijft is het net alsof je je kinderen te kort zou doen met vegetarisch eten.
Eind 2016 stopte ik na de kerstdagen met het eten van vlees. Een aantal maanden later stopte ik ook met vis eten. Het bevalt mij nog steeds erg goed en heb er totaal geen moeite mee. Ik ben ook nooit een enorme vleesliefhebber geweest en via internet zijn er talloze vegetarische gerechten te vinden.

Uiteindelijk wil ik ook plantaardig gaan eten (in ieder geval thuis), maar dat vind ik toch nog best lastig. Vooral met buiten de deur eten en op werk eten (we hebben altijd gezamenlijke lunch).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven