Geld & Recht alle pijlers

Aannemer faillissement

11-12-2019 14:43 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

vorige week kreeg ik de mededeling van mijn aannemer (1 mans zaak) dat hij failliet is verklaard. Net een paar dagen eerder had ik een laatste aanbetaling gedaan waarnaar ik nu kan fluiten. De curator heeft aangegeven dat er geen doorstart is en ik maar op zoek moet naar een andere aannemer of zelf de werkzaamheden moet afronden.

Nu is het geval dat er op mijn erf rotzooi ligt en ook een betonmolen en wat stijgers. Wat kan ik het beste doen, deze apart zetten en verkopen of heeft een aannemer hier geen recht meer op aangezien deze failliet is.

Groeten,
Peter.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn de spullen van de aannemer? Dan zijn ze nu van de curator. Als jij ze verkoopt, zit jij fout
Alle reacties Link kopieren
Spullen van een ander verkopen is diefstal, dat is toch niet zo moeilijk?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-12-2019 15:21
Reden: Ongepast
95.00% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
11-12-2019 14:49
Spullen van een ander verkopen is diefstal, dat is toch niet zo moeilijk?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-12-2019 15:18
Reden: Ongepast
36.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
11-12-2019 14:52
[...]
dan nog is het strafbaar
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-12-2019 15:18
Reden: quote verwijderd
46.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-12-2019 14:46
Het zijn de spullen van de aannemer? Dan zijn ze nu van de curator. Als jij ze verkoopt, zit jij fout
Inderdaad.
U bent misschien niet de enige die geld tegoed heeft van de aannemer.
Dat is ook de reden dat de aannemer u niet zomaar het geld terug mag geven (helaas).

Vertel de curator dat op uw terrein materiaal van de aannemer is.
En vraag de curator deze weg te laten halen. Misschien kunt u zeggen dat u na 2 weken stallingskosten in rekening brengen gaat.

Of bel gewoon de aannemer, die wil vast wel de spullen op komen halen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
11-12-2019 14:49
[...]
Hoe lang zou u wachten met verkopen?
Als de aannemer over een jaar zich herinnert dat u nog spullen heeft, bent u alsnog de klos.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-12-2019 15:21
Reden: quote verwijderd
15.20% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
en ik zou zeker de spullen op laten halen, want als de curator ze komt halen en je moet dan aantonen, dat die ene hamer echt van jou is... Heb je vette pech, hamer weg

(ik was eens op een festival waar het festival ter plekke failliet werd verklaard. Alles werd meegenomen, ook spullen van de bands).
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-12-2019 14:54
dan nog is het strafbaar
Dat weet ik hoor maar ik zou me zo in de maling genomen voelen dat ik niks zou melden.
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
Joh, ik zou ook nog even naar het huis van de aannemer gaan en kijken of dat je zijn klusbus ook kan meenemen.

Heb je de curator niet vertelt dat er nog spullen van de aannemer op jouw terrein liggen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
11-12-2019 14:49
Spullen van een ander verkopen is diefstal, dat is toch niet zo moeilijk?
Verduistering, om precies te zijn. Geen diefstal in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
Huh, ik krijg een waarschuwing? Ik heb toch wel duidelijk gemaakt dat ik weet dat het niet mag maar ik kan mij zo goed voorstellen dat je je zo genaaid voelt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-12-2019 14:59

(ik was eens op een festival waar het festival ter plekke failliet werd verklaard. Alles werd meegenomen, ook spullen van de bands).
Wat bizar joh.
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
11-12-2019 15:59
Huh, ik krijg een waarschuwing? Ik heb toch wel duidelijk gemaakt dat ik weet dat het niet mag maar ik kan mij zo goed voorstellen dat je je zo genaaid voelt.
Ik heb jouw post niet gelezen, maar aanzetten tot illegale praktijken mag niet. Kan het daarom zijn geweest?
Alle reacties Link kopieren
wolkie schreef:
11-12-2019 15:01
Dat weet ik hoor maar ik zou me zo in de maling genomen voelen dat ik niks zou melden.
En dit. En dan mij een waarschuwing geven modjes! Ik zou t nog steeds houden en niks melden. Ja, geef maar een ban.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
In de bouw heb je volgens mij retentierecht. Dat betekent dat je die spullen achter kunt houden. Hoe het precies zit ben ik ff kwijt, maar een rondje googelen op retentierecht/faillissement doet vast wonderen.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
11-12-2019 18:31
In de bouw heb je volgens mij retentierecht. Dat betekent dat je die spullen achter kunt houden. Hoe het precies zit ben ik ff kwijt, maar een rondje googelen op retentierecht/faillissement doet vast wonderen.
Alleen als dat recht in de overeenkomst is vastgelegd, begreep ik.
Retentierecht is hier sowieso niet van toepassing.

De spullen zijn van de aannemer en vallen nu onder beheer van de curator.
Maar die heeft ook betere dingen te doen dan ouwe zooi ergens ophalen.

Als het nog wat waard is zou ik het een maandje of twee apart zetten en als er geen vraag naar komt gewoon verkopen. Ja ik weet ook wel dat dit niet de officiële weg is, maar kom op zeg, je hebt genoeg sores van zo'n faillissement. En de kans is levensgroot dat niet eens iemand de moeite gaat doen voor die spullen. Hoe gaat iemand überhaupt aantonen dat die spullen bij jou zijn? De man is failliet die heeft er ook niks meer aan. En wat de curator er aan over zou houden gaat dan naar de bank of de belastingdienst.

Je zou hooguit nog even contact kunnen zoeken met die aannemer om af te spreken dat hij verder niks meld over die spullen, dat is het minste wat hij kan doen.

Is de aannemer niet aangesloten bij bouwgarant o.i.d.?
Alle reacties Link kopieren
Wat een gruwelijk nare situatie, zowel voor jou als voor de aannemer (onderschat een faillissement voor een bedrijf niet, dat doet nogal wat met je als eigenaar over het algemeen). Moet er nog veel gedaan worden qua verbouwing?
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
12-12-2019 14:31
Wat een gruwelijk nare situatie, zowel voor jou als voor de aannemer (onderschat een faillissement voor een bedrijf niet, dat doet nogal wat met je als eigenaar over het algemeen). Moet er nog veel gedaan worden qua verbouwing?
Gelukkig was de bouw voor 90% af, maar de metselaar (zzp) heeft niet betaald gekregen, de stukadoor (zzp) heeft niets gehad, diegene (zzp) die de vloer heeft gestort heeft ook niets gekregen. Die hebben dus werk verricht zonder er iets voor te hebben gekregen. De dakdekker zal ook wel niets gehad hebben, maar dat weet ik niet zeker. Het geld voor de werkzaamheden is wel netjes betaald naar de aannemer maar de zzp-ers kunnen fluiten naar het geld. Met die jongens heb ik contact gehad en tegenwoordig betalen ze pas op de laatste (29ste) dag voor de werkzaamheden.

Maar goed, mijn schade is ongeveer 6000 euro extra. Inmiddels heb ik andere mensen wel via andere kanalen kunnen regelen, maar het loopt aardig in de papieren.

Inmiddels contact gehad met de curator, en de aannemer komt de spullen ophalen. Wat ik wel begreep is dat het bedrijf (1 man personeel) al langer slecht liep. Wat ik dan een rotstreek vind is dat je dan nog wel even een rekening maakt voor 6000 euro en twee dagen later aangeeft dat je falliet bent.
Alle reacties Link kopieren
Peter1975 schreef:
16-12-2019 10:06
Gelukkig was de bouw voor 90% af, maar de metselaar (zzp) heeft niet betaald gekregen, de stukadoor (zzp) heeft niets gehad, diegene (zzp) die de vloer heeft gestort heeft ook niets gekregen. Die hebben dus werk verricht zonder er iets voor te hebben gekregen. De dakdekker zal ook wel niets gehad hebben, maar dat weet ik niet zeker. Het geld voor de werkzaamheden is wel netjes betaald naar de aannemer maar de zzp-ers kunnen fluiten naar het geld. Met die jongens heb ik contact gehad en tegenwoordig betalen ze pas op de laatste (29ste) dag voor de werkzaamheden.

Maar goed, mijn schade is ongeveer 6000 euro extra. Inmiddels heb ik andere mensen wel via andere kanalen kunnen regelen, maar het loopt aardig in de papieren.

Inmiddels contact gehad met de curator, en de aannemer komt de spullen ophalen. Wat ik wel begreep is dat het bedrijf (1 man personeel) al langer slecht liep. Wat ik dan een rotstreek vind is dat je dan nog wel even een rekening maakt voor 6000 euro en twee dagen later aangeeft dat je falliet bent.
Het is ook een rotstreek dat mensen werk uitvoeren, en niet betaald krijgen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Waarom ben je niet in zee gegaan met de gasten die voor niets hebben gewerkt? Hadden die in elk geval nog iets verdiend!

Denk dat de aannemer ook zoveel mogelijk rekeningen nog wou betalen. Misschien wel jou dakdekker met die 6000,-

Nooit alles betalen voordat het klaar is.
anoniem_391499 wijzigde dit bericht op 17-12-2019 17:55
0.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
17-12-2019 16:33
Waarom ben je niet in zee gegaan met de gasten die voor niets hebben gewerkt? Hadden die in elk geval nog iets verdiend!

joh....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven