Geld & Recht alle pijlers

Belastingdient

08-08-2011 11:28 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap soms helemaal NIETS van de Belastingdienst.

Vorige week kreeg ik 2 dikke rekeningen binnen.

1x Zorgtoeslag 2008

1x Zorgtoeslag 2010

Hoe komen ze er toch bij om van 2008 en 2010 te sturen?

Hoe zit het dan met 2009?

Hoe kan het eigenlijk dat ik teveel zorgtoeslag krijg?

Ik heb geen idee hoeveel recht ik daarop heb en hoe ik dat kan checken?
De toeslagenregeling staat echt heel erg los van de IB. Alleen in hele uitzonderlijke gevallen mogen die met elkaar verrekend worden.

Overigens is het echt een heel raar verhaal dat je je auto moet verkopen. Zeker voor 600 euro. Ik vind het ASV'tje
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ja, er is een verschil. Bij de toeslagen hoef je geen papierwinkel in te vullen maar krijg je altijd de mogelijkheid om terug te betalen in max.24 maanden.

Bij de IB kreeg ik een papierwinkel van heb ik jou daar en ja, je moet je auto wegdoen mits je kunt aantonen dat je hem nodig hebt i.v.m invaliditeit. Het ging bij mij om een bedrag van 589eur wat ik aan IB moest terug betalen.
Je krijgt toch in november een brief met het voorschot voor het jaar daarop?? Dan kijk je toch direct na of je inkomen klopt of ben ik de enige die dat doet?? Overigens hier nooit geen problemen met de belastingdienst, worden altijd netjes en duidelijk te woord gestaan.
quote:es1450 schreef op 08 augustus 2011 @ 15:01:

Misschien is er een verschil tussen terug betalen belastingschuld en teveel ontvangen zorgtoeslag? Dit als vraag op Lisbeths constatering met die papieren en de auto die je zou moeten verkopen. (ikzelf heb er trouwens nog nooit van gehoord dat dit aan menses gevraagd werd).

Klpt, je geeft het antwoord zelf al: bij toeslagen is men redelijk coulant, en stelt zelf al aflossingstermijnen en dergelijke voor.

Bij inkomstenbelastingschulden handelt men anders. Dan is een dergelijke papierbende, zeker tegenwoordig, inderdaad het eerste waar ze mee gooien. Een soort ontmoedigingsbeleid zeg maar
quote:duffiej schreef op 08 augustus 2011 @ 12:04:

zoiets flikken ze ook bij mijn vriend!! we kregen ook 2 dikke rekeningen binnen van de BD, of we ff konden dokke binnen 2 dagen..

Ja, en je oma is de koningin, en je neef de sultan van Oman.

Waarschijnlijk een groot gevalletje cafe/borrelpraat, met een sausje van: lekker samen wonen maar lekker allebei zorgtoeslag incasseren. En vooral niks zlf nakijken of in de gaten houden.

:puke:
Nee joh, we vullen gewoon op goed geluk wat in en dan achteraf huilie doen wanneer er 'rekeningen' komen om onterecht ontvangen geld terug te betalen. Zo gaat dat tegenwoordig toch, het is iedereen z'n schuld behalve die van jezelf.

:puke:
TO wilde ook nog weten of iemand nog rekeningen kreeg van 2008: ik heb afgelopen week mijn definitieve berekening zorgtoeslag toegestuurd gekregen. Hier zat geen acceptgiro bij omdat het ontvangen bedrag precies klopte. Was mijn administratie een zooi had dat waarschijnlijk wel gemoeten dus zal denk ik wel om dezelfde brief gaan.
wat Mamaria zegt, je kan nog defintieve berekeningen (en acceptgiro's dus) van jaren her krijgen.
quote:duffiej schreef op 08 augustus 2011 @ 12:04:

zoiets flikken ze ook bij mijn vriend!! we kregen ook 2 dikke rekeningen binnen van de BD, of we ff konden dokke binnen 2 dagen..

Betalen binnen 2 dagen hoeft pas als je een dwangbevel hebt gekregen. Dan heb je het zelf wel heel ver laten komen. Ten eerste heb je wijzigen zelf niet goed doorgeven. Je hebt de beschikking die je gekregen hebt dat je moet terug betalen genegeerd. Hebt een betalingsherinnering en aanmaning genegeerd. Zelfs daarna kun je nog een betalingsregeling afspreken en dat heb je dus ook niet gedaan.

Dus dat jij slordig en laks bent kun je de belastingdienst niet kwalijk nemen.
quote:Veronicas schreef op 08 augustus 2011 @ 12:40:

[...]

Dat ligt maar net aan de hoogte van het bedrag dat de belastingdienst van je moet krijgen hoor. Als het om 'n paar honderd euro gaat, hoef je echt al die papieren niet in te vullen, ook je auto niet te verkopen en leggen ze heus geen beslag op je vakantiegeld.

[...]

Dat zou ik nou nóóit doen zonder overleg met de belastingdienst.

[...]

Goeie, soms doen ze dat uit eigen beweging en soms moet je daar om vragen.

Dat zou je nooit doen zonder overleg met de belastingdienst?

Dat kán niet eens zonder overleg met de belastingdienst, want om geld terug te betalen heb je een betalingskenmerk nodig omdat ze het anders niet terug kunnen/willen halen en kun je het bedrag dubbel dokken.
quote:es1450 schreef op 08 augustus 2011 @ 15:01:

Misschien is er een verschil tussen terug betalen belastingschuld en teveel ontvangen zorgtoeslag? Dit als vraag op Lisbeths constatering met die papieren en de auto die je zou moeten verkopen. (ikzelf heb er trouwens nog nooit van gehoord dat dit aan menses gevraagd werd).

Voor een terug te betalen toeslag staan max 24 maanden. Voor een terug te betalen andere schuld max 12 maanden.

Hoe dan ook.
quote:Madhe schreef op 13 augustus 2011 @ 21:42:

[...]

Dat zou je nooit doen zonder overleg met de belastingdienst?

Dat kán niet eens zonder overleg met de belastingdienst, want om geld terug te betalen heb je een betalingskenmerk nodig omdat ze het anders niet terug kunnen/willen halen en kun je het bedrag dubbel dokken.Daarom zou ik het dus nooit doen zonder overleg met de belastingdienst
quote:Veronicas schreef op 13 augustus 2011 @ 21:46:

[...]

Daarom zou ik het dus nooit doen zonder overleg met de belastingdienst
quote:Madhe schreef op 13 augustus 2011 @ 21:47:

[...]

Gevalletje pooteeto, pootaato

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven