Bijzondere bijstand
donderdag 28 juni 2018 om 19:53
Hoi allemaal. Ik heb mijn eigen keus gemaakt en ga weg bij mijn vriend, zie topic gedachtes van hot naar her.. Ik kan en wil dit niet, en zal hem ook niet meer kunnen vertrouwen naar de toekomst toe, dus kies ik voor mezelf. Zoals ook in t topic vermeld heb ik schulden, deze zijn inzichtelijk en worden met hulp van bewindvoeringskantoor netjes ingelost. Hier zal ik in de huidige situatie zeker nog een jaar mee bezig zijn.. Maar, ik wil weg hier en ben naarstig op zoek naar huurwoning via woningbouw. Het punt is, ik heb geen rooie cent om, mocht ik een huisje vinden, dit in te richten... Toen ik bij partner ben gaan wonen heb ik bijna niks van mij meegenomen omdat alles hier al was.. bedden van de kinderen, 6 eetkamerstoelen, koelkast, tv en wat servies hier zijn van mij. Bestaat er zoiets als gemeentelijke bijstand om bv een wasmachine/ bank/ meubilair aan te schaffen? Hoeft echt niet nieuw of wat dan ook.... Heeft iemand hier verstand van? Alle info, tips zijn welkom!!!
vrijdag 29 juni 2018 om 20:13
Je betaalt heus niet meer of minder belasting omdat de gemeente eventueel een lening of gift aan TO doet van een paar honderd euro.pejeka schreef: ↑29-06-2018 19:56Solidariteit werkt alleen als het twee kanten op werkt. Dus ook als je zelf uit een relatie wilt vertrekken, eerst alle andere mogelijkheden om je eigen broek op te houden uitputtend onderzoeken alvorens naar de bijstand te rennen.
Kan best zijn dat die vriend van TO af wil, maar dan is het aan TO om te zeggen: Luister even, dat gaan we regelen, maar niet voordat ik een behoorlijk onderkomen heb. Voor die tijd leven we dan voor mijn part maar langs elkaar heen hier, maar we zijn samen deze relatie begonnen en we maken hem netjes af.
Waarom moet IK daarvoor betalen?
Voor dit soort situaties word er geld apart gelegd door de gemeente. Daar kunnen wij of TO niets aan veranderen.
Ik snap dat je liever hebt dat het geld wordt opgepot om jouw vroeg pensioentje te bekostigen al zou t betekenen meer kinderarmoede maar probeer aub te begrijpen dat de hele wereld niet alleen maar om jou en jouw behoeftes draait.
Daarnaast werkt TO, dus dan draagt zij toch ook gewoon haar steentje bij? Wat bedoel je dan met het moet van twee kanten komen?
Ik snap ook niet hoe je kan verwachten dat die vriend van TO haar in het huis laat tot ze uit de schuldsanering is. Dat kan jaren duren. Moet hij in de tussentijd zijn leven stil zetten? Kom op Pejeka, wees aub een beetje realistisch anders heeft een discussie ook geen zin.
vrijdag 29 juni 2018 om 20:27
ik herhaal mezelf maar:pejeka schreef: ↑29-06-2018 19:44Doe ik. Maar je hebt zelf gekozen voor die vriend, je hebt zelf gekozen om ermee samen te wonen, kinderen te krijgen of wat dan ook, dus waarom zou de maatschappij het dan moeten betalen als je opeens zomaar tot de gedachte komt dat die vriend niet leuk meer is en de inrichting van je nieuwe huis gaan betalen? Ik zou dan zeggen: spaar tot je genoeg hebt om de allernoodzakelijkste dingen te kopen, ga dan verhuizen, neem mee wat van jou was, en accepteer dat je dan misschien een paar maanden moet "kamperen" in je nieuwe huis. Maar waarom moet de maatschappij daarvoor betalen?
omdat er nou eenmaal voor bijzondere gevallen potjes zijn, die hebben we met elkaar gevuld als werkende meerderheid.
Ik zou me eerder opwinden van de profiteurs die wel kunnen werken en niet willen, of de bijstandstrekkers die er nog even zwart bijwerken en op zo een manier ruim 2500 euro in de maand te besteden hebben.
Mijn God Pejeka wat ben jij toch een zuurpruim geworden.
vrijdag 29 juni 2018 om 20:33
TO werkt 40 uur per week, ze heeft dat eventuele potje zelf ook gevuld.pejeka schreef: ↑29-06-2018 19:56Solidariteit werkt alleen als het twee kanten op werkt. Dus ook als je zelf uit een relatie wilt vertrekken, eerst alle andere mogelijkheden om je eigen broek op te houden uitputtend onderzoeken alvorens naar de bijstand te rennen.
Kan best zijn dat die vriend van TO af wil, maar dan is het aan TO om te zeggen: Luister even, dat gaan we regelen, maar niet voordat ik een behoorlijk onderkomen heb. Voor die tijd leven we dan voor mijn part maar langs elkaar heen hier, maar we zijn samen deze relatie begonnen en we maken hem netjes af.
Waarom moet IK daarvoor betalen?
vrijdag 29 juni 2018 om 20:37
Dan kan ze ook zelf haar eigen inboedel betalen, toch? Gewoon, uit haar eigen inkomen, uit haar eigen fulltime baan, zoals iedere Nederlander moet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 29 juni 2018 om 20:39
Ik geef eigenlijk nooit zomaar geld. Ik geef liever spullen, eten, hulp bij klussen, etc. Liever hulp in natura.
vrijdag 29 juni 2018 om 22:12
Wederom, lieve reacties... @pejeka, lees ook ff t andere topic, dan snap je me misschien.. t laatste wat ik wil is op iemands zak teren... Werk full-time, betaal hier kost en inwoning en rest gaat naar schuldeisers. Hij zet me ook echt niet op straat. Relatie is over, heb er naar mijn idee alles aan gedaan om deze te redden, maar daar zijn er helaas 2 voor nodig. Ik moet weer opnieuw beginnen, mijn vraag was of iemand een idee had of er zoiets überhaupt is, kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier mee te maken heeft/ krijgt. Tuurlijk doe ik t t liefste allemaal zelf, maar he, soms heb je ff een beetje hulp nodig. Wat is er dan verkeerd aan om te gaan onderzoeken of die hulp er eigenlijk wel is.
zaterdag 30 juni 2018 om 16:52
Daar is niks mis mee, maar als je zelf 40 uur per week werkt, verdien je dus genoeg om jezelf te bedruipen. Tuurlijk is het dan even doorbijten en dat je niet meteen alles hebt. Dan heb je in het begin misschien een bank en een tafel en een bed, en van lieverlee komt de rest dan wel. Jouw vriend gooit je niet meteen op straat, zei je, dus misschien kan je met hem afspreken dat je van jouw inkomen drie of vier maanden spaart, dan heb je een paar duizend euro en daarmee kan je bij de kringloop aardig wat aanschaffen.kimkim78 schreef: ↑29-06-2018 22:12Wederom, lieve reacties... @pejeka, lees ook ff t andere topic, dan snap je me misschien.. t laatste wat ik wil is op iemands zak teren... Werk full-time, betaal hier kost en inwoning en rest gaat naar schuldeisers. Hij zet me ook echt niet op straat. Relatie is over, heb er naar mijn idee alles aan gedaan om deze te redden, maar daar zijn er helaas 2 voor nodig. Ik moet weer opnieuw beginnen, mijn vraag was of iemand een idee had of er zoiets überhaupt is, kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier mee te maken heeft/ krijgt. Tuurlijk doe ik t t liefste allemaal zelf, maar he, soms heb je ff een beetje hulp nodig. Wat is er dan verkeerd aan om te gaan onderzoeken of die hulp er eigenlijk wel is.
Als je zelf geen schuldeisers hebt, kan je vriend echt geen aanspraak maken op jouw inkomen voor die schuldeisers. Dus in feite is dat dan zijn probleem.
Heb je zelf schuldeisers, tja, dan moet je daarmee dealen. Moet ik ook, als ik schulden maak, kan ik ook niet naar de gemeente rennen om te vragen of zij mijn nieuwe bank en mijn nieuwe wasmachine betalen.
zaterdag 30 juni 2018 om 16:57
Volgens mij volg je het topic niet helemaal goed pejeka. To zit onder bewind dus waarschijnlijk kan ze zelf niet bij haar geld. Ze kan dus niet extra sparen want alles gaat naar haar schuldeisers.pejeka schreef: ↑30-06-2018 16:52Daar is niks mis mee, maar als je zelf 40 uur per week werkt, verdien je dus genoeg om jezelf te bedruipen. Tuurlijk is het dan even doorbijten en dat je niet meteen alles hebt. Dan heb je in het begin misschien een bank en een tafel en een bed, en van lieverlee komt de rest dan wel. Jouw vriend gooit je niet meteen op straat, zei je, dus misschien kan je met hem afspreken dat je van jouw inkomen drie of vier maanden spaart, dan heb je een paar duizend euro en daarmee kan je bij de kringloop aardig wat aanschaffen.
Als je zelf geen schuldeisers hebt, kan je vriend echt geen aanspraak maken op jouw inkomen voor die schuldeisers. Dus in feite is dat dan zijn probleem.
Heb je zelf schuldeisers, tja, dan moet je daarmee dealen. Moet ik ook, als ik schulden maak, kan ik ook niet naar de gemeente rennen om te vragen of zij mijn nieuwe bank en mijn nieuwe wasmachine betalen.
zaterdag 30 juni 2018 om 17:00
Dan zal ze die schulden ook zelf gemaakt hebben, dus tja, tough. Moet je ervoor betalen. Wie moet dat anders dan? Is niks zieligs aan, je maakt zelf schulden, en dus komt er een tijd dat je moet betalen. Vriend zet haar niet op straat, is niet onaardig tegen haar, ze wil alleen zelf graag op zichzelf gaan wonen. Tja. Als het geld er niet is, houdt het op. Waarom zou ik of de rest van de samenleving, daar dan voor moeten betalen?
zaterdag 30 juni 2018 om 17:14
Haar ex vriend inmiddels zet haar niet onmiddelijk op straat nee, maar heeft wel aangegeven dat ze er op korte termijn uit moet. Het lijkt me dus niet de bedoeling dat ze in ZIJN huis nog een aantal jaar blijft hangen tot ze uit de schuldsanering komt. Nogmaals, volg je het topic wel goed pejeka?pejeka schreef: ↑30-06-2018 17:00Dan zal ze die schulden ook zelf gemaakt hebben, dus tja, tough. Moet je ervoor betalen. Wie moet dat anders dan? Is niks zieligs aan, je maakt zelf schulden, en dus komt er een tijd dat je moet betalen. Vriend zet haar niet op straat, is niet onaardig tegen haar, ze wil alleen zelf graag op zichzelf gaan wonen. Tja. Als het geld er niet is, houdt het op. Waarom zou ik of de rest van de samenleving, daar dan voor moeten betalen?
Dat ze de schulden waarschijnlijk zelf veroorzaakt heeft hebben we ook al begrepen. Dat wil niet zeggen dat ze geen hulp mag krijgen. Iedereen maakt fouten, jij ook.
Mensen die roken of ongezond leven mogen toch ook aanspraak maken op zorg of zeg je nee eigen schuld, eerst genoeg premie betalen dan pas krijg je behandeling?
zaterdag 30 juni 2018 om 17:58
Ik volg het prima en als TO het zo met haar vriend regelt dat ze kan blijven tot ze voldoende geld heeft om op zichzelf te gaan, lijkt mij dat de beste oplossing.Ibelize schreef: ↑30-06-2018 17:14Haar ex vriend inmiddels zet haar niet onmiddelijk op straat nee, maar heeft wel aangegeven dat ze er op korte termijn uit moet. Het lijkt me dus niet de bedoeling dat ze in ZIJN huis nog een aantal jaar blijft hangen tot ze uit de schuldsanering komt. Nogmaals, volg je het topic wel goed pejeka?
Dat ze de schulden waarschijnlijk zelf veroorzaakt heeft hebben we ook al begrepen. Dat wil niet zeggen dat ze geen hulp mag krijgen. Iedereen maakt fouten, jij ook.
Mensen die roken of ongezond leven mogen toch ook aanspraak maken op zorg of zeg je nee eigen schuld, eerst genoeg premie betalen dan pas krijg je behandeling?
Maar TO heeft die schulden zelf gemaakt, en kan niet verwachten, nu ze zomaar opeens besluit dat op haarzelf wonen fijner is, dat de Nederlandse samenleving dan maar betaalt voor de inrichting van haar nieuwe flatje. Sorry hoor, ik gun ieder het zijne, maar dan zorg je eerst maar dat je het geld ervoor hebt. En betekent dat dat je wat langer moet blijven hangen in een situatie die je eigenlijk niet prettig vindt: jammer dan. Zelf voor gekozen, zelf verantwoordelijk. Maar geen enkele reden waarom de samenleving dan een paar duizend euro zou moeten ophoesten voor inrichting van haar nieuwe flat.
zaterdag 30 juni 2018 om 18:08
Je volgt het helemaal niet. Onder andere omdat je haar ex vriend haar vriend blijft noemen. De ex vriend van TO heeft de relatie uitgemaakt wat zijn goed recht is. zij moet het huis uit. Ze heeft al geregeld dat ze niet onmiddelijk eruit moet, maar je zal toch wel begrijpen dat die man niet jarenlang wil blijven hokken met zijn ex en haar kinderen?pejeka schreef: ↑30-06-2018 17:58Ik volg het prima en als TO het zo met haar vriend regelt dat ze kan blijven tot ze voldoende geld heeft om op zichzelf te gaan, lijkt mij dat de beste oplossing.
Maar TO heeft die schulden zelf gemaakt, en kan niet verwachten, nu ze zomaar opeens besluit dat op haarzelf wonen fijner is, dat de Nederlandse samenleving dan maar betaalt voor de inrichting van haar nieuwe flatje. Sorry hoor, ik gun ieder het zijne, maar dan zorg je eerst maar dat je het geld ervoor hebt. En betekent dat dat je wat langer moet blijven hangen in een situatie die je eigenlijk niet prettig vindt: jammer dan. Zelf voor gekozen, zelf verantwoordelijk. Maar geen enkele reden waarom de samenleving dan een paar duizend euro zou moeten ophoesten voor inrichting van haar nieuwe flat.
Bijzondere bijstand is niet meer dan enkele honderd euro. Ik meen max 500 en vaak wordt het als lening gegeven.
Waarom blaas je alles op en heb je zo weinig empathie met anderen maar in andere topics praat je over solidariteit?
Ik vind het niet meer als normaal dat een alleenstaande moeder met schulden (al dan niet door eigenschuld) hulp krijgt van de samenleving en gemeente of instanties om te voorkomen dat ze verder in de shit komt of dat haar kinderen in armoede leven. Is dat abnormaal vind je?
zaterdag 30 juni 2018 om 18:16
TO heeft een fulltime baan, TO wil op zichzelf gaan wonen, vriend van TO wil van haar af, dan zou ik als instanties zeggen: dat zoeken jullie dan maar mooi onderling samen uit. Beste ex-vriend, als je snel van je vriendin af wilt, dan betaal je ook maar wat, of je neemt een lening op eigen naam, maar geen sprake van dat de samenleving gaat betalen voor jullie beslissing. Sorry. Zoek het onderling uit.Ibelize schreef: ↑30-06-2018 18:08Je volgt het helemaal niet. Onder andere omdat je haar ex vriend haar vriend blijft noemen. De ex vriend van TO heeft de relatie uitgemaakt wat zijn goed recht is. zij moet het huis uit. Ze heeft al geregeld dat ze niet onmiddelijk eruit moet, maar je zal toch wel begrijpen dat die man niet jarenlang wil blijven hokken met zijn ex en haar kinderen?
Bijzondere bijstand is niet meer dan enkele honderd euro. Ik meen max 500 en vaak wordt het als lening gegeven.
Waarom blaas je alles op en heb je zo weinig empathie met anderen maar in andere topics praat je over solidariteit?
Ik vind het niet meer als normaal dat een alleenstaande moeder met schulden (al dan niet door eigenschuld) hulp krijgt van de samenleving en gemeente of instanties om te voorkomen dat ze verder in de shit komt of dat haar kinderen in armoede leven. Is dat abnormaal vind je?
zaterdag 30 juni 2018 om 18:17
Ja het zijn mijn schulden en ja mijn vriend zal me echt niet buitengooien, maar relatie is over.. het liefst zou ik hier willen blijven en kijken of de relatie nog kans heeft.. misschien... het is absoluut niet zo dat ik me gisteren heb bedacht; O dan ga ik op mezelf wonen, absoluut niet. Huizen liggen nu eenmaal niet voor het oprapen. En graag wil ik weten wat mijn opties/ mogelijkheden zijn. Thats iT. Ik betaal ook belasting, ik betaal zelfs mijn beeindvoerderskantoor zelf omdat ik niet in de wspn wilde omdat ik dan mensen die geen schulden hebben mee betalen aan de zooi die ik zelf gemaakt heb: de belastingbetaler, idd. @pekeja: ik verwacht geen volledige inrichting met alles erop en eraan, maar een tweedehands wasmachine zou toch wel er prettig zijn. Mijn vraag was: bestaat er zoiets? En als t Sl bestaat zullen er vast een hoop voorwaardes aan verbonden zijn. Misschien krijg ik t dan wel niet of doet mijn gemeente daar niet aan. Dan jij igg weer rustig slapen. Hoop dat jou nooit iets overkomt waarbij je hulp nodig hebt.
zaterdag 30 juni 2018 om 18:22
Je klinkt alsof je jezelf met name een slachtoffer maakt. Maar waar het op neer komt is dit: JIJ hebt bepaalde keuzes in je leven gemaakt, JIJ hebt dus ook de consequenties te dragen. Ja, balen dan, als dingen niet uitpakken zoals je had gedacht. Maar dat is niet mijn schuld, niet de schuld van mijn buurman, niet de schuld van mijn collega. Waarom zouden wij dan wél moeten gaan betalen voor jouw inrichting van je nieuwe huis?kimkim78 schreef: ↑30-06-2018 18:17Ja het zijn mijn schulden en ja mijn vriend zal me echt niet buitengooien, maar relatie is over.. het liefst zou ik hier willen blijven en kijken of de relatie nog kans heeft.. misschien... het is absoluut niet zo dat ik me gisteren heb bedacht; O dan ga ik op mezelf wonen, absoluut niet. Huizen liggen nu eenmaal niet voor het oprapen. En graag wil ik weten wat mijn opties/ mogelijkheden zijn. Thats iT. Ik betaal ook belasting, ik betaal zelfs mijn beeindvoerderskantoor zelf omdat ik niet in de wspn wilde omdat ik dan mensen die geen schulden hebben mee betalen aan de zooi die ik zelf gemaakt heb: de belastingbetaler, idd. @pekeja: ik verwacht geen volledige inrichting met alles erop en eraan, maar een tweedehands wasmachine zou toch wel er prettig zijn. Mijn vraag was: bestaat er zoiets? En als t Sl bestaat zullen er vast een hoop voorwaardes aan verbonden zijn. Misschien krijg ik t dan wel niet of doet mijn gemeente daar niet aan. Dan jij igg weer rustig slapen. Hoop dat jou nooit iets overkomt waarbij je hulp nodig hebt.
zaterdag 30 juni 2018 om 18:32
Ik weet geen oplossing voor je anders dan even navragen bij buren/vrienden/familie of naar de kringloopwinkel. Wel heb ik een tip om aan wat extra geld te komen. Je kunt op gfkpanel meedoen aan onderzoeken en een kleine vergoeding krijgen. Google maar, repspondenten is er ook zo eentje. Deed ik in de periode tussen afstuderen en vaste baan. Ik wilde geen extra uren werken/vastleggen bij mijn bijbaan maar wel wat extra geld. Online onderzoekje doen en dan 20 euro vergoeding krijgen of bijvoorbeeld een interview van een uur en dan 40 euro plus reiskosten. Misschien is het wat voor je.
zaterdag 30 juni 2018 om 18:41
Waarom ben je altijd zo vreselijk aan het gaslighten?pejeka schreef: ↑30-06-2018 18:22Je klinkt alsof je jezelf met name een slachtoffer maakt. Maar waar het op neer komt is dit: JIJ hebt bepaalde keuzes in je leven gemaakt, JIJ hebt dus ook de consequenties te dragen. Ja, balen dan, als dingen niet uitpakken zoals je had gedacht. Maar dat is niet mijn schuld, niet de schuld van mijn buurman, niet de schuld van mijn collega. Waarom zouden wij dan wél moeten gaan betalen voor jouw inrichting van je nieuwe huis?
Niemand hier beweert dat jij of je buurman voor de inrichting van TO moeten betalen, echt niemand.
zaterdag 30 juni 2018 om 18:49
@ inbelize en familiemens.. dank jullie wel. @ Pejeka: nogmaals hoop dat jij nooit geen hulp hoeft te vragen... ook voor jou kan t tij ooit keren, maar gun je t beste. Ik probeer te sparen van t minimale wat ik binnenkrijg, vrienden, kennissen kringloop, allemaal mee eens en zal ik zeker ook gebruik van maken.
zaterdag 30 juni 2018 om 19:51
Want het geld voor (bijzondere) bijstand komt uit de lucht vallen en hoeft niet te worden opgebracht door anderen?
zaterdag 30 juni 2018 om 19:55
Ik heb ook wel eens shit-periodes in mijn leven meegemaakt, en ook periodes dat het financieel moeilijk was. Ging soms van het statiegeld van 6 limonadeflessen boodschappen doen, en dan moest ik ook echt opletten dat ik niet boven dat statiegeldbedrag uitkwam, want dat kon dan niet.kimkim78 schreef: ↑30-06-2018 18:49@ inbelize en familiemens.. dank jullie wel. @ Pejeka: nogmaals hoop dat jij nooit geen hulp hoeft te vragen... ook voor jou kan t tij ooit keren, maar gun je t beste. Ik probeer te sparen van t minimale wat ik binnenkrijg, vrienden, kennissen kringloop, allemaal mee eens en zal ik zeker ook gebruik van maken.
Maar ik heb nooit mijn hand opgehouden bij anderen of bij de gemeenschap omdat ik zelf domme keuzes had gemaakt. Nog niet misschien. Mijn keuzes, mijn verantwoordelijkheid, en daar hoeft de gemeenschap niet voor te betalen.
zaterdag 30 juni 2018 om 19:58
super, meen ik echt, het is alleen jammer dat je er zo weinig empathisch van wordt.pejeka schreef: ↑30-06-2018 19:55Ik heb ook wel eens shit-periodes in mijn leven meegemaakt, en ook periodes dat het financieel moeilijk was. Ging soms van het statiegeld van 6 limonadeflessen boodschappen doen, en dan moest ik ook echt opletten dat ik niet boven dat statiegeldbedrag uitkwam, want dat kon dan niet.
Maar ik heb nooit mijn hand opgehouden bij anderen of bij de gemeenschap omdat ik zelf domme keuzes had gemaakt. Nog niet misschien. Mijn keuzes, mijn verantwoordelijkheid, en daar hoeft de gemeenschap niet voor te betalen.
Soms groeien dingen mensen boven het hoofd en zijn ze niet meer in staat om het zelf op te lossen. Gewoon maar laten verzuipen, omdat jij wel hebt geleerd om te zwemmen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best