Geld & Recht alle pijlers

Boodschappenbudget

09-02-2017 13:34 343 berichten
Ik heb net gereageerd op een topic over bezuinigen op boodschappen en las daarna tot mijn schrik dat de laatste post uit 2010 was, dus niet erg recent.

Toch vind ik het op dit moment wel een leuk onderwerp. Doen jullie mee of zijn jullie dit onderwerp beu?

Ik trap af:

Wij zijn met 2 personen en ik heb een maandbudget van 400 euro.

Hiervan worden alle boodschappen gedaan, dus ook shampoo, schoonmaakmiddelen e.d.

We drinken alleen alcohol in het weekend, rode wijn en soms een speciaalbiertje, anders pils.

Gewoon bier kopen we bij Lidl,alleen als we visite krijgen kopen we merkbier. In het weekend hebben we ook altijd iets lekkers bij de koffie en 's avonds een toastje met franse kaas o.i.d. Chips heb ik in huis voor visite, zelf lust ik het ook graag maar beperk het vanwege de gezondheid/lijn Door de week drinken we koffie, thee, water en mijn man 's avonds maltbier of soms fris (Lidl)

Vlees is hier kipfilet(scharrel) rundergehakt en soms een stukje verse worst of een speklapje ofzo, dit alles wel biologisch i.v.m. dierenleed. Melk kopen we ook bij Lidl, wel biologisch. Zalm uit de diepvries van Lidl. We eten ongeveer 3x per week vlees.

Brood altijd bij de bakker (volkoren) en groente en fruit meestal bij Lidl.

Een keer per maand ga ik naar de markt voor een pond gemengde noten waar ik dan bijna een tientje voor kwijt ben. Duur, maar lekkerdere noten dan op de markt zijn er niet en voor de gezondheid zijn ze ook goed.

Ik moet bekennen dat ik nog best moeite moet doen om rond te komen met die 400 euro. Ik snap het zelf niet maar bij de kassa is het toch altijd weer schrikken.

Weggooien doe ik weinig. Soms een bekertje crème fraiche ofzo omdat ik plannen had iets te maken wat dan niet is gebeurd.

Wel koop ik in bulk bij de Lidl XXL weken bijvoorbeeld keukenrollen, toiletpapier e.d.

Dat is dan natuurlijk ook even wat meer geld.
quote:perzikboom6 schreef op 09 februari 2017 @ 14:25:

Wij zijn met 2 volwassenen, 2 kinderen en een kat en geven inclusief verzorgingsproduct en uit eten 700 euro per maand uit. We hebben een hele tijd op 550 per maand gezeten, maar ik heb het idee dat alles recentelijk duurder is geworden, want met die 550 komen we gewoon niet meer rond.Ja maar uit eten zijn geen boodschappen hè....dat is zo rekbaar, je kunt uit eten heel goedkoop en heel duur.
Wij zijn met 2 volwassenen minder dan 300 per maand kwijt. Eten wel 1 dag per week bij mijn moeder, maar daar staat tegenover dat dochter van man hier 2 weekenden per maand is. Als baby geboren is zal het door luiers wel iets meer worden.

Eerst deden we alle boodschappen bij de Lidl, nu bestellen we bij de jumbo en halen het op. Voorkomt veel impulsaankopen. Ook drinken we thuis eigenlijk geen alcohol en drinkt man afen toe fris maar ik alleen water en thee.
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 09 februari 2017 @ 14:27:

[...]

Ja maar uit eten zijn geen boodschappen hè....dat is zo rekbaar, je kunt uit eten heel goedkoop en heel duur.maar, als je uiteten gaat, ben je minder kwijt aan boodschappen
Wij zitten met twee volwassenen en een baby van 6 maanden rond de 300-350 euro per maand. Dat is inclusief schoonmaak-en wasmiddelen, exclusief luiers. We drinken (bijna) geen koffie en alcohol. Wel hebben we vaak lekkers in het weekend.
quote:lilalinda schreef op 09 februari 2017 @ 14:34:

[...]

maar, als je uiteten gaat, ben je minder kwijt aan boodschappenJa dat is wel waar, maar in verhouding is dat natuurlijk peanuts. Ik kan thuis koken voor een paar euro en uit eten loopt toch meestal iets verder op
Uit eten gaan kan het boodschappenbudget inderdaad behoorlijk uit zijn verband trekken. Het idee achter het feit dat het bij ons uit de zelfde pot komt is dat we in principe iedere maaltijd zelf kunnen maken. Als er onvoldoende geld in het potje zit om uit eten te gaan dan is zelf maken een prima alternatief.
2 volwassenen en een dreumes, 125 per week ex luiers en hondenvoer. Ik red het nét met die 125 euro. Soms in het weekend alcohol (ik momenteel ff niet ivm zwangerschap) en dan idd wat lekkere hapjes erbij. Ik lees graag mee, zou leuk zijn als we met iets minder toe kunnen
Hier vaak rond de 200-250 per maand, zijn met zijn tweeën en een kat. En dat zijn puur en alleen de boodschappen. Uit eten gaan we bijna nooit (eerder thuisbezorgd) en dingen zoals kapper etc betaald ieder voor zich. Ik koop veel basis dingen online groot in (pasta, rijst, bonen per kilo) en de rest komt van de Lidl of AH.
Wauw erg nette budgetten komen hier voorbij!

Ik heb geen idee wat wij in totaal uitgeven aan boodschappen..

Wekelijks ca 60/70 euro bij de supermarkt exclusief luiers en tientje kaas op de markt.

Tanken hoeft niet vaak, gebruiken de auto alleen voor uitjes/boodschappen en man tankt altijd ???? geen idee hoe vaak hij dat doet.

Ik fiets naar het werk en lunch daar 1x per week kostenloos.

Kattenvoer kost wel veel maar dat is 4x per jaar
650 euro per maand bij de jumbo en lidl, 2 volwassenen, 3 kinderen waarvan 1 puber. Allemaal ouder dan 9 jaar.

200 euro brandstof, 2 auto's. 1 diesel en 1 benzine.

Alle overige uitgaven gaan van mijn salaris nadat daar een groot deel van gespaard is. Ik denk dat ik zo'n 200-300 euro per maand uitgeef aan bv sauna, kapper, drogist, kleding, verjaardagen, dagje uit en andere dingen.

Sparen momenteel 50 euro per kind, 450 euro op onze spaarrekening. We hebben nu zero spaargeld vandaar meer naar ons toe nu.
quote:Bosbessen schreef op 09 februari 2017 @ 14:49:

Hier vaak rond de 200-250 per maand, zijn met zijn tweeën en een kat. En dat zijn puur en alleen de boodschappen. Uit eten gaan we bijna nooit (eerder thuisbezorgd) en dingen zoals kapper etc betaald ieder voor zich. Ik koop veel basis dingen online groot in (pasta, rijst, bonen per kilo) en de rest komt van de Lidl of AH.Waar online bosbessen? Niet bij de super begrijp ik?
Ik geloof dat ik met mijn 400 euro nog niet zo heel gek zit voor 2 personen. Zuiniger zou kunnen maar dan moeten we denk ik alcohol en toastjes met lekkere smeersels/franse kaas laten staan. Aangezien dat niet nodig is doe ik het niet.

Maar sommige budgetten vind ik erg bewonderenswaardig laag hoor. 250 euro voor 2 en zelfs nog met dieren of kinderen.......
Ik zit aan 350 euro per maand voor mij en mijn onverzadigbare puberzoon. Ik eet weinig kaasjes, chips toastjes etc. En alcohol drink ik ook niet maar mijn zoon moet wel lactose en tarwevrij eten en drinken wat dus duurdere producten betekent. Ik drink wel echte nespresso, die nepperds vind ik echt niet te hachelen, sorry..

Budget voor mijn 2 katten is 50 euro per maand incl. Kattebakvulling (ik koop alleen voer met hoog vleesgehalte en zonder suiker en graan, vandaar dat het bedrag best hoog is) en aan diesel ben ik 90 euro per maand kwijt, de helft daarvan wordt door werkgever betaald dmv een tankpas. Ik woon in the middle of nowhere en gebruik mijn auto dus dagelijks meerdere keren.
Ik vind 200,- per maand met twee kinderen echt knap. Komt neer op ca 50,- per week. Toen we nog geen kinderen hadden lukte het vaak al niet met 50,-. Nu heeft het financieel nooit gemoeten en denk ik dat ik het wel zou kunnen áls ik zou moeten, maar kennelijk is het niet mijn "standaard".
quote:herfstappeltaart schreef op 09 februari 2017 @ 14:06:

[quote]Leonie1983 schreef op 09 februari 2017 @ 14:01:

Leuk topic! En toch weer anders dan het week-budget-topic.

Wij zijn met 2 volwassenen + baby ongeveer 400 - 450 euro per maand kwijt aan boodschappen. We halen altijd alles bij de Plus, ook al zit er een Lidl naast. Ik vind de Lidl gewoon niet zo fijn shoppen. Wel ga ik voor shampoo / wc-papier / enz. altijd naar de action. Pampers bestel ik altijd in de actie bij de Wehkamp.

Wij eten redelijk gezond, snoep / chips halen we nooit en we drinken geen alcohol. Maar we houden ook wel van lekkere dingen: een wrapje met zalm en roomkaas bijvoorbeeld, of andere 'luxe' dingen. Ik kook en bak ook graag, en de kleine, dure zakjes hazelnootjes / amandelen enzo vliegen er dan ook doorheen.

Maar we eten wel veel groente en ook duurder (tropisch) fruit. Afgelopen week had ik alleen nog maar de groente en fruit ingeladen in mijn boodschappenkarretje, en toen stond de zelf-scan-ding al op 45 euro! Daar schrok ik van, dat is echt een heel groot deel van ons budget dus. We willen wel gezond eten maar ik heb mijzelf voorgenomen om vaker naar de markt te gaan voor het groente en fruit. In de zomer hebben we een groentetuintje en we hebben een aantal fruitbomen, dus dan zijn we redelijk zelfvoorzienend.[/quote

Ja groente en fruit (vooral fruit) zijn duur. Over de markt twijfel ik altijd een beetje. Scheelt dat echt veel? Krijg je geen rotte tomaten onderin de zak?

Ligt aan de marktkoopman. Ik ga hier niet naar de markt voor de groenteboer. Simpelweg omdat hij niet zo'n goede kwaliteit groenten heeft. Maar over het algemeen is het wel goed. En over rotte tomaten, dat had mijn moeder altijd bij een groenteboer waar wij wel heengingen. Ze wilde liever niet door 1 persoon geholpen worden omdat als zij geholpen had er altijd een rotte tussen zat (tomaat, mandarijn, appel whatever).

Qua boodschappen, ik heb een budget van 120 euro per week, maar daar moet ik alle uitgaven van betalen. Dit is voor 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen).
quote:NYC schreef op 09 februari 2017 @ 14:57:

Ik vind 200,- per maand met twee kinderen echt knap. Komt neer op ca 50,- per week. Toen we nog geen kinderen hadden lukte het vaak al niet met 50,-. Nu heeft het financieel nooit gemoeten en denk ik dat ik het wel zou kunnen áls ik zou moeten, maar kennelijk is het niet mijn "standaard".

Dat is het denk ik inderdaad.

Bij mij moet het ook niet. Maar soms denk ik wel eens "tsjonge...elke maand 400 euro en dan soms nog tekort komen".....Maar als ik van de bijstand zou moeten leven ofzo zou ik wel een eind terug kunnen. Geen luxe meer, geen brood van de bakker, 1x per week vlees of helemaal niet meer. Enz.

Gelukkig hoeft het niet. Ik heb bewondering voor diegenen die het wel moeten.
Ik lees mee! Wij zijn hier met zn vieren, man, ik, zoon van 2 en dochter van 1.

Heb er nog nooit zo over nagedacht maar wil me er wel bewuster van zijn hoeveel ik uitgeef
2 volwassenen , 1 kleuter en 1 peuter.

Per maand ongeveer 300 euro inclusief luiers en verzorgingsproducten en eventuele sokken/ondergoed.

We drinken eigenlijk zelden frisdrank. Wel veel koffie, thee en limonade.

Ook vaak wat lekkers bij de koffie.

Ik ben eerlijk, liever zou ik wat meer te besteden hebben. Doe het al jaren dus ben het gewend.

Maar soms loop ik letterlijk met mijn telefoon als rekenmachine in de supermarkt.
Hier ook Nespresso trouwens maar dat is ook buiten boodschappenbudget om. Poeh, als ik het zo lees moet het echt met minder kunnen!
Als ik de luiers en de koffie erbij optel en het hondenvoer dan zitten we zo aan 700! Per maand. Ik schrik er toch wel van. Maar ik heb niet het idee dat ik heel gekke dingen koop. Wel veel groente en fruit
Wij zijn met 2 volwassenen, baby van 7 maanden en een kat. Zelf probeer ik op € 60,- per week te zitten. Inclusief kattenvoer, kattenbakvulling en schoonmaakmiddelen. Wel koop ik de luiers, luier doekjes en vaatwastabletten groot in als daar een goede reclame voor is. Die tel ik ook niet mee in het budget. Wel worden koffie en alcohol nauwelijks gebruikt thuis. Door elke week een weekmenu te maken vind ik het makkelijk om binnen het budget te blijven. Soms blijft er wat over en dat bewaar ik voor een wat duurdere week/maand.

Wat super handig is bij de supermarkt waar we komen is dat ze handscanners waardoor je precies weet wat je kwijt ben.
Het lukt aardig goed. Koop soms veel in de aanbieding zoals vandaag bij de jumbo in de aanbiedingsbakken echte pampers midipak voor €5. Gelijk 3 pakken van meegenomen, dat zijn leuke koopjes waar je blij van word! En soms om de 2wkn ofso eens op de markt groente en fruit voor de hele week.En we kopen ook wel lekkere dingen, maar we zijn niet echte snoeperds. Koop verder geen alcohol enkel met feestjes. Maar nu moet ik ook wel zeggen dat we af en toe bij ouders eten.
•°: Don't be the same, be better!
quote:herfstappeltaart schreef op 09 februari 2017 @ 14:52:

[...]

Waar online bosbessen? Niet bij de super begrijp ik?Nope. Bij Pit & Pit.

Hier haal ik ook mijn kruiden, olie, azijn en thee. Iets duurder, maar meer smaak en doe er veel langer mee want minder nodig van alles. Ook mijn ontbijt komt hier vandaan.

Zo'n grote bestelling gaat om de 4/5 maanden en dan ben ik vaak tussen de 60-70 euro kwijt.
quote:Bosbessen schreef op 09 februari 2017 @ 15:53:

[...]

Nope. Bij Pit & Pit.

Hier haal ik ook mijn kruiden, olie, azijn en thee. Iets duurder, maar meer smaak en doe er veel langer mee want minder nodig van alles. Ook mijn ontbijt komt hier vandaan.Leuk. Ga er ook eens neuzen
quote:herfstappeltaart schreef op 09 februari 2017 @ 15:55:

[...]

Leuk. Ga er ook eens neuzen Veel plezier! Ik heb er ook nog een mega verlanglijst in staan. Zoveel kruiden om uit te proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven