Geld & Recht alle pijlers

Bruidsfotografie

12-02-2017 16:22 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan over ongeveer een jaartje trouwen. Wij zijn nu rond aan het kijken naar een fotograaf. Wij hebben alleen niet echt een idee wat redelijke prijzen zijn hiervoor. Om hier een beeld van te krijgen hebben wij al bij verschillende fotografen offertes opgevraagd. Toch ben ik wel nieuwsgierig wat andere mensen, die recentelijk getrouwd zijn, hebben uitgegeven aan hun fotograaf (als er überhaupt 1 was).

Dus bij deze de vraag, wat hebben jullie uitgegeven aan fotografie? Hoeveel uur was dat? En was het inclusief fotoalbum etc.
€300 wij hadden een beginnend trouwfotograaf gekozen met een mooi portfolio van andere klussen die hij gedaan had.

We wilden gewoon wat foto's van de ceremonie, de mensen die aanwezig waren en achteraf een aantal foto's. Hij is van 15:00 tot 18:00 gebleven.

Als je echt een grote shoot wil zou ik wel echt een ervaren fotograaf kiezen, maar wij vonden het helemaal goed zo.

Geen album uiteraard, alle foto's op een usb stick, maar ik maak graag zelf albums.
Ik hoop wel dat je haar een mooi cadeau of acceptabel geldbedrag hebt gegeven?
quote:hoelahoepla schreef op 12 februari 2017 @ 16:45:

Het verbaast me dat mensen zo schrikken van de prijzen. Zo'n fotograaf is meestal de hele dag aanwezig, en is naderhand ook nog dagen bezig met sorteren, nabewerken en een album opmaken. Daarbij is het seizienswerk (in de winter nauwelijks huwelijken), dus in het trouwseizoen moet je voldoende verdienen voor de rest van het jaar. Dan nog duur materiaal en andere kosten die elke ondernemer heeft en dan zit je hier toch echt al snel aan.Ben het met je eens als je zegt seizoenswerk enzo. Maar ze vragen maar zo 75/85 euro per uur. Vind dat toch wel veel.
quote:sinnombre schreef op 12 februari 2017 @ 17:01:

[...]

Dat wel inderdaad.

En dan erbij zeggen 'maar het staat zo leuk op je cv' alsof je iemand een gunst doet door die klus te geven Precies! En dan tegen de bruid zeggen: "ja ik wil het zelf ook wel hoor" omdat je haar natuurlijk niet wil kwetsen en uiteindelijk weet dat je dan toch niet lekker op de bruiloft zit..
Welnee 75/85 euro per uur is niet veel.

Daar moet alles van gedaan worden en daar moet ook nog van alles vanaf.
quote:Lady_Vintage schreef op 12 februari 2017 @ 17:01:

[...]

Ik was ook zeer tevreden! Daarom mijn verbazing dat mensen 3500 aan een fotograaf willen uitgeven.

Ik heb geen trouwenplannen, maar mocht ik ooit trouwen dan wil ik Mon&Mine. Kost ook €3400,-. Heb je wel 2 fotografen die 10 uur lang je hele dag in beeld brengen, een selectie maken, een boek maken, foto's nabewerken, etc. Als je dat even omrekent naar een uurprijs (incl alle bijkomende kosten voor ondernemers) en rekening houdt met dat het seizoenswerk is valt het écht opeens wel mee en blijkt het niet eens een gek bedrag te zijn. Ze maken op zo'n dag een paar duizend foto's, moeten constant alert zijn op de leuke/grappige/belangrijke/onverwachte momenten (en dan niet de 'voorgeprogrammeerde' van ja-woord en speech, maar het neefje dat alvast in de taart bijt, de huilende moeder en de oma die danst achter een rollator)

Als ik hier lees dat iemand een fotograaf heeft voor €800 die 9 uur aanwezig is geweest (en ik zelf even invul dat iemand nog de selectie heeft gemaakt), dan vind ik eerder dat de fotograaf zichzelf te kort heeft gedaan.
Die van ons kostte 1600 euro voor de hele dag. Het was een koppel dus we hadden eigenlijk 2 fotografen.

We hebben de foto's alleen op usb genomen, de fotoboeken vond ik niet zo mooi en ik wou graag zelf het fotoboek maken.
quote:tv-fanaat schreef op 12 februari 2017 @ 17:04:

[...]

Ben het met je eens als je zegt seizoenswerk enzo. Maar ze vragen maar zo 75/85 euro per uur. Vind dat toch wel veel.

Daar gaat nog vanaf:

- BTW (21%)

- pensioensopbouw

- arbeidsongeschiktheidverzekering

- belanstingen

- materiaalkosten

- etc etc etc

Die €75,- blijft netto echt niet over hoor.
quote:tv-fanaat schreef op 12 februari 2017 @ 17:04:

[...]

Ben het met je eens als je zegt seizoenswerk enzo. Maar ze vragen maar zo 75/85 euro per uur. Vind dat toch wel veel.

Ik kost als ecoloog het 2 voudige per uur. En dan krijg je vaak ook nog een hoop meewerk ipv dat je er iets aan overhoudt. Ik vind het echt meevallen.

Ik hoor dit ook vaak bij dj's die maar "gewoon plaatjes draaien". bedenk je eens dat van die 75euro 1/3e naar de belasting gaat, een deel naar het pensioen, reiskosten, werken buiten kantoortijden. Dan hou je 30€ over, 5uur is 150€. En dan heb je daar ook nog 5uur aan bewerking enz voor nodig, maakt het al 75€ per klus.. vind je het nu nog veel???
quote:sinnombre schreef op 12 februari 2017 @ 17:07:

Welnee 75/85 euro per uur is niet veel.

Daar moet alles van gedaan worden en daar moet ook nog van alles vanaf.

Inderdaad, want met alle uren die nog in de nabewerking gaan zitten, komt het uurloon al snel een stuk lager en niet zo heel gek uit.

Volgens mij waren wij ook iets van die 75/80 per uur kwijt als je het zou omrekenen naar de uren dat ze erbij was, maar als ik zie hoe de foto's zijn geworden weet ik zeker dat er ook veel uren "achter de schermen" gewerkt zijn.
Dat gedoe altijd over vrienden die dan iets doen voor hun vrienden...

Ik doe zo vaak wat op bruiloften/feesten van vrienden/familie. Doe ik graag voor ze en heb dan ook een toptijd omdat ik iets doe wat ik echt leuk vind. En andersom doen ze daar dan vaak ook dingen voor terug, daar ben je vrienden voor en als je niet wil kan je dat altijd zeggen, anders ben je ook geen echte vrienden.
Moet je eens uitrekenen hoe vaak per maand je met inachtneming van seizoenswerk moet werken om normaal je hyptheek te betalen en boodschapjes te doen..
quote:Gooloib schreef op 12 februari 2017 @ 17:12:

Moet je eens uitrekenen hoe vaak per maand je met inachtneming van seizoenswerk moet werken om normaal je hyptheek te betalen en boodschapjes te doen..Als je als ZZPer überhaupt nog een hypotheek krijgt
quote:Gooloib schreef op 12 februari 2017 @ 17:12:

Moet je eens uitrekenen hoe vaak per maand je met inachtneming van seizoenswerk moet werken om normaal je hyptheek te betalen en boodschapjes te doen..En dan nog de flinke concurrentie in die branche, zeker "in het seizoen"....
quote:jolie123 schreef op 12 februari 2017 @ 17:12:

Dat gedoe altijd over vrienden die dan iets doen voor hun vrienden...

Ik doe zo vaak wat op bruiloften/feesten van vrienden/familie. Doe ik graag voor ze en heb dan ook een toptijd omdat ik iets doe wat ik echt leuk vind. En andersom doen ze daar dan vaak ook dingen voor terug, daar ben je vrienden voor en als je niet wil kan je dat altijd zeggen, anders ben je ook geen echte vrienden.

Ja superleuk om niet mee te kunnen feesten op het feest van goede vrienden.

Of misschien zijn het voor jou dan kennissen en geen vrienden en is het daarom niet erg?
Maar je kunt de hele winter toch ander werk doen? Zwangerschapsfotoshoots. Of iets heel anders, conducteur, of voor de klas oid.
Oh, nog niet benoemd zijn;

- kosten voor aquisitie

- website onderhoud etc

Die tijd en kosten moeten ook nog worden meegerekend.
quote:lilalinda schreef op 12 februari 2017 @ 17:14:

Maar je kunt de hele winter toch ander werk doen? Zwangerschapsfotoshoots. Of iets heel anders, conducteur, of voor de klas oid.Huh?!
quote:sinnombre schreef op 12 februari 2017 @ 17:14:

[...]

Ja superleuk om niet mee te kunnen feesten op het feest van goede vrienden.

Of misschien zijn het voor jou dan kennissen en geen vrienden en is het daarom niet erg?

Dat zeg ik toch juist als het geen vrienden zouden zijn zou ik het niet doen.....dus zijn het geen kennissen....

En op bruiloften heb je sowieso vaak weinig tijd om met de bruid/bruidegom te praten/feesten gezien er meerdere mensen zijn die met ze willen praten.

Halen we een andere keer wel weer in, ik wil dat mijn vrienden een topdag hebben en als ik daar aan kan meewerken doe ik dat graag.
quote:lilalinda schreef op 12 februari 2017 @ 17:14:

Maar je kunt de hele winter toch ander werk doen? Zwangerschapsfotoshoots. Of iets heel anders, conducteur, of voor de klas oid.

De huwelijksfotograaf die ik ken, die werkt zich 'in het seizoen' de pleuris, neemt in November 3-4 weken vrij (zijn 'zomervakantie' zeg maar), en is verder bezig met het bijhouden / updaten /onderhoud plegen van website (in seizoen nauwelijks tijd voor), nieuwe technieken oefenen, boeken maken, aquisitie voor het komende seizoen en het jaar erop, beurzen langs, netwerken.

Hij zit echt niet op z'n reet uit z'n neus te eten. Hij werkt misschien geen 60-80 uur zoals in het seizoen, maar heeft er verder echt een normale baan aan.
quote:sinnombre schreef op 12 februari 2017 @ 17:04:

Ik hoop wel dat je haar een mooi cadeau of acceptabel geldbedrag hebt gegeven?Absoluut! Waarom wordt er meteen vanuit gegaan dat je dat niet doet?
quote:sinnombre schreef op 12 februari 2017 @ 17:15:

[...]

Huh?!Bruidsfotografen schijnen seizoenswerk te doen
quote:hoelahoepla schreef op 12 februari 2017 @ 16:45:

Het verbaast me dat mensen zo schrikken van de prijzen. Zo'n fotograaf is meestal de hele dag aanwezig, en is naderhand ook nog dagen bezig met sorteren, nabewerken en een album opmaken. Daarbij is het seizienswerk (in de winter nauwelijks huwelijken), dus in het trouwseizoen moet je voldoende verdienen voor de rest van het jaar. Dan nog duur materiaal en andere kosten die elke ondernemer heeft en dan zit je hier toch echt al snel aan.Het verbaast mij dat ik dit blijkbaar normale bedragen moet vinden. Als ik ooit zou trouwen dan zullen er geen foto's gemaakt worden door een 'echte' fotograaf.
Het Viva forum is papaja.
quote:hoelahoepla schreef op 12 februari 2017 @ 17:17:

[...]

De huwelijksfotograaf die ik ken, die werkt zich 'in het seizoen' de pleuris, neemt in November 3-4 weken vrij (zijn 'zomervakantie' zeg maar), en is verder bezig met het bijhouden / updaten /onderhoud plegen van website (in seizoen nauwelijks tijd voor), nieuwe technieken oefenen, boeken maken, aquisitie voor het komende seizoen en het jaar erop, beurzen langs, netwerken.

Hij zit echt niet op z'n reet uit z'n neus te eten. Hij werkt misschien geen 60-80 uur zoals in het seizoen, maar heeft er verder echt een normale baan aan.

Ik werk, professioneel, veel met fotograven. Die werken het hele jaar keihard.

Lijkt een romantisch baantje, maar het is hard werken, met veel concurrentie. Alleen leven van bruisfotografie, en al je inkomsten uit de zomer halen, lijkt me geen beste businesscase
quote:retrostar schreef op 12 februari 2017 @ 17:03:

[...]

Jij bent zijn inkomen geweest voor minstens één, misschien wel anderhalve maand.

Voor ons was het, het bedrag waard..

En we trouwden nog in de winter ook, had 'ie nog een extra'tje buiten het trouwseizoen om ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven