Geld & Recht alle pijlers

Bruidsfotografie

12-02-2017 16:22 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan over ongeveer een jaartje trouwen. Wij zijn nu rond aan het kijken naar een fotograaf. Wij hebben alleen niet echt een idee wat redelijke prijzen zijn hiervoor. Om hier een beeld van te krijgen hebben wij al bij verschillende fotografen offertes opgevraagd. Toch ben ik wel nieuwsgierig wat andere mensen, die recentelijk getrouwd zijn, hebben uitgegeven aan hun fotograaf (als er überhaupt 1 was).

Dus bij deze de vraag, wat hebben jullie uitgegeven aan fotografie? Hoeveel uur was dat? En was het inclusief fotoalbum etc.
Poeh, wat een discussie.

Om antwoord te geven op de vragen van de TO:

Wij waren €1350,- kwijt, excl. foto-album. Fotograaf is 10 uur aanwezig geweest, we kregen diezelfde avond een preview van 15 foto's. Drie weken later alle 700 foto's ontvangen.

Wij hebben gekozen voor een (bevriende) professionele trouwfotografe en hebben hier bewust een (flink) deel van ons budget aan besteed. Daar zijn we nu nog steeds ontzettend blij mee. We hebben echt prachtige foto's. Ze heeft precies de juiste momenten vastgelegd
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Pff ik heb gewoon gemeld wat wij kwijt waren aan de fotograaf, daar vroeg TO namelijk naar. Niet bedoeld om hele discussies uit te lokken.

Wij vonden het het geld meer dan waard. De albums die we vooraf konden kijken waren geweldig, de fotograaf hadden we een goede klik mee, hij had voor weet ik hoeveel geld aan spullen mee, heeft onze dag perfect vastgelegd zonder 'storend aanwezig' te zijn, en we hebben een súper gaaf album gekregen.

Dan vind ik het de 3500 euro waard, als het precies is zoals ik het in mijn hoofd heb. Wij hadden ons budget voor die dag op € 15.000 gesteld. Als je geen kosten hebt voor trouwpak/vervoer, kun je aan andere dingen meer uitgeven.

Mijn zus trouwde 5 jaar geleden, over the top aan luxe. Zij betaalde aan de fotograaf/videograaf een bedrag van rond de € 15.000. Maarja, zij hebben aan de hele dag een bedrag van rond de € 75.000 uitgegeven. (en ja dat vind ik ook zwaar overdreven maar iedereen moet lekker doen wat hij wil/waar hij het geld voor over heeft)

Mijn broer trouwde 2 jaar geleden en gaf aan de fotograaf € 750 uit. Bevriend, nog niet heel lang bezig. Ook prima.

Dat door zulke bedragen te betalen wij het gras onder de voeten van jonge ondernemers wegmaaien, is ronduit onzin. Ja de concurrentie is moordend maar de ervaring leert dat je toch kiest voor iemand waar je je prettig bij voelt / de stijl van waardeert. En of dat dan € 500 of € 3500 kost, is maar net wat het je waard is.
quote:Tamboti schreef op 13 februari 2017 @ 23:45:

Alle fotografen die € 1500 of minder vragen hoeven er niet van te leven, dat weet ik vrijwel zeker. En dat geeft niks, dat kunnen prima fotografen zijn (al zie ik zo vaak gele of groene jurken, scheve horizonnen, harde flits, onscherpe foto's etc...) maar daar kan ik als professional dus niet tegenop concurreren.

Onze fotograaf was minder dan €1500 (zie hierboven) en zij leeft er wel van. Zij doet naast huwelijken ook veel zwangerschaps- en newborn shoots die het hele jaar doorgaan (Hoeft toch niet buiten? Zwangerschappen en geboortes gaan het hele jaar door en vaak genoeg worden newborns binnen gefotografeerd waar het warm gestookt wordt). Zij is ooit begonnen naast haar gewone baan, maar heeft die alweer jaren geleden opgezegd omdat zij van het fotograferen kan leven. Ik zie in de jaren sinds onze bruiloft dat haar business steeds is gegroeid, eerst deed ze alles aan huis, inmiddels huurt ze een studio/kantoor en een stad en werkt ze met een assistente.

Overigens vind ik €1500 geen raar bedrag, heel gemiddeld. Maar je kan ook gewoon een prima fotograaf voor je bruiloft krijgen die onder/rond de €1500 zit. Als klant zou ik naar een portfolio kijken, word je daar blij van en kan/wil je het betalen dan gewoon doen. Het gaat erom dat de foto's zo zijn zoals jullie ze willen.
quote:lilyjo schreef op 14 februari 2017 @ 10:42:

Mijn zus trouwde 5 jaar geleden, over the top aan luxe. Zij betaalde aan de fotograaf/videograaf een bedrag van rond de € 15.000.

Wat krijg je dan, voor €15.000?

En inderdaad, het is waar je je geld aan uit wil geven. Als je ergens op bespaart, iets cadeau krijgt heb je mogelijk meer ruimte voor iets anders. Zo hebben wij ruim €3000 aan onze trouwringen uitgegeven waar anderen het voor een fractie van die prijs doen. Anderen geven veel geld uit aan locatie, muziek, entertainment, whatever.

Maar volgens mij wilde TO een beetje oriënteren en gevoel krijgen voor wat normaal/gemiddeld is, wat ik heel goed begrijp.
anoniem_242853 wijzigde dit bericht op 14-02-2017 11:14
Reden: verkeerde quote
% gewijzigd
quote:tinypotato schreef op 14 februari 2017 @ 11:10:

[...]

Wat krijg je dan, voor €15.000?

En inderdaad, het precies waar je het geld aan uit wil geven. Als je ergens op bespaart, iets cadeau krijgt heb je mogelijk meer ruimte voor iets anders. Zo hebben wij ruim €3000 aan onze trouwringen uitgegeven waar anderen het voor een fractie van die prijs doen. Anderen geven veel geld uit aan locatie, muziek, entertainment, whatever.

Maar volgens mij wilde TO een beetje oriënteren en gevoel krijgen voor wat normaal/gemiddeld is, wat ik heel goed begrijp.

Snap ik hoor, dat ze wil oriënteren op de normale prijzen. Maar voor ons was € 3500 niet veel. Nu ik zie dat er zoveel 'goedkopere' fotografen zijn, snap ik dat het misschien een beetje raar overkomt.

Wat ze kregen voor die € 15.000? 3 fotografen, waarvan 1 de familie 'in de gaten' hield en daar alles fotografeerde. De andere 2 hielden zich bezig met het bruidspaar.

Een videograaf die alles filmde en daar aan vast een hotelkamer met 2 personen waar alle beelden naartoe gezonden werden, die bewerkt werden. 's Avonds op de receptie was de trouwclip klaar en kon meteen aan de gasten getoond worden.

Trouwen/eten&feest was allemaal in hetzelfde hotel.

Verder een DVD met de foto's en het trouwalbum natuurlijk.
quote:lilyjo schreef op 14 februari 2017 @ 11:18:

[...]

Snap ik hoor, dat ze wil oriënteren op de normale prijzen. Maar voor ons was € 3500 niet veel. Nu ik zie dat er zoveel 'goedkopere' fotografen zijn, snap ik dat het misschien een beetje raar overkomt.

Ik bedoelde niet dat jouw reactie niet passend was hoor! Maar dat TO hier gewoon wil horen wat iedereen waarvoor betaald heeft en met al die antwoorden dus een beeld kan vormen van wat een beetje normaal is
.
anoniem_300751 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 14:49
0.00% gewijzigd
quote:tinypotato schreef op 14 februari 2017 @ 11:37:

[...]

Ik bedoelde niet dat jouw reactie niet passend was hoor! Maar dat TO hier gewoon wil horen wat iedereen waarvoor betaald heeft en met al die antwoorden dus een beeld kan vormen van wat een beetje normaal is Dat was inderdaad mijn doel. Fijn ook zoveel reacties. En ook fijn even de uitleg van waar het geld allemaal naartoe gaat (pensioen, belanstingen, verzekeringen etc.) logisch natuurlijk! Maar had er niet aan gedacht.
quote:Tamboti schreef op 14 februari 2017 @ 12:36:

Ladenkastje, wij kennen elkaar vast wel dan!Misschien wel, maar ik ben geen echte bruidsfotograaf hoor, wel een paar gedaan, maar richt me vooral op gezinnen en families Maar het zou zo maar kunnen hoor.
12 uur fotograferen

1 fotograaf

2 assistenten

1 make up assistent

1 chauffeur

4 locaties (park, stad, museum, water)

3 soorten leen bruidsjurken

3 foto albums (in verschillende maten, incl. glaskaft).

3 fotolijsten (in verschillende maten)

1 usb stick met 50 fotos inclusief correcties aanbrengen.

totaalprijs: 1200 euro (was vriendenprijs)
.
anoniem_300751 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 14:48
99.12% gewijzigd
quote:Tamboti schreef op 17 februari 2017 @ 12:34:

En je weet zeker dat je die dag ook daadwerkelijk getrouwd bent Spagroen? Klinkt meer als een styled shoot... enne... als het wel je bruiloft was vind ik 50 foto's over 12 uur wel erg karig hoor. Beetje vreemd verhaal dit!

in totaal 200-300 fotos geschoten. daarvan 50 uitkiezen die werden gecorrigeerd, meer fotos corrigeren mag ook maar dat is een meerprijs.

ja, waren trouwfotos.
tv-fanaat schreef:
12-02-2017 16:22
Mijn vriend en ik gaan over ongeveer een jaartje trouwen. Wij zijn nu rond aan het kijken naar een fotograaf. Wij hebben alleen niet echt een idee wat redelijke prijzen zijn hiervoor. Om hier een beeld van te krijgen hebben wij al bij verschillende fotografen offertes opgevraagd. Toch ben ik wel nieuwsgierig wat andere mensen, die recentelijk getrouwd zijn, hebben uitgegeven aan hun fotograaf (als er überhaupt 1 was).

Dus bij deze de vraag, wat hebben jullie uitgegeven aan fotografie? Hoeveel uur was dat? En was het inclusief fotoalbum etc.
Hoi tv-fanaat,

Mocht je nog geïnteresseerd zijn wij hebben onlangs een shoot laten doen [...] Wij hebben het eerste pakket 945,- gehad,
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-05-2018 09:36
Reden: Dit bericht is gewijzigd i.v.m. spam, maatregelen genomen.
7.40% gewijzigd
anoukt1989 schreef:
01-05-2018 15:51
Hoi tv-fanaat,

Mocht je nog geïnteresseerd zijn wij hebben onlangs een shoot laten doen [...] Wij hebben het eerste pakket 945,- gehad,
Dit bericht is van een jaar geleden 😅. Niet meer nodig neem ik aan 🤔
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-05-2018 09:36
Reden: Dit bericht is gewijzigd i.v.m. spam, maatregelen genomen.
17.09% gewijzigd
Wij hebben 2 prachtige albums die al liggen te verstoffen, zonde van het geld als je het mij zou vragen.
Ik ben zelf niet getrouwd, maar ik fotografeer zelf bruiloften!
Het is voor mij hobby, en doe het naast mijn 'echte werk'. Ik vind het harstikke leuk om te doen, dus mijn prijs is misschien niet representatief.
Ik heb trouwens meerdere cursussen gevolgd en heb al een aantal jaar ervaring. Ik heb geen echte fotovakschool oid gedaan.

Ik vraag 500 euro voor een hele dag fotografie incl. en dan bedoel ik van voorbereidingen-fotoshoot-ceremonie-receptie-familiefoto's tot diner. Bij het diner haak ik af. Etende mensen zijn niet heel charmant.:P
Ik kom met 2 proffesionele camera's en lenzen.
Het bruidspaar krijgt een selectie van de foto's bewerkt en wel op USB stick. Bij de laatste bruiloft waren dat er bijv. 350.
Fotoalbum is in overleg, maar heeft niet mijn voorkeur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven