Geld & Recht alle pijlers

Bruidsfotografie

12-02-2017 16:22 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan over ongeveer een jaartje trouwen. Wij zijn nu rond aan het kijken naar een fotograaf. Wij hebben alleen niet echt een idee wat redelijke prijzen zijn hiervoor. Om hier een beeld van te krijgen hebben wij al bij verschillende fotografen offertes opgevraagd. Toch ben ik wel nieuwsgierig wat andere mensen, die recentelijk getrouwd zijn, hebben uitgegeven aan hun fotograaf (als er überhaupt 1 was).

Dus bij deze de vraag, wat hebben jullie uitgegeven aan fotografie? Hoeveel uur was dat? En was het inclusief fotoalbum etc.
quote:nerdopviva schreef op 12 februari 2017 @ 19:10:

[...]

Gelukkig mogen zelfstandig ondernemers in Nederland zelf bepalen wat ze vragen en als er mensen zijn die dat ervoor over hebben, is het blijkbaar een prima prijs.

Was het maar zo eenvoudig.

Natuurlijk mogen ondernemers vragen wat ze willen, maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat door dit soort idiote bedragen zelfstandig ondernemers kapot gaan en of nooit van de grond kunnen en of zullen komen?

Precies hetzelfde zoals ome Henk die voor 50 euro een paar foto's komt maken, ook dát gaat (helaas) ten koste van veel ondernemers.
quote:MN-- schreef op 12 februari 2017 @ 19:14:

[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Onze fotograaf voor 900 euro is zeker een professionele fotograaf en van hoge kwaliteit. Maar ze heeft gewoon een kleine studio en nog geen 10 jaar ervaring dus hoeft de hoofdprijs niet te vragen. Inmiddels is haar prijs wel iets verhoogd trouwens maar nog steeds Max 1050 inclusief album volgens mij.

Hebben wij inderdaad ook.

De onze deed het eerst naast haar parttime baan. Is nu net fulltime voor zichzelf begonnen.

Ik vind foto's erg belangrijk omdat ik het erg leuk vind om van allerlei dingen foto's terug te kijken, maar 3500 euro voor 5 uurtjes zou ik er nooit aan uitgeven.
quote:made@kate schreef op 12 februari 2017 @ 17:25:

[...]

'Iets doen op een bruiloft' is natuurlijk wel even wat anders dan bij al je vrienden en vage kennissen de hele dag gratis fotograferen + nabewerken van honderden foto's. Je moet je apparatuur de hele dag met je meeslepen, continu alert zijn, camera instellen, licht en omstandigheden inschatten, etcetera. En als iedereen de kater laat uitwerken, heb jij photoshop al aangeslingerd, want ooo we krijgen de foto's wel snel toch. De bakker levert ook geen gratis taart. En de trouwjurkenwinkel levert de jurk ook niet gratis. Voor een professionele dienst betaal je gewoon een fatsoenlijk bedrag. Neem 'm anders gewoon niet af of laat Tante Ans de foto's maken met haar iPhone.

Maar dat is toch het hele punt, mensen kunnen toxh ook gewoon nee zeggen?

Maar de vriendin van de forumster zag het wel zitten en heeft dat gedaan voor haar. Snap gewoon niet waarom de forumster zich dan nu schuldig zou moeten voelen omdat ze een vriendin dat heeft laten doen.
quote:jolie123 schreef op 12 februari 2017 @ 19:22:

[...]

Maar de vriendin van de forumster zag het wel zitten en heeft dat gedaan voor haar. Snap gewoon niet waarom de forumster zich dan nu schuldig zou moeten voelen omdat ze een vriendin dat heeft laten doen.De hele vraag zou al niet gesteld moeten worden. Als een bruiloftsgast toevallig een trouwjurkenwinkel heeft, dan haal je het toch ook niet in je hoofd om te vragen of je de jurk gratis krijgt in ruil voor eten en drinken op de bruiloft? We hebben het over dezelfde orde van grootte, qua waarde.
quote:IlseBr schreef op 12 februari 2017 @ 19:20:

[...]

Natuurlijk mogen ondernemers vragen wat ze willen, maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat door dit soort idiote bedragen zelfstandig ondernemers kapot gaan en of nooit van de grond kunnen en of zullen komen?

Precies hetzelfde zoals ome Henk die voor 50 euro een paar foto's komt maken, ook dát gaat (helaas) ten koste van veel ondernemers.Wat zou dan schappelijk zijn voor pak m beet 25-30 uur werk (waarvan 10 uur aanwezig op bruiloft zelf), reiskosten etc?
quote:IlseBr schreef op 12 februari 2017 @ 19:20:

[...]

Precies hetzelfde zoals ome Henk die voor 50 euro een paar foto's komt maken, ook dát gaat (helaas) ten koste van veel ondernemers.Alsof iemand die Ome Henk 50 euro betaalt ineens 900 euro gaat betalen als ome Henk er niet is...
quote:jolie123 schreef op 12 februari 2017 @ 19:22:

[...]

Maar de vriendin van de forumster zag het wel zitten en heeft dat gedaan voor haar. Snap gewoon niet waarom de forumster zich dan nu schuldig zou moeten voelen omdat ze een vriendin dat heeft laten doen.

Ik denk en hoop dat die forumster er alleen maar heel hard om moet lachen om zoveel gekkigheid. Het kan te gek allemaal hoor.

Prima, als mensen 3500 uitgeven aan de fotograaf op een bruiloft, maar voor mij zou dat zo ongeveer het budget van de complete bruiloft zijn.

Ik geloof dat ik helemaal niet ga trouwen want ik vind het echt veel te duur.
Het Viva forum is papaja.
1500 euro, voor:

- een groot album met een selectie van werkelijk prachtige foto's,

- alle foto's (dus ook bloopers, onbewerkte en bewerkte, etc) op USB en DVD schijf, voor als we ze extra willen bewerken of uitwerken.

- een grote foto bij die we nu in de woonkamer hebben hangen,

- 2 DVD's vol filmmateriaal, heel onze bruiloft is ook gefilmd en het is professioneel in elkaar gezet. Van begin tot eind!

- Gebruik van GoPro en Drone camera (leuk voor de taart aansnijden en boeket gooien)

We zijn echt super tevreden... Nu was dit wel in het buitenland, maar mijn zus had precies deze fotografen laten overkomen naar Nederland voor haar bruiloft, en was iets rond de 1800 euro kwijt, voor hetzelfde pakket.
say what?
Deze vraag zijn appels en peren vergelijken.

-Ga je voor een bekende fotograaf en flink portfolio wiens agenda toch wel volgeboekt wordt of voor enthousiaste amateur die graag foto's maakt? Of juist iemand die net begonnen is?

- Wil je iemand voor de hoogtepunten of wil je iemand de hele dag? (uren)

- Heb je alleen fotograaf of filmpt die persoon ook?

- Heb je er extra's bij (albums, bewerking enz)

- Hoeveel foto's krijg je?

Wij zitten rond de 1200 euro, echt van begin tot eind (ongeveer 08:00 - 22:00), 2 fotografen, shoot vooraf, album, 2 mini albums voor ouders en de foto's bewerkt ontvangen we ook. Zijn beginnende fotografen maar erg veel talent en op dit moment winnen ze veel prijzen dus precies op juiste moment geboekt.
500 euro voor 1 fotograaf de hele dag. De foto's (700 stuks) kregen we op een dvd.
€1000 voor ongeveer 7 uur fotografie (dacht ik), groot trouwalbum met selectie, DVD met alle foto's.
1115 euro voor 2 fotografen en ze blijven zolang wij willen. Incl. fotoalbum.
quote:Potjepindakaasmetnootjes schreef op 13 februari 2017 @ 09:30:

Deze vraag zijn appels en peren vergelijken.

-Ga je voor een bekende fotograaf en flink portfolio wiens agenda toch wel volgeboekt wordt of voor enthousiaste amateur die graag foto's maakt? Of juist iemand die net begonnen is?

- Wil je iemand voor de hoogtepunten of wil je iemand de hele dag? (uren)

- Heb je alleen fotograaf of filmpt die persoon ook?

- Heb je er extra's bij (albums, bewerking enz)

- Hoeveel foto's krijg je

Daarom staat er ook in mijn OP de vraag wat er allemaal bij zat. Dan heb je al wat meer een idee.
quote:NymphadoraTonks schreef op 12 februari 2017 @ 22:18:

[...]

Ik denk en hoop dat die forumster er alleen maar heel hard om moet lachen om zoveel gekkigheid. Het kan te gek allemaal hoor.

Prima, als mensen 3500 uitgeven aan de fotograaf op een bruiloft, maar voor mij zou dat zo ongeveer het budget van de complete bruiloft zijn.

Ik geloof dat ik helemaal niet ga trouwen want ik vind het echt veel te duur. Zeker
quote:tv-fanaat schreef op 12 februari 2017 @ 16:37:

Wij hadden bedragen gezien van 1700 euro. Inclusief album, 8 uur fotografie inclusief foto's op usb en 4 kleine albums om weg te geven. Vonden dit al best prijzig! Zie dat het goedkoper kan dus maar ook veeeeel duurder. Iemand ervaring met fotografen in de buurt van Nijmegen?

Het is maar net wat je wilt, zeg ik als fotograaf!

Wil je iemand met weinig ervaring en neem je evt minder mooie foto's voor lief, dan kan het goedkoper.

Wil je fantastische foto's waar de liefde van afspat enz enz en dus iemand met 30-40 bruiloften per jaar dan kost dat veel geld.

Het is net wat je zelf wilt.

Omdat ik fotograaf ben, ben ik mega kritisch en betaal graag voor een fotograaf met mega veel ervaring.

En ervaring of weinig ervaring zegt niet alles, maar bedenk wel dat het moment opnames zijn en het niet over kan. De kus, de ringen enz. Die ene traan, die knipoog, het schattige bruidmeisje....Iemand met ervaring kan haar/zijn camera plus instellingen dromen, dus is veel meer met de omgeving bezig.

En 1700 euro is echt niet duur voor wat je krijgt.

Vergeet niet dat er belasting geld af gaat, BTW, reiskosten, kosten vd albums, afschrijving van de spullen, verzekeringen, na bewerk tijd.

Het is niet alleen maar klikken op de dag zelf. Vergeet dat niet!!

Wij hadden bedragen gezien van 1700 euro. Inclusief album, 8 uur fotografie inclusief foto's op usb en 4 kleine albums om weg te geven. Vonden dit al best prijzig! Zie dat het goedkoper kan dus maar ook veeeeel duurder. Iemand ervaring met fotografen in de buurt van Nijmegen?Onze fotograaf komt uit omgeving Eindhoven. Weet niet of je dat te ver weg vindt.
quote:MN-- schreef op 13 februari 2017 @ 19:34:

[...]

Onze fotograaf komt uit omgeving Eindhoven. Weet niet of je dat te ver weg vindt.

I

Is altijd de moeite waard om even naar te kijken natuurlijk.
quote:tv-fanaat schreef op 13 februari 2017 @ 20:09:

[...]

I

Is altijd de moeite waard om even naar te kijken natuurlijk.Ik zal je even PB sturen met haar naam.
.
anoniem_300751 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 14:50
99.92% gewijzigd
quote:Tamboti schreef op 13 februari 2017 @ 23:45:

Alle fotografen die € 1500 of minder vragen hoeven er niet van te leven, dat weet ik vrijwel zeker. En dat geeft niks, dat kunnen prima fotografen zijn (al zie ik zo vaak gele of groene jurken, scheve horizonnen, harde flits, onscherpe foto's etc...) maar daar kan ik als professional dus niet tegenop concurreren.

Dit is kort door de bocht. Van mijn fotograaf is het gewoon haar fulltime baan. En ze doet daarnaast wel ook veel newbornshoots maar wonen in kleiner dorp dus ook minder onkosten voor studiohuur etc.
quote:Tamboti schreef op 13 februari 2017 @ 23:45:

Ook even een reactie van een bruidsfotograaf. :-)

Ik begrijp de schrik wel bij het horen van de hoge bedragen. En het is ook iets waar ik zelf regelmatig tegenaan loop in mijn werk: leg maar eens uit waarom het kost wat het kost. Er is sowieso een groot verschil tussen een fotograaf die af en toe een bruiloft erbij doet (al dan niet naast een part time baan in loondienst) of iemand die ervan moet leven. Ik moet er bijvoorbeeld ook mijn pensioen van betalen, mijn arbeidsongeschiktheid, mijn hypotheek etc. En ja, ik heb 95% van mijn bruiloften tussen april en oktober. En in de winter moet ik ook leven.

Van een bedrag van bijvoorbeeld € 2500 gaat bij mij de inkoop van een album af (€ 350 ex ongeveer), de BTW, reis- en parkeerkosten, ik heb zo'n € 12000 aan spullen bij me, ik ben verzekerd, ik heb backup mocht mij iets overkomen, ik doe een uitgebreid voorgesprek (waarvoor ik een ruimte huur), een oefenshoot van tevoren (kost me een halve dag), ik ben er op de dag zelf een uurtje of 10-14, soms 18 (!), ik selecteer en bewerk zorgvuldig, ik maak een slideshow, ik ontwerp een album, ik pingpong over zo'n album 23x met het bruidspaar en ze komen nog een keer langs voor de levering van dat album. Een bruiloft kost me daarom zo'n 40-50 uur en ik hou er bruto (dus daar moet de inkomstenbelasting nog van af!) ongeveer € 25 per uur aan over.

En aangezien iedereen in Nederland op een vrijdag of zaterdag trouwt in de genoemde maanden kán ik er vaak niet meer doen dan zo'n 35 per jaar.

In de winter ben ik zoals iemand al beschreef bezig met mijn eigen ontwikkeling, updaten van de website, houden van kennismakingsgesprekken voor de volgende zomer, ik heb dan mijn vakantie, en ik doe af en toe een losse zwangerschaps- of babyshoot, maar die heb je in de winter ook minder want iedereen wil naar buiten en dan moet het warm genoeg zijn.

In de winter drie maanden als conducteur werken is geen optie; sowieso wil niemand me voor zo'n korte periode hebben vermoed ik en bovendien kan ik het me niet veroorloven dan niet beschikbaar te zijn voor aanvragen, kennismakingen etc, want dan heb ik in de zomer geen werk.

Alle fotografen die € 1500 of minder vragen hoeven er niet van te leven, dat weet ik vrijwel zeker. En dat geeft niks, dat kunnen prima fotografen zijn (al zie ik zo vaak gele of groene jurken, scheve horizonnen, harde flits, onscherpe foto's etc...) maar daar kan ik als professional dus niet tegenop concurreren.

Sorry lang verhaal, maar ik werd wel getriggerd door dit topic en wilde het graag proberen enigszins uit te leggen! Dit dus!! Goed stuk! Dit wordt zo vaak vergeten!! Vaak denken de bruidsparen, families dat het een kwestie van klikken is....Uhh, niet echt, of niet alleen maar...! Top geschreven!!
quote:MN-- schreef op 14 februari 2017 @ 06:33:

[...]

Dit is kort door de bocht. Van mijn fotograaf is het gewoon haar fulltime baan. En ze doet daarnaast wel ook veel newbornshoots maar wonen in kleiner dorp dus ook minder onkosten voor studiohuur etc.Misschien een tikkie kort, maar 9 vd 10 keer wel waar
quote:MN-- schreef op 14 februari 2017 @ 06:33:

[...]

Dit is kort door de bocht. Van mijn fotograaf is het gewoon haar fulltime baan. En ze doet daarnaast wel ook veel newbornshoots maar wonen in kleiner dorp dus ook minder onkosten voor studiohuur etc.Studiohuur en andere onkosten zijn echt niet dusdanig dat je opeens een paar honderd lager kan zitten. Misschien start ze net, heeft ze geen arbeodsongeschiktheidverzekering pf pensioen. Of misschien is ze spotgoedkoop. Of levert ze geen albums en doet ze geen nabewerking. Ik denk dat voor die 40 uur €1500+ echt geen raar bedrag is
quote:hoelahoepla schreef op 14 februari 2017 @ 07:41:

[...]

Studiohuur en andere onkosten zijn echt niet dusdanig dat je opeens een paar honderd lager kan zitten. Misschien start ze net, heeft ze geen arbeodsongeschiktheidverzekering pf pensioen. Of misschien is ze spotgoedkoop. Of levert ze geen albums en doet ze geen nabewerking. Ik denk dat voor die 40 uur €1500+ echt geen raar bedrag is

Ze heeft het hele pakket geleverd. Anders had ik niet gereageerd en ze doet dit werk inmiddels paar jaar. Maar kan me niet voorstellen dat ze over pakweg 10 jaar met meer ervaring wel ineens 2000+ gaat vragen.

Mijn punt is vooral dat ieder zijn eigen prijzen maakt, en dat niet wil zeggen dat iemand van 1000 euro minder goed is en je dan kan zeggen dat deze persoon niet professioneel is of er niet van hoeft te leven. Die berekenen hun kosten waarschijnlijk gewoon anders.

Wij hadden bedragen gezien van 1700 euro. Inclusief album, 8 uur fotografie inclusief foto's op usb en 4 kleine albums om weg te geven. Vonden dit al best prijzig! Zie dat het goedkoper kan dus maar ook veeeeel duurder. Iemand ervaring met fotografen in de buurt van Nijmegen?

Ik vind dit niet extreem prijzig, vooral gezien je naast die 8 uur en eigen album ook 4 kleine albums krijgt. Het is wel veel geld. Wellicht kan je onderhandelen naar €1500.

Wij hebben €1000 betaald (incl. 7 uur fotografie, groot album + foto's op DVD) en ik vond dit heel gemiddeld toen ik aan het rondkijken was. Maar wat het belangrijkst vond was de portfolio van de fotograaf. Ben je helemaal weg van de foto's in de portfolio? Kan je meerdere bruiloften in de portfolio bekijken? Is dat precies hoe je wil dat jouw dag ook gefotografeerd wordt? En heb je het geld ervoor over? Onze fotograaf had ruim 10 rapportages online staan en toen we die bekeken dacht we 'wauw, zo willen we ook dat onze dag wordt vastgelegd!'.

Het kan zeker goedkoper en volgens mij heeft maar een enkel forummer zo'n bedrag als €3500 genoemd, dat is echt exorbitant (tenzij er ook extreem veel tijd en moeite voor de fotograaf was inbegrepen).

Mijn ervaring is overigens dat veel fotografen door het hele (of iig halve) land fotograferen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven