Geld & Recht alle pijlers

Buffer/spaargeld

07-11-2016 16:01 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel topics over sparen hoe, waar en waarom. Ik vraag me echter af hoeveel mensen echt achter de hand hebben? 10.000 of 30.000?

Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben.
.....
anoniem_22918 wijzigde dit bericht op 08-11-2016 22:14
Reden: Foutje
% gewijzigd
quote:Poeszie schreef op 08 november 2016 @ 21:50:

[...]

Ik vind dit echt een inspirerend verhaal. Mag je met recht trots op zijn, pochen zou zelfs op zijn plaats zijn
quote:loisnvt schreef op 08 november 2016 @ 19:52:

[...]

Ik weet dat het bericht niet voor mij was, maar het is in zn algemeenheid toch een rare vraag?Neehoor het is voor mij geen rare vraag. Je hebt toch een maximaal bedrag voor je auto? En dat is zelfde als bij spaargeld.
quote:Dagobert schreef op 08 november 2016 @ 22:29:

[...]

Neehoor het is voor mij geen rare vraag. Je hebt toch een maximaal bedrag voor je auto? En dat is zelfde als bij spaargeld.Ik bedoelde, stel, jij wil €10.000 als spaarbedrag hebben en op een gegeven moment heb je dit bij elkaar gespaard. Dan ga je daarna toch niet het deel wat je normaal spaarde over de balk smijten, omdat je die €10.000 al hebt? Dan spaar je toch automatisch gewoon door als je geen doel hebt voor je spaargeld?
nu minder dan ooit, huis gekocht, veel verbouwd, kapitalen kwijt aan kinderopvang en extra oppas door veel extra taken rondom werk. Maar goed. Weet dat het goed gaat komen. Hopen dit jaar nog wel een deel van de hypotheek af te lossen, daardoor worden de maandlasten ook weer lager.
Spaargeld=pensioen hier. Bedrag varieert omdat het ook de egalisatie is tussen variabele omzet en vast salaris. Streven is ongeveer 100K
quote:loisnvt schreef op 08 november 2016 @ 22:42:

[...]

Ik bedoelde, stel, jij wil €10.000 als spaarbedrag hebben en op een gegeven moment heb je dit bij elkaar gespaard. Dan ga je daarna toch niet het deel wat je normaal spaarde over de balk smijten, omdat je die €10.000 al hebt? Dan spaar je toch automatisch gewoon door als je geen doel hebt voor je spaargeld?Oh dat is heel anders.. ik zou wat boven de 10.000 euro, voor hypotheek aflossen. Stel alles is al afgelost dan zou ik voor zonnepanelen investeren.
quote:Dagobert schreef op 08 november 2016 @ 22:53:

[...]

Oh dat is heel anders.. ik zou wat boven de 10.000 euro, voor hypotheek aflossen. Stel alles is al afgelost dan zou ik voor zonnepanelen investeren.Aha, nu snap ik je vraag
Super verhaal LoisNVT!

Ik verdien bovenmodaal in mijn eentje, spaar nu 1000 per maand nog afgezien van renteaftrek en 13e maand-vakantiegeld. Ik zet in op aflossen huis waardoor ik straks nog amper woonlasten heb.

Verder ben ik niet spullen of kleding gericht, ik heb alles wat mijn hartje begeert. Het struinen op rommelmarkten en marktplaats naar 2e hands meubels is helemaal mijn ding. Ik bespaar en kniep op van alles, behalve op uitjes, uit eten en kadootjes Dure vakanties doe ik op het moment niet aan ivm klein kind dat zwembad-strand ook helemaal prima vindt.

Mijn utopia is om over 10 jaar vrij te zijn in werk keuzes. Of te wel doorwerken, dan wel mijn tijd anders gaan besteden. Ik zie wel
quote:Bugs_Bunny schreef op 08 november 2016 @ 22:48:

Spaargeld=pensioen hier. Bedrag varieert omdat het ook de egalisatie is tussen variabele omzet en vast salaris. Streven is ongeveer 100K100k als pensioen lijkt weinig? Even puur gevoelsmatig.
quote:Zalmsnipper schreef op 08 november 2016 @ 23:10:

[...]

100k als pensioen lijkt weinig? Even puur gevoelsmatig.Ik heb nog een paar jaar te gaan, die 100K is het streven nu. En mijn partner heeft een bedrijfspensioen en we betalen ons huis af. En mijn levensverwachting is niet zo hoog. Samen moet dat genoeg zijn
Hier 10.000, we hebben net iets van 30.000 in de aankoop van ons nieuwe huis gestopt. Deel van dat geld was een gift van zijn ouders ook. Maar leuk zo'n buffer, maar we hebben wel een hypotheekschuld van 330.000. Dus als je gaat kijken naar je nettowaarde zit je dik in de min. Ons doel voor komende twee jaar is om de buffer te verdubbelen, dan van het geld daarboven een aantal dingen te verbouwen en uiteindelijk de hypotheek extra af te lossen. We sparen 500 tot 800 pm nu, plus vakantie en eindejaarsgeld, maandinkomen is zo'n 4300 pm gezamenlijk, met een keer fulltime en een keer twee dagen werken. Verder werken we gewoon voor een baas, dus standaard pensioenopbouw. We zijn begin dertig.
Wow wat een bedragen. Hoop dat ik dat in de toekomst ook kan sparen. Nu ben ik nog student en heb ik 1600 op mn spaarrekening staan.
quote:Bugs_Bunny schreef op 08 november 2016 @ 23:14:

[...]

Ik heb nog een paar jaar te gaan, die 100K is het streven nu. En mijn partner heeft een bedrijfspensioen en we betalen ons huis af. En mijn levensverwachting is niet zo hoog. Samen moet dat genoeg zijnIk snap het.
..
27 jaar en altijd rond de 25.000 op m'n spaarrekening en dat vind ik prima.

Leuk leven, veel reizen, gek op winkelen, uit eten gaan, leuke dingen doen. Geef aan goede doelen, doe vrijwilligerswerk en vind sparen ook gewoon belangrijk.
Voor de verbouwing en de geboorte van onze zoon hadden we bij elkaar wel 25 mille achter de hand. Daar is nu nog ongeveer een tiende van over. Genoeg voor als de wasmachine kapot gaat o.i.d., dat dan weer wel. Maar ik probeer zelf toch ca. 5000 de man achter de hand te houden. Maargoed, nu even sparen, de tuin aanpakken, en dan maar weer braaf aanvullen.

Ik spaar per maand ca. 100 euro, soms meer als ik wat over hou. Daarnaast maak ik mijn 13e maand meestal in een keer over dus dat tikt ook altijd lekker aan. Vakantiegeld ook, maar dat gaat meestal op aan vakantie (daar is het ten slotte ook voor bedoeld).
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Wat een grapjassen trouwens bij het Nibud. 20% sparen? Ik verdien niet slecht, maar na de maandelijkse boodschappen, gas/water/licht, de hypotheek e.d. hou ik dat echt niet over. En dan wil ik af en toe ook nog wel eens nieuwe kleren kopen of een dagje weg of zo...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
20% lijkt me veel, stelregel is eerder 10% (tenzij je ondernemer bent of bijv een aflossingsvrije hypotheek hebt, zou ik zelf toevoegen).
Gefeliciteerd hoor allemaal, ik voel me echt een keiharde kneus. Een sukkel. Ik heb zo'n karig inkomen (en geen mogelijkheid het te vergroten) dat ik momenteel € 50,- op mijn spaarrekening heb staan.
Maar ik heb ook geen koophuis, schulden, studieschuld. Niks eigenlijk. Niks op afbetaling gekocht, niks uitstaan bij familie. Wat ik heb is van mij. Sta zelfs niet rood. En dat terwijl ik tijdens mijn ex-verkering ben opgezadeld met een Belastingschuld van mijn ex-partner van een halve ton. Alles afbetaald. Helemaal vrij. Alleen geen spaarrekening.

Maar wat ik verdien gaat dus echt bijna helemaal op aan huur, GWL, verzekering, sport voor zoonlief (oké, die rijdt paard en heeft een pony en start in de jeugdklasse voor de KNHS talenten) eten, kleding, kosten voor school. De hond. En dan moeten we ook nog eten en drinken.
Ik heb ca 70000 euro. Hoe veel manlief heeft weet ik niet precies, ik heb geen inzage in zijn rekening en er ook niet op gelet bij het doen van de belastingaangifte. Het zal wat minder zijn dan ik heb. Met een groot gezin hebben we een relatief duur huishouden. Maar dan weer geen auto, we gaan niet vaak op vakantie en kopen geen dure kleding, interieurspullen etc. En met 2 vrij goed betaalde deeltijdbanen blijft er dan dus wat te sparen over.
quote:KataTonDemonaEaytoy schreef op 09 november 2016 @ 11:03:

Gefeliciteerd hoor allemaal, ik voel me echt een keiharde kneus. Een sukkel. Ik heb zo'n karig inkomen (en geen mogelijkheid het te vergroten) dat ik momenteel € 50,- op mijn spaarrekening heb staan.Is dat niet een beetje je eigen probleem? Waarom voel je je een kneus door andermans spaarrekening, om in je volgende post een poging te doen anderen naar beneden te praten door te zeggen dat jij tenminste geen studieschuld of hypotheek hebt. Fijn voor je hoor, maar iedereen maakt zijn eigen keuzes en dat resulteert in meer of minder schulden en meer of minder spaargeld, en dat allemaal op jezelf betrekken door te doen alsof anderen hun best doen jou een slecht gevoel over jezelf te geven is een béétje overdreven. Wie feliciteer je precies?
Allebei werken we en ieder heeft een eigen spaarrekening.

Geen hypotheek, huis is afbetaald. Vorig jaar een grote verbouwen laten doen van 5 maanden.

Vriend spaart € 1500,00 euro per maand en ik spaar € 1000,00 euro.

Ik heb een groter uitgave patroon dan vriend.

Spaarrekening vriend : € 40.000 en de mijne € 110.000

Ps ik begrijp nooit waarom stellen maar 1 spaarrekening hebben, want ik vind het fijn om dit gescheiden te houden binnen de boedel.
quote:flexibel schreef op 09 november 2016 @ 12:39:

Ps ik begrijp nooit waarom stellen maar 1 spaarrekening hebben, want ik vind het fijn om dit gescheiden te houden binnen de boedel.Omdat er bij ons niets gescheiden is, alles gaat op één hoop, dus ik zie het nut van meer spaarrekeningen niet in, anders dan dat wij een rekening hebben waar we niet aan kunnen komen en één rekening die we wel gebruiken voor vakanties enzo. Ik zie het nut van gescheiden houden voor ons niet zo. Toch getrouwd in gemeenschap van goederen, dus bij scheiding gaat alles door 2.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven