Geld & Recht alle pijlers

Buffer/spaargeld

07-11-2016 16:01 388 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel topics over sparen hoe, waar en waarom. Ik vraag me echter af hoeveel mensen echt achter de hand hebben? 10.000 of 30.000?

Ik weet dat je bij het nibud een adviesbuffer kunt berekenen maar daar ben ik niet echt benieuwd naar, ben gewoon nieuwsgierig hoeveel mensen gespaard hebben.
quote:flexibel schreef op 09 november 2016 @ 12:39:

Allebei werken we en ieder heeft een eigen spaarrekening.

Geen hypotheek, huis is afbetaald. Vorig jaar een grote verbouwen laten doen van 5 maanden.

Vriend spaart € 1500,00 euro per maand en ik spaar € 1000,00 euro.

Ik heb een groter uitgave patroon dan vriend.

Spaarrekening vriend : € 40.000 en de mijne € 110.000

Ps ik begrijp nooit waarom stellen maar 1 spaarrekening hebben, want ik vind het fijn om dit gescheiden te houden binnen de boedel.Als je niet op hv getrouwd bent doe je jezelf alleen maar tekort zo
ik sta weer eens versteld van de enorme verschillen... van sommige hoge bedragen kan ik alleen maar dromen, van sommige lage bedragen zou ik 's nachts piekerend wakker liggen...
quote:gemberpannekoek schreef op 09 november 2016 @ 12:55:

ik sta weer eens versteld van de enorme verschillen... van sommige hoge bedragen kan ik alleen maar dromen, van sommige lage bedragen zou ik 's nachts piekerend wakker liggen...Toch is het betrekkelijk. Als je de waarde van je pensioen, huis en hypotheek mee telt, worden verschillen al snel kleiner
Wij doen echt iets verkeerd geloof ik.

Twee grote deeltijd banen, bovenmodaal allebei, 2 kinderen doodnormaal rijtjeshuis, 10 jaar oude auto, geen dure vakanties. En 1800 euro op de spaar

Spaarrekening per kind nu ongeveer 7.000
Ab imo pectore
quote:Rhae schreef op 09 november 2016 @ 12:22:

[...]

Is dat niet een beetje je eigen probleem? Waarom voel je je een kneus door andermans spaarrekening, om in je volgende post een poging te doen anderen naar beneden te praten door te zeggen dat jij tenminste geen studieschuld of hypotheek hebt. Fijn voor je hoor, maar iedereen maakt zijn eigen keuzes en dat resulteert in meer of minder schulden en meer of minder spaargeld, en dat allemaal op jezelf betrekken door te doen alsof anderen hun best doen jou een slecht gevoel over jezelf te geven is een béétje overdreven. Wie feliciteer je precies?

Schrijf ik ergens dat ik het een ander zijn of haar probleem vindt?

Voor mij is het een verlichting om geen hypotheekverplichting of studieschuld te hebben, voor een ander is het een opluchting om meer dan een ton op hun bankrekening te hebben.

Ik krijg een beetje het gevoel dat er allemaal piemels naast de meetlat worden gelegd. Er is niemand die geen dikke spaarrekening heeft, blijkbaar. Waar komen die topics over rond komen dan vandaan?
quote:loisnvt schreef op 08 november 2016 @ 19:30:

[...]

Mag ik zeggen dat ik dit zo'n rare vraag vind? Als je op dat moment geen wensen hebt, dan is het toch logisch dat je 'gewoon' door gaat met sparen of zou jij dan maar lukraak gaan uitegeven?

Ik vind dat helemaal niet zo raar. Wij hebben een minimumbuffer en als we daar flink boven komen, bedenken we wel iets. Want minder werken/stoppen met werken over zoveel jaar is helemaal geen droom, dus dan doe ik er liever iets mee ipv het te laten staan. Dit jaar nieuwe keuken gezet, paar jaar geleden tweede huis gekocht dat we nu verhuren (en dat zichzelf afbetaalt). Door die keuken (en ook wel reis die wat duurder uitgevallen is dan gepland) zaten we nu weer net op minimum. Nu zijn we weer aan het klimmen. Idealiter om over een paar jaar nog een huis te kopen.

Dat sparen zou sneller kunnen gaan, maar daarvoor gaan we veel te graag op reis. Elke kans die we hebben, zijn we weg. Daar kruipt ook flink wat geld is.
11.000 euro.

We werken nu nog samen en kunnen elke maand zeker wel 1000 euro sparen, soms iets minder, we willen niet heel zuinig leven maar nog even genieten van het samen zijn. Willen minimaal 10.000 achter de hand hebben, alles daarboven investeren we in verbouwing of we lossen af op de hypotheek. Ik wil in de toekomst iets minder gaan werken, we willen graag kinderen en als die komen willen we minimaal 20.000 achter de hand hebben.
quote:the4ofus schreef op 09 november 2016 @ 13:34:

[...]

Ik vind dat helemaal niet zo raar. Wij hebben een minimumbuffer en als we daar flink boven komen, bedenken we wel iets. Want minder werken/stoppen met werken over zoveel jaar is helemaal geen droom, dus dan doe ik er liever iets mee ipv het te laten staan.

Ik begrijp dat ook heel goed. Voor mijn gevoel is het superfijn om 20.000 te hebben staan, maar tenzij je een groot project in gedachte hebt is dat natuurlijk helemaal niet nodig. Als je geen verbouwingen wilt doen, niet heel erg uitgebreid op vakantie wilt gaan en net een nieuwe auto hebt kun je het net zo goed in je hypotheek storten of elders investeren.

Wij gaan nu sparen om de tuin te verbouwen. Door een kleine misrekening zijn we iets te vroeg begonnen; we hebben een schutting, een klein stukje terras dat er al lag, en dat was het We willen graag nog andere tegels, nieuw gras en een overkapping. Dat hebben we binnen een half jaar wel bij elkaar gespaard, hoop ik. Daarna willen we graag nog een slaapkamer op de zolder laten maken (vaste trap hebben we; we willen graag een wandje laten plaatsen en een dakkapel). Dat hoeft echt niet binnen nu en vijf jaar. Daarna misschien weer een nieuwe auto, al staat de onze nagenoeg stil en verslijten we 'm niet echt, en bovendien kopen we altijd tweedehands, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Daarna lekker sparen en de hypotheek aflossen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
quote:boomklever schreef op 09 november 2016 @ 12:01:

Ik heb ca 70000 euro. Hoe veel manlief heeft weet ik niet precies, ik heb geen inzage in zijn rekening en er ook niet op gelet bij het doen van de belastingaangifte. Het zal wat minder zijn dan ik heb. Met een groot gezin hebben we een relatief duur huishouden. Maar dan weer geen auto, we gaan niet vaak op vakantie en kopen geen dure kleding, interieurspullen etc. En met 2 vrij goed betaalde deeltijdbanen blijft er dan dus wat te sparen over.Even nieuwsgierig: Spaar je voor een bepaald doel? En zo nee is jullie huis al afbetaald?
quote:rosanne12 schreef op 08 november 2016 @ 19:37:

[...]

Maar je beseft hopelijk wel dat je op deze manier makkelijk praten hebt? Als je jaren gratis hebt gewoond.

Dat besef ik natuurlijk wel, al gaat het niet enkel over dat gratis wonen. Natuurlijk heb ik toen erg veel gespaard maar dat had ik voor m'n studies ook gedaan.

Ik heb jaren iedere zomer gewerkt en elke cent opzij gezet. Ik had geen auto (ook niet toen ik ging werken), geen telefoonabonnement, ik kocht geen onzinnigheden...

Maar waarschijnlijk is het in België veel normaler om bij je ouders te wonen. Ik ken niemand die na z'n studies alleen ging wonen. Zelfs nu heb ik nog vrienden die bij hun ouders wonen, al dan niet gratis. Niemand die daar vreemd van opkijkt...
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
quote:emmylou schreef op 09 november 2016 @ 13:28:

Twee grote deeltijd banen, bovenmodaal allebei, 2 kinderen doodnormaal rijtjeshuis, 10 jaar oude auto, geen dure vakanties. En 1800 euro op de spaar

Spaarrekening per kind nu ongeveer 7.000Heb je inzicht in je uitgaven? 2x bovenmodaal salaris zou toch genoeg moeten zijn om meer van over te houden.
quote:emmylou schreef op 09 november 2016 @ 13:28:

Spaarrekening per kind nu ongeveer 7.000Dan heb je dus 15.800 gespaard. Wat doe je dan verkeerd?
quote:Rhae schreef op 09 november 2016 @ 12:40:

[...]

Omdat er bij ons niets gescheiden is, alles gaat op één hoop, dus ik zie het nut van meer spaarrekeningen niet in, anders dan dat wij een rekening hebben waar we niet aan kunnen komen en één rekening die we wel gebruiken voor vakanties enzo. Ik zie het nut van gescheiden houden voor ons niet zo. Toch getrouwd in gemeenschap van goederen, dus bij scheiding gaat alles door 2.+1
quote:Maechtje schreef op 09 november 2016 @ 13:43:

[...]

Ik begrijp dat ook heel goed. Voor mijn gevoel is het superfijn om 20.000 te hebben staan, maar tenzij je een groot project in gedachte hebt is dat natuurlijk helemaal niet nodig. Als je geen verbouwingen wilt doen, niet heel erg uitgebreid op vakantie wilt gaan en net een nieuwe auto hebt kun je het net zo goed in je hypotheek storten of elders investeren.

Daar denk ik anders over. Als er veel mis gaat in je leven: baan kwijt, ziekte, hoge extra kosten, dan is voor heel veel mensen 20.000 euro een prima bedrag om de klappen op te vangen. En of dat bedrag hoog genoeg is, is helemaal afhankelijk van welke vaste lasten je hebt, of je zelfstandig ondernemer bent of niet, je een beroep hebt waarmee je wel of niet snel aan de bak komt, je leeftijd en of je nog hoge kosten verwacht in de toekomst. Om maar eens wat te noemen.

Ik maak zelf onderscheid tussen een buffer en spaargeld. De buffer wordt alleen gebruikt bij 'hoge nood'. Spaargeld is bedoeld voor zaken als: onderhoud huis, extra zorgkosten, een nieuwe auto, vakanties, enzovoort.
quote:BAMmetjebamie schreef op 09 november 2016 @ 13:57:

[...]

Dan heb je dus 15.800 gespaard. Wat doe je dan verkeerd?+1
Ik begrijp het aanhouden van een eigen rekening wel, ook wanneer je igvg bent getrouwd. Voor mijzelf zou in elk geval gelden dat ik helemaal nooit meer ergens een financiële beslissing over de aanschaf van het een of ander zou durven nemen, ook al zijn mijn rekeningen er ook bij samengevoegd. Ik zou ook helemaal niet meer zo makkelijk iets voor mijzelf durven kopen (bijv kleding, een lidmaatschap van een tijdschrift of goed doel).

Voor mijn vrouw zou waarschijnlijk hetzelfde gelden. Bij ons zou het er dus waarschijnlijk toe leiden dat we voortdurend vinden dat de ander mee moet beslissen/meer te zeggen heeft.

Overigens hebben we naast de gescheiden spaar- en betaalrekening ook een gezamenlijke spaar- en betaalrekening.
quote:Zalmsnipper schreef op 09 november 2016 @ 13:55:

[...]

Heb je inzicht in je uitgaven? 2x bovenmodaal salaris zou toch genoeg moeten zijn om meer van over te houden.Ja zeker inzicht. Zit nog met een restschuld van mijn lieftallige ex. En een DSB woekerhypotheek
Ab imo pectore
Oh en nog aan het bijkomen van een halfjaar werkloosheid
Ab imo pectore
quote:emmylou schreef op 09 november 2016 @ 14:17:

[...]

Ja zeker inzicht. Zit nog met een restschuld van mijn lieftallige ex. En een DSB woekerhypotheek Zeker niet lullig bedoeld, maar dan weet je dus wat er 'verkeerd' ging, toch? Zo snel mogelijk aflossen en, zodra mogelijk, die hypotheek eruit...
quote:marilene26 schreef op 09 november 2016 @ 13:45:

[...]

Even nieuwsgierig: Spaar je voor een bepaald doel? En zo nee is jullie huis al afbetaald?

We hebben geen eigen huis. Mogelijk in de toekomst wel, en daar zal dan een deel van dat spaargeld in gaan zitten. Maar geen concrete plannen nog. Kan ook dat we blijven huren tot de kinderen het huis uit zijn en daarna een klein huis kopen.

Onze kinderen gaan waarschijnlijk allemaal naar het hoger onderwijs en we verwachten dat ze dan ook op kamers gaan. Dus daar gaat een ander deel heen.

Verder hebben we beiden jarenlang geen pensioen opgebouwd dus gaan we aardig in inkomen achteruit als we niet meer werken. Maar aan de andere kant, tegen die tijd wordt ons leven ook een stuk goedkoper omdat de kinderen redelijkerwijs dan afgestudeerd zijn. En wellicht komen er tegen die tijd nog een paar erfenissen. In elk geval niet vóór die tijd hoop ik, en ze mogen van mij ook alles zelf opmaken.
quote:lilaemme schreef op 09 november 2016 @ 14:11:

[...]

Daar denk ik anders over. Als er veel mis gaat in je leven: baan kwijt, ziekte, hoge extra kosten, dan is voor heel veel mensen 20.000 euro een prima bedrag om de klappen op te vangen. En of dat bedrag hoog genoeg is, is helemaal afhankelijk van welke vaste lasten je hebt, of je zelfstandig ondernemer bent of niet, je een beroep hebt waarmee je wel of niet snel aan de bak komt, je leeftijd en of je nog hoge kosten verwacht in de toekomst. Om maar eens wat te noemen.

Maar daar heb je toch ook sociale vangnetten voor?

Ieder het zijne. Ik heb ook het liefst een buffer van minimaal 10.000. Maar om zo veel geld gewoon te laten staan vind ik persoonlijk zonde.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
quote:Maechtje schreef op 09 november 2016 @ 14:41:

[...]

Ieder het zijne. Ik heb ook het liefst een buffer van minimaal 10.000. Maar om zo veel geld gewoon te laten staan vind ik persoonlijk zonde.

Welke sociale vangnetten? Als je een koophuis hebt, kun je daar niet blijven wonen als je WW is afgelopen en je de bijstand in moet (uitgaande van een loondienstsituatie). Overwaarde moet je eerst opeten. Dus dan moet je je huis uit.

Als je partner een salaris heeft, krijg je geen bijstand. Komt er dan nog genoeg binnen om van te leven? Of zou je dit moeten opvangen met een buffer. En zo ja, hoeveel dan? Hoeveel maanden kun je het dan uitzingen?

Als je als ZZP-er geen werk hebt, hoe vang je dan magere maanden of (langdurige) werkloosheid op?

Zit je in een goedkope huurwoning, dan ziet het plaatje er al heel anders uit dan wanneer je huurt in de vrije sector of een koophuis hebt.

Als je ernstig ziek wordt: kun je dan alle rekeningen en bijkomende kosten nog betalen?

Ik ben ervan overtuigd dat heel veel mensen niet zien dat de 'vangnetten' in Nederland helemaal niet zo goed meer zijn. En dat je veel kwetsbaarder bent, dan veel mensen denken. Daarom verschilt het dus ook per persoon en gezin hoeveel buffer en hoeveel spaargeld slim zijn.

Om dus zomaar te zeggen dat 10.000 of 20.000 euro 'veel' is voor een buffer, is in mijn ogen dan ook onzinnig.
Wij hebben samen iets meer dan tweeduizend euro gespaard in de afgelopen tien maanden. Dit staat nu vast voor uitzet van toekomstige baby, op een nieuwe spaarrekening sparen we verder (zo'n 350 per maand). Privé hebben we beiden nagenoeg niets (ik heb geloof ik nog € 150 staan), simpelweg teveel uitgegeven de laatste maanden, een dierenarts rekening en een kleine vakantieaanbetaling. Hebben de laatste tijd sowieso niet echt meer een eigen buffer gehad. Zijn wel voornemens om te willen sparen, maar de bioscoopbezoekjes of biertjes in de kroeg zijn ook erg verleidelijk. Toch voel ik mij wel fijner als ik zo'n € 3500 op mijn eigen rekening heb staan (liefst meer, uiteraard).

We verdienen beiden onder modaal volgens mij (32 uur/€ 1700 netto en 40 uur/€ 1900 netto) waarbij ik geen zicht heb op salarisverhoging maar partner gelukkig wel. Koophuis, 1 auto en (nog) geen kinderen.
quote:Zalmsnipper schreef op 09 november 2016 @ 13:55:

[...]

Heb je inzicht in je uitgaven? 2x bovenmodaal salaris zou toch genoeg moeten zijn om meer van over te houden.Dat ligt er maar aan. Dat verdienen wij ook, maar 2x studieschuld, huidige opleidingen die flink veel geld kosten, kinderopvang, 2 auto's voor werk nodig, kinderen die elk op sport zitten (en niet eens dure sporten), gewoon rijtjeshuis kost hier boven de 2 ton, geen gekke dingen, maar dan ben je met je 2 banen wel door je geld heen hoor, tuurlijk sparen we wat, maar dat gaat ook weer op aan autokosten, vakantie, onderhoud huis, enz. Ik snap nooit zo dat mensen vinden dat je geld over zou moeten houden... hoe weet je nu wat andermans vaste lasten zijn? Als je 2 veertigers zonder kinderen hebt in een huurhuis ziet dat er heel anders uit dan 2 twintigers met kinderen in een koophuis.
quote:Maechtje schreef op 09 november 2016 @ 14:41:

[...]

Ieder het zijne. Ik heb ook het liefst een buffer van minimaal 10.000. Maar om zo veel geld gewoon te laten staan vind ik persoonlijk zonde.Sociale vangnetten zijn voor een ondernemer aan de beperkte kant

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven