Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De doelen voor 2017 heb ik grotendeels wel gehaald.

Maximaal afgelost. Minder frutsels en minder sportkleding gekocht. ;-D

Voor 2018, restant hypotheek aflossen. Verder moet ik er nog even over nadenken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
NYC schreef:
28-12-2017 11:54
Elisha, ik heb zelf geen baan maar ik heb ook niet echt de ervaring dat ik ooit ergens op een werk/stageplek wel goed mijn plek heb gezeten of het gevoel gekend dat mijn kwaliteiten tot zijn recht kwamen etc. En ik denk dat ik daardoor wellicht een vertekend beeld gekregen heb over werk in het algemeen.
Dit denk ik ook ja. Jammer dat het zo is gelopen!
Het was niet vervelend bedoeld hoor NYC, het kwam zo in mij op.

Ik ga straks naar de brievenbus om de brief naar de bank te posten waarin we de aanvraag doen om het spaardepot te gebruiken om onze hypotheek af te lossen. Eens kijken hoe snel dat kan, mijn ervaringen met banken zijn niet zo heel goed.
Ik heb mijn uitgaven voor kleding/schoenen op een rijtje gezet: 400 euro in het hele jaar, waarvan de helft aan fair trade kleding (dat waren wel veel minder items dan de niet-fair trade kleding, want een stuk duurder). Ik ben er heel tevreden mee en hoop het komend jaar zoveel mogelijk voort te zetten. Het zal wel iets duurder uitvallen omdat ik een nieuwe zomerjas en winterjas nodig heb, dus als ik komend jaar rond de 500 uitkom ben ik al blij. Maar als echt doel heb ik eerder om zoveel als het kan fair trade te kopen en geen overbodige dingen aan te schaffen, dat vind ik belangrijker dan de uiteindelijke kosten.
Inspirerend trouwens dat een aantal van jullie bijna hun hypotheek afgelost hebben, goed bezig! Voor ons duurt het nog een jaar of 5 voor we zover kunnen zijn met de max van 10% per jaar, maar het stimuleert me om elk jaar opnieuw maximaal af te lossen!
Weet ik, bubblegum. :) En ik snap best dat het (af en toe) vragen kan oproepen en dat ook niet iedereen zal onthouden (of in eerdere topics of reacties van mij) dat dat in mijn geval niet aan de orde is.

Anyway, zelf laat ik de discussie over 'principieel werken of niet' en 'kwaliteiten benutten etc' nu denk ik maar even achter me, niet zo heel goed voor mijn zelfbeeld namelijk. ;-)
schattigmeisje schreef:
27-12-2017 21:09
Vandaag is er 5000,- afgelost op mijn studieschuld :yes: Die zit niet bij het schuldhulptraject in, en aflossingen zijn in principe stil gezet tot dat voorbij is. Maar dat hij nu tussendoor toch verlaagd kon worden is wel heel erg lekker. He, ik zit met een burn-out thuis, maar het heeft dus blijkbaar toch zin gehad om te werken :cheer2:

Was nog vergeten hierop te reageren. Ik vind het ongelooflijk knap dat je 5000 euro hebt weten af te lossen van je studieschuld! Maar die burn-out, dat is wel heel shit. Komt dat ook door het hele schuldhulpverhaal denk je? Eerst voor jezelf ( je gezondheid) zorgen he :hug:
wauw iedereen goed bezig.... ik wilde dit jaar iets meer spaargeld hebben dat is niet gelukt auto is vervangen maar nog steeds heel blij mee, maar die stond niet in de planning. de ander leek op euro's te lopen ipv benzine. Ook iets bijgestort in spaarhypotheek dit jaar. En een naheffing pensioenfonds gehad. Als ik goed gekeken heb ben ik op de rekeningen ong 1500 euro achteruit gegaan dus eigenlijk valt me dat mee als ik naar de extra uitgaves kijk.
In januari ga ik weer een aanvraag doen geen enorme bedragen maar heb het doorgerekend en als we dit volhouden gaan de lasten wel geleidelijk omlaag. Kwa grote uitgaves moet de keuken hier vervangen worden dus das een spaardoel en een bruiloft staat ook nog op termijnplanning (maar niet volgend jaar).
Nu nog even gaan bedenken wat ik volgend jaar op de rekeningen aan geld wil groeien en wat dan reëel is....

oh en schattigmeisje ik had het niet gezien maar ik vind 5000 euro even aflossen echt superknap!
Marana-- schreef:
28-12-2017 13:18
Was nog vergeten hierop te reageren. Ik vind het ongelooflijk knap dat je 5000 euro hebt weten af te lossen van je studieschuld! Maar die burn-out, dat is wel heel shit. Komt dat ook door het hele schuldhulpverhaal denk je? Eerst voor jezelf ( je gezondheid) zorgen he :hug:
Ik doe mijn best. :-) Het zal niet mee hebben geholpen, heeft natuurlijk voor flink wat heftige dingen gezorgd al. En daar kwam bij dat ik van mezelf moest werken wat ik kon en eigenlijk geen gas terug mocht nemen, omdat ik het mijn plicht vind om zoveel mogelijk te verdienen en af te lossen. Is het natuurlijk ook, maar juist in het traject waar wij in zitten is er wat ruimte om ook voor mezelf te zorgen, en dat moet ik dus blijkbaar meer doen. Niet steeds blijven denken 'nog even door bikkelen,als dit ... dan wordt het wel weer beter.' want dan komt er elke keer weer wat nieuws op je pad.
Hamsterweken schreef:
28-12-2017 15:53
Dan lijkt het me dat je naast je studieschuld ook nog andere schulden hebt? Dan kun je die beter eerst aflossen, omdat je daar wrs een veel hogere rente op betaalt....
We zitten in de minnelijke schuldsanering. Aan die andere schulden wordt dus al gewerkt, die zijn in drie jaar met een vast bedrag per maand afgelost en daar kunnen we in dit traject niet 'extra' aan aflossen. Terwijl de studieschuld daarbuiten valt en na die paar jaar nog wel open staat. Uiteindelijk hebben we hierdoor in maart 2019 dus 5000,- + rente minder schuld, terwijl we anders gewoon niet extra af konden lossen. Zo vreemd loopt dat ;-)
Goed bezig schattigmeisje! Wel jammer idd dat je de andere schulden niet extra kunt aflossen. Maar wel goed dat je dan gewoon de studieschuld aflost. Geeft natuurlijk ook een goed gevoel!

Ik ben deze laatste week nog even heel consuminderig geweest. Tweede kerstdag heb ik nog een nieuwe laptop gekocht, mijn oude wilde al een hele tijd oa mijn mail niet meer openen omdat hij dat niet meer aan kon (7 jaar oud). En een nieuw paar hardloopschoenen. De nieuwe versie daarvan is uit, dus de oude is in de aanbieding. Helaas kan ik dan niet te lang wachten, want mijn maat is snel uitverkocht. Samen met mijn premie van de zorgverzekering en nog een andere factuur is dit zo een dure maand geworden. Maar door deze kosten naar voren te halen is mijn stand per 1-1 toch weer lager. Misschien lood om oud ijzer, maar ja, ik moet toch betalen, dus die paar dagen maken dan ook niet uit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
29-12-2017 11:49
Ik ben deze laatste week nog even heel consuminderig geweest. Tweede kerstdag heb ik nog een nieuwe laptop gekocht, mijn oude wilde al een hele tijd oa mijn mail niet meer openen omdat hij dat niet meer aan kon (7 jaar oud).
Nu natuurlijk al wat te laat, maar hij was al een keer opnieuw geïnstalleerd? Een laptop van 7 jaar is nog niet exotisch oud dat hij mail niet meer kan openen. Nieuwe installatie wil echt nog wel eens wonderen verrichten, anders wat werkgeheugen erbij prikken.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
29-12-2017 12:43
Nu natuurlijk al wat te laat, maar hij was al een keer opnieuw geïnstalleerd? Een laptop van 7 jaar is nog niet exotisch oud dat hij mail niet meer kan openen. Nieuwe installatie wil echt nog wel eens wonderen verrichten, anders wat werkgeheugen erbij prikken.

Het is niet een echte laptop, maar een netbookje, dus de specs zijn wel minder dan bij een gewone laptop.
Er was al geheugen bijgeprikt ed en helemaal opnieuw geinstalleerd (vriend is erg computerhandig). En dat hielp redelijk. Maar snelheid was niet de enige reden hoor. Maar in de afgelopen jaren heeft hij wat mankementen opgelopen en het best zwaar gehad. Een tijdje in het buitenland gewoond, waar de elektriciteit er nog wel eens uit klapte. Mijn eerste oplader is op zo'n moment doorgebrand. Door de warmte kwam hij ook meer in aanraking met zweet en zo, de toetsen bij de touchpad zijn helemaal beschadigd. Een tijdje gehad dat de wifi er steeds uitviel. Dit was op een miraculeuze wijze ineens hersteld en toen wilde hij niet meer de accu-opladen. :facepalm: Dus hij was ook echt wel af. ;-D Doet mij ook wel een beetje pijn, want het waren hele mooie jaren.

De nieuwe is van hetzelfde formaat, alleen lichter, sneller en ook nog eens goedkoper. o_o Was een fantastische aanbieding. Vriend had hem al voor mij op het oog. Van de week wil vriend de oude helemaal leeg maken en terug naar default zetten en op Tweakers aanbieden. Misschien wil een knutselaar hem nog hebben voor heel weinig.
dianaf schreef:
29-12-2017 13:15
De nieuwe is van hetzelfde formaat, alleen lichter, sneller en ook nog eens goedkoper. o_o Was een fantastische aanbieding. Vriend had hem al voor mij op het oog. Van de week wil vriend de oude helemaal leeg maken en terug naar default zetten en op Tweakers aanbieden. Misschien wil een knutselaar hem nog hebben voor heel weinig.
Ah ok, duidelijk. Dan zou ik eens kijken op FB, in mijn omgeving zoeken ze ook nog wel eens gebruikte laptops voor projecten in het buitenland. Ik denk dat je daar meer succes hebt dan op Tweakers. Een paar jaar geleden deden dit soort dingetje het leuk als digitale fotolijstjes, maar dat is ook weer voorbij.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Sorry even een ego-berichtje. Ik loop even gigantisch te balen. Dat project met die voegen gaat ons waarschijnlijk ruim €3.000 kosten :facepalm: Dus waarschijnlijk gaat de hele belastingteruggave + vakantiegeld daarheen. Ik loop echt gigantisch te balen eventjes. We hebben het spaargeld wel, daar niet van, maar het betekent wel dat we dan niet extra kunnen aflossen.

Ik ben bang dat ik toch weer moet gaan werken. Ben momenteel in de ziektewet ivm de paniekklachten die nu eindelijk een beetje weg begonnen te trekken, maar dankzij dat gedoe met die voegen ratelen mijn hersens op dit moment weer op volle kracht hoe we dit nu moeten gaan oplossen. :facepalm:

Ik denk dat we gewoon in volledige bespaar-modus terug moeten gaan. Niks extra's meer uitgeven enz. Terwijl ik eigenlijk moet afleren om zo dwangmatig met dingen om te gaan, maar ik zie geen andere oplossingen om mijn eigen standaard van wat ik op de spaarrekening wil hebben zo te houden en tegelijk ook die stomme voegen te regelen.
Bumba, ff stoppen met piekeren, geen paniek! Niet teruggrijpen naar je copingsmechanisme. Jullie hebben spaargeld. Spaargeld is ook bedoeld voor het onderhoud van het huis. Je krijgt belastingteruggave en vakantiegeld. Daarmee vul je het spaargeld dan weer aan.
Besef dat je jezelf die standaard oplegt van en zoveel spaargeld en hypotheek aflossen en studieschuld aflossen. Dat hoeft helemaal niet allemaal nu direct het komende jaar. Ipv aflossen steek je het geld in het onderhoud van het huis, dat is minstens net zo verstandig.
V1k1ng schreef:
29-12-2017 13:56
Ah ok, duidelijk. Dan zou ik eens kijken op FB, in mijn omgeving zoeken ze ook nog wel eens gebruikte laptops voor projecten in het buitenland. Ik denk dat je daar meer succes hebt dan op Tweakers. Een paar jaar geleden deden dit soort dingetje het leuk als digitale fotolijstjes, maar dat is ook weer voorbij.

Goede suggestie. Ik zal eens kijken.

Bumba, wat Marana zegt. Hou jezelf voor dat het niet én-én-én hoeft te doen. Je spaargeld is in eerste instantie voor de noodzakelijke zaken te kunnen financieren. De rest is bonus. Denk om jezelf. :hug:
Ik ben zo bang dat we het niet meer teruggespaard krijgen, als ik het spaargeld nu uitgeef. :cry:

Gaat eigenlijk nergens over, we krijgen altijd geld terug van de belastingdienst (tot nu toe, dan!) en vakantiegeld is natuurlijk ook een vaststaand feit dat we dat gaan krijgen. Mijn man zou nog extra kunnen gaan werken als het echt niet anders kan (werkt nu 36 uur, zou naar 40 kunnen gaan voor een tijdje).

I need to take a chill pil :roll:
Natuurlijk krijg je het wel teruggespaard. Nogmaals, dat spaargeld is juist voor dit soort dingen. Je hebt geen spaargeld om dat voorgoed op de bank te laten staan, je kunt het juist gebruiken voor noodzakelijk onderhoud en zo.
Bedenk, waar spaar je voor? Waar is die buffer voor? Om het geld bij de hand te hebben als er iets stuk gaat of vervangen moet worden! Exact voor deze situatie! :hug:

Tuurlijk komt het allemaal weer teruggespaard. Maar dat hoeft niet deze maand te zijn of volgend jaar. Dat komt vanzelf. En je weet in ieder geval dat je komende jaren geen geld meer aan die voegen hoeft uit te geven.
Jullie hebben gelijk... Ik heb wel even gebeld met mijn zorgverzekeraar, zou dat in 1 keer betalen dit jaar, maar dat ga ik dan toch maar even niet doen, met de kosten die eraan zitten te komen. Da's dan al de helft van de kosten die we aan de voegen hebben. Die andere helft moet misschien wel lukken om bij elkaar te sparen in 2 of 3 maanden... :-)

Ooit moet het huis toch helemaal klaar zijn? :roll:
Vast wel een keer. En met wat schuiven komt het ook allemaal weer goed. Wel voor jezelf zorgen hoor! (hoor wie het zegt ;-) )
Bumba1985 schreef:
29-12-2017 16:32
Jullie hebben gelijk... Ik heb wel even gebeld met mijn zorgverzekeraar, zou dat in 1 keer betalen dit jaar, maar dat ga ik dan toch maar even niet doen, met de kosten die eraan zitten te komen. Da's dan al de helft van de kosten die we aan de voegen hebben. Die andere helft moet misschien wel lukken om bij elkaar te sparen in 2 of 3 maanden... :-)

Ooit moet het huis toch helemaal klaar zijn? :roll:
Ik begrijp de paniek niet zo, als jullie het spaargeld hebben? is dat extra aflossen hoogstnoodzakelijk, kunnen jullie anders je huis niet meer betalen? ik begrijp natuurlijk dat extra aflossen prettig is, ik doe het zelf ook... maar niet ten koste van noodzakelijk onderhoud aan m'n huis. Daar snij je alleen maar jezelf mee in de vingers, toch?
En tja, of een huis ooit helemaal klaar is... ik heb dat punt nog niet bereikt, er is altijd wel weer iets. Buitenschilderwerk bv. keert nu eenmaal elke zoveel jaar terug...
Balen bumba... maar niet teveel paniek hoor. Ik ben ook van mening dat spaargeld daar ook voor bedoeld is. Al snap ik dat het altijd vervelend is als kosten (veel) hoger uitpakken en andere dingen daardoor even niet mogelijk zijn of het weer even duurt voor een bedrag x weer is terugespaard.
Bumba1985 schreef:
29-12-2017 15:18
We hebben het spaargeld wel, daar niet van, maar het betekent wel dat we dan niet extra kunnen aflossen.

Ik ben bang dat ik toch weer moet gaan werken. Ben momenteel in de ziektewet ivm de paniekklachten die nu eindelijk een beetje weg begonnen te trekken, maar dankzij dat gedoe met die voegen ratelen mijn hersens op dit moment weer op volle kracht hoe we dit nu moeten gaan oplossen. :facepalm:

Je hoeft niets 'op te lossen'. Het geld is er immers, dit is waar spaargeld voor bedoeld is. Natuurlijk is het leuk om je spaargeld te zien groeien, maar dat is toch niet het doel waarvoor je spaart? Je focust je teveel op je 'nettowaarde' , dat is me al vaker opgevallen. Als je een buffer hebt voor onverwachte tegenvallers is er helemaal niets mis met geld uitgeven als dat nodig is. Dat extra aflossen komt wel weer. Zolang je je hypotheek, zorgkosten, water, energie en boodschappen kunt betalen is er geen enkele reden voor paniek. Dat spaargeld gebruik je nu waarvoor het bedoeld is en dat groeit vanzelf wel weer een keer aan.
Ik ben ook een fanatiek spaarder en kan er ook echt van genieten om te zien hoe snel mijn spaargeld stijgt. Maar ik geef het ook net zo makkelijk weer uit als dat nodig is. Het is leuk hoor, die cijfertjes in mijn bankierenapp, maar uiteindelijk word ik er toch gelukkiger van als ik een bestemming heb voor dat geld (of dat nu iets noodzakelijks is voor in/aan het huis of een (veel te dure) reis).

En daarbij; je hebt jezelf nu als doel gesteld om je studieschuld zo snel mogelijk af te lossen om er maar vanaf te zijn. Maar als je echt zoveel waarde hecht aan die nettowaarde had je beter kunnen beginnen met het aflossen van je hypotheek, dat zet (puur rekentechnisch) meer zoden aan de dijk.
Wij krijgen ook onderhoud aan het huis waarvan ik denk; pffff.... Ons schoorsteentje moet opnieuw gevoegd worden a 1800 euro inclusief nieuw lood. Moet toch echt gebeuren want het geeft lekkage. Trappen moeten opnieuw bekleed want al 14 jaar oud (vorige bewoners) en de kat heeft de gaten er in gekrabt. Je moet maar zo denken dat een huis wat onderhouden is ook meer opbrengt mocht je het morgen verkopen.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven