Geld & Recht alle pijlers

Debat op 2 geen cent meer te makken

15-04-2012 12:02 773 berichten
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1248379

Steeds meer mensen kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Het neemt zulke grote vormen aan dat ze zelfs geen geld meer hebben voor eten. En dus zijn ze overgeleverd aan de voedselbank.

Het gaat niet alleen om mensen die al in de bijstand leven, maar ook juist gezinnen voor wie tot voor kort nog niet zoveel aan de hand was. Vóór de economische crisis.

Wat vonden jullie van de uitzending?
Alle reacties Link kopieren
quote:tikal schreef op 15 april 2012 @ 12:16:

[...]

Ik ergerde me ook groen en geel aan de opmerking dat ze haar kinderen niet op een kinderdagverblijf wilde doen.

In mijn ogen kies je dan voor deze situatie (ik zeg niet dat haar financiële situatie met een baan opgelost is).

Overigens vond ik 't Arie goed doen.

En die student... moet nog heul veul leren !!!Beste, ik wil en kan mijn kinderen niet eens naar de opvang brengen, omdat ik daar geen geld voor heb en geen vergoeding daar voor krijg, wel heb ik een schat van een moeder die nu 2 dag delen op mijn zoon (3jaar) past en af en toe dochter uit school haalt als ik weer aan het solliciteren ben! of op een beurs/markt sta met mijn bedrijf
quote:Sunemom schreef op 17 april 2012 @ 13:34:

Ik denk ook dat voor heel veel mensen geldt dat ze beter geen huis zouden kunnen kopen. Voor de zekeheid en de winst hoef je het niet meer te doen.

En natuurlijk is de slechte huizenmarkt me wel opgevallen. Je zult in zo'n geval verlies lijden, maar je kunt beter een restschuld hebben en die af moeten betalen, dan allerlei losse schulden op te bouwen waar incassokosten enz bijkomen. Uiteindelijk ben je met je restschuld dan een stuk goedkoper uit.

Overigens hangt dat ook erg af van waar je woont, de gemiddelde verkooptijd van woningen ligt in onze gemeente rond de 5 maanden. Er staan hier wel woningen veel langer te koop, maar dat zijn dan wel de hele slechte woningen (jaren achterstallig onderhoud) en de hele dure woningen. Als je een realistische prijs vraagt kun je op veel plekken je huis echt nog verkopen.Zo kan je eeuwig doorblijven gaan.
Ik snap dat het allemaal niet leuk of makkelijk is. Ik zeg alleen als tegenhanger van de 'het is zo'n slechte tijd en we hebben zoveel pech gehad' dat er echt in heel veel situaties veel gered zou zijn met wat meer vooruitdenken en je levensstijl van te oren aanpassen i.p.v achteraf

Er zijn absoluut mensen die een hele berg pech hebben, beiden hun baan kwijtraken, tegelijk ernstig ziek worden, gaan scheiden en ontslagen worden enz. Als je pech op pech op pech hebt is het heel moeilijk en kan ik goed begrijpen dat mensen het niet redden. Tegelijk is het bij heel veel mensen, zeker degenen die gewoon werken en dan in allerlei financiele shit komen, een kwestie van keuzes niet of verkeerd maken. En of je nu pech hebt of gewoon foute keuzes hebt gemaakt, met zo snel mogelijk omschakelen van 'maar wij mogen toch ook', naar ' dit kan misschien niet meer maar dat kunnen we wel' en daarvan genieten kun je het leed wel beperken.
quote:Sunemom schreef op 16 april 2012 @ 16:53:

[...]

Ja waarom niet? Als je werkloos bent en een uitkering hebt is werk vinden in mijn ogen gewoon je baan, dus dan heb je ruim de tijd om elke dag je mail te gaan checken. En je kunt toch prima je sollicitatiebrief thuis schrijven en in de bibliotheek overtypen of als je de luxe hebt van wel een pc en alleen geen internet dan gooi je je sollcitatiebrieven op een usbstick en ga je daarmee naar de bieb.

Ik zeg niet dat dat leuk of simpel of makkelijk en fijn is. Het is wel mogelijk en dus als je geen geld voor internet hebt wel een oplossing ala waar een wil is is een weg.

Lang niet altijd mogelijk. Met kleine kindjes ga je niet zo snel naar de bieb. Idem dito als je fysiek beperkt ben.

Ik heb het geprobeerd; weet waar ik over praat.
Wat wil je nu sunemom met al die "preken"?
Ik denk dat de grootste problemen voor huiseigenaren degenen treffen die op het hoogtepunt gekocht hebben en veel te veel hebben betaald voor hun huis met hypotheken die eigenlijk te hoog waren.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Sune, niet iedereen heeft het inzicht om de goede keuzes te maken en te zien dat ze de verkeerde hebben gemaakt.
quote:redband schreef op 17 april 2012 @ 13:42:

Wat wil je nu sunemom met al die "preken"?Ik ben vooral benieuwd waarom mensen het in de problemen komen zien als pech hebben, omdat ik dat heel anders ervaar. En dat is toch wat je over het algemeen probeerd in een discussie, ontdekken hoe andere denken over een onderwerp.
quote:noeloe schreef op 15 april 2012 @ 12:08:

Goeie uitzending, alleen vroeg ik me na afloop af waarom niemand die vrouw in dat gele shirt (met haar webwinkel) op haar plek heeft gezet. Voor degenen die het niet gezien hebben: ze loopt bij de voedselbank, heeft geen inkomen omdat haar webwinkel (nog) niet loopt, en heeft drie kinderen.

En haar armoede zou geen keuze zijn? Waarom nam niemand het op voor haar kinderen?

mijn kinderen hebben het goed! De vader van de kinderen zorgt goed voor ze. En ik ben altijd creatief dat ik met zo min mogelijk geld er voor zorg dat ze er altijd netjes bij lopen! 2e hands is voor mij een sport. en honger zullen ze nooit hebben, dan eet ik maar minder!

Ik heb aangeklopt bij de voedselbank omdat ik de verantwoordelijkheid neem voor mijn financiele situatie, ik heb een baan in het vooruitzicht en ben zelfs op zoek naar een baan die ik kan combineren met mijn kids. De webshop begint te lopen en weet 100% zeker dat ik er over een maar maanden er heel anders bij zit, maar moet nu even roeien met de riemen die ik heb en een kleine hulp gevraagd doormiddel van de voedselbank, waar ik hopelijk ook snel weer van af ben, want merk dat mijn lijf in protest komt, maar het is even niet anders.

met deze wetenschap weet ik ook wel dat ik niet de doorsnee voedselbank klant ben! daar ben ik me degelijk van bewust. ook al heb ik nu geen cent te makken ik voel me gelukkig en mijn kids ook!
quote:Sunemom schreef op 16 april 2012 @ 16:38:

[...]

Daarom kun je ook gratis in de bibliotheken op internet, dat hoef je niet thuis te hebben en een telefoon waarop je gebeld kunt worden met 5,- euro prepaid kun je voor iets van 30,- euro al halen ij de ah, heb je er nooit meer abbonnementskosten e.d aan.

zul je maar net het UWV moeten bellen ben je dat beltegoed van 5,- zo kwijt. Het UWV hanteerd een 0900 nummer ok wel lokaal tarief, maar dit wordt toch dubbel gerekend door de provider en kost je dus dubbel zoveel. En vergeet het start-tarief niet. Dagdag 5,- beltegoed.

Sunemom; ik vind jouw stelling van "hanteer 70% van je inkomen als budgetteerbare gelden" wél een hele goede om niet snel in de problemen te hoeven komen.
quote:tikal schreef op 15 april 2012 @ 12:17:

[...]

Macdonalds zoekt altijd wel personeel.

Al had ze wel gelijk over de inhoud van het pakket.

was ik al geweest, ze wouden me ook niet hebben en het het voelde niet goed, omdat ik een hekel heb aan macdonalds haha

BAGGER VOER!!
quote:pinkandgreen schreef op 17 april 2012 @ 13:52:

[...]

was ik al geweest, ze wouden me ook niet hebben en het het voelde niet goed, omdat ik een hekel heb aan macdonalds haha

BAGGER VOER!!Met zo`n houding zou ik jou ook niet aannemen.
quote:rosanna08 schreef op 17 april 2012 @ 13:45:

Sune, niet iedereen heeft het inzicht om de goede keuzes te maken en te zien dat ze de verkeerde hebben gemaakt. Dat snap ik en in een land als amerika waar het sociale stelsel zo'n beetje nietig verklaard is kan ik me voorstellen dat je daardoor volledig verzuipt. Maar hier is letterlijk nog hulp te krijgen als je vind dat je kanarie raar stjilpt. Je kunt als je het niet meer weet bij zoveel instanties aankloppen. Gratis cursussen budgetbeheer kun je volgen, je kunt bij maatschappelijk werk je licht opsteken enz. Ik kan me echt heel goed voorstellen dat mensen de mist in gaan, maar dat betekent toch niet dat ze hun verantwoordelijkheid niet meer heven te nemen. Zoals er zat mensen in de bijstand blijven omdat dat makkelijker is. Ook mijn man wordt door sommige buurtbewoners uitgelachen omdat ie al m 6 uur naar z'n werk gaat. Of wordt ik raar aangekeken als ik zeg dat ik 2 sporten te duur vind naast zwemles, dat kan toch van de sportbonnen. Nee voor mensen de ervoor werken gaat dat niet op. Ik ben ehct niet voor het amerikaanse systeem, maar wat meer eigen verantwoordelijkheid zou hier best op zijn plaats zijn. En als mensen dat moeilijk vinden is er ondersteuning, wie weet komt dat dan ook meer terecht bij de mensen die het echt willen en nodig hebben.
quote:malu3 schreef op 16 april 2012 @ 17:10:

[...]

Dan heb je wel een buurvrouw-/man, moeder/vader, oom/tante, neef/nicht, vrienden, kennisen waar je wel terecht kunt. Lijkt mij sterk dat er helemaal niemand in jouw omgeving is die jou daarbij wil/kan helpen.Zul je altijd zien dat je dan net niet terrecht kunt bij die vage kennis en de rest van de bubs woont veel te ver weg.
quote:Flashy schreef op 17 april 2012 @ 13:54:

[...]

Met zo`n houding zou ik jou ook niet aannemen.

Raar,hele topics vol over mc voer dat het slecht is.

Ach ze nemen toch het liefst mensen aan van 16 jr.
Pinkengreen, ik snap wel dat je je aangevallen voelt, maar probeer eens rustig mee te discussiëren. Misschien heb je er zelf dan ook iets aan.

Vergeet niet dat we het hier alleen moeten doen met wat in het programma naar voren komt en dat is altijd maar een deel van het verhaal.

Wat ik me afvraag he, heb je het gevoel dat je daar echt hebt kunnen zeggen wat je wilde? Ik vond het zo rommelig allemaal
@sunemom, dit is geen discussie voeren meer, maar een preek geven.
quote:nellaaa schreef op 15 april 2012 @ 12:20:

[...]

Ik kreeg inderdaad echt jeuk van dat mens. Wist allemaal precies te vertellen hoe het geregeld zou moeten gaan worden, maar vergat voor het gemak maar even dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken. En kom op zeg, die opmerking dat ze geen kinderen heeft gekregen om ze op een dagverblijf te stoppen slaat natuurlijk nergens op. Soms zit je nou eenmaal in een positie waarin je niet kan kiezen. Dat kan je je maar beter goed realiseren.

ik wil je wel even kriebelen om de jeuk weg te halen haha

ik doe niks anders dan realiseren! Ik ben aan het rekenen geweest en heb geinformeerd waar ik recht op heb als ZZPer dan dat is niks te noemen en dan moet ik de opvang helemaal zelf betalen en ben ik aan het werk voor de opvang en wat hebben de kinderen daar dan aan??!! Nu kan ik wel thuis werken en ben ook druk aan het solliciteren naar werk wat ik partime kan doen of fulltime met gedeelte thuis. Het is voor mij prioriteiten stellen en die zijn voor iedereen anders. volgend jaar als zoon 4 jaar word bied dat veeeel meer ruimte.
quote:Flashy schreef op 17 april 2012 @ 13:54:

[...]

Met zo`n houding zou ik jou ook niet aannemen.haha nou zo kwam ik daar niet binnen hoor! werk is werk en ben altijd netjes. het was mij te doen om als balie medewerkster *smile* haha
PinkenGreen, al moet je de opvang zelf betalen, dan betaal je ook de rest zelf! Nu betalen andere mensen voor jouw eten/onderkomen en wat nog meer!

Door mensen zoals jou wordt dadelijk alles nog strenger, de ww ingeperkt etc.....

Laat ik het zo vragen, waarom zit je uberhaupt in de bijstand?
quote:redband schreef op 17 april 2012 @ 13:59:

@sunemom, dit is geen discussie voeren meer, maar een preek geven.I.p.v mensen beschuldigen te preken zou je ook kunnen uitleggen waarom jij wel het gevoel hebt dat het allemaal pech en onvoorkoombaar is.
quote:vivatobbertje schreef op 17 april 2012 @ 14:02:

PinkenGreen, al moet je de opvang zelf betalen, dan betaal je ook de rest zelf! Nu betalen andere mensen voor jouw eten/onderkomen en wat nog meer!

Door mensen zoals jou wordt dadelijk alles nog strenger, de ww ingeperkt etc.....

Laat ik het zo vragen, waarom zit je uberhaupt in de bijstand?Eens
Maar als zzp-er heb je toch gewoon op kinderopvangtoeslag?
Goed een aanzet dat ik niet snap waarom vrouwen na scheiding in de bijstand komen:

ten eerste niet dat er vrouwen zijn die minder dan 4 dagen gaan werken --> 1/3 van de huwelijken en 1/2 relaties loopt stuk! Dan besef je toch wel dat de kans enorm is dat jij later voor de jezelf en de kids moet zorgen!

En het argument de opvang is het salaris van de vrouw is mijn inziens niet geldig: er zitten ook nog andere aspecten aan zoals aantrekkelijk voor de markt blijven en pensioen opbouwen...
quote:Sunemom schreef op 17 april 2012 @ 14:03:

[...]

I.p.v mensen beschuldigen te preken zou je ook kunnen uitleggen waarom jij wel het gevoel hebt dat het allemaal pech en onvoorkoombaar is.

20 pagina's verder.

Lees dan maar even vanaf het begin opnieuw.Of verdiep je er eens écht in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven