Geld & Recht alle pijlers

Dilemma?!

28-09-2009 11:18 171 berichten
Hallo allemaal!!

Voor wie niet mijn topic over de Wa-jong gevolgd heeft, ik krijg dus vanaf heden een Wa-jong uitkering. Dit is ook met terugwerkende kracht en ik krijg dus een flink bedrag terug.

Nu het dilemma, vraagstuk what ever het ook is.

Ik heb een aantal duizend euro geleend van mijn vriend. Dit was voor mijn rijbewijs en hij heeft 2 vakanties betaald/voorgeschoten.

VOOR de Wa-jong hadden we een 'verhitte discussie' over onze financiele huishouden (for the record, we wonen al bijna 3 jaar samen) en ik was van mening dat ik veels te veel moest bijdragen aan de gezamelijke kosten met slechts mijn studiefinanciering en wat ik verdiende met mijn bijbaantje. Hij, goede baan met een boven modaal salaris (en een dikke spaarrekening) had nogal moeite om het te begrijpen en wilde in eerste instantie dat er niks veranderde aan de situatie. Enkele uren later is ie toch gaan beseffen dat het inderdaad oneerlijk is dat ik niet zo vaak en veel leuke dingen kon gaan doen met mijn 'zakgeld' en dat hij wel heel ruim zat met zijn 'zakgeld' Dus, hij gaat meer bijdragen en ik minder

Dan de schuld die ik bij hem had. De schat vertelde tijdens het gesprek dat ie al een tijdje over zat na te denken om die schuld van mij 'kwijt te schelden' zoals ie dat noemt. En nu we het gesprek gevoerd hebben, vindt ie het wel een mooi moment om het te doen. We beginnen dus met een schone lei.

MAAR, nu komt het. Ik krijg dus een groot bedrag terug, ik zei tegen hem:" Wat zullen we ermee doen?? Zal ik de helft op de gezamelijke rekening storten of zullen we van het hele bedrag wat leuks doen samen of zullen we het op de gezamelijke spaarrekening zetten??" Hij twijfelde of hij het zal vertellen wat hij er mee zou doen en toch verteld. Hij zou zelf het bedrag gebruikt hebben om de schuld terug te betalen zei hij, omdat hij er anders schuldig over zou voelen. Hij zei er nadrukkelijk bij dat hij er zo over dacht en dat hij dit zou doen. En dat hij dit niet van mij verwacht.

Nou ja, ik ben niet van steen dus ik voel tot een zekere hoogte wel een beetje een druk. Dus ik aangeboden om het geleende bedrag terug te betalen, want hij zit er toch mee. Maar nee nee, dat mag ik niet doen, want het is niet mijn mening. Nee, dat is het ook niet. Mijn mening is dat je elkaar geen geld leent, maar voor belangrijke zaken elkaar het geld geeft. Ik hoef dus nooit iets kwijt te schelden. Maar ja, mijn mening is niet zijn mening, dus ik betaal het geleende bedrag terug.

Wat vinden jullie hiervan???

Zou jij het terugbetalen of niet?

Totaal aantal stemmen: 54

Ja (74%)
nee (26%)
Alle reacties Link kopieren
Ik moet eerlijk zeggen dat als ik 3 jaar samen zou wonen, ik het niet meer over mijn en zijn rekening zou hebben. En dus ook niet over zijn en mijn geld.

(dit hebben wij overigens vanaf dag 1 niet meer gehad)
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Ik zou het terugbetalen en van de rest een buskaartje kopen en maken dat ik wegkwam

Nee, onzin. Ik zou in eerste instantie al niet bij iemand zijn die zó over samenwonen denkt.

Ik denk dat jouw vriend het altijd als een schuld aan hem zal blijven zien, of jullie nou trouwen en je voortplanten of wat ook.

Ik zou het héél vervelend vinden als een ander van mij zou vinden dat ik zwaar in het krijt zou staan.

Stel dat jij dat geld terug betaalt, wat gaat hij er dan mee doen? Iets voor hem alleen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou het wel terugbetalen. Hij werkt toch hard voor zijn geld?

Vind niet dat hij het maar aan jou moet 'geven' vanwege het feit dat jullie een stel zijn.
Terugbetalen. Anders blijft het altijd een onderwerp wat zwaar beladen is. Je hebt het toch geleend en het was zijn geld.

Ik zou me er niet prettig bij voelen.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Ja, ik zou het terugbetalen.

Ik hou er niet van bij iemand in de schuld te staan, ook al heeft ie 't kwijt gescholden. Als ik dan zelf 'n mazzeltje heb, dan vind ik dat dat meer hem toebehoort dan mij. En hij kan dan zelf beslissen om het aan iets leuks voor gezamenlijk uit te geven natuurlijk.
Eigenlijk vind ik jouw optie, om het geld op een gezamelijke rekening te zetten, wel een goeie. Maar door zijn reactie lijkt het alsof hij toch wel heel graag wil dat je het aan hem terugbetaald.

Daarom zou ik het wel terugbetalen, anders kan dit nog heel lang tussen jullie in blijven staan.
Wat een rare situatie! Ik zou helemaal klaar zijn met zo'n man. Ik zou het geld op mijn spaarrekening zetten. Voor mezelf. En de rest gebruiken om mijn deel van de kosten te betalen. Procentueel hetzelfde betalen. En het goed regelen samen.

Kwijtgescholden blijft kwijtgescholden. Onzin dat je het nu opeens wel moet terugbetalen. Zo werkt het niet!
Volg je hart. Dat klopt.
Bedankt voor alle reacties!!! Ik vreesde al dat het richting die kant zou gaan: terugbetalen, want anders blijft het tussen ons instaan. Het voelt gewoon naar en vind het ook een naar, vreemd idee dat het zo gaat tussen ons blijkbaar.

Iemand trouwens een idee hoe ik de poll-resultaten kan inzien zonder zelf te stemmen??
Jullie hebben dus een gezamenlijke spaarrekening, ieder een eigen spaarrekening en een gezamenlijke doorlopende rekening? Ook beiden nog een eigen doorlopende rekening?

Als je dat geld dan zou storten, dan zou dat op zijn spaarrekening komen, neem ik aan? Waar spaart hij voor; ZIJN appeltje voor de dorst?
Ik zou het zelf terug geven en dan van de rest zelf ook lekker gaan shoppen ofzo. Haha. Dan zou ik de rest ook niet op de gezamelijke rekening zetten.

Trouwens, ik woon ook al 3 jaar samen en we praten ook nog over zijn en mijn geld!
Ik vind het raar dat je niet zelf direct hebt voorgesteld om hem het geld terug te betalen. Hij heeft je rijbewijs betaald en 2 vakanties. Als je dat bedrag eerder had teruggekregen had je dat daar van kunnen betalen en niks hoeven lenen van hem. Het komt op mij over dat jij het normaal vind dat hij dat voor je betaalt aangezien hij toch goed verdient. Hij krijgt dat geld niet kado, maar moet daar voor werken.
Ik zou het maar terug betalen, maar dan alleen omdat je vriend aangeeft dat hij er blijkbaar toch nog mee zit.

Ik zou niet willen dat geld tussen ons in kwam te staan.

Maar ik ben blij dat dat met mijn man nooit een probleem is geweest

Toen ik pas met (toen nog ) mijn vriend was wilde een vriend van hem geld lenen.

Hij wilde dit niet lenen maar heeft het hem gegeven omdat zei hjij , van lenen altijd gezeur komt en ik niet wil dat geld tussen ons in komt te staan.

Hij heeft mij ook ooit eens 1000 (toen nog ) gulden gegeven toen ik in geldproblemen zat.

Jammer dat je vriend zo over geld denkt , ik zou toch denken na drie jaar , mijn geld is jouw geld.
83 % " JA" , maar je hebt nog maar 6 stemmen.
7 stemmen en 86% zegt ja.
Ja BGB, ieder een eigen en een gezamelijke (spaar)rekening.

Uhm ja, ik stort het op zijn spaarrekening. Geen idee waarvoor ie spaart....
Jij hebt het geld geleend. OOkal vind jij dat hij het je had moeten geven, je bent akkoord gegaan met een lening. Bij lenen hoort terugbetalen, dus ik zou inderdaad het geld gebruiken om hem terug te betalen.

Overigens vind ik het wel raar om geld van je partner te lenen voor een vakantie. Rijbewijs is een ander verhaal, omdat dat een investering is in jouw toekomst, waar je de komende 50 jaar profijt van hebt.

als mijn vriend een vakantei wil die ik iet kan betalen, dan stel ik of een alternatief voor dat ik wel kan betalen, of hij betaalt mijn deel inderdaad als gift omdat ie graag wil dat ik meega, en anders ga ik niet mee. Ik zou geen schuld biju mijn vriend willen hebben en dus ook niet snel geld van m lenen, tenzij voor iets absoluut noodzakelijks. Maar, als je eenmaal de afspraak gemkt hebt om wel van elkaar te lenen, dan moet je ook terugbetalen. het is wel erg makkelijk om eerst geld te lenen en dan voor hem te bepalen dat hij een egoist is als ie verwacht dat je die lening ook terugbetaalt.
Micky, hij had het al kwijtgescholden VOOR het hele Wa-jong gedoe.....Als dat het niet het geval, dan had ik gewoon alles terugbetaald, uiteraard.

Het kwijtschelden was op zijn idee gebeurd, ik heb zelf nog nooit wat geopperd daarover.
Ik vind dat ie je manipuleert en dat zou voor mij hoe dan ook geen goed doen voor de relatie. Wat ik zou doen is terugbetalen, al was het maar uit trots en om nóóit meer het gevoel te krijgen dat ik op mijn knieën moet van dankbaarheid over wat hij me wel niet geschonken heeft! (lekker dubbel, wel niet)

Daarna zou ik eens heel serieus over de relatie na gaan denken.
Kan je anders niet voorstellen om samen van het bedrag wat je hebt gekregen op vakantie te gaan?

Dan heeft hij iets leuks van het geld maar jij ook.

(Vind het wel raar dat je het geld van hem hebt moeten lenen om samen op vakantie te kunnen).
Huh??? Ik heb hem nooit voor egoist uitgemaakt!!??

En als hij, uit zichzelf nogmaals, besloten heeft om het bedrag 'kwijt te schelden' dan ben ik dus lekker makkelijk???
Ik vind de manier waarop hij dit aanpakt niet zo heel erg leuk. Eerst zegt hij dat hij de schuld wil kwijtschelden, nu komt hij ermee dat hij vindt dat je het eigenlijk uit jezelf terug had moeten geven, maar als je dat wil is het weer niet goed, want het komt niet uit jezelf. Als het alleen maar telt als het uit jezelf komt, waarom heeft hij dan niet gewoon zijn mond gehouden? Nu kun je het eigenlijk nooit meer goed doen, want als je het teruggeeft doe je dat alleen omdat hij dat heeft gezegd en als je het niet teruggeeft, voel je je door zijn opmerking ook lullig.

Ik zou het denk ik wel terugbetalen, maar als hij dan weer weigert omdat het volgens hem niet vanuit jezelf komt, zou ik het er verder bij laten en het ook niet meer over die lening hebben, dan is die gewoon definitief kwijtgescholden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:return_of_kreng schreef op 28 september 2009 @ 11:33:

Jij hebt het geld geleend. OOkal vind jij dat hij het je had moeten geven, je bent akkoord gegaan met een lening. Bij lenen hoort terugbetalen, dus ik zou inderdaad het geld gebruiken om hem terug te betalen.

Overigens vind ik het wel raar om geld van je partner te lenen voor een vakantie. Rijbewijs is een ander verhaal, omdat dat een investering is in jouw toekomst, waar je de komende 50 jaar profijt van hebt.

als mijn vriend een vakantei wil die ik iet kan betalen, dan stel ik of een alternatief voor dat ik wel kan betalen, of hij betaalt mijn deel inderdaad als gift omdat ie graag wil dat ik meega, en anders ga ik niet mee. Ik zou geen schuld biju mijn vriend willen hebben en dus ook niet snel geld van m lenen, tenzij voor iets absoluut noodzakelijks. Maar, als je eenmaal de afspraak gemkt hebt om wel van elkaar te lenen, dan moet je ook terugbetalen. het is wel erg makkelijk om eerst geld te lenen en dan voor hem te bepalen dat hij een egoist is als ie verwacht dat je die lening ook terugbetaalt.Hij had het kwijtgescholden.
Susan, je heb mijn dilemma bij het goede eind.

Ik vraag me alleen af hoe we verder gaan met de relatie....Want het geeft bij mij toch een zeurend gevoel van binenn.
Nogmaals, iemand een idee hoe ik bij de resultaten kan komen zonder zelf te stemmen?? Anders heb ik natuurlijk niks aan die poll......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven