Geld & Recht alle pijlers

Ervaring met achternaamswijziging minderjarig kind

15-10-2010 10:40 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vroeg me af of er iemand is die ervaring heeft met aanvraag achternaamszijwiging van minderjarig kind (12 jaar). Ik loop steeds tegen een muur van bureaucratie aan en heb afgelopen week weer een afwijziging gekregen, terwijl in de brochure staat dat bij een kind van 12 jaar en ouder de mening van het kind doorslaggevend is.

Ik kreeg eind september een brief dat vader niet had gereageerd op het verzoek en dat het ministerie van justitie mijn verzoek wilde inwilligen. Vorige week kreeg ik echter een brief dat die eerdere brief ingetrokken werd omdat zowel ik als mijn ex-man alletwee het gezag hebben. Dat was ook bekend bij die toestemmingsbrief, maar dat was een foutje werd gezegd.

Inmiddels heeft de vader eergisteren toch ook maar bezwaar aangetekend. Dat is voldoende om mijn verzoek meteen af te wijzen. Hij wordt niet gehoord naar zijn motieven voor het bezwaar, ook al speelt hier zoveel meer dan dat ik "zomaar out of the blue om vadertje te pesten " de achternaam van mijn zoon wil wijzigen.

Ik schijn nu dus eerst via een rechter een verzoek te moeten doen om de biologische vader uit zijn gezag te ontheffen alvorens ik voor mijn zoon een andere achternaam kan aanvragen.

De vader heeft een drank/drugs verleden (of toekomst ??), heeft z'n kind al 5 jaar niet gezien en doet geen moeite om hem wel te zien. Heeft 1 x in die 5 jaar via een rechtszaak geprobeerd de omgang te herstellen. Maar dat is door zijn opvattingen over drugs en drank (achter het stuur) en het weigeren van medewerking aan drugstests etc. door zowel de rechter als de raad van kinderbescherming afgewezen.

Zou graag eens ervaringen van anderen willen uitwisselen hierover.
Tja, ik vind dit hele traject sowieso niet zo'n positieve lading hebben. Een (achter)naam verander je (meestal) niet voor de lol natuurlijk. Daar zit in veel gevallen een niet zo positieve reden achter. En juist die minder positieve reden wil je ombuigen naar iets wat positiever aanvoelt door je achternaam te wijzigen.

En niet iedereen heeft een stiefvader achter de hand waar je het op kunt gooien om je naamswijziging te krijgen. TO toevallig wel.

Mijn kind had dat niet. Die had alleen mij en ik moest toch wel enigszins uitleggen waarom ik wilde dat papa's achternaam verdween en die van mij ervoor in de plaats moest komen.

Daar kon ik eenvoudigweg niet onderuit. Ik denk en vind dus dat als je geen stiefvader 'in de aanbieding' hebt je toch wel enigszins negatieve aspecten aan zult moeten voeren.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Uiteraard zijn dat dan wel aspecten die ook het belang van het kind duidelijk maken.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:breezerananas schreef op 22 oktober 2010 @ 09:53:

[...]

Die naamswijziging is hier een vervolg op. Hij vind het gewoon vreselijk als er ergens per abuis zijn "echte achternaam" genoemd wordt en mensen aan hem vragen hoe dat zit. Als we dan weer onder elkaar zijn vraagt ie meteen hoe het staat met die wijziging van z'n achternaam. Hieruit durf ik wel op te maken dat hij dit zelf ook heel graag wil en dat ik dit niet in schoenen wil schuiven.Ik heb niet meer echt actief gereageerd omdat ik het meediscussieren voor mijzelf even niet zo zinvol vond en ik er niet zoveel mee bezig wil zijn. Wel nog even een quo'tje waar ik een kleine reactie op wil geven. Ik denk dat je zoon altijd nog wel eens in aanraking kan komen met zijn huidige naam. Er zullen altijd mensen zijn die je nog onder je oude naam kennen, mensen die nieuwsgierig zijn en dingen willen weten enz. Einde bericht
Elizaar....ik vind het wel tof van je dat je de moeite hebt genomen om jouw ervaring hier te delen. Het zal best moeilijk voor je zijn om allerlei dingen weer op te rakelen. Dank hiervoor !

Wij hebben echt totaal geen contact meer met familie/kennissen/bekenden van "vroeger". Wonen in een andere plaats en de mensen waar wij/mijn zoon nu mee omgaan kennen mijn zoon niet anders dan met onze achternaam. Tuurlijk bestaat er altijd een kans dat hij nog eens zal moeten uitleggen hoe en wat. Maar als wij die kans kunnen verkleinen door die wijziging is dat mooi meegenomen (dit is natuurlijk niet de hoofdreden, maar wel een belangrijke voor mijn zoon).

Nogmaals bedankt Elizaar !
O geen probleem hoor. In het begin vond ik reageren heel erg leuk maar op een gegeven moment kreeg ik een beetje een "hmm" momentje omdat het toch onbewust een beetje op de oppervlakte bleef drijven. Zo zie je maar dat ook ik nog niet alles verwerkt heb

Niet dat ik nachten in mn bed lig te huilen hoor, absoluut niet, maar ik kan soms nog wel een naar gevoel hebben als ik aan de persoon zelf denk en ik ben een nogal fanatieke struisvogel activiste

Zo kan ik mij ook niet zetten tot een afspraak bij een psycholoog terwijl dat misschien wel goed zou zijn voor mij. Maarja, waar moet ik beginnen?! Zolang ik niet teveel nadenk over dingen gaat het prima met me, ik ben geen schuwe vogel die denkt dat ik niet waard ben om te leven, hou van seks (terwijl dat toch wel het grootste punt van zorg was, maar alles is goedgekomen, dat jullie dat ook maar even weten ), ik krijg het alleen spaansbenauwd als er een nietszeggend briefje van hem op de deurmat ligt (nou is de laatste brief alweer bijna een jaar geleden hoor, lang leve mijn verjaardag) en dat ding durf ik dan een week niet te openen. Goh ik kan wel een eigen topic starten
Elizaar, het lijkt mij idd erg moeilijk om regelmatig onverwachtse (met je verjaardag ben je inmiddels voorbereid) briefjes van hem te ontvangen. Vooral omdat ze, zoals jij zegt, nietszeggend zijn. Wat moet je er dan mee ? Zou daar ook best moeite mee hebben.

Vond het iig erg prettig om ook eens de kant van "een kind" te horen. Zoals ik het nu bij jou lees weet ik wat ik evt. in de toekomst met mijn kind kan verwachten. Ik weet dat jij ook achter je keuze van destijds staat (net zoals mijn zoon daarvan overtuigd is), maar dat neemt niet weg dat het je helemaal nooit meer iets doet.

Geloof niet dat je naar een psych zou moeten hoor....denk dat het vrij normaal is dat je op z'n tijd zulke gedachtes hebt. En joh......je sexdrift is normaal, da's zoooooo erg kan het niet zijn toch hahaha. Wens je alle goeds en als ik meer weet over onze situatie gooi ik het in dit Topic neer. Kun je zelf bepalen of je het wilt lezen !!!
Voor de geïnteresseerden van weleer:

Het schiet allemaal voor geen meter op. Heb 5 weken geleden bezwaar aangetekend bij Justitie tegen de brief waarin ze de eerdere toezeggingen intrekken. Gisteren maar eens gebeld hoe het daar mee stond. Het wordt wrs volgende week behandeld, maar ook al hebben zij een fout gemaakt, ze kunnen natuurlijk niet ineens langs de wet heen mijn verzoek alsnog inwilligen. (Als er in de processtukken van een op heterdaad betrapte moordenaar een fout staat, gaat moordenaar vrijuit ivm procedurele fouten....maar dit terzijde !!)

De enige mogelijkheid is nu vervangende toestemming vragen bij de rechter. Dit heeft mijn advocaat nu in werking gesteld en hopelijk gaat dit binnen 6 weken gebeuren. Anders is mijn bezwaartermijn op de beslissing van Justitie verlopen en moet de procedure opnieuw gestart worden. Er werd gisteren al medegedeeld dat de kosten per volgend jaar flink (echt honderden euro's) omhoog zal gaan. Kostte nu al 483,- euro.....wat een geld !!!

Mijn advocaat zei ook dat meestal met bovengenoemd verzoek tevens eenhoofdig gezag wordt aangevraagd. Zij dacht dat we (gezien het hele verhaal) best een goede kans maken. Vind dit zelf niet meteen noodzakelijk, maar brengt me nu toch in dubio. Als er in de toekomst weer iets speelt waar vader toestemming voor moet geven, moet ik weer vervangende toestemming vragen. Bij toewijzing eenhoofdig gezag is dat allemaal niet meer nodig.

Ik hou jullie verder op de hoogte !!
Heb je het al aan de hand gehad dat je ex toestemming weigerde voor belangrijke zaken (behalve dan de naamswijziging, die ook hem aangaat)? Voorzie je dergelijke zaken in de komende zes jaar?

Ik vind het een grote stap om hem het gezag af te nemen. Het verbaast me ook eigenlijk dat dat zo makkelijk zou kunnen, ik begreep dat dit alleen mogelijk is als de vader zich ernstig misdragen heeft tegenover het kind. Het feit dat de vader in de gevangenis zit, is bijvoorbeeld niet voldoende grond. Ik zou de stap zelf alleen nemen als het voor de veiligheid van mijn kinderen noodzakelijk was.

Hou ook voor ogen dat de advocaat je dit ook kan aanraden omdat die er dan zelf meer op verdient.
Ga in therapie!
Dubiootje....heb dat idd al een keer aan de hand gehad met toestemming voor het aanvragen van een ID-kaart voor zoon. Hij wilde niet meewerken. Het is me via een andere manier toch gelukt om hem in mijn paspoort in te laten schrijven, maar die verloopt eind volgend jaar.

En die procedure gezag en achternaamswijziging gaat in 1 rechtszaak, dus zoveel meer zal zij er niet op verdienen. Er zit trouwens nog een verschil in het uit het ouderlijk gezag laten zetten van iemand of dat je eenhoofdig gezag aanvraagt (moet dit nog eens goed uit (laten) pluizen)

Ik heb er diverse uitspraken van rechtbanken over deze zelfde situatie op nagelezen en het komt echt vaker voor dan ik dacht dat het gezag van de vader ingetrokken wordt, nog wel om mindere redenen dan in onze situatie.

Maar ik ben er nog niet helemaal uit wat te doen. Nogmaals...vind het aan de ene kant wat ver gaan maar heb aan de andere kant ook weinig zin om de komende 6 jaar mss nog eens zoveel kosten te moeten maken voor vervangende toestemming te vragen.
Hoe is het nu Breezerananas?

Ik ben erg benieuwd want mijn kinderen( 12 en 15) willen ook hun achternaam laten veranderen in mijn achternaam.

Gelezen op de site van Justitie dat ze meeste kans hebben als ze ouder dan 12jr zijn en als ik kan aantonen dat ik 3 jaar voor ze zorg, dus 3 jr na officiele scheiding (er is alleen een omgangsregeling).

Ivm ellende in het verleden heb ik een uitermate sterk vermoeden dat hun vader niet zal tekenen voor de naamsverandering.

En dan? Zoals ik het lees worden de kinderen dan op de hoogte gesteld en gehoord door iemand van de gemeente en als ze het toch echt willen wordt het verzoek ingewilligd. Van jou begrijp ik iets anders... wat als het wordt afgewezen? Dan opnieuw aanvragen/formulieren en weer betalen? Voor zover ik begrijp uit de site van Justitie heb je geen advocaat nodig voor indienen van eerste verzoek maar daarna? Iemand ervaring mee? Maakt het verschil of de kinderen naam van hun moeder willen of de naam van hun stiefvader bijv?

HELP

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven