Fiets tegen raam
donderdag 10 november 2016 om 20:13
Hallo dames en heren, ik lees al een tijd mee en heb toch maar besloten zelf een account aan te maken.
Het zit zo:
We wonen in rijtjes huis waar het raam direct aan de stoep vast zit. Nu zet er een man telkens zijn fiets tégen het raam aan. We hebben al meerdere keren gevraagd of hij dit niet wilde doen aangezien de kans dat de ruit kapot gaat aanzienlijke vergroot word. We hebben geprobeerd dit aan hem uit te leggen maar hij wuifte dit weg. Hij blijft ook telkens zijn fiets tegen het raam aan zetten. Als hij zijn fiets nou op de standaard zou zetten voor het raam, was het geen enkel probleem geweest.
Nu net kwam hij zijn fiets weer ophalen en we hoorde dat hij de fiest echt 4x tegen het raam liet vallen voordat hij hem echt oppakte en ermee weg liep. Ik dacht eerst dat er iemand aanklopte en mijn vriend ging dus naar de deur toe. Bleek het weer die man te zijn!
Mijn vraag nu is, in welk recht sta ik, om die man te vragen om hem niet tegen het raam te zetten maar ervoor?
Het gaat mij puur om het fysieke contact, niet dat er een fiets staat.
Het zit zo:
We wonen in rijtjes huis waar het raam direct aan de stoep vast zit. Nu zet er een man telkens zijn fiets tégen het raam aan. We hebben al meerdere keren gevraagd of hij dit niet wilde doen aangezien de kans dat de ruit kapot gaat aanzienlijke vergroot word. We hebben geprobeerd dit aan hem uit te leggen maar hij wuifte dit weg. Hij blijft ook telkens zijn fiets tegen het raam aan zetten. Als hij zijn fiets nou op de standaard zou zetten voor het raam, was het geen enkel probleem geweest.
Nu net kwam hij zijn fiets weer ophalen en we hoorde dat hij de fiest echt 4x tegen het raam liet vallen voordat hij hem echt oppakte en ermee weg liep. Ik dacht eerst dat er iemand aanklopte en mijn vriend ging dus naar de deur toe. Bleek het weer die man te zijn!
Mijn vraag nu is, in welk recht sta ik, om die man te vragen om hem niet tegen het raam te zetten maar ervoor?
Het gaat mij puur om het fysieke contact, niet dat er een fiets staat.
donderdag 10 november 2016 om 21:12
donderdag 10 november 2016 om 21:14
quote:Amand schreef op 10 november 2016 @ 21:03:
[...]
Wil jij zo leven?
Nee maar vaak worden aso's nog in het gelijk gesteld ook. Als to de fiets 100 m versleept is ze fout.
Geloof me, ik zou na 3x waarschuwen het liefst de fiets helemaal molesteren. Maar je mag niet aan andermans spullen komen.
Ik heb overigens een soortgelijk iets meegemaakt. Alleen stond dat ding (een hele grote aanhanger) al maanden bij mij voor de deur. Dus niet als bij TO, af en toe. Heb het telefoonnummer opgezocht van de eigenaar en het ding voor een belachelijk lage prijs op MP te koop gezet met uiteraard het telefoonnummer van de eigenaar die dus gek werd gebeld 's avonds na 21 uur.
En dat heeft geholpen want het werd gauw in de schuur gezet.
[...]
Wil jij zo leven?
Nee maar vaak worden aso's nog in het gelijk gesteld ook. Als to de fiets 100 m versleept is ze fout.
Geloof me, ik zou na 3x waarschuwen het liefst de fiets helemaal molesteren. Maar je mag niet aan andermans spullen komen.
Ik heb overigens een soortgelijk iets meegemaakt. Alleen stond dat ding (een hele grote aanhanger) al maanden bij mij voor de deur. Dus niet als bij TO, af en toe. Heb het telefoonnummer opgezocht van de eigenaar en het ding voor een belachelijk lage prijs op MP te koop gezet met uiteraard het telefoonnummer van de eigenaar die dus gek werd gebeld 's avonds na 21 uur.
donderdag 10 november 2016 om 21:16
quote:dianavankrimpen schreef op 10 november 2016 @ 21:14:
[...]
En dat heeft geholpen want het werd gauw in de schuur gezet.Nette actie.
[...]
En dat heeft geholpen want het werd gauw in de schuur gezet.Nette actie.
donderdag 10 november 2016 om 21:17
Wat ik ga doen is:
-Hem nog een keer erop aanspreken
-Briefje met wet en bord plaatsen ''verboden fietsen te plaatsen''
-Als dit niet helpt, hem zelf weg zetten
-Als zelfs dat niet helpt, koop ik dit slot : http://skunklock.com/
-Hem nog een keer erop aanspreken
-Briefje met wet en bord plaatsen ''verboden fietsen te plaatsen''
-Als dit niet helpt, hem zelf weg zetten
-Als zelfs dat niet helpt, koop ik dit slot : http://skunklock.com/
donderdag 10 november 2016 om 21:17
donderdag 10 november 2016 om 21:20
quote:chocolol schreef op 10 november 2016 @ 21:17:
Ik zou niks stuk maken en ook geen glas of punaises strooien, want daar lopen ook kleine kinderen en honden natuurlijk.
Een bordje TE KOOP aan de binnenzijde van het raam met een pijl naar de fiets vind ik zelf een hele creatieve oplossing.Gratis af te halen is veel effectiever
Ik zou niks stuk maken en ook geen glas of punaises strooien, want daar lopen ook kleine kinderen en honden natuurlijk.
Een bordje TE KOOP aan de binnenzijde van het raam met een pijl naar de fiets vind ik zelf een hele creatieve oplossing.Gratis af te halen is veel effectiever
donderdag 10 november 2016 om 21:32
Het bordje 'te koop/gratis af te halen' vind ik wel leuk. Persoonlijk zou ik in deze fase er gewoon een ander slot op zetten. Iedere keer weer. En lekker variëren in snelheid als de deurbel gaat. Soms de deurbel uitzetten.
Mijn zus heeft ooit dit probleem gehad in Den Haag. Ze heeft toen de fiets van die grote meneer met nog grotere bek versierd met stickers van my little pony. En er nog zo'n plastic bloemetjesslinger omheen gedrapeerd, op diverse plekken vastgezet met tiewraps. De fiets/man nooit meer gezien.
Mijn zus heeft ooit dit probleem gehad in Den Haag. Ze heeft toen de fiets van die grote meneer met nog grotere bek versierd met stickers van my little pony. En er nog zo'n plastic bloemetjesslinger omheen gedrapeerd, op diverse plekken vastgezet met tiewraps. De fiets/man nooit meer gezien.
donderdag 10 november 2016 om 21:34
quote:Aurora_Australis schreef op 10 november 2016 @ 21:11:
[...]
Omdat je daar geen schade mee aanbrengt. De aanbrenger van het slot is wel verantwoordelijk voor de schade die eventueel kan voortvloeien uit de hinder die ontstaat door het slot zoals bijvoorbeeld inkomstenderving etc. Maar dat is lastig te bewijzen.
Het is trouwens wel in sommige landen verboden om een slot op het object van een ander te plaatsen. Denk aan huizen, schuren, boten, caravans, motoren, auto's.. Frankrijk en Italië bijvoorbeeld. Dat staat daar gelijk aan huisvredebreuk. Maar in Nederland is deze wet er niet. Dat komt omdat we een rijke geschiedenis hebben van Krakers en die hebben een hele tijd veel rechten gehad. Zoals het plaatsen van een slot op een ongebruikte ruimte dat eigendom is van een ander. Door deze maas maakt het ook mogelijk voor particulieren om ongestraft een wielklem op de auto van een ander te plaatsten. Pas als de ontvanger van de wielklem kan bewijzen dat zijn hinder groter is dan de hinder van de plaatser, is de plaatser verplicht om de wielklem te verwijderen. Tot die tijd mag je elkaar hinderen met sloten, op van alles.Interessant!
[...]
Omdat je daar geen schade mee aanbrengt. De aanbrenger van het slot is wel verantwoordelijk voor de schade die eventueel kan voortvloeien uit de hinder die ontstaat door het slot zoals bijvoorbeeld inkomstenderving etc. Maar dat is lastig te bewijzen.
Het is trouwens wel in sommige landen verboden om een slot op het object van een ander te plaatsen. Denk aan huizen, schuren, boten, caravans, motoren, auto's.. Frankrijk en Italië bijvoorbeeld. Dat staat daar gelijk aan huisvredebreuk. Maar in Nederland is deze wet er niet. Dat komt omdat we een rijke geschiedenis hebben van Krakers en die hebben een hele tijd veel rechten gehad. Zoals het plaatsen van een slot op een ongebruikte ruimte dat eigendom is van een ander. Door deze maas maakt het ook mogelijk voor particulieren om ongestraft een wielklem op de auto van een ander te plaatsten. Pas als de ontvanger van de wielklem kan bewijzen dat zijn hinder groter is dan de hinder van de plaatser, is de plaatser verplicht om de wielklem te verwijderen. Tot die tijd mag je elkaar hinderen met sloten, op van alles.Interessant!
donderdag 10 november 2016 om 21:36
quote:dianavankrimpen schreef op 10 november 2016 @ 21:14:
[...]
Geweldig!!! Niets kapot, geen gezeul, geen ruzie, meteen duidelijk, fantastisch!
Maar hoe zoek je een telefoonnummer bij een aanhanger? Iets met nummerbord?
[...]
Geweldig!!! Niets kapot, geen gezeul, geen ruzie, meteen duidelijk, fantastisch!
donderdag 10 november 2016 om 21:39
quote:aaaanne schreef op 10 november 2016 @ 21:36:
[...]
Nee ik wist van welke buurman de aanhanger was. Telnr opgezocht op internet. Hij is iemand met wie een goed en redelijk gesprek niet mogelijk is. Om idd gezeur, ruzie en scheve gezichten te voorkomen heb ik dit gedaan.
Uiteraard de advertentie gelijk van MP afgehaald nadat het ding in de schuur stond.
[...]
Nee ik wist van welke buurman de aanhanger was. Telnr opgezocht op internet. Hij is iemand met wie een goed en redelijk gesprek niet mogelijk is. Om idd gezeur, ruzie en scheve gezichten te voorkomen heb ik dit gedaan.
Uiteraard de advertentie gelijk van MP afgehaald nadat het ding in de schuur stond.
donderdag 10 november 2016 om 21:47
Ik verplaats trouwens met enige regelmaat fietsen bij de lokale supermarkt. Er is een onwijs groot fietsenrek, maar sommige mensen vinden dat zij niet helemaal tot het einde van het rek hoeven te lopen (waar nog plaats is) voor een korte boodschap. De ingang is vrij nauw, en met wagentjes die naar binnen en buiten moeten langs elkaar en maar 1 op en afje voor de fietsen is het daar altijd chaos. En dan komen er dus mensen die daar hun fiets neergooien, plompverloren midden voor de deur. Toen ik daar met regelmaat met een kinderwagen langs moest ben ik fietsen om het hoekje gaan zetten als ik er niet door kon. Gewoon, 5 meter verderop maar precies uit zicht. Ook gedaan toen er een oude mevrouw met rollator langs wilde. Die willen dat schuine stukje omhoog de stoep op en dan staan tussen dat punt en de deur allemaal fietsen. 'Oh, ik zet die fiets wel even weg'. Klaar. Er zijn ook weleens agenten of stadswachten maar daar laat ik het niet om, als ze iets zouden vragen zeg ik ook gewoon dat ik ze even aan de kant zet omdat er niemand langs kan.
donderdag 10 november 2016 om 22:05
Off-topic, maar ik heb buren die hun vuilniszak voor mijn raam zetten. Op zich geen problemen mee, maar hun vuilniszakken druipen altijd. Een soort stink smurrie. Nou heb ik laatst met mijn voet de vuilniszak voorzichtig hun kant op geduwd. Schijnbaar zagen ze dit en begonnen ze te schreeuwen hoe aso dit wel niet was .
Voor jou schuif de fiets weg, zodat je er geen last meer van hebt.
Voor jou schuif de fiets weg, zodat je er geen last meer van hebt.
Help iedereen een handje
donderdag 10 november 2016 om 22:05
quote:lemoos2 schreef op 10 november 2016 @ 21:32:
Mijn zus heeft ooit dit probleem gehad in Den Haag. Ze heeft toen de fiets van die grote meneer met nog grotere bek versierd met stickers van my little pony. En er nog zo'n plastic bloemetjesslinger omheen gedrapeerd, op diverse plekken vastgezet met tiewraps. De fiets/man nooit meer gezien.Geniaal
Mijn zus heeft ooit dit probleem gehad in Den Haag. Ze heeft toen de fiets van die grote meneer met nog grotere bek versierd met stickers van my little pony. En er nog zo'n plastic bloemetjesslinger omheen gedrapeerd, op diverse plekken vastgezet met tiewraps. De fiets/man nooit meer gezien.Geniaal
donderdag 10 november 2016 om 22:07
Ik zou niet eens moeite doen om die fiets naar een andere plek in de straat te verplaatsen, of andere acties te ondernemen. Ik zou hem gewoon via de gang naar mijn eigen achtertuin verplaatsen en de vermoorde onschuld spelen als hij zijn fiets kwam zoeken. Uiteraard na hem eerst een aantal malen vriendelijk verzocht te hebben zijn fiets ergens anders te stallen, maar als dat niet zou helpen... heel simpel dus.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 10 november 2016 om 22:08
quote:whitewolves schreef op 10 november 2016 @ 20:44:
Mag dat trouwens zomaar, tegels uit de stoep halen voor een klein tuintje? Het is niet een heel erg brede stoep, je kan er met z'n 3e naast elkaar lopen maximaal. Ik heb niet het idee dat het bij het huis hoort.
Google eens op woonplaats + geveltuin. In heel heel steden stimuleren ze mensen juist om een geveltuin aan te leggen.
Hier een voorbeeld van mijn stad:
Voorwaarden voor een geveltuin
Een geveltuin is een smal tuintje dat strak tegen de gevel van een huis aan ligt.
Een geveltuintje mag maximaal 45 centimeter breed zijn.
De doorgang van de straat moet gewaarborgd zijn. Er moet een begaanbare ruimte van minimaal 1,20 meter overblijven. Mensen met kinderwagens, rolstoelen en blinden moeten zonder hinder hun weg kunnen vinden.
Verkeer mag niet door het groen worden gehinderd, bijvoorbeeld door te hoge of te brede beplanting.
Bomen, boomwortels en kabels en leidingen mogen niet worden beschadigd.
Het groen moet worden aangelegd in de eigen woonomgeving. Het is de bedoeling dat u de straat voor de eigen woning opfleurt.
Parken en grote groenstructuren mogen niet worden veranderd.
Mag dat trouwens zomaar, tegels uit de stoep halen voor een klein tuintje? Het is niet een heel erg brede stoep, je kan er met z'n 3e naast elkaar lopen maximaal. Ik heb niet het idee dat het bij het huis hoort.
Google eens op woonplaats + geveltuin. In heel heel steden stimuleren ze mensen juist om een geveltuin aan te leggen.
Hier een voorbeeld van mijn stad:
Voorwaarden voor een geveltuin
Een geveltuin is een smal tuintje dat strak tegen de gevel van een huis aan ligt.
Een geveltuintje mag maximaal 45 centimeter breed zijn.
De doorgang van de straat moet gewaarborgd zijn. Er moet een begaanbare ruimte van minimaal 1,20 meter overblijven. Mensen met kinderwagens, rolstoelen en blinden moeten zonder hinder hun weg kunnen vinden.
Verkeer mag niet door het groen worden gehinderd, bijvoorbeeld door te hoge of te brede beplanting.
Bomen, boomwortels en kabels en leidingen mogen niet worden beschadigd.
Het groen moet worden aangelegd in de eigen woonomgeving. Het is de bedoeling dat u de straat voor de eigen woning opfleurt.
Parken en grote groenstructuren mogen niet worden veranderd.
“Don’t look back – you’re not going that way.”