Geld & Recht alle pijlers

Garantie Saturn

15-01-2011 20:48 10 berichten
Afgelopen december van mijn vriend een Nikon camera gekregen. Sinds begin januari ging de lens niet meer automatisch open, hij komt verder wel uit. Als je de lens open duwt, werkt de camera verder prima! Ik dacht ach ik heb toch garantie, laat ik hem eens heen brengen. Nu kreeg ik vrijdag een brief dat dit geval buiten de garantie valt. Er zit namelijk een kleverige substantie tussen de lens?? In deze brief staan drie optie's:

- 90 euro betalen en ik krijg de camera gerepareerd retour

- 30 euro onderzoekskosten en kapot retour

- afstand doen van mijn camera

De aanschaf prijs van de camera was 130 euro. Nu is mijn vraag is dit een normale manier van garantie? Ik had er wel wat meer van verwacht en baal nu gigantisch dat ik hem heb opgestuurd. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moeten ze het altijd opsturen bij Saturn omdat ze het niet zelf kunnen maken. Heb je gecontroleerd of er echt iets kleverigs zat tussen de lens? Dan snap ik best dat het buiten de garantie valt maar dan nog zijn de kosten wel erg hoog voor een beetje schoonmaken. Als er niks zat vind ik het een hele rare gang van zaken want je hebt zowiezo een paar maanden fabrieksgarantie van Nikon zelf. En als de lens niet open gaat dan is dat duidelijk een defect van het toestel wat in de garantie zou moeten vallen.
Heb ook eens een camara gehad waarvan de lens niet meer naar binne terug ging (had hem wel zelf op de lens laten vallen . Is ook geen garantie en was goed balen.
Heb je van tevoren kennisgenomen van de voorwaarden? In dat geval is het helaas pindakaas. Wat het lullig maakt is dat je iets anders had verwacht. Maar ja, dat kun je niet aan Saturn tegenwerpen.
Het gaat hier niet om de garantie die Saturn biedt, maar deze stuurt het gewoon op naar de fabrikant (Nikon).

En ja dit is een normale gang van zaken, aangezien de Saturn alleen een tussenpersoon is.

De drie opties die je hebt gekregen zijn, zijn ook normaal. Alleen vind ik de onderzoekskosten wel hoog.

Je zou voor je beslist nog naar en fotspeciaalzaak kunnen gaan en vragen of zij dit probleem zouden kunnen verhelpen en hoeveel dit zou kosten. Als dit goedkoper is dan 60 euro dan zou je voor optie 2 kunnen kiezen.
Mijn advies: Gelijk je rechtsbijstandverzekering erbij halen. Ik heb een zelfde soort akkefietje gehad met mediamarkt (zelfde holding als saturn) en ze proberen het gewoon. Via je rechtsbijstand kun je het laten repareren en betalen zij de kosten. Het hoort namelijk onder de garantie te vallen en zij moeten aantonen dat jij het moedwillig kapot hebt gemaakt. Maarja, met een beetje grote mond laat 90% van de mensen zich zo aftroeven (kassa!).
quote:2Heineken schreef op 16 januari 2011 @ 13:37:

Het hoort namelijk onder de garantie te vallen en zij moeten aantonen dat jij het moedwillig kapot hebt gemaakt. Maarja, met een beetje grote mond laat 90% van de mensen zich zo aftroeven (kassa!).

1: Garantie is geen recht, maar een gunst. Wat er onder die gunst valt, mag iedere fabrikant helemaal zelf bepalen. In hun garantievoorwaarden kan je nalezen wat er onder hun garantie valt.

2. Je hebt wel recht op een deugdelijk product. In de eerste zes maanden na aanschaf, moet de winkelier aantonen dat het product door verkeerd gebruik kapot is gegaan. Na die zes maanden moet je het omgekeerde aantonen: dat je het product niet verkeerd gebruikt hebt. Moedwillig of niet heeft er niets mee te maken.

Je wordt niet afgetroefd. Een winkel mag onderzoekskosten vragen en je wordt geacht zelf de garantievoorwaarden te lezen. Is de plek waar de troep zit, een plek waar je zelf bij kunt? Kan het zijn dat je dit probleem per ongeluk zelf hebt veroorzaakt? Als je zeker weet dat het niet per ongeluk door verkeerd gebruik komt, kan je proberen je recht te halen (wie weet is het uitgelopen lijm uit het toestel of iets dergelijks). Je kunt ook het merk zelf bellen en hopen op coulance. Nikon is je niets verplicht, maar wie weet zijn ze bereid dit kosteloos voor je op te lossen.
Garantie is wel een recht hoor, lees maar eens art 7:6a BW. En verder is hierop de europese richtlijn consumentenkoop op van toepassing, maar ook die wil saturn dan vast niet kennen.
Lees jij dat artikel maar. Als je afspreekt garantie te hebben, zit dat bij je koopovereenkomst in en kan je de ander aan de voorwaarden houden. Een deugdelijk product is echter wel een recht. Die twee dingen worden vaak door elkaar gehaald.
Als er echt spul tussen de lens zat is het logisch dat het geen garantie was.

Kan het zijn dat er viezigheid in het hoesje van de camera zat of in je tas waar je hem in had?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven