Gedagvaard - schrik me rot - wat nu?
maandag 17 januari 2011 om 15:45
Goed TO omdat jij als verdachte bent aangemerkt heb je zoals ik al eerder zei, recht op inzage van aangifte en getuige verklaring. Zorg dat je die gaat inzien en regel een advocaat.
Maar het blijft een raar verhaal want als jij als verdachte ben aangemerkt zou er door politie ook een verdachte verhoor moeten plaats vinden. Ben je niet door de politie verhoord?
En aangifte doen van art 5 wvw lijkt me ook lastig hard te maken want dat zou dan door de politie moeten worden geconstateerd. Tenzij jan de burger precies weet wat art 5 in houd
Maar het blijft een raar verhaal want als jij als verdachte ben aangemerkt zou er door politie ook een verdachte verhoor moeten plaats vinden. Ben je niet door de politie verhoord?
En aangifte doen van art 5 wvw lijkt me ook lastig hard te maken want dat zou dan door de politie moeten worden geconstateerd. Tenzij jan de burger precies weet wat art 5 in houd
Het gras aan de overkant is niet groen.
maandag 17 januari 2011 om 15:46
Overigens ben ik wel verbaasd dat dit tot een dagvaarding geleid heeft.
Ik dacht dat meestal eerst de politie een proces-verbaal opmaakt, en dat daarna de officier van justitie een schikkingsvoorstel doet (lees: een boete oplegt), zeker als het de eerste keer is.
Dan moet je toch eerder iets gehoord hebben.
Ik dacht dat meestal eerst de politie een proces-verbaal opmaakt, en dat daarna de officier van justitie een schikkingsvoorstel doet (lees: een boete oplegt), zeker als het de eerste keer is.
Dan moet je toch eerder iets gehoord hebben.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
maandag 17 januari 2011 om 15:49
Wat een vervelende situatie TO!
Waarom bel je niet 'even' naar het juridisch loket? Ik denk dat ze je daar beter kunnen helpen... Natuurlijk is het schrikken als je ineens zo'n brief krijgt maar het lijkt me wel verstandig hier officiele stappen in te gaan ondernemen en het juridisch loket kan je hierbij helpen.
Ik zou zeggen: bellen, voordat ze straks gesloten zijn en jij de hele avond/nacht zit te piekeren over de situatie.
Waarom bel je niet 'even' naar het juridisch loket? Ik denk dat ze je daar beter kunnen helpen... Natuurlijk is het schrikken als je ineens zo'n brief krijgt maar het lijkt me wel verstandig hier officiele stappen in te gaan ondernemen en het juridisch loket kan je hierbij helpen.
Ik zou zeggen: bellen, voordat ze straks gesloten zijn en jij de hele avond/nacht zit te piekeren over de situatie.
maandag 17 januari 2011 om 15:50
Kan zijn dat die ander aangifte heeft gedaan. Maareu onthoudt even dat je onschuldig bent, tot dat anders is bewezen he! Dus als jij een schade expert kan vinden die naar je foto's kan kijken en voor je kan getuigen dat sta je al bijna weer gelijk toch? Ik zou echt een advokaat of zoiets nemen, in ieder geval iemand die je kan verdedigen. je kunt je hier echt nog wel uitwerken.
maandag 17 januari 2011 om 16:06
Ga eens praten met een advocaat. Kost je veel te veel, maar het kan je een hoop ellende schelen.
Ik heb jarenlang gewerkt als juridisch secretaresse en daarvan heb ik één ding wel geleerd: Het gaat er niet om wie er gelijk heeft, maar wie de wetboeken het beste kent.
De ander kan best gelijk hebben, maar toch verliezen wanneer jouw advocaat weet van een eerdere uitspraak in een soortgelijke zaak waarbij bla bla bla, of van een uitzonderingssituatie in een geval als deze zoals geregeld in Wetboek X, artikel huppeldepup.
Ga er vooral niet zonder advocaat naar toe. Wanneer de ander wel een advocaat meeneemt, word je vermorzeld.
Wanneer de ander geen advocaat heeft en jij wel, SAY CHEESE!
Ik heb jarenlang gewerkt als juridisch secretaresse en daarvan heb ik één ding wel geleerd: Het gaat er niet om wie er gelijk heeft, maar wie de wetboeken het beste kent.
De ander kan best gelijk hebben, maar toch verliezen wanneer jouw advocaat weet van een eerdere uitspraak in een soortgelijke zaak waarbij bla bla bla, of van een uitzonderingssituatie in een geval als deze zoals geregeld in Wetboek X, artikel huppeldepup.
Ga er vooral niet zonder advocaat naar toe. Wanneer de ander wel een advocaat meeneemt, word je vermorzeld.
Wanneer de ander geen advocaat heeft en jij wel, SAY CHEESE!
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.

maandag 17 januari 2011 om 16:09
Heb je al de voorwaarden gelezen van de rechtsbijstandsverzekering van je auto ?
Want het is natuurlijk nu geen kwestie van of het nut heeft het een of ander te verhalen maar je wordt gewoon gedagvaard en dan heb je een advocaat nodig toch?
Of heb je alleen maar verhaalsrechtsbijstand ?
Ik vind het trouwens ook echt super raar dat je moet voorkomen.
De politie is er niet eens bijgeweest en een burger kan toch geen aangifte doen door voor een verkeerswet overtreding ? (dat is net zoiets als zeggen een groene auto met kenteken aa-bb-00 reed voorbij met 200 km per uur en mijn buurvrouw heeft het ook gezien dus ik wil aangifte doen).
Ik zou eens bellen naar de rechtbank.. ik zou eerder denken dat het een zaak zou zijn voor het vaststellen wie er schuldig is. (als de verzekeringen er niet uit komen kan dat namelijk ook een zaak worden)
Want het is natuurlijk nu geen kwestie van of het nut heeft het een of ander te verhalen maar je wordt gewoon gedagvaard en dan heb je een advocaat nodig toch?
Of heb je alleen maar verhaalsrechtsbijstand ?
Ik vind het trouwens ook echt super raar dat je moet voorkomen.
De politie is er niet eens bijgeweest en een burger kan toch geen aangifte doen door voor een verkeerswet overtreding ? (dat is net zoiets als zeggen een groene auto met kenteken aa-bb-00 reed voorbij met 200 km per uur en mijn buurvrouw heeft het ook gezien dus ik wil aangifte doen).
Ik zou eens bellen naar de rechtbank.. ik zou eerder denken dat het een zaak zou zijn voor het vaststellen wie er schuldig is. (als de verzekeringen er niet uit komen kan dat namelijk ook een zaak worden)

maandag 17 januari 2011 om 16:17
Ligt er dus een beetje aan wat voor rechtsbijstand je hebt gesloten.
Je kan dus verkeersrechtsbijstand hebben, dan zouden ze je moeten helpen. Of verhaalsrechtsbijstand, dan hoeven ze je alleen te helpen met het verhalen van een schade op een derde.
Deze verzekering is sowieso vrij nutteloos want wanneer jij volledig casco verzekerd bent doen ze dit toch al.
Je kan dus verkeersrechtsbijstand hebben, dan zouden ze je moeten helpen. Of verhaalsrechtsbijstand, dan hoeven ze je alleen te helpen met het verhalen van een schade op een derde.
Deze verzekering is sowieso vrij nutteloos want wanneer jij volledig casco verzekerd bent doen ze dit toch al.

maandag 17 januari 2011 om 16:27
Het is heel vreemd dat je geen schikkingsvoorstel hebt ontvangen. Art 5 WvW is een artikel dat voor veel kleine overtredingen wordt gebruikt. Kan het niet zijn dat je een schikking gemist hebt? Er moet een proces-verbaal zijn trouwens anders kunnen ze je ook niet dagvaarden. Vraag is waarom de officier van justitie je voor wil laten komen. Het proces verbaal kan wellicht enig licht laten schijnen op zijn/haar redenatie. Dus vragen om inzage,

maandag 17 januari 2011 om 16:28
Rechtsbijstand is hier m.i niet aan de orde. Die is nl van toepassing als jij je eigen schade verhaald wil zien. Een gewone Wam dekking is voldoende. In dit geval zal je denkt ik ook door een jurist van je verzekeringsmaatschappij bijgestaan worden in de rechtbank.
artikel 5 WvW zegt het volgende:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Bel voor verder uitleg je verzekeraar, en maak je niet al te druk.
artikel 5 WvW zegt het volgende:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Bel voor verder uitleg je verzekeraar, en maak je niet al te druk.
maandag 17 januari 2011 om 16:31

maandag 17 januari 2011 om 16:59