Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
zaterdag 24 juni 2017 om 20:06
Als student geef ik zelden tot nooit een fooi, hoe lekker het eten/hoe goed de bediening ook was.
Maak me er ook totaal niet druk om.
Alleen stoort het me mateloos dat personeel geïrriteerd raakt wanneer ze merken dat ze geen extra geld krijgen. Nou.
Ik denk dat sommige horeca-mensen in bepaalde periodes vrijwel altijd fooi krijgen en dit gedrag beginnen normaliseren, zodat wanneer ze geen fooi krijgen dit vervelend voelt. Dat begrijp ik.
Maar fooi geven is en blijft een vrijblijvende actie van de klant. Bedel er niet om.
Maak me er ook totaal niet druk om.
Alleen stoort het me mateloos dat personeel geïrriteerd raakt wanneer ze merken dat ze geen extra geld krijgen. Nou.
Ik denk dat sommige horeca-mensen in bepaalde periodes vrijwel altijd fooi krijgen en dit gedrag beginnen normaliseren, zodat wanneer ze geen fooi krijgen dit vervelend voelt. Dat begrijp ik.
Maar fooi geven is en blijft een vrijblijvende actie van de klant. Bedel er niet om.
Veritas vos liberabit
zaterdag 24 juni 2017 om 20:40
De horeca is in Nederland gelijk gesteld met alle andere branches en je doet op zich niets verkeerd als je precies het bedrag van de nota betaalt. Je kunt goedkope koffie kopen bij een afhaalrestaurant: in dat geval kan men namelijk een lagere kostprijs calculeren voor het product omdat er minder personeelskosten gemaakt hoeven te worden (omdat de bediening vervalt).-Bladora- schreef: ↑24-06-2017 19:18[kni]}
De prijzen in de horeca zijn afhankelijk van het soort restaurant, de locatie, de kwaliteit van het eten, noem maar op....
.....en de personeelskosten
En toch valt iedereen in de horeca onder dezelfde CAO, min of meer. (ofwel: dat zijn de personeelskosten)
Dus als je denkt dat je al fooi geeft door te betalen, dat is niet zo.
Een bedrag dat men rekent is kostprijs plus zoveel om winst te maken.
Het salaris van het personeel blijft hetzelfde ongeacht de prijs van het kopje koffie. Zoals in ieder bedrijf de personeelskosten gewoon doorgaan, ongeacht of er iets wordt verkocht en hoe duur de producten zijn
Fooi is dus niet inbegrepen. maar als personeelskosten opgenomen in de prijs, daar waar in het verleden apart "bedieningsgeld" (fooi) werd gegeven
Maar de fooi zit zeker niet inbegrepen in de prijs van je kopje koffie, dan zou het bedienend personeel heel wat meer verdienen dan minimum loon. Het totale inkomen van een verkoopster bij de Hema zou ook stijgen wanneer je als klant niet alleen betaalt voor personeelskosten als onderdeel van de gecalculeerde kostprijs van het product, maar de klant daarnaast geacht wordt die mevrouw een fooi te geven als zij doet waarvoor zij haar salaris van de werkgever ontvangt, namelijk verkoopster zijn
Drink je koffie op een dure locatie, dan is de koffie uiteraard duurder; de uitbater moet immers de hogere kosten van zijn locatie doorberekenen in de eindprijs -inclusief bediening- vanhe product.
Neemt niet weg dat het in de horeca vaak makkelijker is om het af te rekenen bedrag af te ronden.
En als het gezellig geweest is, heb je sneller de neiging goed naar boven af te ronden.
De gezelligheid die je hebt ervaren wordt m.i. overigens slechts minimaal beïnvloed door de persoon die de bediening doet.
Dat zij tussendoor een keer plichtmatig vragen of alles naar wens is, zie ik niet als extreme service.
(bovendien wachten ze meestal niet op het antwoord en/of gaan zij er niet vrolijker van kijken als iemand inderdaad nog iets te wensen of op te merken heeft
zaterdag 24 juni 2017 om 21:18
Dat is zo, maar als ik zoals laatst nog een kluit zwarte troep tussen de champignons vind die dus overduidelijk zó uit een kistje oid in de pan waren gegaan zonder schoon te maken of zelfs maar na te kijken roep ik de serveerster. Ipv desnoods net te doen alsof ze schrok, sorry te zeggen en dat ze even met de kok ging praten zei ze: 'o dat is dat spul waar ze op gekweekt worden, is niet giftig hoor. Moet je nieuwe?'
Ik zei dat ik liever iets anders wilde bestellen of de kok zelf even wilde spreken (was geen goedkope vreetschuur) omdat ik schrok van haar houding: blijkbaar was het normaal dat er een kluit aarde tussen de champignons zit?
Ze grist m'n bord weg, beent boos naar de keuken en komt terug met hetzelfde bord waar duidelijk de champignons af waren geschoven en nieuwe erop gekwakt.
Kan zij niks aan doen dat het niet schoon is, dat snap ik maar de manier waarop je met klachten omgaat bepaald wel of ik fooi geef of niet. Als ze net had gedaan alsof ze het superlullig vond en -als ze geen ander gerecht mag serveren- de manager had geroepen zodat ik het met hem of haar verder uit had kunnen zoeken had ze een dikke fooi gehad. Nu heb ik gezegd neem maar weer mee, ik eet straks wel ergens een broodje en no way dat ik dat gerecht afreken.
Ik was alleen, dus even wachten was niet erg geweest: nu ben ik weggelopen nadat ik aan de bar mijn glas wijn heb afgerekend. Erbij verteld waarom ik zo deed en degene achter de bar begreep het nog ook. Zei zelfs: als ze volgend jaar nog open zijn vreet ik mijn schoenen op...
Als het eten gewoon niet smaakt maar verder in orde is kan de serveerster daar niets aan doen, soms bestel ik een maaltijdsalade die wel vers is maar gewoon niet mijn smaak. Dan denk ik hooguit: niks mis mee maar dit bestel ik nooit meer. En krijgt de serveerster als ik 12,95 af moet rekenen 15,- met een 'het is goed zo'.
Maar nu ik lees dat de fooien ook naar de managers gaan pff... het is jammer maar ik geloof dat ik een beetje ga stoppen met fooien geven. Buiten de deur eten/drinken is toch al belachelijk duur geworden in de Randstad. Valt me echt op dat je in Brabant meer, lekkerder en veel goedkoper eet dan in één van de grote steden. Dan kan er ook makkelijker een fooi af en ik ga voortaan wel vragen of ze de fooi zelf mogen houden, zeker weten!!
zaterdag 24 juni 2017 om 21:30
Ik doe mijn werk ook goed en mijn werk is ook niet makkelijk, maar fooi heb ik nog nooit gekregen. Vind het dan ook compleet belachelijk.Corona74 schreef: ↑23-06-2017 01:55Ik geef altijd fooi, de hoeveelheid ligt aan hoe tevreden ik ben. Slechte service? Helemaal niks.
Ik werk zelf ook in de horeca en het is inderdaad gebruikelijk dat de fooi verdeeld wordt. Iedere spil in de radar zorgt er voor dat de gasten een leuke ervaring hebben en daar hoort de manager ook bij. Dat een manager niet uitbetaald wordt voor overuren en gecompenseerd wordt door een hoger aandeel fooi vind ik trouwens schandalig. Ik zou daar niet mee akkoord gaan.
Ik erger me mateloos aan mensen die "vergeten" fooi te geven als ze pinnen en dat dan ook zeggen maar niks geven. Of het geven van kleingeld inderdaad omdat het zo lastig is in je portemonnee, Het rond het maar af, rekening van 59,95, maak er maar 60 van. Andere mooie, voor de kinderwagen. Heel denigrerend. Groepen groter dan 8, iedereen apart betalen, en niemand die aan de fooi denkt. Maar wel de volle aandacht hebben gehad tijdens het hele verblijf
Horecapersoneel verdient niet genoeg. Er wordt bij het salaris altijd nog een aanvulling door fooi gecalculeerd. Het hoort er gewoon bij. Natuurlijk ben je het niet verplicht, maar ik vind wel dat er niet zo laconiek over moet worden gedaan. Als je een paar centen geeft op een rekening van rond de 100 euro, voel ik dat echt als een belediging. Ik krijg de neiging om het gewoon terug te geven, want kennelijk heb je het dan harder nodig dan ik.
Fooi geeft waardering voor je werk aan. Dus ik geef, en als de service heel goed was, zelfs veel. Want ik weet na 25 jaar werken in de horeca dat het echt niet makkelijk is.
zaterdag 24 juni 2017 om 21:38
Ik geef bijna nooit fooi omdat ik het niet echt nodig vind. Ik rond het wel naar boven af of geef een euro ofzo extra als het heel bijzonder was. Wie meer wil verdienen, moet maar ander werk gaan doen. Er maar van uit gaan dat je fooi krijgt, vind ik dan ook onzin. Het kost me toch al genoeg en voor die paar extra euro's kan ik net weer een brood of een zak appels of weet ik veel wat kopen.
Waar ik een bijbaantje had, mocht ik geen eens 'fooi' aannemen. Nu krijgt het team ook wel eens wat en dan belandt het in een pot waar we eens in de zoveel maanden een afdelingsuitje van betalen.
Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat er met een groep afgerekend werd, iedereen iets inlegt en dat er een vervolgens zo weinig inlegt dat hij de fooi van de anderen van zijn deel aftrekt zodat er alsnog geen fooi is...
Waar ik een bijbaantje had, mocht ik geen eens 'fooi' aannemen. Nu krijgt het team ook wel eens wat en dan belandt het in een pot waar we eens in de zoveel maanden een afdelingsuitje van betalen.
Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat er met een groep afgerekend werd, iedereen iets inlegt en dat er een vervolgens zo weinig inlegt dat hij de fooi van de anderen van zijn deel aftrekt zodat er alsnog geen fooi is...
zaterdag 24 juni 2017 om 22:20
apiejapie schreef: ↑23-06-2017 06:44Ik begrijp dat je hard werkt. En dat het loon niet fantastisch is. Maar dan nog hoef je niet op mensen neer te kijken die geen fooi geven, om wat voor reden dan ook. Of mensen die te weinig geven. "Voor de kinderwagen" is een ouderwetse uitspraak. Waarom raakt die jou zo?
In heel veel beroepen werken mensen knetterhard. Als ik hier op straat de stratenmakers gisteren in de hitte op de grond zwaar werk zie doe, dan vind ik dat zij minstens zo hard een fooi verdienen. En ik ga er wel dagelijks met ijsjes naartoe, maar fooi geef ik niet.
In de horeca geef ik het meestal ook wel, afhankelijk van de gastvrijheid die ik ervaar. Maar blijft me een beetje een raadsel vinden waarom ik me beetje verplicht voel bij de horeca (en de kapper trouwens ook) en voor andere beroepen waarbij mensen mij helpen niet. Ik laat mijn waardering wel blijken als ik goed geholpen ben, of dat nu in de bibliotheek, het ziekenhuis of waar dan ook ben. Dat vinden mensen altijd fijn. Maar waarom in de horeca deze waardering ineens in geld uitgerukt wordt, blijf ik wel beetje verbazingwekkend vinden als ik erover nadenk.
Super uitgelegd. Helemaal met je eens.
zaterdag 24 juni 2017 om 23:27
Ik geef bijna altijd fooi. En ik probeer dan zo rond de 10 procent te zitten, maar ik pak er geen rekenmachine bij en ga wel voor een rond bedrag. Als de service echt slecht was geef ik niks. Ik ga er wel altijd vanuit dat er nog fooi bovenop de prijs van wat je nuttigt komt.
In het buitenland wel meegemaakt dat fooi doodleuk op de rekening alvast staat bijgeschreven. En dan mega belabberde service. Als in: naar de keuken moeten lopen om iemand te vinden bij wie je überhaupt kan bestellen / afrekenen. Dat vind ik dan echt zuur. En alhoewel het in Amerika heel gewoon en verwacht is om te tippen, vond ik de lijstjes die ze daarvoor op de bon zetten (met dan rustig: niet tevreden? 10 %, beetje tevreden? 15%, etc.) echt irritant.
Een keer ben ik in NL wegens fikse verkoudheid / duf hoofd vergeten bij het pinnen fooi te geven (ik pin dat altijd erbij, heb praktisch nooit cash dus aan het restaurant om dat eerlijk op te lossen). Het eten was toen echt heel goed. Ik heb de volgende dag nog gevraagd om het rekeningnummer om fooi over te maken maar toen werd alleen gezegd dat het niet nodig was en ik het een eventuele volgende keer 'goed' kon maken. Super vriendelijk. Zo hoort het eigenlijk. Maar ik voelde me er wel lullig over.
Ik vind geen fooi geven behoorlijk asociaal. Ondanks dat leuke Telegraaf-artikel, is het in Nederland wel de gewoonte om bij tevredenheid iets van fooi te geven.
Overigens vind ik (groeps-)etentjes waarbij ik extra fooi neertel en we vreemd genoeg toch maar net op het totaalbedrag uitkomen, MEGA irritant. Komt gelukkig niet zo vaak meer voor.
In het buitenland wel meegemaakt dat fooi doodleuk op de rekening alvast staat bijgeschreven. En dan mega belabberde service. Als in: naar de keuken moeten lopen om iemand te vinden bij wie je überhaupt kan bestellen / afrekenen. Dat vind ik dan echt zuur. En alhoewel het in Amerika heel gewoon en verwacht is om te tippen, vond ik de lijstjes die ze daarvoor op de bon zetten (met dan rustig: niet tevreden? 10 %, beetje tevreden? 15%, etc.) echt irritant.
Een keer ben ik in NL wegens fikse verkoudheid / duf hoofd vergeten bij het pinnen fooi te geven (ik pin dat altijd erbij, heb praktisch nooit cash dus aan het restaurant om dat eerlijk op te lossen). Het eten was toen echt heel goed. Ik heb de volgende dag nog gevraagd om het rekeningnummer om fooi over te maken maar toen werd alleen gezegd dat het niet nodig was en ik het een eventuele volgende keer 'goed' kon maken. Super vriendelijk. Zo hoort het eigenlijk. Maar ik voelde me er wel lullig over.
Ik vind geen fooi geven behoorlijk asociaal. Ondanks dat leuke Telegraaf-artikel, is het in Nederland wel de gewoonte om bij tevredenheid iets van fooi te geven.
Overigens vind ik (groeps-)etentjes waarbij ik extra fooi neertel en we vreemd genoeg toch maar net op het totaalbedrag uitkomen, MEGA irritant. Komt gelukkig niet zo vaak meer voor.
zondag 25 juni 2017 om 01:25
zondag 25 juni 2017 om 08:00
Ik ben een tijdje terug gestopt met fooi geven.
In de supermarkt sta ik prijzen te vergelijken en als het een dubbeltje scheelt pak ik het goedkopere merk, en nu zou ik iemand anders zomaar 1/2/3 euro cadeau doen?. Eigenlijk heel raar als je erover nadenkt.
En ik vind het wel humor hoor, die zure gezichten als je precies gepast betaald en dus geen fooi gaat geven.
In de supermarkt sta ik prijzen te vergelijken en als het een dubbeltje scheelt pak ik het goedkopere merk, en nu zou ik iemand anders zomaar 1/2/3 euro cadeau doen?. Eigenlijk heel raar als je erover nadenkt.
En ik vind het wel humor hoor, die zure gezichten als je precies gepast betaald en dus geen fooi gaat geven.
zondag 25 juni 2017 om 08:24
Ik geef geen fooi omdat men in NL gewoon een normaal salaris krijgt. Ik geef de cassiere, schoomaakster en stratenveger immers ook geen fooi.
Daarbij is de service doorgaans om te huilen en is de NL'se horeca idioot duur. En als ik naar de wagens van de eigenaren kijk gok ik zomaar dat dat niet komt omdat zijn personeel minimumloon krijgt.
Als ik in arme landen reis geef ik vaak wel fooi.
Daarbij is de service doorgaans om te huilen en is de NL'se horeca idioot duur. En als ik naar de wagens van de eigenaren kijk gok ik zomaar dat dat niet komt omdat zijn personeel minimumloon krijgt.
Als ik in arme landen reis geef ik vaak wel fooi.
zondag 25 juni 2017 om 08:32
Vol verbazing alle reacties doorgelezen vooral van OP.
Ik vind al krijg je maar 5 cent fooi.. dat je daar blij mee moet zijn.
We zijn in Nederland niet verplicht om fooi te geven dus alles wat je krijgt is extra.
Ik vind het nogal asociaal om te zeggen dat je bij een groot bedrag 5 cent niet waardeerd. Wie weet hoelang die persoon ervoor heeft moeten sparen.
Verder is het onzin dat jou percentage hoger ligt dan de rest! Jou salaris ligt al hoger . Je werkt of even hard of het bedienend personeel werkt harder!
De manier van je typen is nogal neerbuigend. Ik geef ook vaak fooi zoals 'wat voor kleingeld er nog in zit'.
Dit word blijkbaar niet gewaardeerd. Dan hou ik het liever bij me en dan doe je het maar met je normale loon. Ik krijg ook geen fooi of dergelijke. Je moet gewoon blij zijn met wat je krijgt! Hoop niet dat er veel horeca mensen zo denken.. ben bang dat er dan niemand meer fooi geeft. Beetje waardering mag je wel laten blijken met wat mensen je gunnen..
Hoeveel of weinig dat ook is!
Ik vind al krijg je maar 5 cent fooi.. dat je daar blij mee moet zijn.
We zijn in Nederland niet verplicht om fooi te geven dus alles wat je krijgt is extra.
Ik vind het nogal asociaal om te zeggen dat je bij een groot bedrag 5 cent niet waardeerd. Wie weet hoelang die persoon ervoor heeft moeten sparen.
Verder is het onzin dat jou percentage hoger ligt dan de rest! Jou salaris ligt al hoger . Je werkt of even hard of het bedienend personeel werkt harder!
De manier van je typen is nogal neerbuigend. Ik geef ook vaak fooi zoals 'wat voor kleingeld er nog in zit'.
Dit word blijkbaar niet gewaardeerd. Dan hou ik het liever bij me en dan doe je het maar met je normale loon. Ik krijg ook geen fooi of dergelijke. Je moet gewoon blij zijn met wat je krijgt! Hoop niet dat er veel horeca mensen zo denken.. ben bang dat er dan niemand meer fooi geeft. Beetje waardering mag je wel laten blijken met wat mensen je gunnen..
Hoeveel of weinig dat ook is!
zondag 25 juni 2017 om 08:39
Yongpeople schreef: ↑25-06-2017 08:32Dit word blijkbaar niet gewaardeerd. Dan hou ik het liever bij me en dan doe je het maar met je normale loon.
Ik neig ook steeds meer die kant op. Als het bedrag te laag is naar hun zin dan kijken de dames en heren erop neer, en als het (in mijn ogen) dan ook nog eens zo oneerlijk verdeeld wordt zodat er minder van mijn fooi terechtkomt bij degene(n) voor wie ik het bedoel dan vergaat de lust om fooi te geven me eerlijk gezegd wel. Tot nu toe deed ik het wel altijd braaf, omdat ik toch min of meer het gevoel had dat het een 'verplichting' was, maar hoe langer ik erover nadenk hoe belachelijker ik het vind. En helemaal als ik lees dat horecapersoneel vindt dat ze er 'recht' op hebben omdat ze hun klanten gastvrij en met een lach bedienen. Sodemieter op, dat hoort gewoon bij je werk!
zondag 25 juni 2017 om 09:21
Helemaal eens, Trotter!Tr0tter schreef: ↑25-06-2017 08:39Ik neig ook steeds meer die kant op. Als het bedrag te laag is naar hun zin dan kijken de dames en heren erop neer, en als het (in mijn ogen) dan ook nog eens zo oneerlijk verdeeld wordt zodat er minder van mijn fooi terechtkomt bij degene(n) voor wie ik het bedoel dan vergaat de lust om fooi te geven me eerlijk gezegd wel. Tot nu toe deed ik het wel altijd braaf, omdat ik toch min of meer het gevoel had dat het een 'verplichting' was, maar hoe langer ik erover nadenk hoe belachelijker ik het vind. En helemaal als ik lees dat horecapersoneel vindt dat ze er 'recht' op hebben omdat ze hun klanten gastvrij en met een lach bedienen. Sodemieter op, dat hoort gewoon bij je werk!
Waar ik me eerst beetje ongemakkelijk voelde dat ik me verplicht voelde om fooi te geven, heeft dit topic toch wel een andere blik geworpen. De kapper blijf ik fooi geven omdat ik vind dat zij altijd wat éxtra doet. In de horeca kom ik dat echter zelden tegen. Vooral nu ik weet dat sommig horecapersoneel 'aardig en beleefd doen' als iets extra rekenen om daarna te vinden dat ze récht hebben op fooi. Zo staat het er misschien niet letterlijk, maar lees het wel tussen de regels door. Ik laat, zoals eerder gezegd, mijn waardering op andere manieren blijken en voel me vanaf vandaag lekker niet meer ongemakkelijk als ik geen fooi geef. Ben dus blij met dit topic!
zondag 25 juni 2017 om 10:15
In onze restaurants en Grand café geeft nog steeds vrijwel iedereen fooi. Als het een keertje niet gebeurt kijkt niemand zuur, natuurlijk niet. Er is aan het eind van de maand genoeg te verdelen.
Ik las hierboven dat iemand het grappig vond "de gezichten te zien" als ze geen fooi gaf. Wij vinden het dan weer grappig dat we meestal de types die géén fooi geven al direct herkennen:)
Maar geen fooi is beslist niet erg. Niemand wordt onderbetaald en is afhankelijk van de fooien. Het is wel een leuk extra'tje. Dat wel!
Ik las hierboven dat iemand het grappig vond "de gezichten te zien" als ze geen fooi gaf. Wij vinden het dan weer grappig dat we meestal de types die géén fooi geven al direct herkennen:)
Maar geen fooi is beslist niet erg. Niemand wordt onderbetaald en is afhankelijk van de fooien. Het is wel een leuk extra'tje. Dat wel!
zondag 25 juni 2017 om 10:39
Waarom ik er blij mee ben dat de mensen die bij ons komen graag en veel fooi geven? Wat een vreemde vraag! Het is toch fijn als je de waardering voor alle inspanningen op die manier terugziet? We doen het blijkbaar goed!
zondag 25 juni 2017 om 10:43
Ik vind het raar dat je de waardering meet aan de fooi.
zondag 25 juni 2017 om 10:49
Ah, blijkbaar ben je een bepaald 'type' als je geen fooi geeft? Terwijl het ook zo zou kunnen zijn dat iemand het eten of de bediening geen fooi waard vond, maar dat is dus blijkbaar bij voorbaat al uitgesloten. Wat een arrogantie zeg, bah. Hoe meer horecapersoneel hier meeschrijft des te minder sympathie ik voel. En des te minder zin heb ik om ooit nog een fooi te geven.
zondag 25 juni 2017 om 10:51
Nee hoor, slechts "mede". En het is natuurlijk ook een heel duidelijke vorm van waardering. Fijn!
zondag 25 juni 2017 om 10:53
Bij ons is dat inderdaad bij voorbaat al uitgesloten inderdaad. En daar ben ik inderdaad trots op. Ik ben zelf geen "horecapersoneel" overigens. Werk in het onderwijs.Tr0tter schreef: ↑25-06-2017 10:49Ah, blijkbaar ben je een bepaald 'type' als je geen fooi geeft? Terwijl het ook zo zou kunnen zijn dat iemand het eten of de bediening geen fooi waard vond, maar dat is dus blijkbaar bij voorbaat al uitgesloten. Wat een arrogantie zeg, bah. Hoe meer horecapersoneel hier meeschrijft des te minder sympathie ik voel. En des te minder zin heb ik om ooit nog een fooi te geven.
zondag 25 juni 2017 om 10:56
zondag 25 juni 2017 om 10:57
Prima toch! Lijkt bij de basis van een goedlopend restaurant! Als dit niet gebeurt kan je wel inpakken. Gelukkig sluit het één het ander niet uitnerdopviva schreef: ↑25-06-2017 10:56Ik zou toch liever klanten hebben die geen fooi geven, maar wel elke week komen eten, regelmatig mensen meenemen en anderen vertellen over hun goede ervaringen.
zondag 25 juni 2017 om 11:00
Dat verschilt bij mij enorm. Soms wel, soms niet. Bij een selfservice restaurant sowieso niet en als ik de service slecht vond (lees drie kwartier wachten tot ze de drankjes bestelling kwamen opnemen) doe ik het ook niet. Anders vaak afronden met max. 8 euro want ja meer kan ik op dit moment niet kwijt als student zijnde. Vind het trouwens belachelijk dat een manager of iemand die langer in dienst is meer fooi krijgt dan anderen. Naar mijn inzicht kunnen ze dat beter eerlijk verdelen dus gewoon /aantal medewerkers of naar hoeveel iedereen heeft gewerkt.
zondag 25 juni 2017 om 11:03
Ik ben dus zo'n klant (geen fooi, wel regelmatig terugkomen mits het goed is), maar als ik dit topic lees, ben ik asociaal, onopgevoed en een onderwerp van spot onder het bedienend personeel. Heel eerlijk gezegd voel ik steeds minder behoefte om uit eten te gaan.