Geld & Recht alle pijlers

Geven jullie fooi bij de kapper?

08-06-2016 09:26 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen,

De titel zegt het al: geven jullie een fooitje bij de kapper. Bij die van mij staat naast het pinapparaat vrij prominent een groene bus, waar de muntstukken met zo'n kabaal in terecht komen dat subtiel iets geven niet tot de mogelijkheden behoort.

Niets geven is voor de opletter dus ook duidelijk te merken.

Weet iemand iets van de achtergrond? Waarom fooien blijkbaar -net als in de horeca- bij deze beroepsgroep horen?

Thanks!
quote:zwitsal_nijntje schreef op 08 juni 2016 @ 10:16:

[...]

Als kassiere 2200 euro??? Geloof er niks vanLaat je Google er eens op los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Horeca geef ik regelmatig fooi door naar boven af te ronden. Bijvoorbeeld rekening 5,20 euro rond ik af naar 6 euro.

Man geeft horeca riantere fooi.

Kraamhulp heeft een bos bloemen, luxe chocolade van mijn favo chocolatier en een boekenbon twv 25 euro gekregen. Ik was zo ontzettend blij met haar en vond het zo erg dat ze vertrok.

In de supermarkt maak ik veelal gebruik van zelfscan. Echter als ik aan de kassa sta en het gaat om 5 of 10 cent wisselgeld laat ik dat wel eens achter voor de kassiere.

In een winkel (huishoudartikelen, slager, etc) waar een bus op de betaalplaat staat tbv een goed doel (kankerbestrijding of iets voor kinderen) gooi ik mijn kleingeld in die bus.

Ik geef dus wel fooi, echter selectief en geen buitensporige bedragen.
quote:maritleoni schreef op 08 juni 2016 @ 10:36:

[...]

Hoeveel betalen jullie voor een knipbeurt dan??22 euro, knippen en föhnen. en volgens mij sta ik in 22 minuten weer buiten ook (zal niet veel langer zijn)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik geef altijd 5 euro fooi aan m'n vaste kapster.

Ze is dan ook zo 3/4 uur met me bezig. Op een bedrag van 110 euro wat ik kwijt ben vind ik 5 euro een redelijke fooi.
quote:Gatti schreef op 08 juni 2016 @ 10:40:

Toen ik 3 weken in 't ziekenhuis lag, voor en na de geboorte van mijn dochter, gaf mijn vader aan dat 't normaal is om de verpleegkundigen iets te geven. Ik wist dat toen niet, was mijn eerste keer dat ik in 't ziekenhuis verbleef.

Echt? Nog nooit van gehoord. Ik heb wel voor een verpleegkundige die me met veel respect en warmte geholpen heeft later een presentje achtergelaten.

En nee, geen fooi voor de kapper. Die is eigen baas.
Verpleegkundige mogen niet eens fooi aannemen.

Vaak krijgen we wel een taart of een pot drop als afdeling, dat mag wel, maar persoonlijks mag je niets aannemen, logisch ook.

Ik geef in de horeca wel fooi, als het goed is, de kapper niet.
Nee ! Duur zat
quote:Zusenzoo schreef op 08 juni 2016 @ 11:26:

Verpleegkundige mogen niet eens fooi aannemen.

Vaak krijgen we wel een taart of een pot drop als afdeling, dat mag wel, maar persoonlijks mag je niets aannemen, logisch ook.

Ik geef in de horeca wel fooi, als het goed is, de kapper niet.

Was ook voor de afdeling. Mochten ze wel aannemen hoor, was zelfs een pot voor.

Taart heb ik aan gedacht maar ik hoorde dat ze die al heel vaak kregen. Nu konden ze zelf iets kiezen.

Mijn vader is behoorlijk oud, misschien dat dat toen meer gebruikelijk was. Ik was wel blij dat hij 't aangaf.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Voor de afdeling mag wel inderdaad, maar niet persoonlijk.
Bij mijn kapper geef ik geen fooi. Ik ganiet vaak naar de kapper en als ik ga kost het me een fortuin (lang haar en dan gelijk maar een kleurtje). Ik vind het duur genoeg.

Bij de hondentrimster geef ik wel fooi. Ik rond het af naar boven dus per keer 2,50 fooi. Ik vind dat ze het verdient omdat ze mijn hond zachtaardig behandeld en altijd wat extra doet aan nagels, een teek verwijderen indien nodig enz. En ze komt aan huis.
Nee, geen fooi voor de kapper. Mijn haar wordt alleen geknipt (meestal 15 euro) ik sta ook na max. 15 minuten buiten, kan korter als ze het verkooppraatje weglaten. Je krijgt daar geen extra behandeling voor die prijs of koffie, je haar wordt gewoon geknipt. En dat de kapper zijn werkt goed doet en vriendelijk is, vind ik een gegeven als je een professional bent. Dat doe ik ook in mijn werk en ik word beloond in de vorm van salaris.

Idem in de horeca.

In Nederland is het sowieso niet verplicht. Een verhelderend stuk in de NRC:

Quote:

Kappers: in het verleden werd dit nog wel gedaan, maar kapperstarieven zijn de laatste jaren zo gestegen dat dit niet meer hoeft.

De enige uitzondering is tijdens de vakantie, in de landen waar ik kom is vaak wel een minimumloon, maar dat krijgt niemand en personeel kan er niets tegen doen, want dan worden ze ontslagen. Dan vind ik een fooi wel op zijn plek als het goed is dat ze doen. Omgerekend naar euro's is het vaak dan nog niet veel, maar men is er wel mee geholpen.

Mits het natuurlijk niet al meegenomen is op de bon. Daar hebben ze dan wel weer een handje van.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:maritleoni schreef op 08 juni 2016 @ 10:36:

[...]

Hoeveel betalen jullie voor een knipbeurt dan??21 euro
Ik geef wel altijd fooi bij de kapper. Zij hebben daar een pot waar alle fooi ingaat en daar gaat de hele groep kapsters dan wat leuks voor doen. Dagje uit of zoiets. Ik ben niet anders gewend dan mijn kapster fooi te geven maar ik lees dat ik 1 van de weinigen ben.
quote:elfje12 schreef op 08 juni 2016 @ 09:43:

Geven jullie ook fooi aan verpleegsters in ziekenhuizen en verpleegtehuizen? Die staan ook de hele dag, vegen je billen af en krijgen ook niet goed betaald.+1 dan verdien ik ook fooi net zoals vele andere in andere beroepsgroepen!
Tralalalala
quote:pausini schreef op 08 juni 2016 @ 09:56:

Wauw 51 euro voor een knipbeurt, dacht dat de mijne duur was met 34euro per 6 weken.Ja, bizar bedrag he. Het is wel all inclusive en bij een kapper die er echt verstand van heeft. Toen ik er een keer 160 euro af moest rekenen voor verven zonder dat van te voren gemeld was dat het daar op uit ging draaien ben ik een tijdje uit nijd naar een andere ketenkapper gegaan. Maar ja, daar werd werkelijk alles apart in rekening gebracht (3 euro voor een kloddertje 'verzorgende' shampoo enzo), en uiteindelijk scheelde het een tientje en was ik slechter geknipt. Dus met hangende pootjes terug en nu blijf ik maar .
Ik rond het bedrag altijd af of geef er twee euro bij, ja ik geef dus wel fooi.
verdwaald op het nieuwe forum
quote:nina1966 schreef op 08 juni 2016 @ 09:52:

Btw wat ik enorm opvallend vind is dat de viva dames beduidend gierig zijn wat fooi betreft. En dat terwijl de heersende trend is dat je moet werken dus twee verdiener bent , veel eigen huizen en als je bijstand hebt word je door dezelfde dames uitgejoeld want dat kan niet.

Maar deze bijstandsmoeder geeft wél die fooi. Echt apart.

En waar wordt die bijstand dan van betaald?

Ik geef trouwens nooit fooi aan de kapster, die heeft liever dat ik om de zoveel tijd terug kom.
Ik geef m'n kapster wel fooi, ten eerste omdat t een ontzettend leuke griet is die écht passie heeft voor d'r vak en belachelijk goed is.

Ten tweede omdat ik uit een zelfde beroepsgroep kom waarbij het salaris ook absoluut geen vetpot is dus ik gun "mijn soort" graag iets extra's.

Wanneer de service top is, waar dan ook, geef ik graag fooi en/of een dik compliment.
Het is nog nooit in mij opgekomen om de kapper een fooi te geven.
quote:nina1966 schreef op 08 juni 2016 @ 09:47:

[...]

En ja, tis dat ze het niet aannemen maar bij de ah laatst een zeer hulpvaardige meneer die meer deed dan alleen de kratjes neerpleuren.

Wat deed die meneer nog meer dan?

Ik geef de kapper geen fooi.
Echt niet dat ik fooi geef.

Rekening is zo al hoog genoeg hier in België.

Effe wassen, knippen en drogen en ik ben minstens 50 euro armer.

Ik heb het overigens nog niemand weten doen.
Ik geef wel fooi bij de kapper. Vaak een euro of 2. Waarom, omdat ik dan blij met de geleverde dienst ben.

(2 vaste zzp kapsters, geen grote kapsalon/merchandise etc)
Bij mijn kapper staat ook een fooienpot.

Het geld hieruit gebruiken ze voor een personeelsuitje, bv uiteten.

Ik doe er nooit iets in.

Pas geleden werd er voor de zoveelste keer ingebroken bij de kapperszaak. En wat werd meegenomen? Alleen de bijna volle fooienpot, want die stond voor het grijpen.
Ik geef de kapper soms wel een fooi van een paar euro,, als mijn haar goed geknipt is, of als ze mijn kleine draak zover krijgt dat die rustig in de stoel blijft zitten zonder hard te krijsen. Dan heeft ze die paar extra euro's meer dan verdiend.
quote:made@kate schreef op 08 juni 2016 @ 11:57:

[...]

Ja, bizar bedrag he. Het is wel all inclusive en bij een kapper die er echt verstand van heeft. Toen ik er een keer 160 euro af moest rekenen voor verven zonder dat van te voren gemeld was dat het daar op uit ging draaien ben ik een tijdje uit nijd naar een andere ketenkapper gegaan. Maar ja, daar werd werkelijk alles apart in rekening gebracht (3 euro voor een kloddertje 'verzorgende' shampoo enzo), en uiteindelijk scheelde het een tientje en was ik slechter geknipt. Dus met hangende pootjes terug en nu blijf ik maar .Net als bij garages vraag ik vooraf het bedrag en geef aan niet over dat bedrag heen te willen. Ook 1x zo'n geintje gehad!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven