Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel IX

09-12-2018 21:19 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 8 delen waren een groot succes. In deel 9 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
In this mad house we must all survive
Blondie456 schreef:
17-03-2019 10:16
Dan zit ik abuis en was het waarschijnlijk een plastic flesje. Ik werk in een sportkantine en wij hebben flesjes frisdrank waar statiegeld op zit.
Zijn dat die glazen flesjes? Die zou ik sowieso niet meenemen ;-D
¡Apagando las luces!
als ik ergens maar een paar slokjes van heb genomen neem ik het ook mee, als ik het in de vuilnisbak heb gegooid haal ik het er alleen niet meer uit. Maar als ik bijv naar de mac ga ( 1 x per jaar) en ik hou een broodje hamburger over omdat ik die niet meer op kan, gaat die mee naar huis want man of de kinderen lust die vaak nog wel.
Blondie456 schreef:
17-03-2019 09:58
Ik vind het een asociale actie. Ten eerste omdat je het hele dienblad in de vuilnisbak gooit en ten tweede dat je het flesje mee neemt waar neem ik aan statiegeld op zit.
Tekst aangepast, ik flikkerde het dienblad leeg.
En ik zat in de supermarkt wat te drinken dus gewoon een hersluitbaar plastic flesje wat gewoon van jou is als je hebt betaald.
SombraOnline schreef:
17-03-2019 10:15
Schijnbaar die paar centen statiegeld(?)
Idd. Als het vaker zou gebeuren (zo'n flesje kopen, maar er weinig van drinken), dan zou ik ook zeggen wat de man van het-groepje zei, maar in zo'n incidenteel geval, tja, ik zie het gierige er niet van in.

Glazen flesjes zou ik ook niet meenemen. Vaak (altijd?) zit daar zo'n dopje op die je niet kan hergebruiken, meenemen lijkt me niet praktisch. Op van die plastic flesjes zit wel zo'n hersluitbare dop, maar daar zit dan weer geen statiegeld op.
In this mad house we must all survive
SombraOnline schreef:
17-03-2019 10:17
Zijn dat die glazen flesjes? Die zou ik sowieso niet meenemen ;-D
Ja, dat zijn glazen flesjes.
Een flesje uit de vuilnisbak vissen zou ik ook niet doen.

Tenzij mijn trouwring oid ga ik echt niet zonder beschermend pak en gasmasker tussen de zooi van een ander graaien ;-D

Maar ik vind het dus eerder smerig dan gierig.

Gierige actie die ik las bij Beatrijs (weet niet of ik hier mag copy-pasten):
Een stel dochters dat de tigste huwelijksverjaardag van hun ouders uitgebreid wil vieren.
Alleen jammer dat het uitgebreid vieren toch duurder uitvalt dan gedacht.
De dochters kwamen dan ook op het lumineuze idee om een envelopje op de uitnodiging te zetten en die daarna in te nemen bij de ouders - dus gasten betalen bijdrage aan het feest terwijl ze denken een cadeau aan de ouders te geven :facepalm:

Ik vind echt niks mis met een envelopje op een uitnodiging, is hier in België eerder regel dan uitzondering.
Maar bij deze constructie vind ik het wel euh, bijzonder :bonk:
Die is zeker bijzonder, eigenlijk betaald iedereen dus voor het feest.
Dat is wel raar, ik zou dan eerder een soort crowdfunding website op zetten en specifiek de vrienden en familie vragen om een bijdrage voor het feest. Ik kan me voorstellen dat ooms en tantes oid dan echt wel bereid zijn om een kleine bijdrage te doen.
Zeker als de dochters nog in de tiener/studenten fase zitten.
Monica dat vind ik ook wel gierig.
MonicaG schreef:
18-03-2019 10:59

Tenzij mijn trouwring oid ga ik echt niet zonder beschermend pak en gasmasker tussen de zooi van een ander graaien ;-D

Een stel dochters dat de tigste huwelijksverjaardag van hun ouders uitgebreid wil vieren.
De dochters kwamen dan ook op het lumineuze idee om een envelopje op de uitnodiging te zetten en die daarna in te nemen bij de ouders - dus gasten betalen bijdrage aan het feest terwijl ze denken een cadeau aan de ouders te geven :facepalm:

Ik vind echt niks mis met een envelopje op een uitnodiging, is hier in België eerder regel dan uitzondering.
Het is beiden. Echt raar.

En dat verhaal van Beatrijs... Bizar. o_o
MonicaG schreef:
18-03-2019 10:59

Ik las deze net bij Beatrijs en mijn mond viel open. Wat een beschamend gedrag!

Moest wel gelijk aan dit topic denken, maar je was me voor :-]
Over het splitten van rekeningen..
We gingen uit eten, ik was ziekjes maar wilde er toch graag bij zijn. Ik had een gerecht a la 16 euro, en een flesje spa rood. De rest had duurdere gerechten, voor/hoofd/na en dronken mix drankjes en wijn. Toen de rekening kwam, werd ook voorgesteld om te splitten: 40 euro pp. Ik durfde mijn mond niet open te trekken, maar achteraf baal ik toch dat ik niet heb gezegd dat ik alleen mij eigen deel af wilde rekenen. Of was dit dan weer 'gierig' geweest? :proud:
Als er beduidend verschil zit op wat jij verbruikt en de rest, vind ik dat je dat wel mag aangeven.

Als het een verschil van een paar drankjes of zo betreft zou ik wel opkijken als daarover gerekend moet worden.

Maar zoals ik het lees heb jij twee keer zoveel betaald als wat je gegeten/gedronken hebt.
Daar had ik denk ik wel wat van gezegd ja.
Jacey schreef:
19-03-2019 12:21
Over het splitten van rekeningen..
We gingen uit eten, ik was ziekjes maar wilde er toch graag bij zijn. Ik had een gerecht a la 16 euro, en een flesje spa rood. De rest had duurdere gerechten, voor/hoofd/na en dronken mix drankjes en wijn. Toen de rekening kwam, werd ook voorgesteld om te splitten: 40 euro pp. Ik durfde mijn mond niet open te trekken, maar achteraf baal ik toch dat ik niet heb gezegd dat ik alleen mij eigen deel af wilde rekenen. Of was dit dan weer 'gierig' geweest? :proud:
Nee. Gewoon aangeven. Ik zou dat alleen al voor het etentje doen of meteen als de rekening gevraagd word. Dus niet als ze al aan het rekenen zijn voor gelijke split.
Vroegah durfte ik dat ook niet te zeggen en betaalde ik braaf mee, tegenwoordig zou ik wel zeggen ja doei ;-) ik heb maar voor 20 euro gegeten en gedronken!
Als de rekening 22 pp was geweest oid en je dus hoogstens 5 euro meer betaalt vind ik het altijd wel een beetje zeurderig. Tenzij je duidelijk van tevoren hebt aangegeven dat je op de centen let.
Maar met een verdubbeling van je kosten vind ik het wel raar, sterker nog, ik had dat ook opgemerkt als ik in je gezelschap was geweest. ("Maar Jacey heeft veel minder gehad, als zij nou 20 euro inlegt dan delen we de rest door xx")
Over dat splitten van rekeningen: wij hebben vrienden en vroeger toen we nog beide samen waren splitten we de rekening altijd, we waren immers beide met zijn tweeen. Ondertussen zijn onze gezinnen gegroeid, zij hebben vier jongens die eten als bootwerkers en tussen de 10 en 16 zijn. Wij hebben 1 dochter van tien. Mijn man vind het knieperig van mij dat ik erover val, maar zij hebben in al die jaren nog geen 1 keer gezegd dat het lullig is als wij voor hun kinderen betalen, maar ze trekken altijd direct de portemonnee en betalen de helft van de rekening. Grrrr... nodeloos om te zeggen dat we niet meer zo vaak met ze uit eten gaan.
Verder prima mensen, maar ze hebben blijkbaar niet door dat die knullen van hun op onze zak teren.
ninanoname schreef:
19-03-2019 13:50
Over dat splitten van rekeningen: wij hebben vrienden en vroeger toen we nog beide samen waren splitten we de rekening altijd, we waren immers beide met zijn tweeen. Ondertussen zijn onze gezinnen gegroeid, zij hebben vier jongens die eten als bootwerkers en tussen de 10 en 16 zijn. Wij hebben 1 dochter van tien. Mijn man vind het knieperig van mij dat ik erover val, maar zij hebben in al die jaren nog geen 1 keer gezegd dat het lullig is als wij voor hun kinderen betalen, maar ze trekken altijd direct de portemonnee en betalen de helft van de rekening. Grrrr... nodeloos om te zeggen dat we niet meer zo vaak met ze uit eten gaan.
Verder prima mensen, maar ze hebben blijkbaar niet door dat die knullen van hun op onze zak teren.

Ik begrijp niet dat je vrienden dat zelf niet doorhebben.

Wij hebben zelf 4 van die bootwerkerzoons en ik zou me kapot schamen als ik zou vergeten de rekening 'juist' te delen.
MonicaG schreef:
19-03-2019 13:58
Ik begrijp niet dat je vrienden dat zelf niet doorhebben.

Wij hebben zelf 4 van die bootwerkerzoons en ik zou me kapot schamen als ik zou vergeten de rekening 'juist' te delen.
Nou ja, ik dus ook. Het is zo vanzelfsprekend dat het niet klopt...
Splitten van rekeningen werkt alleen maar als iedereen zowat hetzelfde eet en drinkt. Ik snap niet dat die mensen met 4 kinderen dat zelf echt niet snappen. Dat kan gewoon haast niet.
ninanoname schreef:
Mijn man vind het knieperig van mij dat ik erover val.
Niks knieperig aan. Jullie betalen nu dus voor 4,5 persoon terwijl jullie met 3 zijn en zij betalen voor 4,5 persoon terwijl ze met 6 zijn....
ninanoname schreef:
Volgende keer gaat die rekening dus gewoon 1/3de en 2/3de.

Jullie zijn met 3, zij met 6.

Waarbij jij dus gewoon die 1/3de op tafel legt en zij passen maar bij.
Doen ze idioot daarover dan zou 't bij mij gelijk de laatste keer zijn dat we nog samen op resto hebben gezeten.
Jarenlang sowieso véél te véél betaald.
Belg007 schreef:
19-03-2019 16:34
Volgende keer gaat die rekening dus gewoon 1/3de en 2/3de.

Jullie zijn met 3, zij met 6.

Waarbij jij dus gewoon die 1/3de op tafel legt en zij passen maar bij.
Doen ze idioot daarover dan zou 't bij mij gelijk de laatste keer zijn dat we nog samen op resto hebben gezeten.
Jarenlang sowieso véél te véél betaald.

Dan valt dat voor die vrienden nog altijd verre van nadelig uit: wat tienjarige dochter eet zal nog ver in het niets vallen tov. wat 1 bootwerkerzoon eet.

Maar 1/3-2/3 splitten is wel een elegantere oplossing dan rekeningen uitpluizen.
MonicaG schreef:
19-03-2019 16:38
Dan valt dat voor die vrienden nog altijd verre van nadelig uit: wat tienjarige dochter eet zal nog ver in het niets vallen tov. wat 1 bootwerkerzoon eet.

Maar 1/3-2/3 splitten is wel een elegantere oplossing dan rekeningen uitpluizen.
Er wordt al jaren 50-50 gedaan ...
Met 4 kinderen ten opzichte van 1 kind.

Dan zou ik 1/3de 2/3de al een giga stap vooruit vinden :-).
MonicaG schreef:
19-03-2019 16:38

Ja, precies, dat ga ik ook echt niet doen. Nou, voorlopig hebben we geen eetafspraakjes staan, maar als we weer eens met zijn allen uit zijn geweest, dan kom wel even melden hoe het gegaan is. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven