Gierige acties deel IX
zondag 9 december 2018 om 21:19
maandag 3 juni 2019 om 16:15
Is mijn tactiek als bepaalde zaken zomaar op mij afgeschoven worden. Werkt in heel veel situaties prima, want vaak is het toch een 'oepsie'. Maar ja, ze kunnen het proberen.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 3 juni 2019 om 16:21

maandag 3 juni 2019 om 16:23

maandag 3 juni 2019 om 16:25
Als je inderdaad vraagt of het betaalverzoek naar de juiste persoon is gegaan spel je natuurlijk niet op scherp. Je wist immers niets over delen van de kosten dus je bent oprecht verbaasd. Toch?
maandag 3 juni 2019 om 17:12
Sorry maar serieus? 30 euro voor een cadeau vind ik al veel eerlijk gezegd en dan ook nog achteraf een bijdrage wat niet is gecommuniceerd. En ze heeft zelf ook nog eens cadeau ideeën aangedragen. Vind dat echt niet kunnen en zou het zeker aankaarten. Ongeacht of je het kan missen, je hoort zoiets vantevoren aan te geven en mensen niet onverwacht met een rekening op te zadelen.
Zou het ook zeker even aankaarten.
Zou het ook zeker even aankaarten.
maandag 3 juni 2019 om 17:16
Ik word er vooral erg principieel van (en dan ben ik niet op mijn redelijkst, vandaar mijn afstemming hier). Of het nu een tikkie voor vijf euro is of 50, in eigen tuin of in de tuinen van paleis het Loo. Een tikkie stuur je toch alleen als je samen afspreekt, dat je het feest samen viert? Samen organiseert?
Maar goed, geloof dat mijn principes vrij breed gedragen worden, zal er iets mee moeten.
Maar goed, geloof dat mijn principes vrij breed gedragen worden, zal er iets mee moeten.
maandag 3 juni 2019 om 17:16

maandag 3 juni 2019 om 17:27
Hoeveel mensen heeft ze een tikkie gestuurd? Het is natuurlijk ook wel een beetje sneu als ze met bijv 20 x 30 euro blijft zitten, ook al had ze het heel onhandig aangepakt. Het zou bij mij echt van de persoon afhangen, of ik al dan niet zou dokken. Ik zou er sowieso iets van zeggen, dat dan weer wel.

maandag 3 juni 2019 om 17:39
Ik begrijp je volledig. Ik heb echt geen moeite om een bijdrage te leveren aan welk feestje dan ook, maar als het vooraf gemeld wordt.lilalinda schreef: ↑03-06-2019 17:16Ik word er vooral erg principieel van (en dan ben ik niet op mijn redelijkst, vandaar mijn afstemming hier). Of het nu een tikkie voor vijf euro is of 50, in eigen tuin of in de tuinen van paleis het Loo. Een tikkie stuur je toch alleen als je samen afspreekt, dat je het feest samen viert? Samen organiseert?
Achteraf zomaar zonder uitleg een tikkie sturen kan echt niet.
Dat gezegd hebbende, ik zou niet weten hoe dat diplomatiek duidelijk te maken, zeker als het vrienden betreft.

maandag 3 juni 2019 om 17:41
Hier gaan we vaak gezamelijk iets doen als er iemand 40 wordt, zogenaamd als surprise maar dat is het ondertussen niet meer.
Daar delen we de kosten van, dat is het kado.
Dat word altijd en elke keer afzondelijker heel duidelijk afgesproken. Wie betaald wat en wie stuurt het tikkie enz.
Soms betaald een partner deel jarige en dan nog wat extra, extra drankjes later, wat dan ook. Maar ook dat word dan duidelijk gezegd door die persoon zelf.
Als je dat niet doet en zelf allemaal mensen uitnodigd......kan je echt niet achteraf een rekening sturen. En dan ook nog kadowensen doorgeven?
Vind het echt te aso voor woorden.

Daar delen we de kosten van, dat is het kado.
Dat word altijd en elke keer afzondelijker heel duidelijk afgesproken. Wie betaald wat en wie stuurt het tikkie enz.
Soms betaald een partner deel jarige en dan nog wat extra, extra drankjes later, wat dan ook. Maar ook dat word dan duidelijk gezegd door die persoon zelf.
Als je dat niet doet en zelf allemaal mensen uitnodigd......kan je echt niet achteraf een rekening sturen. En dan ook nog kadowensen doorgeven?
Vind het echt te aso voor woorden.
maandag 3 juni 2019 om 17:54

maandag 3 juni 2019 om 19:09
Er gaat een wereld voor me open, Lilalinda, sinds jouw vraag...
Uit nieuwsgierigheid tikte ik 'Tikkie na verjaardag' in op Google en dat geeft verrassend veel zoekresultaten. Quoi de la fuck.
Het goede nieuws: etiquette-expert Beatrijs Ritsema staat aan jouw kant. Het slechte nieuws: ze adviseert te betalen en er later in het echte leven een terloopse opmerking over te maken.
https://www.trouw.nl/samenleving/ik-kre ... a27302c12/
Uit nieuwsgierigheid tikte ik 'Tikkie na verjaardag' in op Google en dat geeft verrassend veel zoekresultaten. Quoi de la fuck.
Het goede nieuws: etiquette-expert Beatrijs Ritsema staat aan jouw kant. Het slechte nieuws: ze adviseert te betalen en er later in het echte leven een terloopse opmerking over te maken.
maandag 3 juni 2019 om 19:11
Dit. Absoluut. Zonder pardon.Cheshire-cat schreef: ↑03-06-2019 17:16Ik zou terugappen: zie ons cadeau als bijdrage aan de kosten.
Die is gek zeg.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
(Pamela Druckerman)
maandag 3 juni 2019 om 19:15
slecht advies zeg. Zo laat je lekker over je heen lopen! Ik zou er eerst wat van zeggen, betalen kan altijd nog.ikBedoelHetGoed schreef: ↑03-06-2019 19:09Er gaat een wereld voor me open, Lilalinda, sinds jouw vraag...

maandag 3 juni 2019 om 19:33
Dit heeft mijn stiefzus ook een keer bij mij geprobeerd (zonder tikkie). Ze vierde haar verjaardag. M'n man en ik kregen allebei een stuk taart en een glaasje frisdrank. Volgende dag kreeg ik een appje of ik even 12.50 over wil maken voor de gemaakte kosten, want ze had ook een fles wijn gekocht voor de moeder van haar vriend. Ehhh, waarom moet ik daarvoor betalen? Buiten die fles wijn vind ik het sowieso belachelijk dat ze geld gaat vragen voor een stuk taart en een glaasje frisdrank. Geef dan geen feestje als een stuk taart en een glas frisdrank van de Lidl al teveel geld kost.

maandag 3 juni 2019 om 19:40
Dat moet dan ook nog es verdomd dure wijn geweest zijn voor iemand die krap bij kas zit.Suzan_1991 schreef: ↑03-06-2019 19:33Dit heeft mijn stiefzus ook een keer bij mij geprobeerd (zonder tikkie). Ze vierde haar verjaardag. M'n man en ik kregen allebei een stuk taart en een glaasje frisdrank. Volgende dag kreeg ik een appje of ik even 12.50 over wil maken voor de gemaakte kosten, want ze had ook een fles wijn gekocht voor de moeder van haar vriend. Ehhh, waarom moet ik daarvoor betalen? Buiten die fles wijn vind ik het sowieso belachelijk dat ze geld gaat vragen voor een stuk taart en een glaasje frisdrank. Geef dan geen feestje als een stuk taart en een glas frisdrank van de Lidl al teveel geld kost.
Voor 5 euro vind je ook al een fles.
maandag 3 juni 2019 om 19:51
Dat is wel, wat ik ook ingedachte heb.ikBedoelHetGoed schreef: ↑03-06-2019 19:09Er gaat een wereld voor me open, Lilalinda, sinds jouw vraag...
Nu betalen, en bij een volgende uitnodiging vragen of ze verwacht een Tikkie te sturen, omdat ik dan geen kado meebreng
(Jaja, is een beetje laf)

maandag 3 juni 2019 om 19:56
Nou ja, die mevrouw is expert in etiquette, niet in weerbaarheid.renske1975 schreef: ↑03-06-2019 19:15slecht advies zeg. Zo laat je lekker over je heen lopen! Ik zou er eerst wat van zeggen, betalen kan altijd nog.

En inderdaad: het tikkie is vreemd. Al schijnen er meer mensen te zijn die voor elk wissewasje een tikkie sturen. En mensen die iets meenemen naar een picknick, net als de anderen bij die picknick, en die de kosten dan verhalen in een tikkie, wat verder natuurlijk niemand doet. Of die gul zeggen: "Ik betaal deze wel", om je achteraf een tikkie te sturen voor meer dan de helft van de rekening. Het schijnt dé lievelingsapp te zijn van gierigaards. Vandaar: er ging een wereld voor me open.
Hoe dan ook: ik heb er een autoritje over nagedacht en ik kan gewoon niet verzinnen wanneer dit verjaardagstikkie wel redelijk zou zijn zonder aankondiging vooraf. Maar de afhandeling zou ik zelf afhankelijk laten zijn van de innigheid van de vriendschap.
maandag 3 juni 2019 om 20:10

maandag 3 juni 2019 om 20:12
maandag 3 juni 2019 om 20:16
Stuk of tien personen, 300 euro