Gierige acties deel VIII
vrijdag 4 mei 2018 om 08:30
De vorige 7 delen waren een groot succes. In deel 8 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.
Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 04-05-2018 11:47
8.87% gewijzigd
In this mad house we must all survive

zondag 15 juli 2018 om 20:11
Ik moet zeggen dat ik als huurder dit ook niet in mijn systeem had. Pas door vrienden ben ik bezig gegaan met dingen als muren verven en bijhouden (ik ben als 16 jarige ooit in een nieuwbouwwoning getrokken, heb toen een keertje over het behang heen geverfd en bijhouden ofzo nooit van gehoord).davo1979 schreef: ↑14-07-2018 11:35Nu heb ik denk ook een verhaal, hier in de buurt is de woningbouw aan het verbouwen naar een soort energie zuinige huizen en zodoende moet er een hoop gebeuren. Deze week was ons blok aan de beurt en er zouden nieuwe balken in de vloer komen en isolatie dus de oude laminaat/vloerbedekking moest eruit als eveneens de meubelen. Hiervoor heeft de woningbouw een vergoeding gegeven. De buurman naast mij, moest en zou zijn vloerbedekking terug leggen. We praten niet over vloerbedekking die er pas een jaar lag ofzo, nee deze vloerbedekking is ruim 20-30 jaar geleden neergelegd en inmiddels zaten de gaten er in van gebruik. Daarnaast heeft hij in al die jaren nooit eens een verfkwastje ergens over heen gehaald en dus zijn de muren vergeeld over de tijd. Ideale tijd om te verven maar nee ook dit deed hij niet. En nee ze (hij en zijn vrouw en zoon van 38 die nog thuis woont!) hebben genoeg geld over om wat te spenderen.
Dus voor sommigen is dit echt iets dat buiten hun belevingswereld valt.
Ik heb ooit op een werkplek gewerkt waar een team echt weerstand had tegen het opknappen van hun afgeleefde werkplek.
Toen ik eens bij een teamlid thuis kwam was het wel duidelijk waarom hij het niet interessant vond: ik denk dat daar sinds de jaren 80 niks meer was veranderd of bijgehouden, alles was wel schoon
En dat waren hoogopgeleide mensen met een goed salaris.

zondag 15 juli 2018 om 20:14
Ik doe iets gratis als vriendendienst of voor een fatsoenlijk maar gereduceerd bedrag. Niet voor een tientje wat je ook aan de oppas van 15 betaalt. En zo behandel ik anderen ook. Dan maar arrogant. Ik ga een volwassen vrouw die nota bene familie is geen €10 betalen en doen of ze daar ook nog eens blij mee moet zijn.Vlinder1963 schreef: ↑15-07-2018 13:12Even voor alle duidelijkheid iedereen verdient gewoon een goed salaris en waardering,, waar ik over viel was : ik kom niet uit mijn bed voor een tientje.
Zulke uitspraken vind ik arrogant.

zondag 15 juli 2018 om 20:17
Wie doet/zegt dat hier dan? Jij maakt er iets van wat niemand zegt.LizBakker schreef: ↑15-07-2018 20:14Ik doe iets gratis als vriendendienst of voor een fatsoenlijk maar gereduceerd bedrag. Niet voor een tientje wat je ook aan de oppas van 15 betaalt. En zo behandel ik anderen ook. Dan maar arrogant. Ik ga een volwassen vrouw die nota bene familie is geen €10 betalen en doen of ze daar ook nog eens blij mee moet zijn.

zondag 15 juli 2018 om 20:22
Er werd een paar blz terug als voorbeeld gezegd om een tientje te betalen en dat vind ik te weinig.Lucifer2018 schreef: ↑15-07-2018 20:17Wie doet/zegt dat hier dan? Jij maakt er iets van wat niemand zegt.![]()

zondag 15 juli 2018 om 20:28
Vergeetmenietje1980 schreef: ↑15-07-2018 20:26Er werd aangegeven dat het niet om het bedrag gaat maar om de vanzelfsprekendheid. Een bos bloemen doosje chocola of een lekkere fles doucheschuim zou ook al leuk zijn.
Ja, helemaal eens. Maar dat is dan ook totaal wat anders. Dat los je dan ook niet op met een tientje. Even tussendoor aandacht en betrokkenheid en het ligt al heel anders.

zondag 15 juli 2018 om 20:30
Precies of welk bedrag Juf Joke dan wel of niet wil vragen.Vergeetmenietje1980 schreef: ↑15-07-2018 20:26Er werd aangegeven dat het niet om het bedrag gaat maar om de vanzelfsprekendheid. Een bos bloemen doosje chocola of een lekkere fles doucheschuim zou ook al leuk zijn.
Maar goed de hele discussie weer voeren omdat Miss Ongesteldheid het niet snapt is niet nodig.
Hopelijk komt er snel iemand ons verblijden met een gierig verhaal.

zondag 15 juli 2018 om 20:31
Nee hoor. Mijn arrogante reacties worden ook volledig uit verband getrokken.

maandag 16 juli 2018 om 00:24
Gierig verhaal dan maar om het topic weer op het gierige pad te krijgen
Ik had een vriendin die eigenlijk nooit geld had, wat ik geen probleem vond want we konden ook low budget leuke dingen doen toch? Op een avond zat ze de hele tijd te zeuren dat ze zoooooooooooo zin had in pizza bestellen en daar had ik ook wel trek in, dus we bestelden een pizza, een voor haar en een voor mij, met de belofte vanuit haar dat ze het me zou teruggeven (note: ik was zelf ook nogal een arme student in die tijd)
Geld nooit teruggezien, ik schoot voor want zij had op het laatste moment toch geen geld. Was iets van 15 euro toen, ik dacht nou ja de volgende keer betaald zij wel wat, komt goed.
Week later was ik met dezelfde vriendin in de kruitvat, vroeg ik haar een potje nagellak (á 2 euro) even voor te schieten omdat mijn geld nog niet gestort was. Halfuur later was het er, we zaten op een terrasje en ze sprong meteen op: "oh, dan kan jij mooi het terrasje betalen want ik heb nagellak voor je voorgeschoten, staan we quite."
Vond het redelijk.. apart.

Ik had een vriendin die eigenlijk nooit geld had, wat ik geen probleem vond want we konden ook low budget leuke dingen doen toch? Op een avond zat ze de hele tijd te zeuren dat ze zoooooooooooo zin had in pizza bestellen en daar had ik ook wel trek in, dus we bestelden een pizza, een voor haar en een voor mij, met de belofte vanuit haar dat ze het me zou teruggeven (note: ik was zelf ook nogal een arme student in die tijd)
Geld nooit teruggezien, ik schoot voor want zij had op het laatste moment toch geen geld. Was iets van 15 euro toen, ik dacht nou ja de volgende keer betaald zij wel wat, komt goed.
Week later was ik met dezelfde vriendin in de kruitvat, vroeg ik haar een potje nagellak (á 2 euro) even voor te schieten omdat mijn geld nog niet gestort was. Halfuur later was het er, we zaten op een terrasje en ze sprong meteen op: "oh, dan kan jij mooi het terrasje betalen want ik heb nagellak voor je voorgeschoten, staan we quite."
Vond het redelijk.. apart.

maandag 16 juli 2018 om 08:59
Een familielid heeft 4 kinderen. Geen enkele verjaardag wordt overgeslagen en we kunnen altijd een lijstje via whatsapp verwachten. Prima want dat vind ik makkelijk. Wel staan er alleen cadeaus vanaf €15 op. Dus reken maar uit: 4 kinderen tot 8 jaar X €15 per cadeau per kind per jaar. Prima want je bent maar 1x kind en ik geef graag.
Vorig jaar kreeg ons kind voor zijn 1ste verjaardag een krat gebruikte Duplo. Het bleek bij nader onderzoek mijn eigen Duplo te zijn.. Die had ze van mijn moeder gekregen. Ze wilde de Duplo wel terug als ons kind er uit gegroeid was
Dit jaar appt ze of ik interesse had in wat kinderboeken. Nee, app ik terug. 1, we stikken in de boeken. 2, er zit altijd een addertje onder de bladzijde bij haar.
Dus appt ze terug dat ze ze graag geeft. Dan pakte ze de boeken wel in en krijgt ons kind het voor zijn 2de verjaardag. "Merkt ie niks van". Nee hij niet nee.
En het gaat mij niet om tweedehands (de boeken die ze geeft zijn trouwens allemaal oude biebboeken die ze gratis kan meenemen op de school van haar kinderen) want tweedehands is prima. Het gaat mij er niet om dat wij honderden euro’s uitgeven aan haar gebroed. Dat doen wij zelf. Het gaat mij er om dat ze ons niet zo behandelt als haar eigen gezin.
En ik snap wel dat ze op deze manier haar weken lange vakanties bekostigd, reizen met vriendinnen en een nieuwe badkamer/keuken/openslaande deuren. Rijke mensen zijn niet voor niks rijk. Maar waarom moet het zo?
Vorig jaar kreeg ons kind voor zijn 1ste verjaardag een krat gebruikte Duplo. Het bleek bij nader onderzoek mijn eigen Duplo te zijn.. Die had ze van mijn moeder gekregen. Ze wilde de Duplo wel terug als ons kind er uit gegroeid was

Dit jaar appt ze of ik interesse had in wat kinderboeken. Nee, app ik terug. 1, we stikken in de boeken. 2, er zit altijd een addertje onder de bladzijde bij haar.
Dus appt ze terug dat ze ze graag geeft. Dan pakte ze de boeken wel in en krijgt ons kind het voor zijn 2de verjaardag. "Merkt ie niks van". Nee hij niet nee.
En het gaat mij niet om tweedehands (de boeken die ze geeft zijn trouwens allemaal oude biebboeken die ze gratis kan meenemen op de school van haar kinderen) want tweedehands is prima. Het gaat mij er niet om dat wij honderden euro’s uitgeven aan haar gebroed. Dat doen wij zelf. Het gaat mij er om dat ze ons niet zo behandelt als haar eigen gezin.
En ik snap wel dat ze op deze manier haar weken lange vakanties bekostigd, reizen met vriendinnen en een nieuwe badkamer/keuken/openslaande deuren. Rijke mensen zijn niet voor niks rijk. Maar waarom moet het zo?
maandag 16 juli 2018 om 09:05
Ben je soort van moreel verplicht die vrouw op de verjaardagen van jouw kind te vragen en bij haar kinderen langs te gaan?
En die lijstjes die zij doorstuurt, dat zijn suggesties, geen verplichtingen/inkomkaarten voor het feest van haar kinderen.
Ik zou me niet verlagen tot haar niveau à la versleten/oud spul te geven als cadeau, maar een beetje minder aan mevrouw haar eisen tegemoet komen kan toch wel vind ik.
O ja en die duplo, daar heb jij toch meer recht op dan zij? Tenzij zij jouw zus is.
Maar die zou ik dus 'vergeten' terug te geven aan haar en het aan de kringwinkel of het kdv oid. doneren.
En die lijstjes die zij doorstuurt, dat zijn suggesties, geen verplichtingen/inkomkaarten voor het feest van haar kinderen.
Ik zou me niet verlagen tot haar niveau à la versleten/oud spul te geven als cadeau, maar een beetje minder aan mevrouw haar eisen tegemoet komen kan toch wel vind ik.
O ja en die duplo, daar heb jij toch meer recht op dan zij? Tenzij zij jouw zus is.
Maar die zou ik dus 'vergeten' terug te geven aan haar en het aan de kringwinkel of het kdv oid. doneren.
maandag 16 juli 2018 om 09:09
Sjees, GlitterC, wat uitgekookt.
Misschien ook maar eens een verjaardagslijstje mailen?
Of is dat weer te passief agressief.
Tegenwoordig kom ik wat meer op voor mezelf. Had een kennis honderd euro geleend en kreeg het niet terug.
Ik heb haar gebeld "weet je dat ik nog honderd euro van je krijg"?
Ze kwam het een paar dagen later brengen. In een evelopje.
Ik snap niet dat je dat niet uit jezelf doet. Zou me rot schamen.
Misschien ook maar eens een verjaardagslijstje mailen?
Of is dat weer te passief agressief.
Tegenwoordig kom ik wat meer op voor mezelf. Had een kennis honderd euro geleend en kreeg het niet terug.
Ik heb haar gebeld "weet je dat ik nog honderd euro van je krijg"?
Ze kwam het een paar dagen later brengen. In een evelopje.
Ik snap niet dat je dat niet uit jezelf doet. Zou me rot schamen.

maandag 16 juli 2018 om 09:23
Wij appen ook het lijstje van dreumes maar pas als er naar gevraagd wordt. En ja naast dat het moreel plicht is om langs te gaan op hun verjaardagen, vind ik het ook leuk om langs te gaan. We missen wel eens een verjaardag maar ik heb ze lief.
Die Duplo heb ik trouwens de volgende keer dat ik dr zag teruggegeven. Ik hoef geen geleend spul in huis. Straks gaat het stuk oid. Ik heb er idd meer recht op dan zij. Maar ja als mijn moeder zo achterlijk is om het weg te geven dan heb ik weinig trek om er nog iets over te zeggen.
Agh ja. Wie goed doet, die goed ontmoet. Toch?
Die Duplo heb ik trouwens de volgende keer dat ik dr zag teruggegeven. Ik hoef geen geleend spul in huis. Straks gaat het stuk oid. Ik heb er idd meer recht op dan zij. Maar ja als mijn moeder zo achterlijk is om het weg te geven dan heb ik weinig trek om er nog iets over te zeggen.
Agh ja. Wie goed doet, die goed ontmoet. Toch?
maandag 16 juli 2018 om 09:46
Dat maakt het inderdaad moeilijker.GlitterCupcake schreef: ↑16-07-2018 09:23Wij appen ook het lijstje van dreumes maar pas als er naar gevraagd wordt. En ja naast dat het moreel plicht is om langs te gaan op hun verjaardagen, vind ik het ook leuk om langs te gaan. We missen wel eens een verjaardag maar ik heb ze lief.
Hier ook zo'n gezin in de familie.
Ik hou van ze met heel mijn hart, maar zij maken andere keuzes in het leven dan wij, waardoor hun financiële toestand er ook anders uitziet.
Zij denkt dat wij meer hebben en dat het soort van onze morele plicht is hen te laten delen in onze 'rijkdom'.
Dat wij voor die 'rijkdom' privé ook offers dragen gaat er niet in, en dat wat wij bereikt hebben voor hen ook zeker haalbaar is past niet in haar slachtofferrol.
Af en toe komt ze uit die rol en dan zien we haar capaciteiten, maar noch man noch ik voelen ons financieel verantwoordelijk voor hen, dus ja, dan is het soms hard zijn: nee wij kopen geen volledige kinderwagen als kraamcadeau, nee wij doen geen 'bijdrage' aan de nieuwe slaapkamer voor je peuters verjaardag,...

maandag 16 juli 2018 om 10:18
Vind het meest kwalijk dat ze je grens niet respecteert. Geen boeken willen ontvangen= ook niet voor verjaardag kind!!GlitterCupcake schreef: ↑16-07-2018 08:59Een familielid heeft 4 kinderen. Geen enkele verjaardag wordt overgeslagen en we kunnen altijd een lijstje via whatsapp verwachten. Prima want dat vind ik makkelijk. Wel staan er alleen cadeaus vanaf €15 op. Dus reken maar uit: 4 kinderen tot 8 jaar X €15 per cadeau per kind per jaar. Prima want je bent maar 1x kind en ik geef graag.
Vorig jaar kreeg ons kind voor zijn 1ste verjaardag een krat gebruikte Duplo. Het bleek bij nader onderzoek mijn eigen Duplo te zijn.. Die had ze van mijn moeder gekregen. Ze wilde de Duplo wel terug als ons kind er uit gegroeid was![]()

maandag 16 juli 2018 om 11:48
Hmm dat is heel vervelend. Wat misschien helpt is je realiseren dat er 2 soorten mensen bestaan: zij die denken dat het leven hun overkomt en zij die denken dat het leven maakbaar is. Die eerste groep draagt vaker een slachtofferrol en zijn voor hun geluk afhankelijk van anderen.MonicaG schreef: ↑16-07-2018 09:46Dat maakt het inderdaad moeilijker.
Hier ook zo'n gezin in de familie.
Ik hou van ze met heel mijn hart, maar zij maken andere keuzes in het leven dan wij, waardoor hun financiële toestand er ook anders uitziet.
Zij denkt dat wij meer hebben en dat het soort van onze morele plicht is hen te laten delen in onze 'rijkdom'.
Dat wij voor die 'rijkdom' privé ook offers dragen gaat er niet in, en dat wat wij bereikt hebben voor hen ook zeker haalbaar is past niet in haar slachtofferrol.
Af en toe komt ze uit die rol en dan zien we haar capaciteiten, maar noch man noch ik voelen ons financieel verantwoordelijk voor hen, dus ja, dan is het soms hard zijn: nee wij kopen geen volledige kinderwagen als kraamcadeau, nee wij doen geen 'bijdrage' aan de nieuwe slaapkamer voor je peuters verjaardag,...
Wij hebben het omgekeerde. Wij krijgen vaak spullen aangeboden omdat mensen denken dat we het niet breed hebben. Mijn schoonvader denkt dat we geen volgende woning kunnen betalen en blijft er op wijzen dat we ook een huurwoning kunnen huren met huurtoeslag. Mijn zus begon laatst over zorgverzekeringtoeslag. Heel irritant want we hebben gewoon wat anders te doen dan geld uitgeven aan spullen die je niet nodig hebt.
Als mensen wat meer zouden vragen aan elkaar, i.p.v. aannemen, zou het allemaal veel transparanter worden in het leven.

maandag 16 juli 2018 om 11:51
Ttroeteltje schreef: ↑16-07-2018 10:18Vind het meest kwalijk dat ze je grens niet respecteert. Geen boeken willen ontvangen= ook niet voor verjaardag kind!!
Oh die boeken komen er niet in hoor. En als ze wel gegeven worden krijgt ze ze weer mee naar huis

maandag 16 juli 2018 om 11:57
Herkenbaar en vreselijk....wat en anale kramp moeten die mensen wel niet hebben zeg.vrouwjagersma schreef: ↑12-05-2018 21:59In mijn skere jeugd in een achterstandsmilieu was er altijd ruim voldoende te eten en te drinken op feestjes. Dit soort gruwelijke zuinigheid zie je vooral bij de middenklasse. En dan zo heel gemaakt verbaasd doen: "Oh, wil je nog een glaasje drinken, nou, nou, nou, wij drinken altijd gewoon water." "Jongens, rustig aan met de chips, het hoeft niet op, dan hebben we volgend weekend niets meer he."
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

maandag 16 juli 2018 om 11:59
Dus jullie komen armlastig over op meerdere familieleden? Hoe komt dat dan?GlitterCupcake schreef: ↑16-07-2018 11:48Hmm dat is heel vervelend. Wat misschien helpt is je realiseren dat er 2 soorten mensen bestaan: zij die denken dat het leven hun overkomt en zij die denken dat het leven maakbaar is. Die eerste groep draagt vaker een slachtofferrol en zijn voor hun geluk afhankelijk van anderen.
Wij hebben het omgekeerde. Wij krijgen vaak spullen aangeboden omdat mensen denken dat we het niet breed hebben. Mijn schoonvader denkt dat we geen volgende woning kunnen betalen en blijft er op wijzen dat we ook een huurwoning kunnen huren met huurtoeslag. Mijn zus begon laatst over zorgverzekeringtoeslag. Heel irritant want we hebben gewoon wat anders te doen dan geld uitgeven aan spullen die je niet nodig hebt.
Als mensen wat meer zouden vragen aan elkaar, i.p.v. aannemen, zou het allemaal veel transparanter worden in het leven.