Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VIII

04-05-2018 08:30 2999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 7 delen waren een groot succes. In deel 8 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 04-05-2018 11:47
8.87% gewijzigd
In this mad house we must all survive
Ook hier een gierige actie. of onverschilligheid, dat kan ook..
Wij en onze buren verhuren ons huis af en toe aan vakantiegangers. Ik heb een geweldige samenwerking met deze buren. We ontvangen gasten voor elkaar als we zelf weg zijn als de mensen aankomen.
Een hele vage kennis verhuurt zijn huis ook af en toe en vroeg of ik zijn gasten kon ontvangen omdat hij zelf op vakantie was. Prima, wil ik best doen.
Oh ja, of ik ook nog even een flesje wijn, een ontbijtje en bloemen wilde halen. Ok wil ik ook best doen. Vervolgens kwamen die gasten veel later aan dan verwacht en heb ik het geld voor de wijn, bloemen en ontbijt nooit teruggekregen. Ik heb daar uren zitten wachten en hij was niet bereikbaar. Toen ik hem vroeg om een keer voor ons mensen te ontvangen kon hij niet. De keer daarop ook niet.
Het gaat mij niet om het geld (misschien 15 euro bij elkaar) maar ik vind het gewoon zo onbeschoft. Ik doe dat dus nooit meer voor hem.
HasseSimonsdochter schreef:
16-07-2018 11:59
Dus jullie komen armlastig over op meerdere familieleden? Hoe komt dat dan?
O daar zijn wel wat redenen voor te bedenken:
geen nieuwe auto maar tweedehands , of helemaal geen auto
geen verre vakanties
niet iedere week uit eten
kringloopkoopjes
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
GlitterCupcake schreef:
16-07-2018 08:59
Een familielid heeft 4 kinderen. Geen enkele verjaardag wordt overgeslagen en we kunnen altijd een lijstje via whatsapp verwachten. Prima want dat vind ik makkelijk. Wel staan er alleen cadeaus vanaf €15 op. Dus reken maar uit: 4 kinderen tot 8 jaar X €15 per cadeau per kind per jaar. Prima want je bent maar 1x kind en ik geef graag.

Vorig jaar kreeg ons kind voor zijn 1ste verjaardag een krat gebruikte Duplo. Het bleek bij nader onderzoek mijn eigen Duplo te zijn.. Die had ze van mijn moeder gekregen. Ze wilde de Duplo wel terug als ons kind er uit gegroeid was :-|

Dit jaar appt ze of ik interesse had in wat kinderboeken. Nee, app ik terug. 1, we stikken in de boeken. 2, er zit altijd een addertje onder de bladzijde bij haar.

Dus appt ze terug dat ze ze graag geeft. Dan pakte ze de boeken wel in en krijgt ons kind het voor zijn 2de verjaardag. "Merkt ie niks van". Nee hij niet nee.

En het gaat mij niet om tweedehands (de boeken die ze geeft zijn trouwens allemaal oude biebboeken die ze gratis kan meenemen op de school van haar kinderen) want tweedehands is prima. Het gaat mij er niet om dat wij honderden euro’s uitgeven aan haar gebroed. Dat doen wij zelf. Het gaat mij er om dat ze ons niet zo behandelt als haar eigen gezin.

En ik snap wel dat ze op deze manier haar weken lange vakanties bekostigd, reizen met vriendinnen en een nieuwe badkamer/keuken/openslaande deuren. Rijke mensen zijn niet voor niks rijk. Maar waarom moet het zo?
Je geeft jezelf eigenlijk al antwoord op waarom het zo moet.

Ik vind het dan weer knap dat je nog met haar om wil gaan. Zulke uitgekookte wezens gaan bij mij meteen exit..bah.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

Omdat we ‘tweedehands’ meubelen hebben. Ja, vintage design klassiekers dus :mrgreen: Omdat mijn man een lease auto heeft en ik tweedehands rij. Ja, omdat zijn werkgever er op staat dat hij een auto van de zaak rijdt. En ik rij wederom vintage design klassiekers die ik zelf onderhou. Omdat dreumes van die simpele kleertjes heeft. Ja, die zijn soms het duurst. Omdat ik in werkkledij loop door de weeks en in het weekend vaak hetzelfde aan heb. Ja, ik heb vies werk en hou van goed, niet veel kleding. Omdat we zo ‘gek’ eten. Klopt, vers van de boer. Volle verse spullen, dan eet je niet zo veel. Wel lekker.

Omdat we gaan kamperen. Ja, omdat dat voor ons als pure rust voelt. En de tent + uitzet kostte een kleine auto.. en we sparen veel. En we wonen piepklein en zoeken een groter huis.

Wat ik wil zeggen is dat wij geld uitgeven aan kwaliteits spullen. En dat zie je niet altijd aan die spullen af. Ik had tot 10 jaar geleden weinig en ga er eigenlijk van uit dat we ooit weer in zwaar weer komen. Dan kunnen we maar beter een goede basis hebben die jaren mee gaat :)
sprokkelientje schreef:
16-07-2018 12:12
Je geeft jezelf eigenlijk al antwoord op waarom het zo moet.

Ik vind het dan weer knap dat je nog met haar om wil gaan. Zulke uitgekookte wezens gaan bij mij meteen exit..bah.

Mja mensen hebben nooit maar 1 kant. Ik vind het zonde dat mensen worden afgeschreven op 1 punt terwijl een compleet mens nooit 100% perfect kan zijn. We hebben allemaal onze slechte kanten.

Ze geeft bijvoorbeeld echt super leuke en gezellige feestjes. Echt fantastisch eten, goede muziek en ze voert een geanimeerd en geïnteresseerd gesprek. En ik weet zeker dat als ik om 03.00 zou bellen dat ons huis is afgebrand dat ze zonder nadenken in de auto stapt om ons te helpen en op te vangen.

Tja dan is Duplo maar Duplo.
Over cadeaus...

Ik kreeg vorig jaar een cadeau van schoonzus, douchegel, wat ik haar een paar maanden eerder voor haar verjaardag gegeven heb. Ze gaf er nog een hele uitleg bij waarom ze deze had uitgekozen voor me :rofl:

Dus sindsdien koop ik alleen maar dingen voor haar die ik ook graag zelf zou willen hebben :P
GlitterCupcake schreef:
16-07-2018 12:28
Mja mensen hebben nooit maar 1 kant. Ik vind het zonde dat mensen worden afgeschreven op 1 punt terwijl een compleet mens nooit 100% perfect kan zijn. We hebben allemaal onze slechte kanten.

Ze geeft bijvoorbeeld echt super leuke en gezellige feestjes. Echt fantastisch eten, goede muziek en ze voert een geanimeerd en geïnteresseerd gesprek. En ik weet zeker dat als ik om 03.00 zou bellen dat ons huis is afgebrand dat ze zonder nadenken in de auto stapt om ons te helpen en op te vangen.

Herkenbaar.

Dat is met die vrouw uit onze familie ook zo: zit vol goede bedoelingen en is 1/1 erg prettig gezelschap en ik weet dat ze haar laatste onderbroek zou weggeven om iemand anders te helpen.

Maar aan de andere kant zijn er vaak 'subtiele' hints waaruit blijkt dat zij bepaalde (financiële) rechten verleent aan familiebanden die voor ons te absurd voor woorden zijn.

Het erge is dat ze hiermee in haar eigen vingers snijdt: bepaalde zaken zouden wij voor haar (kinderen) graag betalen, maar we zijn bang dat als we dat 1 keer doen we drama krijgen als we dat een volgende keer niet doen.
Geven is leuk, maar het mag geen (morele) verplichting worden, ik behoud daarin graag vrijblijvendheid.
Madre schreef:
15-07-2018 11:01
Het is zwart geld, ze betalen er geen belasting over.
Daarbij krijgen de kapsters in een salon toch ook echt die 35 euro niet schoon in het handje hoor.

Ik denk dat je je een beetje verkijkt op het bedrag, het is niet een geweldig groot bedrag, maar het is ook niet te vergelijken met wat je in een salon betaald.
Die zijn vaak zo duur omdat zij er van alles van moeten betalen, belasting (vaak in de 52% kant), pand, producten, personeel, veel meer kans op schade of dat dingen kapot gaan, etc etc.

Dan heb je een hele behoorlijke winst hoor, dan zit je aan een resultaat voor inkomstenbelastingen (na aftrekposten als zelfstandigen aftrek) van meer dan 68.000. Alleen dat stukje daarboven wordt belast tegen 52%. (Als je salaris uit je bv krijgt dan moet het ook dit bedrag zijn vóór je aan 52% zit). Als je als kapper zoveel verdiend doe je het wel erg goed, terecht dat je dan over het meerdere 52% betaald.
De meeste kappers zitten denk ik in de lagere schijven en betalen 36% of 41%.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hier ook. We wonen in een 'klein' huis, ik heb geen smartphone, wij doen zo'n beetje alles met de fiets, kopen weinig (nieuwe) dingen, gaan niet vaak uit eten of zo. Dus wij worden als arm gezien.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb al hele discussies gevoerd op Viva over dat mensen denken dat wij slecht in de slappe was zitten. Als of het een slecht iets is om arm over te komen.

Maar dan zit ik Opsporing Verzocht te kijken waar een rijk gezin wordt overvallen, de honden zelfs een goedje in hun ogen krijgen en meerdere mensen schandalig (geestelijk) mishandelt. En waar voor? Voor custom klokjes ingelegd met diamanten en niet 1 tennisarmband bezaait met stenen, maar de hele collectie van dat jaar in 3 tinten goud. En door wie? Door mensen die die spullen en hun rijkdom graag willen hebben.

Dan heb ik liever dat er niemand met mij wil ruilen :thumbsup:
GlitterCupcake, dat is natuurlijk weer het andere uiterste, maar je hoeft niet rijk te zijn om overvallen of bestolen te worden. Jouw spullen zijn misschien niet bezet met diamanten en zo, maar misschien wel makkelijker door te verkopen.
Die duplo.. hier het geval dat famlid 1 dit ooit gekocht had. Toen doorgegeven aan nr2 met daarbij de intentie (is hun destijds ook verteld) het naar ons kind door te doen. Zover is t echter nooit gekomen.. famlid 2 heeft het verkocht op de rommelmarkt.

En zo ook eens iets wat ze van ons geleend hadden.. nooit terug gezien want schoonzus had t verkocht 😂
Madre schreef:
15-07-2018 11:01
Het is zwart geld, ze betalen er geen belasting over.
Pardon zeg... jij durft!
Stuiterdraakje schreef:
16-07-2018 15:49
Die duplo.. hier het geval dat famlid 1 dit ooit gekocht had. Toen doorgegeven aan nr2 met daarbij de intentie (is hun destijds ook verteld) het naar ons kind door te doen. Zover is t echter nooit gekomen.. famlid 2 heeft het verkocht op de rommelmarkt.

En zo ook eens iets wat ze van ons geleend hadden.. nooit terug gezien want schoonzus had t verkocht 😂
Bizar is dat he? Heb ik 1x aan de hand gehad. Ik verkoop het nu liever zelf of geef het gewoon weg aan vriendinnen.
Eigenlijk is dat veler interpretaties waardig. Wanneer ik iets weggeef ben ikzelf van mening dat die ander er mee kan doen wat hij/zij zelf wil. Houden, gebruiken, weggeven, verkopen......het is dan niet meer aan mij om dat te bepalen.

Wanneer ik iets leen verwacht ik wel dat ik het heelhuids terugzie. Echter dan spreek ik dat wel duidelijk uit. Om miscommunicatie uit te sluiten.
Ik vind het trouwens echt raar dat een kind een cadeau krijgt voor zijn/haar verjaardag, tweedehands of niet even daargelaten, en dat het dan terug moet als kind eruit gegroeid is. Wat is daar voor “cadeau” aan dan? Dat is gewoon uitlenen, ookal word het kind 1 en merkt het daar niks van. Ik heb dat ook een keer gehad op de verjaardag van mijn jongste, ik heb het direct terug gegeven in de handen van de gever (ook familie) dat ik niet wist of het speelgoed over 2-3 jaar nog heel zou zijn, dus neem voor de zekerheid maar meteen weer mee. Ze zei ok en nam het zonder blikken of blozen nog mee terug naar huis ook :facepalm:
GlitterCupcake schreef:
16-07-2018 12:22
Omdat we ‘tweedehands’ meubelen hebben. Ja, vintage design klassiekers dus :mrgreen: Omdat mijn man een lease auto heeft en ik tweedehands rij. Ja, omdat zijn werkgever er op staat dat hij een auto van de zaak rijdt. En ik rij wederom vintage design klassiekers die ik zelf onderhou. Omdat dreumes van die simpele kleertjes heeft. Ja, die zijn soms het duurst. Omdat ik in werkkledij loop door de weeks en in het weekend vaak hetzelfde aan heb. Ja, ik heb vies werk en hou van goed, niet veel kleding. Omdat we zo ‘gek’ eten. Klopt, vers van de boer. Volle verse spullen, dan eet je niet zo veel. Wel lekker.

Omdat we gaan kamperen. Ja, omdat dat voor ons als pure rust voelt. En de tent + uitzet kostte een kleine auto.. en we sparen veel. En we wonen piepklein en zoeken een groter huis.

Wat ik wil zeggen is dat wij geld uitgeven aan kwaliteits spullen. En dat zie je niet altijd aan die spullen af. Ik had tot 10 jaar geleden weinig en ga er eigenlijk van uit dat we ooit weer in zwaar weer komen. Dan kunnen we maar beter een goede basis hebben die jaren mee gaat :)
Meid, zo te lezen hebben jullie weloverwogen je leven heerlijk goed voor elkaar....ga zo door zou ik zeggen.
GlitterCupcake schreef:
16-07-2018 12:28

wederom knap...
Zegt wellicht ook iets over mij hoor en wat ik van mensen verwacht.
Ik vind jaloezie, afgunst en uitgekookte gierigheid over andersmans rug een absolute no go...verder kun je een aardig potje breken bij mij.
MonicaG schreef:
16-07-2018 09:46
Dat maakt het inderdaad moeilijker.

Hier ook zo'n gezin in de familie.
Ik hou van ze met heel mijn hart, maar zij maken andere keuzes in het leven dan wij, waardoor hun financiële toestand er ook anders uitziet.
Zij denkt dat wij meer hebben en dat het soort van onze morele plicht is hen te laten delen in onze 'rijkdom'.

Dat wij voor die 'rijkdom' privé ook offers dragen gaat er niet in, en dat wat wij bereikt hebben voor hen ook zeker haalbaar is past niet in haar slachtofferrol.

Af en toe komt ze uit die rol en dan zien we haar capaciteiten, maar noch man noch ik voelen ons financieel verantwoordelijk voor hen, dus ja, dan is het soms hard zijn: nee wij kopen geen volledige kinderwagen als kraamcadeau, nee wij doen geen 'bijdrage' aan de nieuwe slaapkamer voor je peuters verjaardag,...
herkenbaar..

mijn broer: "vraag maar aan oom en tante broadway, die hebben geld zat.."

uhm.. ik heb geen geldverslindende hobbies én geen kinderen, maar ik maak wel lekker zelf uit waar mijn geld aan uitgegeven wordt dank u.

broer: "hebben jullie weekend x wat te doen?"
ik: "zover ik weet niet"
broer: "ah mooi. oppas is kei duur dus dan kunnen de kids mooi bij jullie logeren"

hij is mijn alles, maar sóms wil ik hem wurgen... :lol:
En doooooor!
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
16-07-2018 17:08
Ik vind het trouwens echt raar dat een kind een cadeau krijgt voor zijn/haar verjaardag, tweedehands of niet even daargelaten, en dat het dan terug moet als kind eruit gegroeid is. Wat is daar voor “cadeau” aan dan? Dat is gewoon uitlenen, ookal word het kind 1 en merkt het daar niks van. Ik heb dat ook een keer gehad op de verjaardag van mijn jongste, ik heb het direct terug gegeven in de handen van de gever (ook familie) dat ik niet wist of het speelgoed over 2-3 jaar nog heel zou zijn, dus neem voor de zekerheid maar meteen weer mee. Ze zei ok en nam het zonder blikken of blozen nog mee terug naar huis ook :facepalm:
Oh, wow. Degene geneerde zich nog geen eens? Bizar.
Mijn dochter had laatst een 2ehands paarden skippybal gezien en bijna voor het nichtje van mijn man haar verjaardag gekocht was een heel leuk ding en nichtje (4 ) is dol op paarden.
Omdat het 2e hands was durfde mijn dochter het niet goed want tja misschien wel lullig, en mijn schoonzusje en haar man vonden het heel jammer dat ze het niet toch gedaan had,juist omdat nichtje zo dol op paardjes is.
dianaf schreef:
17-07-2018 13:21
Oh, wow. Degene geneerde zich nog geen eens? Bizar.
Misschien van binnen wel, dat weet ik natuurlijk nooit zeker en dat zal ze vast ook nooit meer opbiechten. Maar ze stopte het zonder zichtbare schaamte weer in de tas en nam het toen ze wegging weer mee naar huis.

Ik vind lenen zoiezo iets heel vervelends maar dat is mijn eigen ding beetje denk ik. Dan krijg ik iets, of het nou van familie of vriendinnen is, word erbij gezegd dat het wel terug moet als ik er niks meer mee doe of wat dan ook. Nou laat dan maar, zeker als het als een cadeau bedoeld was. Dan kan ik wel een lijstje gaan maken van wie wat is en in welk geval het terug moet, ik begin er niet aan.

Raarste wat ik met ex heb meegemaakt is dat we van familie van zijn kant een oven met fornuis erop hadden gekregen in een speciale maat voor ons eerste huis die precies in de keuken paste. Toen we kleine 2,5 jaar weer verhuisden naar groter huis vanwege komst van de tweede wilde ik het in goede staat verkerende fornuis op marktplaats zetten. Mocht niet, dat ding “moest in de familie blijven”. Werd dezelfde dag nog opgehaald door een oom (die hem nota bene niet eens betaald had) en bij oma in de keuken gezet, die kon wel een nieuwe gebruiken. :(
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
17-07-2018 14:37
Raarste wat ik met ex heb meegemaakt is dat we van familie van zijn kant een oven met fornuis erop hadden gekregen in een speciale maat voor ons eerste huis die precies in de keuken paste. Toen we kleine 2,5 jaar weer verhuisden naar groter huis vanwege komst van de tweede wilde ik het in goede staat verkerende fornuis op marktplaats zetten. Mocht niet, dat ding “moest in de familie blijven”. Werd dezelfde dag nog opgehaald door een oom (die hem nota bene niet eens betaald had) en bij oma in de keuken gezet, die kon wel een nieuwe gebruiken. :(

Bizar. Ik zou dat niet accepteren, maar ik kan mij voorstellen dat je je op dat moment voor het blok gezet voelt.
dianaf schreef:
17-07-2018 14:41
Bizar. Ik zou dat niet accepteren, maar ik kan mij voorstellen dat je je op dat moment voor het blok gezet voelt.
Ik vind dat niet zo raar. Als oma nou net aan een nieuw fornuis toe was, dan is het toch ideaal dat deze naar oma kon, aangezien het ding ook door de familie was betaald en nog maar twee jaar oud was.
Ja heel erg, plus dan ex het heel normaal leek te vinden.

Dat fornuis staat daar nu onder een grote laag vet en viezigheid van de jaren, oma heeft er nog wel op gekookt maar kan allang niet meer schoonmaken, die loopt tegen de honderd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven