Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
13-08-2019 19:03
Verder hoef je niet in dat magazijn te werken en werken daar over het algemeen mensen die het heel tijdelijk doen of die de kwaliteiten niet hebben om in de horeca te werken.

Wat een rare redenatie. Je hóeft ook niet in de horeca te werken natuurlijk. En ook in de horeca werken veelal mensen die het heel tijdelijk doen (studenten bijvoorbeeld) of die de kwaliteiten niet hebben om (bijvoorbeeld) op kantoor te werken.
happyapple schreef:
13-08-2019 19:05
Vind je dat ook bij alleen wat drinken?
Als je zat, en het is geen Mac of HEMA; ja.
aloha66 schreef:
13-08-2019 19:03


Er zijn bepaalde verwachtingen bij het uitvoeren van werk. Je mag dus een minimum verwachten en in de horeca is dat een bord neerzetten. Doet iemand meer mag je dat best met fooi belonen.
Snap niet waarom men daar zo moeilijk over doet.
Ik kom gewoon ook nagenoeg nooit iemand tegen die meer doet dan je bord of je drankje neerzetten.

Het is dan ook gewoon zijn job om je bord van de keuken naar je tafel te brengen.
Of de drank van de toog naar je tafeltje.

En zelfs dat is voor sommigen vaak al heul zwaar en moeilijk.
Laat staan om van de éérste keer het juiste op je tafel te zetten en niet eerst 3 keer met iets verkeerds of de bestelling van 3 tafels verder af te komen.


Ik ben de afgelopen 5 jaar werkelijk nog nooit iemand tegen gekomen die extra moeite doet in de horeca.
En dat is voor mij ook niet nodig.
Doe gewoon je job, dat is waar je baas je voor betaalt.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 13-08-2019 19:12
0.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nou sorry maar het is niet dat alleen de horeca hard werken voor weinig geld is, denk je dat de mensen in de zorg niks doen en fantastisch betaald worden? echt niet hoor. maar fooi krijgen we niet, we mogen nog niet eens een doosje chocola aannemen.. :roll:
lizenlotte schreef:
13-08-2019 19:12
nou sorry maar het is niet dat alleen de horeca hard werken voor weinig geld is, denk je dat de mensen in de zorg niks doen en fantastisch betaald worden? echt niet hoor. maar fooi krijgen we niet, we mogen nog niet eens een doosje chocola aannemen.. :roll:

Dit inderdaad. Ik geef wel eens fooi, maar ook vaak niet. Voel me zeker niet verplicht om dat te geven.

Ik heb vrienden gehad die over elkaar heen buitelden om te vertellen hoeveel fooi ze wel niet gaven. Ze verplichten eigenlijk iemand die niet zo fooi geverig was (was ik niet). Dat ging dan op een manier van: de rekening is 103.00. Mooi, we maken er 125.00 van en dan moest die ene persoon wel zo'n beetje erin mee gaan.
Gierige tvp! Ik weet zo gauw geen nieuwe gierige actie te verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
13-08-2019 19:11
Ik ben de afgelopen 5 jaar werkelijk nog nooit iemand tegen gekomen die extra moeite doet in de horeca.
En dat is voor mij ook niet nodig.
Doe gewoon je job, dat is waar je baas je voor betaalt.
Nou ik wel hoor. 2e Kerstdag hebben wij bij Van der Valk gegeten en het personeel liep werkelijk hun benen onder hun lijf vandaan. Het was gigantisch druk en toch waren ze altijd aanwezig en hoefden we nooit lang te wachten. De dame die onze tafel bediende was ontzettend vriendelijk, lief en hartelijk en zelfs na 9 uur werken was ze hartstikke vrolijk. Ze nam ook alle tijd voor ons. Toen we klaar waren ben ik naar hun leidinggevende gegaan, zij hielp zelf net zo hard mee, en heb ik een fooi van 25 euro gegeven. Het was gewoon al het geld waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef nooit fooi, ze doen gewoon hun werk.
En ik moet ook hard werken, loop ook 8 uur op een dag heen en weer te vliegen om alles draaiende te houden en stuur daarbij 15 mensen aan, krijg ik ook geen fooi voor.
Alle reacties Link kopieren
Met wie ik ook ga we laten altijd iets van een fooi na in een bar, restaurant etc. Gewoon een paar euro, niet zoals de “verplichte fooi” die men in de US verwacht.
Ook nooit geen opgesplitste rekening, gewoon door t aantal mensen met wie je bent.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
13-08-2019 18:59
Omdat horeca echt hard werken en slecht betaald is.
Hier gaan restaurants al niet meer open omdat men geen goed personeel kan vinden. Dus als ik goed wordt geholpen geef ik fooi.
Ik vind overigens dat andere beroepsgroepen ook weleens een extraatje zouden mogen maar dat is geen reden om dan naar nooit meer iemand een fooi te geven.
Ik vind geen fooi geven in de horeca gênant en gierig.
Ik vind het ook gierig om je personeel hard te laten werken en een slecht salaris te geven en er maar van uit te gaan dat je klanten wel wat extra geven aan je personeel zodat ze voldoende beloond worden voor hun arbeid.

En als je dan hard hebt gewerkt en ziek bent met je het maar met veel minder geld doen. Of als je vakantiegeld krijgt heb je ook relatief weinig. Het is toch logisch dat mensen niet voor de horeca kiezen en de horeca geen goed personeel kan vinden.

Ik geef overigens wel fooi. Maar dat neemt niet weg dat ik het een vreemde situatie vindt.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
13-08-2019 19:09
Als je zat, en het is geen Mac of HEMA; ja.
Oke, nou ik vind het zelf dus niet echt nodig bij alleen een kop koffie :cheers:
Alle reacties Link kopieren
Ik geef eigenlijk bijna altijd wel fooi in de horeca, maar ik ben blij dat het hier in Nederland geen (bijna-)verplichting is, zoals in Amerika. Ik wil graag zelf de keuze hebben of ik wel of niet iets extra's geef.
Het-groepje schreef:
13-08-2019 19:09
Als je zat, en het is geen Mac of HEMA; ja.
En waarom heeft het personeel van de Mac of de Hema dan ineens geen recht meer op fooi :-D ?
Die worden niet onderbetaald?
Die brouwen geen koffie?
Alle reacties Link kopieren
Dat je wel fooi voor horecapersoneel geeft en niet aan kassajuffen is omdat het zo gegroeid is en de norm is geworden, net zoals het raar is om als mens in de bosjes te gaan zitten kakken terwijl je daar bij een hond niet van opkijkt. Zoiets.
Marnamai schreef:
13-08-2019 17:52
Geef jij de caissière in de supermarkt dan ook 5 à 10 % extra omdat ze zo netjes je boodschappen scant?

Of mag ik dan vanaf nu bij elke telefoon die ik beantwoord die langer dan 2 minuten duurt op mijn werk 1 euro vragen?
En aangezien ik geen factuur stuur naar die mensen ... hoe incasseer ik mijn fooi?


Of wat te denken van chauffeurs?
Mag een koerier die je Bol.com-pakketje aflevert een fooi cashen?
Die mannen worden meestal ook zwaar onderbetaald.
Mag een chauffeur op de lange baan een fooi cashen als ie aan een bedrijf levert?

En wat met iemand die in de magazijnen van Bol.com werkt?
Een hondenstiel, slecht betaald en ze zien ook nog es geen klant.
Nooit dankbaarheid, nooit een fooi.


Of betaal jij je slager, bakker of verpleegster ook een fooi?


Waarom geldt die zowat lichtelijk verplichte fooi alleen in de horeca?


Als ik gebruik maak van de horeca, ben ik een avondje uit en wil ik een leuke avond hebben. De sfeer en het eten dragen daar aan bij. Daar mag iets tegenover staan.
De postbode heeft van mij een fles koud water uit de koelkast gekregen toen ik toevallig thuis was toen zij kwam en het buiten 40 graden was. Ook pakketbezorgers heb ik zoiets wel eens gegeven.
Taxichauffeurs geef ik meestal fooi.
Met verpleegsters heb ik persoonlijk weinig te maken maar ik weet dat zij zeer regelmatig gebak krijgen, of bossen bloemen die patiënten niet mee naar huis nemen dan.
Bij de bakker staat een pot voor het goeie doel, ze hebben liever dat ik daar mijn restje wisselgeld in gooi dan dat ik het aan hun geef.
In mijn werk krijgen wij van een aantal vaste klanten iets lekkers met de feestdagen en dat wordt zeer gewaardeerd.
Een toiletjuffrouw met een schoteltje krijgt van mij regelmatig een euro ipv de gevraagde 50 cent.

Ik vind een fooitje kleine moeite en veel plezier. Dat zou van mij meer mogen gebeuren, niet alleen in de horeca.

Ik snap overigens niet goed waarom Belgen grapjes maken over gierige Hollanders, als ik dit zo lees.
Marnamai schreef:
13-08-2019 19:11
Ik kom gewoon ook nagenoeg nooit iemand tegen die meer doet dan je bord of je drankje neerzetten.

Het is dan ook gewoon zijn job om je bord van de keuken naar je tafel te brengen.
Of de drank van de toog naar je tafeltje.

En zelfs dat is voor sommigen vaak al heul zwaar en moeilijk.
Laat staan om van de éérste keer het juiste op je tafel te zetten en niet eerst 3 keer met iets verkeerds of de bestelling van 3 tafels verder af te komen.


Ik ben de afgelopen 5 jaar werkelijk nog nooit iemand tegen gekomen die extra moeite doet in de horeca.
En dat is voor mij ook niet nodig.
Doe gewoon je job, dat is waar je baas je voor betaalt.


Dan ga jij niet uit eten in de juiste restaurants. Er wordt zo vaak iets extra's gedaan. Een goed wijnadvies bij mijn gerechten. Meedenken bij allergieën en alternatieve gerechten speciaal maken. Iets bijzonders als dessert bij een verjaardag. De jassen aannemen als je binnenkomt en weer komen brengen als je weggaat. Zonder dat je hoeft te vertellen welke jas van jou is. Een tussengerecht zomaar krijgen, zonder dat dat op de rekening staat. Onbeperkt water op tafel. De wijn bijschenken zodra je glas leeg is. Etc etc.
Maar misschien doet het horecapersoneel anders tegen mij dan tegen jou.
mano28 schreef:
13-08-2019 20:19
Ik geef nooit fooi, ze doen gewoon hun werk.
En ik moet ook hard werken, loop ook 8 uur op een dag heen en weer te vliegen om alles draaiende te houden en stuur daarbij 15 mensen aan, krijg ik ook geen fooi voor.

Vrij op zon- en feestdagen, een 13e maand, een fatsoenlijke pensioenvoorziening, promotiemogelijkheden, zekerheid. Allemaal niet zo gebruikelijk in de horeca.
Marana schreef:
13-08-2019 21:58
Dan ga jij niet uit eten in de juiste restaurants. Er wordt zo vaak iets extra's gedaan. Een goed wijnadvies bij mijn gerechten. Meedenken bij allergieën en alternatieve gerechten speciaal maken. Iets bijzonders als dessert bij een verjaardag. De jassen aannemen als je binnenkomt en weer komen brengen als je weggaat. Zonder dat je hoeft te vertellen welke jas van jou is. Een tussengerecht zomaar krijgen, zonder dat dat op de rekening staat. Onbeperkt water op tafel. De wijn bijschenken zodra je glas leeg is. Etc etc.
Maar misschien doet het horecapersoneel anders tegen mij dan tegen jou.
Werkelijk van héél dit lijstje nog nooit iets meegemaakt.


En voor mijn tonijn-allergie kan ik zelf lezen waar tonijn of tuna in zit.
Kies ik wel 1 van de andere 17 gerechten op de kaart ipv de kok een zenuw-inzinking aan te doen :-D.


Ik vind het bovendien hatelijk dat mensen aan mijn jas zitten - die hang ik gewoon over mijn stoel of hang ik in een extreem geval zelf wel op - of dat mensen denken mijn glas te moeten bijschenken. Ik bepaal zelf wel wanneer ik terug dorst heb.
(Laatst dacht een ober heel leuk om de fles wijn die we besteld hadden aan de andere kant van 't restaurant te zetten en zelf te komen bijgieten als 't hem aanstond. Na 15 minuten was die poppenkast toch gedaan voor ons en weg was zijn eventuele fooi.
Da's mijn wijn, ik betaal die en ik kies zelf wel wanneer ik bijschenk en zet die fles dus gewoon op tafel.)
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
13-08-2019 17:52

Of betaal jij je slager, bakker of verpleegster ook een fooi?
“Bij ons” (thuiszorg) ontvangen wij regelmatig “fooi” bij het afsluiten van zorg (overlijden, verhuizing etc.). Gaat overigens in de teampot voor een uitje.

Wij “verwachten” dat overigens nooit. Meestal krijgen we een doos chocolade, soms niks en soms dus een echte fooi.
ZWD schreef:
13-08-2019 20:59
Ik vind het ook gierig om je personeel hard te laten werken en een slecht salaris te geven en er maar van uit te gaan dat je klanten wel wat extra geven aan je personeel zodat ze voldoende beloond worden voor hun arbeid.

En als je dan hard hebt gewerkt en ziek bent met je het maar met veel minder geld doen. Of als je vakantiegeld krijgt heb je ook relatief weinig. Het is toch logisch dat mensen niet voor de horeca kiezen en de horeca geen goed personeel kan vinden.

Ik geef overigens wel fooi. Maar dat neemt niet weg dat ik het een vreemde situatie vindt.
Ik ook, ik vind het gejammer van die zaken die geen personeel kunnen krijgen ook heel irritant. Bied dan ook iets fatsoenlijks
Maar als het bij een beroepsgroep kan, en het is toch een luxe uitgave in de horeca, vind ik het raar om dan uit een soort jaloezie 'ja.maar ik krijg ook niks en ben ook goed bezig' dan maar niks te geven.
mano28 schreef:
13-08-2019 20:19
Ik geef nooit fooi, ze doen gewoon hun werk.
En ik moet ook hard werken, loop ook 8 uur op een dag heen en weer te vliegen om alles draaiende te houden en stuur daarbij 15 mensen aan, krijg ik ook geen fooi voor.
Nee, sterker nog: ik werk in het onderwijs en altijd dezelfde soort collega's (mentoren) krijgen dikke cadeaus van de gediplomeerden en hun ouders. Ik werk ook hardstikke hard en krijg niks.
Nu ben ik zelf een opleiding aan het doen en echt niet dat mijn docente van mij wat krijgt, dat mogen de klasgenoten ophoesten die wel van leerlingen kadootjes krijgen
(Dit is dus sarcastisch bedoeld).
Ik vind dit zo raar, als jij 15 mensen aanstuurt heb je toch zelf ook wel door dat je onder een iets andere salarisschaal valt dan iemand uit de bediening?
En als je ontevreden bent over je secundaire arbeidsvoorwaarden, doe daar dan wat aan inplaats van anderen hun secundaire arbeidsvoorwaarden te misgunnen.
Het-groepje schreef:
13-08-2019 19:09
Als je zat, en het is geen Mac of HEMA; ja.
Want werken ze bij de Mac of Hema niet hard genoeg ? Waarom daar geen fooi ?
Yildizlar schreef:
13-08-2019 22:24
Want werken ze bij de Mac of Hema niet hard genoeg ? Waarom daar geen fooi ?
Kom je er weleens? Ik zou niet weten hoe ik daar een fooi moet geven. Of heb jij een tip (no pun intended)
Alle reacties Link kopieren
Alle fooien die je bij de Mac geeft gaan naar het Ronald mcdonald fonds.
Ooit in m’n studententijd gewerkt, bij 2 verschillende filialen, en wat we als fooi kregen moest in het Ronald mc Donald spaarpotje,
Alle reacties Link kopieren
Oh de fooiendiscussie is er weer :-D
Ik geef zelden fooi, ik vind het onnodig.
Ik vind pas gênant worden als de serveerster/ober er naar gaat hengelen. Pasgeleden hadden vriendin en ik ergens gegeten en gedronken en ik liep naar de bar want ik wilde betalen met pin. Bonnetje draaide ze uit, legde voor me neer. Toen weer herhalen hoeveel het was en liet een overduidelijke pauze vallen. Ik zo: ik wil graag pinnen. Vervolgens duurde dat nog best lang voordat ik kon betalen. Toen daarna: was alles wel naar wens???
Eh, ja hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven