Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
Marana schreef:
27-08-2019 08:14
Eens.
Nu heb je passief-agressief gedrag vertoont, waarbij je maar moet afwachten of de vriend het begrepen heeft. Rechtstreeks melden op een nette manier is echt veel effectiever.
Die gesprekken hebben we al gevoerd. Het is geen geld ding en ook geen kan het niet en ook geen inschattingsfout. Hij vond het wel best zoals hij deed.

Ik kwam om kwart over 7 thuis na een dag van 14 uur werken. Meneer gaat aan tafel zitten en eet mee want is pas om half 10 thuis als ie nu weg gaat. Niet even helpen maken, niet even borden neerzetten, nee hup vrouw thuis, eten op tafel.
Vandaag haalde ik weekboodschappen, bijna alles was op. Ofwel restjes, aanvullen met boterham. De salade was mijn geplande ontbijt.. boodschappen gedaan zonder ontbijt.
Ik snap je wel, Petra. Ik zou daar ook flink van balen. Mijn ouders hadden vroeger ook zo'n fantastische vriend. Die kwam een paar keer per week rond etenstijd onverwacht aankakken. Bij hem thuis kregen we nog net een glaasje water en als we mazzel hadden een stukje uitgedroogde cake. Dat is niet leuk, zo'n profiteur.
Een vriendin van me vraagt eens in de zoveel tijd op facebook of anderen ook iets willen bestellen bij Large.nl zodat ze de verzendkosten (€3,95) kunnen delen. Van de week was er niemand die ook wat wilde bestellen. Dus dan reageert ze op haar eigen facebook post 'jammer dat niemand wil bestellen, dan gaat mijn bestelling ook niet door'.

Ik vind dat gierig, maar gelukkig heeft ze alleen zichzelf ermee.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Schaapje11 schreef:
27-08-2019 03:28
Ik ben echt zo blij dit te lezen van meerdere mensen. Ik dacht altijd dat mijn vriend en ik de enige waren die maar net genoeg hadden aan zo’n pakket voor 2-3 personen :hyper:. Voelde me al zo’n veelvraat haha.
Eens gekeken bij de Knorr Bobotie. Ik doe er altijd 450 g (ipv 350 g) sperziebonen in, 2 appels ipv 1, 200 g gehakt ipv 350 g en 200 ml crème fraiche ipv 125 ml. (Bij de meeste van die wereldgerechten doe ik er meer groente bij dan voorgeschreven en wat minder vlees.) Daar eten wij twee dagen van (2 personen) en dan hebben we voldoende, met de aangegeven hoeveelheden zouden we daar ook prima mee toe komen.

Ik denk dat wij gewoon niet zoveel eten of zo. Of teveel snoepen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Caaf-Dracula schreef:
27-08-2019 10:06
Een vriendin van me vraagt eens in de zoveel tijd op facebook of anderen ook iets willen bestellen bij Large.nl zodat ze de verzendkosten (€3,95) kunnen delen. Van de week was er niemand die ook wat wilde bestellen. Dus dan reageert ze op haar eigen facebook post 'jammer dat niemand wil bestellen, dan gaat mijn bestelling ook niet door'.

Whaha, die is gek.
aloha66 schreef:
27-08-2019 00:49
Even off topic. Ik verbaas me echt enorm over die pakketten.
Inhoud pakket: 1 courgette, 1 aubergine, 1 rode paprika, 1 ui, 2 Is voor couscous en voor 4! personen. Dat is toch veel te weinig.
Als ik dat in de pan doe is het voor 1 persoon met een klein beetje over.

Voor 3 tot 4 personen curry
1 courgette, 1 rode puntpaprika, 1 midi komkommer, 2 tomaten, 1 winterpeen, 1 rode ui, 1 rode peper,
:rofl:
Ik vind dat dan weer veel groente maar ik hou ook niet zo van groenten.
tvp
Caaf-Dracula schreef:

Op wat voor bedrag is het dan? Op 5 euro is het veel, maar op 100 euro valt het wel mee.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
ToosTosti schreef:
24-08-2019 15:25
Nee ik haal geen soja yoghurt als zij eenmalig komt eten. Het wordt een ander verhaal als zij bijvoorbeeld standaard elke donderdag mee eet. Dan heb ik geen yoghurt voor haar maar als zij dan bijvoorbeeld een waterijsje wilt, prima. Als het een speciale gelegenheid was zoals kerst of een paasbrunch snap ik dat je rekening houdt met de ander. Voor een eenmalig aanschuiven bij het avondeten niet. Zelf ben ik opgevoed met het idee dat je eet 'wat de pot schaft' en als je het niet lekker vindt/te weinig is, dan is dat natuurlijk jammer maar de gastvrouw/heer heeft wel voor jou gekookt en daar gaat het om.
Dat er te weinig is is niet handig, maar beide schrijfsters gaven aan dat de 'kokers' op dieet waren. Zij eten waarschijnlijk deze tijd sowieso kleinere porties. Hadden ze rekening mee kunnen houden. Of niet. Nu moest je thuis nog een cracker eten, nouja dat heb ik soms ook na sommige restaurants.
En dan ga je zelf yoghurt eten terwijl zij dan niets krijgt? Dat vind ik slecht gastheerschap.

Als een vriendin bij mij komt eten houd ik rekening met míjn en háár dieet. En nu ik geen khd eet, zorg ik voor een maaltijd waar ik die voor een vriendin makkelijk wel bij kan voegen. Wat aardappels uit de diepvries, of wat pasta erbij koken bijvoorbeeld. Kleine moeite. En als mijn moeder komt eten maak ik een toetje zonder lactose, of ik haar voor haar een kleine soja-yoghurt. Dat lust ik zelf ook best.
petra123456 schreef:
27-08-2019 01:24
Vandaag was ik gierig.

Vriend van mijn man nodigde zichzelf uit voor het eten.. om half 8. Stomme eikel.

Nu hebben wij afgelopen 3 maanden 3 keer daar gegeten. Of beter gezegd honger geleden na een zeer matige kleine portie eten. Een broodmaaltijd, margarine, pindakaas en jam op witbrood. 2 sneetjes de man.. met een glas water. Een currymaaltijd met zonder vlees en met zonder groente (rijst,kokosmelk en currypoeder) en de portie rijst in de pan was niet eens een eenpersoonsportie. Een keer patat met zonder saus en zonder snack. Een eenpersoonsbakje delen met drie. Op uitnodiging nota bene.

Bij ons schranst meneer makkelijk een heel stokbrood met boter, salades, kaas en worst uit het vuistje, gegrilde groente, lasagne, toetje en de koffiekoekjes. Hij alleen vreet meer dan 5 andere volwassenen samen. Altijd. En dat was ik megabeu. Wij zouden vandaag restjes eten. Met brood, rauwe groente, en wat dan ook erbij..

Vanavond heb ik een perzik, 100 gram kip, een half kopje rijst, een blikje tomatenpuree en een beetje sambal en ketjap op tafel gezet. Met niks na, geen knabbelgroente erbij en de allersmerigste koffie met zonder koekjes die ik ooit heb gezet toen meneer koffie eiste.

Zodra hij de deur uit was een pizza in de over geschoven en een fatsoenlijke salade gemaakt. Laat hem nou maar eens 2 uur reizen met net genoeg in zijn maag om beroerd van de trek te zijn.

Ik verwacht geen 5gangenmenu, geen Sterrenkwaliteit, geen bijzonder lekker eten. Maar iedereen kan 3 personen patat met 3 kroketten bestellen en ophalen. En een komkommer en een paprika snijden en op een zak sla gooien.
Het is verdomme tijd dat hij als hij 3 man te eten uitnodigt een keer zorgt dat er voor 4 man fatsoenlijk eten is. Tot die tijd ben ik klaar met zijn schranspartijen bij ons.

Maaltijden die ik voor twee maak laten zich vaak makkelijk uitrekken naar zes volwassenen. Vooraf een soepje, wat stokbrood met salades, gegrilde groente of sla en rauwkost ernaast, dik toetje achteraf.
Soms is bij ons de koelkast ook leeg, als het onverwacht voorvalt, dan is er de supermarkt..of de snackbar.
Ik vind het wel n grappige actie. Hij doet het blijkbaar bewust en ik zou er ook voor passen als iemand blijkbaar wel n grote rn lekkere eter is, maar dan niet als jullie er zijn.
Kregen jullie nog n reactie?
Cum non tum age
petra123456 schreef:
27-08-2019 01:24

Zodra hij de deur uit was een pizza in de over geschoven en een fatsoenlijke salade gemaakt. Laat hem nou maar eens 2 uur reizen met net genoeg in zijn maag om beroerd van de trek te zijn.

Oh ik had de hele pizza voor zijn neus opgegeten.
petra123456 schreef:
27-08-2019 09:21
Die gesprekken hebben we al gevoerd. Het is geen geld ding en ook geen kan het niet en ook geen inschattingsfout. Hij vond het wel best zoals hij deed.

Ik kwam om kwart over 7 thuis na een dag van 14 uur werken. Meneer gaat aan tafel zitten en eet mee want is pas om half 10 thuis als ie nu weg gaat. Niet even helpen maken, niet even borden neerzetten, nee hup vrouw thuis, eten op tafel.
Vandaag haalde ik weekboodschappen, bijna alles was op. Ofwel restjes, aanvullen met boterham. De salade was mijn geplande ontbijt.. boodschappen gedaan zonder ontbijt.
Ik zou die vriend trouwens met dit gedrag niet eens meer binnenlaten.
dolfje schreef:
27-08-2019 13:43
Ik zou die vriend trouwens met dit gedrag niet eens meer binnenlaten.
Eens. Of effe de typische Nederlander uithangen. Oftewel, wij gaan eten, jij moet nu gaan. :biggrin:
dianaf schreef:
27-08-2019 13:55
Eens. Of effe de typische Nederlander uithangen. Oftewel, wij gaan eten, jij moet nu gaan. :biggrin:
Precies, dat zou ik ook gewoon zeggen.
dianaf schreef:
Eens gekeken bij de Knorr Bobotie. Ik doe er altijd 450 g (ipv 350 g) sperziebonen in, 2 appels ipv 1, 200 g gehakt ipv 350 g en 200 ml crème fraiche ipv 125 ml. (Bij de meeste van die wereldgerechten doe ik er meer groente bij dan voorgeschreven en wat minder vlees.) Daar eten wij twee dagen van (2 personen) en dan hebben we voldoende, met de aangegeven hoeveelheden zouden we daar ook prima mee toe komen.

Ik denk dat wij gewoon niet zoveel eten of zo. Of teveel snoepen?
Wij hebben aan 1 pak Knorr bobotie ruim voldoende voor twee personen. En ik vind niet dat wij heel weinig eten.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Graag feedback:
Mijn dochter zit in groep 8, op een school ongeveer 10km van huis. Voorheen ging ze met de schoolbus (dit is buitenland) maar die is er mee opgehouden. Ze kan nu meerijden met een vriendinnetje om de hoek. Het gaat om 5 ochtenden en 2 middagen.
Ik heb gezegd een benzinevergoeding te betalen, vriendinnetje's moeder vindt dat niet nodig want ze rijdt toch met haar eigen 2 kinderen. Maar ik wil perse wel een vergoeding betalen en zat aan €10 per week te denken.
Wat denken jullie, is dat reeel? Ze hoeft niet om te rijden, ik zet mijn dochter daar af. Benzine is hier goedkoper dan in NL trouwens (ong €1,45/lr), maar de schoolbus had me €20/week gekost.
Ik vind dit echt heel lastig!
ainne schreef:
27-08-2019 15:40
Graag feedback:
Mijn dochter zit in groep 8, op een school ongeveer 10km van huis. Voorheen ging ze met de schoolbus (dit is buitenland) maar die is er mee opgehouden. Ze kan nu meerijden met een vriendinnetje om de hoek. Het gaat om 5 ochtenden en 2 middagen.
Ik heb gezegd een benzinevergoeding te betalen, vriendinnetje's moeder vindt dat niet nodig want ze rijdt toch met haar eigen 2 kinderen. Maar ik wil perse wel een vergoeding betalen en zat aan €10 per week te denken.
Wat denken jullie, is dat reeel? Ze hoeft niet om te rijden, ik zet mijn dochter daar af. Benzine is hier goedkoper dan in NL trouwens (ong €1,45/lr), maar de schoolbus had me €20/week gekost.
Ik vind dit echt heel lastig!

10 euro is mooi en af en toe wat lekkers of kleins voor de rijdster meegeven?
Oh goed idee Lucifer, dat zal ik zeker doen.

Ik geloof dat dit topic me een beetje paranoide maakt :rofl:
ainne schreef:
27-08-2019 15:50
Oh goed idee Lucifer, dat zal ik zeker doen.

Ik geloof dat dit topic me een beetje paranoide maakt :rofl:
Haha ik heb dat ook een beetje, elke keer als ik uitga met een groepje of met iemand meerijd denk ik aan dit topic en of ik niet gierig ben.
Ik heb ook eens bij familie gegeten waar gevraagd werd: lusten jullie hamburgers? Ja hoor we eten gewoon wat de pot schaft. Kregen we een wit bolletje met een gebakken diepvries burger, allemaal 1. Ik zat me echt af te vragen waar de rest van het eten bleef, maar na dat ene broodje kwam de vraag of we koffie wilden. Zelfs mijn kinderen hadden er niet genoeg aan gehad. Dit was de eerste en laatste keer dat we bij deze tante gegeten hebben.
dolfje schreef:
27-08-2019 15:54
Haha ik heb dat ook een beetje, elke keer als ik uitga met een groepje of met iemand meerijd denk ik aan dit topic en of ik niet gierig ben.
Geweldig he maar ik moet bekennen dat ik er weinig ken in mijn vrienden kennissenkring .
Een vriendin komt op een verjaardag niet verder dan een beetje kaas en worst en een bak chips en vaak is bv de wijn na een fles op.
Maar ik weet dat zij het echt niet georganiseerd krijgt en ze is verder ontzettend lief en gezellig dus maakt het me niet uit.
Heb wel eens voorzichtig gepolst of ze hulp wil maar dat bezwaarde haar dus zo is het prima .
Het is met dit draadje in gedachten heel moeilijk om niet te gierig, maar ook niet te gul over te komen. Te gul, dan voelen de mensen waarvoor je gul bent zich misschien weer gierig worden. Wanneer is het in evenwicht wat je voor elkaar doet en wanneer moet je wat extra's geven? Wanneer is het inderdaad "echt geen moeite" of heb je je erop verkeken?
Aviv: Dat heeft zich hier heel natuurlijk uitgekristalliseerd. Iedereen weet dan man en ik graag koken en bakken en samen al echt voorpret hebben als we eters krijgen en ook een uitgebreide maaltijd op tafel zetten met een 'groots' dessert. Vrienden weten dat ik het fijn vind in mijn eigen huis. En zij nemen de moeite om heen- en terug te reizen en brengen meestal wel een flesje wijn o.d. mee dat tijdens het eten geschonken wordt.

Ik cater ook regelmatig op feestjes van vrienden. En dat is vooral omdat ik daar lol in heb en ik liever een 'taak' heb op een feestje. Zij betalen dan de ingrediënten en willen me vaak nog iets extra geven, maar dat vind ik niet nodig. Dat werd soms vervelend dus kwam vanzelf de 'koken voor je feestje is jouw cadeau'-regel. Hoef ik ook niet meer te shoppen (waar ik een bloedje hekel aan heb). 1 Vriendin zet specifiek op haar verlanglijstje 'catering door Blond' :-D

Andersom weten vrienden dat ik een simpele maaltijd prima op prijs stel en dat ik (door ziekte) al vrij vroeg wil dineren of al een hapje nodig heb voor het diner en daar houden ze prima rekening mee. Zij zijn dan weer beter in het onderhouden van de contacten en mensen samen brengen. Daar ben ik te ongeduldig voor, dus als er een datum moet geprikt worden voor de vriendengroep dan geef ik alleen door wanneer ik niet kan en bemoei me er verder niet mee. Ik vind het heel fijn dat zij er al van uit gaan dat ik daar het voortouw niet neem en gewoon aanschuif.

Qua cadeau's bedenk ik wat de ontvanger echt leuk zou vinden. En ik kijk daarbij bijna niet naar de prijs. Dus soms wel een duur ding/iets, soms iets met veel betekenis en minder waarde. De aandacht die er aan besteed wordt vind ik belangrijk. Zelf ben ik bijna onmogelijk om een cadeau voor te verzinnen dus meestal krijg ik 'tijd' cadeau in combi met een etentje. Dus een dagje met BFF alleen, op haar kosten en dan samen ergens al van in de middag hangend bijbeppen en daarna eten en bijtijds weer naar ons eigen nest na een hele leuke dag. Heerlijk vind ik dat!

En zo voelt de balans bijna altijd prima.
oudblond wijzigde dit bericht op 27-08-2019 17:13
18.71% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik geniet ervan om mijn gasten te verwennen. Ik kook zeer uitgebreid en bak 1 of 2 cakes voor bij de koffie. Is er eten over, dan mogen de gasten het eten of cake meenemen.
Marana schreef:
27-08-2019 08:13
Maar zij heeft het weer over zo'n honig of Knorr pakje waar je zelf groenten voor moet kopen.
Dat andere verhaal gaat over complete maaltijdpakketten, waar de groente dus al in zit. Waarvoor je alleen vlees en evt zuivel bij hoeft te kopen.

Dus niet dit, waar je zoveel groente en vlees bij moet kopen dat je zelf kunt kijken of je het voor 2 of voor 4 personen maakt:
Afbeelding

maar een pakket van dit:
Afbeelding

Die laatste zijn voor 2-3 personen.
Degene die ik postte dus niet he Dit, Met 1 rode paprika, 2 tomaten, mini bloemkool, 1 rode ui, 1 limoen, 1 rode peper, zakje Madras currypasta, pakje kokosmelk, is bv voor 3 tot 4 personen. Echt belachelijk weinig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven