Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XII

19-02-2021 17:41 2987 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 11 delen waren een groot succes. In deel 12 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Poe, dat is best wel wat. Uit mijn omgeving ken ik wel dat de ouders de kleding voor de bruid/bruidegom betalen. En heel vroeger (voor mijn tijd) de vader de bruid het drinken en de vader van de bruidegom ook iets.

Nu denk ik dat een feest met veel jongeren (in de 20) ook wel duurder is omdat men veel meer drinkt dan wanneer men met 50+ nog eens trouwt. Aan de andere kant, ook afhankelijk van het publiek. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
24-02-2021 15:16
Voor een gezamenlijke beste vriendin wouden Annelies en ik een vrijgezellenfeest organiseren. Bruid is niet het type stappen en veel drinken.
Andere vriendinnen die we hadden uitgenodigd waren ook goede vriendinnen van haar en sprak ze zeer regelmatig. Eén van die vriendinnen begon direct te zeuren dat 20 euro echt wel de max was en of het niet goedkoper kon. Goedkoopste activiteit doe we konden bedenken wat in haar straatje past was een high tea. We konden voor dat bedrag net geen high tea doen en de bruid vrijhouden.
Toen we vroegen wat haar voorstel was zei ze picknicken. Opzich leuk idee, als het niet februari was.
Dit was zo'n 3 jaar geleden. Uiteindelijk ging het niet door een tragisch ongeval.
We wouden toen een wat anders regelen voor haar om haar op te vrolijken. Die ene vriendin deed toen weer niet mee maar vertelde dit 10 minuten van te voren want hoofdpijn en vond het toch te veel geld.

Oei, als je 20 euro teveel vindt, dan denk ik dat je beter kunt bedanken voor de eer en de rest iets laten plannen dat wel leuk is. Een picknick in februari, pfff, zou ik niet zo'n leuk idee vinden
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
24-02-2021 17:03
Poe, dat is best wel wat. Uit mijn omgeving ken ik wel dat de ouders de kleding voor de bruid/bruidegom betalen. En heel vroeger (voor mijn tijd) de vader de bruid het drinken en de vader van de bruidegom ook iets.

Nu denk ik dat een feest met veel jongeren (in de 20) ook wel duurder is omdat men veel meer drinkt dan wanneer men met 50+ nog eens trouwt. Aan de andere kant, ook afhankelijk van het publiek. :biggrin:
Daar heb je volkomen gelijk in (alhoewel ik in de 30 was toen ik trouwde, mijn man aanzienlijk ouder). Ik denk dat ik het meer onverstandig vind wanneer jonge mensen met een relatief laag inkomen en die bovendien een gezin willen stichten en een huis willen opknappen zoveel geld aan een bruiloft (en vrijgezellen feest) uitgeven. Juist omdat ze nog zoveel dingen willen waarvoor ook geld nodig is. Ik vind £2700 voor alleen een jurk (en ja - hij is beeldig) nogal veel. Misschien is dat ook krenterig van mij. Ik had het er toen ik zelf trouwde a la second hand rose ook niet voor over.

Het is in de UK ook een cultuur dingetje geloof ik...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
24-02-2021 17:16

Oei, als je 20 euro teveel vindt, dan denk ik dat je beter kunt bedanken voor de eer en de rest iets laten plannen dat wel leuk is. Een picknick in februari, pfff, zou ik niet zo'n leuk idee vinden
Eens. Voor €20 kun je echt niets doen... Picknick in Februari - gezellig is anders :facepalm:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik heb eigenlijk gezworen nooit meer een vrijgezellenfeest te organiseren. Maar als ik het nog zou doen (er is één persoon waarvoor ik een uitzondering zou maken), dan zou ik serieus iedereen apart vragen om me te laten weten voor welk bedrag ze iets willen gaan doen, wat graag wel, wat absoluut niet. Dat bedrag bij elkaar is dan het budget. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
24-02-2021 18:03
Eens. Voor €20 kun je echt niets doen... Picknick in Februari - gezellig is anders :facepalm:
Het had vandaag prima gekund :sun:
Alle reacties Link kopieren
Over bruiloften gesproken: wat betreft mijn eigen bruiloft ben ik echt een vrek.

Ik vond trouwen met een feest niet nodig, heb ook nooit gedroomd van zo’n grote speciale dag in een jurk. We hadden net een huis gekocht en ik was zwanger. Had het geld hard nodig voor het aanleggen van een tuin en dat soort zaken. Gewoon hop, aan de balie het partnerschap (dat we destijds klein hebben gevierd) laten omzetten. Gewoon een handtekening en klaar.

Mijn schoonmoeder en moeder liggen elkaar normaal niet zo (en daarin snap ik mijn schoonmoeder wel, mijn moeder is echt een ‘acquired taste’ zeg maar) maar ze waren voor het eerst verbonden in hun ontzetting en gekwetstheid dat er was getrouwd zonder hun medeweten of feest. Schoonvader bereikte bijna hetzelfde niveau aan hysterie als mijn moeder. Dus schoonmoeder begon een alternatief feest te regelen, mijn moeder ging in de overdrive en voor ik het wist had ik een echt trouwfeest compleet met jurk door mijn moeder uitgezocht. Ik was echt kwaad maar ja, je laat ook niet je (schoon)ouders tig ooms en tantes van beide families uit het buitenland aanrukken voor nop. Man over de flos want hij wilde het echt terug betalen. Totdat hij van de locatieverhuurder een globale schatting van de kosten kreeg te horen. Hij kreeg bijna een toeval.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
24-02-2021 18:31
Ik heb eigenlijk gezworen nooit meer een vrijgezellenfeest te organiseren. Maar als ik het nog zou doen (er is één persoon waarvoor ik een uitzondering zou maken), dan zou ik serieus iedereen apart vragen om me te laten weten voor welk bedrag ze iets willen gaan doen, wat graag wel, wat absoluut niet. Dat bedrag bij elkaar is dan het budget. Klaar.
Ja dat is ook het leukste. Weet je zeker dat iedereen mee kan doen wiens komst en aanwezigheid door de bruid zo gewenst is.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
24-02-2021 17:03
Poe, dat is best wel wat. Uit mijn omgeving ken ik wel dat de ouders de kleding voor de bruid/bruidegom betalen. En heel vroeger (voor mijn tijd) de vader de bruid het drinken en de vader van de bruidegom ook iets.

Nu denk ik dat een feest met veel jongeren (in de 20) ook wel duurder is omdat men veel meer drinkt dan wanneer men met 50+ nog eens trouwt. Aan de andere kant, ook afhankelijk van het publiek. :biggrin:
Ons werd aangeraden om de drank niet af te betalen voor een vast bedrag pp, maar gewoon achteraf alle drankjes te betalen want ze hadden nog nooit gehad dat het uit kon. Bij ons had het wel uitgekund :$

Nou hebben we een prachtfeest gehad waar velen nog steeds mooie verhalen over vertellen dus voor ons was het het waard. En ook wel grappig om achteraf de rekening te zien, we vragen ons nog steeds af wie de 2 chocolademelk heeft besteld :hihi:
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
24-02-2021 18:31
Ik heb eigenlijk gezworen nooit meer een vrijgezellenfeest te organiseren. Maar als ik het nog zou doen (er is één persoon waarvoor ik een uitzondering zou maken), dan zou ik serieus iedereen apart vragen om me te laten weten voor welk bedrag ze iets willen gaan doen, wat graag wel, wat absoluut niet. Dat bedrag bij elkaar is dan het budget. Klaar.
Dit heb ik ook gedaan, maar wat doe je dan als iemand maar 20 euro uit wil geven en per se mee wil. Terwijl de rest graag een georganiseerde activiteit doet en daarna nog uit eten wil?

(Uiteindelijk zijn wij er wel uitgekomen hoor, maar ik vond dat wel lastig)
Alle reacties Link kopieren
Pluma schreef:
25-02-2021 10:55
Dit heb ik ook gedaan, maar wat doe je dan als iemand maar 20 euro uit wil geven en per se mee wil. Terwijl de rest graag een georganiseerde activiteit doet en daarna nog uit eten wil?

(Uiteindelijk zijn wij er wel uitgekomen hoor, maar ik vond dat wel lastig)
Aanraden om dan maar met de bruid ergens een keer te gaan lunchen?
Nee, zonder dollen. Stel iedereen wil en kan 100 euro uitgeven, maar eentje ligt steeds dwars omdat 20 euro meer dan genoeg is. En komt zelf met een rare activiteit die niet haalbaar is (picknick in februari), die kun je dan toch niet meer serieus nemen? Dan zou ik echt zeggen dat ze dan gewoon niet mee kan.

Ik ga wel eens high teaen met vriendinnen en dan zijn we pp minder dan 25 euro kwijt en dan zit je nokkie vol met veel zaligs, onbeperkt thee en je mag net zo lang zitten als je wilt. Ik zag er ook vaak groepjes vrouwen van vrijgezelle feestjes. Super gezellig, lekker en niet te duur.

Natuurlijk kun je de vriendschap/liefde niet afmeten aan hoeveel je bereid bent om te betalen. Maar het is dan ook niet chique om als jouw zin door te drijven, terwijl de bruid en de rest wel meer willen. Zeg dan gewoon dat het boven je budget is en je niet mee gaat.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
GreenLadyFern schreef:
24-02-2021 18:31
Ik heb eigenlijk gezworen nooit meer een vrijgezellenfeest te organiseren. Maar als ik het nog zou doen (er is één persoon waarvoor ik een uitzondering zou maken), dan zou ik serieus iedereen apart vragen om me te laten weten voor welk bedrag ze iets willen gaan doen, wat graag wel, wat absoluut niet. Dat bedrag bij elkaar is dan het budget. Klaar.

Daar zou ik als deelnemer dan niet blij van worden.
Ik wil met alle liefde de bruid vrijhouden maar echt geen zin om voor de rest te dokken alleen omdat iemand anders gezegd heeft dat die bv €30 wil bijdragen en ik €75
..
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 16:49
99.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pluma schreef:
25-02-2021 10:55
Dit heb ik ook gedaan, maar wat doe je dan als iemand maar 20 euro uit wil geven en per se mee wil. Terwijl de rest graag een georganiseerde activiteit doet en daarna nog uit eten wil?

(Uiteindelijk zijn wij er wel uitgekomen hoor, maar ik vond dat wel lastig)
Dat zou ik ook lastig vinden. En het ligt ook een beetje aan de omstandigheden. Toen wij werden uitgenodigd door de vrienden/familie van de aanstaande van de zoon van mijn man (dat is een mond vol :proud: ) stelde ik aan de dochter van mijn man voor dat als zij had willen gaan, ik dit voor haar wel zou betalen, omdat zij het financieel best zwaar hebben (en dat is door COVID alleen maar erger geworden). Ik wist toen nog niet dat het vrijgezellen feest een weekend in een huis met stripper en heel veel drank voor minimaal £450 p.p in zou gaan houden. Maar als dat een gezellig dagje uit was geweest voor £100 p.p oid had ik het geen punt gevonden om voor haar extra in te leggen.
Het bezwaar wanneer mensen zelf een bedrag geven is dat de verhoudingen misschien toch scheef gaan liggen. Ik vind dat je voor £100-125 best een gezellige dag zou moeten kunnen hebben. Ik vind het ook niet zo erg om voor een beetje alcohol van een ander te betalen, maar als de grootste drinker bij wijze van spreken £20 zou hebben ingelegd en daar voor een koopje zou willen zitten, zou ik dat toch wel belachelijk vinden, tenzij die persoon het niet zou hebben en ik die persoon goed genoeg ken om het die persoon dan ook te gunnen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
24-02-2021 18:41
Over bruiloften gesproken: wat betreft mijn eigen bruiloft ben ik echt een vrek.

Ik vond trouwen met een feest niet nodig, heb ook nooit gedroomd van zo’n grote speciale dag in een jurk. We hadden net een huis gekocht en ik was zwanger. Had het geld hard nodig voor het aanleggen van een tuin en dat soort zaken. Gewoon hop, aan de balie het partnerschap (dat we destijds klein hebben gevierd) laten omzetten. Gewoon een handtekening en klaar.

Mijn schoonmoeder en moeder liggen elkaar normaal niet zo (en daarin snap ik mijn schoonmoeder wel, mijn moeder is echt een ‘acquired taste’ zeg maar) maar ze waren voor het eerst verbonden in hun ontzetting en gekwetstheid dat er was getrouwd zonder hun medeweten of feest. Schoonvader bereikte bijna hetzelfde niveau aan hysterie als mijn moeder. Dus schoonmoeder begon een alternatief feest te regelen, mijn moeder ging in de overdrive en voor ik het wist had ik een echt trouwfeest compleet met jurk door mijn moeder uitgezocht. Ik was echt kwaad maar ja, je laat ook niet je (schoon)ouders tig ooms en tantes van beide families uit het buitenland aanrukken voor nop. Man over de flos want hij wilde het echt terug betalen. Totdat hij van de locatieverhuurder een globale schatting van de kosten kreeg te horen. Hij kreeg bijna een toeval.
Pff, wat een erg verhaal... Je jurk door je moeder uitgezocht. Ik kan me goed voorstellen dat je kwaad was ja
Alle reacties Link kopieren
Het gaat weer dubbel
Alle reacties Link kopieren
Kittenxx schreef:
25-02-2021 11:36
heel vroeger , toen ik nog jong was, werd ik door de zus van een exvriendje van mij uitgenodigd voor haar vrijgezellenfeest ( exvriendje en ik zaten in dezelfde vriendengroep, gewoon goed contact nog toen het uit was, ong 2 jaar verkering gehad ). Zijn zus kende ik alleen via de keren dat ik bij hem in zijn ouderlijk huis kwam. Voor de rest geen contacten mee.

Zij ging dus trouwen en ik kreeg ook een uitnodiging voor haar vrijgezellenfeest. Op zich leuk, ware het niet dat het feest iets van 150 euro ging kosten ( ik was student ). Ik heb me afgemeld voor dit feestje. Ik kende haar niet goed genoeg om daar 150 euro aan uit te geven ( ik had haar ook al een jaar niet gezien ). Ik vraag me nog steeds af of het geen foutje was dat ik werd uitgenodigd overigens.
Maar bij sommige bruiloften wordt ook elk vaag persoon uitgenodigd. Ik bedoel maar de meeste nodigen toch oom en tantes uit, en dan ook nichtjes en neefje + aanhang. Dan zijn er een hoop mensen die je niet kent. Dus meer een soort beleefdheidsiets.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie mening over het volgende:

Als je ergens te gast bent voor avondeten neem ik altijd iets mee; bonbonnetjes (wel van de bakker, niet ah basic) of wijn oid. Vinden jullie het gierig als de gastheer/vrouw in kwestie dit dus niet met haar gasten deelt maar dus voor zichzelf houdt?
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
25-02-2021 11:59
Graag jullie mening over het volgende:

Als je ergens te gast bent voor avondeten neem ik altijd iets mee; bonbonnetjes (wel van de bakker, niet ah basic) of wijn oid. Vinden jullie het gierig als de gastheer/vrouw in kwestie dit dus niet met haar gasten deelt maar dus voor zichzelf houdt?
Tja, ligt eraan.
Als ik mijn verjaardag vier en een doos bonbons krijg trek ik hem ook niet meteen open. Dat zie ik als cadeautje voor jezelf maar stel dat ik hem opentrek en er zijn anderen bij, dan deel ik wel rond. Ik zie her niet als gift om op dat moment rond te delen.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
25-02-2021 11:59
Graag jullie mening over het volgende:

Als je ergens te gast bent voor avondeten neem ik altijd iets mee; bonbonnetjes (wel van de bakker, niet ah basic) of wijn oid. Vinden jullie het gierig als de gastheer/vrouw in kwestie dit dus niet met haar gasten deelt maar dus voor zichzelf houdt?

Nee, dat vind ik niet persé gierig. Ik vind het ook een beetje situatie-afhankelijk. Als er 1 stel bij ons op bezoek komt met een fles wijn/bonbons, dan zou ik die wijn zelf wel open trekken, maar als er een verjaardag is met heel veel mensen, en de jarige krijgt een fles wijn/bonbons cadeau, dan zou ik die juist niet opentrekken.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
25-02-2021 12:08
Nee, dat vind ik niet persé gierig. Ik vind het ook een beetje situatie-afhankelijk. Als er 1 stel bij ons op bezoek komt met een fles wijn/bonbons, dan zou ik die wijn zelf wel open trekken, maar als er een verjaardag is met heel veel mensen, en de jarige krijgt een fles wijn/bonbons cadeau, dan zou ik die juist niet opentrekken.
ja dat begrijp ik, in mijn verhaal gaat het dus wel om de eerste situatie. Dat vond ik een beetje gierig.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
25-02-2021 12:09
ja dat begrijp ik, in mijn verhaal gaat het dus wel om de eerste situatie. Dat vond ik een beetje gierig.

Ja, ik zou het persoonlijk dan wel willen delen, ik vind het ook een btje gierig, maar als die ander verder niet gierig is, dan kan ik me nog voorstellen dat diegene het in de koelkast zet en het vergeet o.i.d. Heel eerlijk zou dat mij ook kunnen gebeuren denk ik, dat ik het gewoon vergeet om later op tafel te zetten (de bonbons dan, die wijn vergeet ik nooit op tafel te zetten :hyper: )
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
25-02-2021 12:09
ja dat begrijp ik, in mijn verhaal gaat het dus wel om de eerste situatie. Dat vond ik een beetje gierig.
Had de gastheer/ vrouw dan zelf geen wijn voorzien?

Ik zou de wijn/bonbons wel opendoen als ik zelf niets voorzien heb, maar anders zou ik gewoon het mijne aanbieden en de ´geschenken´ wegzetten voor later.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
25-02-2021 11:59
Graag jullie mening over het volgende:

Als je ergens te gast bent voor avondeten neem ik altijd iets mee; bonbonnetjes (wel van de bakker, niet ah basic) of wijn oid. Vinden jullie het gierig als de gastheer/vrouw in kwestie dit dus niet met haar gasten deelt maar dus voor zichzelf houdt?
Nee. Als je een bos tulpen mee brengt, verwacht je toch ook niet de helft terug of zo.
Maar zonder dollen. Als iemand hier wijn mee neemt, zal hij misschien open gaan. Afhankelijk of ik zelf al iets heb gehaald. Idem voor bonbons of andere koeken. Meestal heb ik zelf al iets voor bij de koffie meegenomen of er is een toetje.
De kans dat ik een cadeau gelijk open maak, is praktisch nihil. Daar geniet ik op later moment lekker van.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik zou ook gewoon uitdelen wat ik zelf heb gehaald: als je op bezoek komt heb ik al wijn en lekkers thuis, en dat gaat dan voor. Gek dat je dat gierig vindt, als er verder wel voldoende te eten en drinken is.

Als de gastheer of gastvrouw zelf niks over overduidelijk te weinig heeft gehaald en het alsnog niet op tafel zet vind ik het een ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven