Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XV

01-02-2023 19:00 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 14 delen waren een groot succes. In deel 15 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
VGM1980 schreef:
26-03-2023 14:08
(...)

Maar alsnog zie ik ook wel als ik ergens wat langer naar kijk en wat uit zoek dat dat kennelijk opvalt en sommige mensen denken 'goh dat is vast interessant/bijzonder/leuk om te hebben, dan moet ik het ook hebben'.
Dat valt mij ook op. Ik doe het zelf ook. Als ik iemand lang zie kijken, trekt dat ook mijn aandacht. Gister nog bij het tuincentrum, stond een groepje uitgebreid bij bakken te kijken waar ik nog niet was geweest en ik vroeg me af wat daar dan lag wat de aandacht trok. Nadat ze weg waren even gekeken, bleken het van die grote stalen lieveheersbeestje voor aan de muur te zijn. Dat vond ik toch wel grappig, want mijn muur hangt al vol met precies die.

Oh trouwens, dat wegkapen komt me ook bekend voor. Als ik met iets in mijn handen sta, komt er heel soms iemand palnaast staan en brand met zijn ogen nog net geen gat in mijn handen. Zodra ik het neerleg is het weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het oprecht niet; is dit gierig? Ik heb een tante die altijd wel dingen heeft die mensen kunnen gebruiken. Een babybadje, een kastje, maakt niet uit, ze bewaren alles, puur om anderen blij mee te kunnen maken. Geweldig natuurlijk. Maar: je mag het zo lang gebruiken als je wilt, maar als je het niet meer nodig hebt, moet het wel terug, want dan kunnen ze het weer weggeven aan iemand anders. Ik heb daar toch een beetje raar gevoel bij.
Ook een keer gehad toen ik zwanger was; ik kreeg een hele tas met babykleertjes, maar ongeveer de helft was gelabeld, dat wilde ze weer terug. Dat heb ik dan ook niet durven gebruiken uit angst dat het vies zou worden en ik het niet meer schoon zou krijgen.
Dus je geeft iets, maar eigenlijk blijkt het niet geven maar uitlenen te zijn.
Ik krijg er hetzelfde gevoel bij als mensen die ik ooit gekend heb die regelmatig naar Roemenië gingen om spullen te brengen. Die zeiden dingen als: en dan geven we geen pondspak koffie, maar twee keer een half pond, want dan zijn ze twee keer blij, slim hè?
Geeft me een beetje rare smaak in de mond, maar is dat gierigheid?
Alle reacties Link kopieren
Maar dan is dus steeds vanaf het begin al duidelijk dat ze het uitlenen en dus weer terugwillen, toch? Dan vind ik het niet gierig.
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
26-03-2023 16:32
Maar dan is dus steeds vanaf het begin al duidelijk dat ze het uitlenen en dus weer terugwillen, toch? Dan vind ik het niet gierig.
Nou, in beide gevallen was pas bij het geven duidelijk gemaakt dat het weer terug moest. Voor mij destijds een beetje lastig om dan nog te zeggen 'oh dan hoef ik het niet '.
jufjoke wijzigde dit bericht op 26-03-2023 16:37
12.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet zozeer gierig, zeker als ze het terug willen om er nog andere mensen blij mee te maken. Ik kan me alleen ook voorstellen dat je geen gebruik maakt van het aanbod en het dan liever gewoon zelf aanschaft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
26-03-2023 16:37
Ik vind het ook niet zozeer gierig, zeker als ze het terug willen om er nog andere mensen blij mee te maken. Ik kan me alleen ook voorstellen dat je geen gebruik maakt van het aanbod en het dan liever gewoon zelf aanschaft.
Ik vind het zo'n raar ego ding. Als ik het gebruik en het daarna weer aan iemand anders doorgeef die het nodig heeft, dan is er toch ook weer iemand blij mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dan weer niet dat je het niet durft te gebruiken. Het is je familie, dan zeg je toch gewoon 'ja dat ene shirtje kreeg ik niet meer schoon, maar hier is de rest'. Ze zullen zelf ook snappen dat spullen niet oneindig lang meegaan maar dat er dus dingen tussen zitten die kapot zijn gegaan, versleten, vies en niet meer schoon te krijgen etc. Dat is toch ook hun doel, dat het net zolang doorgegeven wordt tot het niet meer bruikbaar is (omdat ze het dus steeds weer willen doorgeven).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Niet perse gierig maar ik zou het ook niet durven lenen, voor als het per ongeluk stuk gaat. Op zich vind ik het wel een goed idee, vooral voor spulletjes die je maar korte tijd gebruikt. Zoals een babybadje. Je kan het natuurlijk ook lenen en als je iemand weet die het na jou goed kan gebruiken tante even vragen, vind je het goed als ik het weggeef, want ik ken iemand die het goed kan gebruiken.

Ik vind het niet perse een ego ding, misschien denken zij ook wel 'al die tijd zuinig op geweest en bewaard en dan als we het aan een ander geven beland het daarna bij de kringloop/vuilnis/marktplaats' terwijl we liever zien dat het écht gebruikt wordt.

Zo had ik ook een vriendin die met 3 ingelijste posters kwam afbeeldingen voor op een babymeisjes-kamer. Ik mocht ze niet houden, ik mocht ze lenen want als ze ooit zelf een dochtertje zou krijgen dan wilde zij ze zelf ophangen. Ik heb daar vriendelijk voor bedankt. (10 jaar verder en ze heeft 2 zonen). Tja dat vind ik net zoiets als iemand een mooi beeldje kado doen voor op de kast, maar erbij zeggen dat het alleen in gebruiksleen is want misschien wil je het ooit wel zelf neer zetten.
Alle reacties Link kopieren
appelientjexx schreef:
22-03-2023 17:36
Rare en onaardige opmerking van die vrouw.

Eerlijk gezegd geloof ik helemaal niet dat die vrouw deze opmerking heeft gemaakt, waarom zou ze ook?. Kan het natuurlijk mis hebben. Maar die broden liggen daar om verkocht te worden. De winkel heeft geen limiet ingesteld op het aantal broden dat je mag kopen, en zij was de eerste.

Blijkbaar heeft ze ze ergens voor nodig, en ze had ze al in haar wagentje, dus waarom zou ze dan een snedige opmerking maken naar vreemden die achter haar stonden. Dit zou ze volgens mij alleen gezegd hebben als deze andere dames, tegen haar zouden hebben gezegd dat ze ook wel een brood hadden willen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
26-03-2023 17:24
Eerlijk gezegd geloof ik helemaal niet dat die vrouw deze opmerking heeft gemaakt, waarom zou ze ook?. Kan het natuurlijk mis hebben. Maar die broden liggen daar om verkocht te worden. De winkel heeft geen limiet ingesteld op het aantal broden dat je mag kopen, en zij was de eerste.

Blijkbaar heeft ze ze ergens voor nodig, en ze had ze al in haar wagentje, dus waarom zou ze dan een snedige opmerking maken naar vreemden die achter haar stonden. Dit zou ze volgens mij alleen gezegd hebben als deze andere dames, tegen haar zouden hebben gezegd dat ze ook wel een brood hadden willen kopen.

Of ze had zelf ook wel in de gaten dat ze niet heel sociaal bezig was.
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
26-03-2023 15:55
En ga je dat dan zo uitleggen aan de bestuurder?
´ja hier betaal ik aan mee want ik was zelf ook niet aan het opletten ´
´nee hier betaal ik niet aan mee want ik was bezig met de verhuurder te bellen´

Gezellig 😁
Eerlijk gezegd zou ik het heel vreemd vinden als mijn passagier mee zou betalen aan een snelheidsovertreding, ook al is dat in een voor ons onbekende buurt. En hoe ik dat uit zou leggen? niet. k zou al lang een keer gezegd hebben het stuur is de verantwoording van de chauffeur. en dat ben ik of mijn gezelschap. Andere dingen: Mag je daar nu wel of niet staan? Hoe zie jij dat? en we trekken de verkeerde conclusie dan delen we.
Ik zit trouwens 99 van de 100 keer alleen in de auto, dus ben niet gewend dat iemand "meerijdt" , nou ja mijn moeder vroeger. die dan opeens riep: Pas op die fietser!. Ik schrok meer van haar dan van die fietser, die ik al gezien had. En als ik dan eens een keer met iemand meerijdt, zolang die niet vraagt of ik even meekijk want we moeten hier ergens rechtsaf, en tegenwoordig heeft iedereen navigatie dus dat hoeft niet meer, let ik dus echt niet op de weg.
En degene die meerijdt betaalt parkeerkosten/ eerste koffie. net hoe het uitkomt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
26-03-2023 16:39
Ik vind het zo'n raar ego ding. Als ik het gebruik en het daarna weer aan iemand anders doorgeef die het nodig heeft, dan is er toch ook weer iemand blij mee?
Maar waarom denk je dat het ego is? Er zijn tegenwoordig allemaal "winkels" waar je bijvoorbeeld baby- of kinderspullen kunt huren of kleding voor een bepaalde gelegenheid. Da's hetzelfde principe toch (alleen dan voor een geldbedrag)? Vanuit duurzaamheidsoogpunt dus. Ze hebben misschien zelf liever in de hand dat het echt wordt doorgegeven, dan dat iemand het zegt en het vervolgens weggooit. En als je het niet wil, dan zeg je dat gewoon op het moment dat ze de voorwaarde van teruggave stellen.
meisje85 schreef:
26-03-2023 20:25
Maar waarom denk je dat het ego is? Er zijn tegenwoordig allemaal "winkels" waar je bijvoorbeeld baby- of kinderspullen kunt huren of kleding voor een bepaalde gelegenheid. Da's hetzelfde principe toch (alleen dan voor een geldbedrag)? Vanuit duurzaamheidsoogpunt dus. Ze hebben misschien zelf liever in de hand dat het echt wordt doorgegeven, dan dat iemand het zegt en het vervolgens weggooit. En als je het niet wil, dan zeg je dat gewoon op het moment dat ze de voorwaarde van teruggave stellen.
Ja of zou het iets emotioneels zijn? Dat ze het een leuker idee vinden als alle neefjes en nichtjes en andere baby's in de familie of vriendenkring in datzelfde bedje hebben gelegen als hun eigen kinderen?
Anders wordt het wellicht wel gebruikt maar je hebt geen idee waar jouw geliefde meubelstuk met al die herinneringen is beland.
Ik vind het zelf ook wel wat omslachtig hoor, maar kan me het gevoel wel voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Kan ook nog ja, dat ze het gewoon leuk vinden dat het in een bepaalde kring blijft ofzo. Omslachtig is het, want het vraagt ook nog wel wat organisatie, maar gierig vind ik het hoe dan ook niet.
Alle reacties Link kopieren
De oom en tante van mijn man hebben dat gedaan met een wiegje dat zij ooit zelf hebben gemaakt, maar helaas nooit hebben mogen gebruiken. Daar hebben ongeveer al hun neefjes en nichtjes (dus de kinderen van hun broers en zussen) en zelfs een heleboel achterneefjes en nichtjes in gelegen.
Het gaf hun veel voldoening toch mooie herinneringen aan dat wiegje te koppelen :) Helaas heeft onze zoon er niet in gelegen (want het laatste achterneefje was al weer 17 jaar geleden, hahaha, dus het was inmiddels wél doorgegeven), maar ik vond het wel een mooie gedachte :) Maar het ging dus wel steeds terug naar hun. Maar goed; dit is dan wel een andere situatie :)
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
26-03-2023 16:37
Nou, in beide gevallen was pas bij het geven duidelijk gemaakt dat het weer terug moest. Voor mij destijds een beetje lastig om dan nog te zeggen 'oh dan hoef ik het niet '.
Ik zou dan zeggen dat je het prima terug wilt geven, maar dat je niet kan beloven dat het helemaal schoon en netjes blijft, omdat je het immers wel gewoon gebruikt. Het zou gek zijn als het gloednieuw moet blijven, aangezien ze het zelf niet gebruiken? Dan schiet het hele uitlenen zijn doel voorbij.

Het gekke aan het verhaal vind ik dat het lijkt alsof ze de “goede weldoener” uit wilt hangen. Ipv dat ze blij is dat ze er vanaf is en er een ander blij mee maakt, wil ze er per se nóg meer mensen blij mee maken. Terwijl jij het prima zelf door kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Het enige rare is dat het vooraf niet duidelijk gaat om uitlenen. Ik kan mij wel voorstellen dat iemand zo’n ding waar (schijnbaar) veel herinneringen aan vastzitten, toch weer terug wil. Of dat het om een familiestuk gaat. Mijn zoon heeft ook een tijdje op een houten hobbelpaard gezeten dat ooit een grootvader heeft gemaakt en de hele familie door is gegaan. Dat hobbelpaard eindigt altijd weer bij dezelfde tante. Ik vond het leuk, foto’s van zoon op hetzelfde paardje als waar ik ook op heb zitten hobbelen. En iedereen zorgt dat het er weer netjes uitziet met een touch up hier en daar.

Ik heb een wiegje dat ik best wel wil uitlenen en waarbij ik ook wel weet dat zo’n matrasje niet het eeuwige leven heeft. Het is een familiestuk dat ik met veel moeite weer heb opgeknapt destijds voor zoon. Aan familie of vrienden leen ik het uit maar ik wil het weer terug. Die Francientje en haar aanstaande baby die mijn nicht of vriendin kent, interesseert mij helemaal niets. Misschien krijg ik ooit een kleinkind en dan wil ik het doorgeven. Niet aan die anonieme Francien.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Misschien hebben ze al iets te vaak meegemaakt dat andere mensen hun spullen meteen doorverkochten? Ik snap wel dat je er graag andere mensen blij mee wil maken.

Ik heb dat nu zelf ook met babyspullen. Heb na de 1e van alles uitgeleend aan kleding en speelgoed, maar wel aangegeven dat ik het terug wil voor een eventuele 2de. En net zo loopauto's enzo van een vriendin geleend die nog niet wist of ze een 2de wilde. Is toch handig dat je niet alles zelf hoeft te kopen en vind onthouden en teruggeven prima, gaat tot nu toe ook altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
26-03-2023 17:34
Eerlijk gezegd zou ik het heel vreemd vinden als mijn passagier mee zou betalen aan een snelheidsovertreding, ook al is dat in een voor ons onbekende buurt. En hoe ik dat uit zou leggen? niet. k zou al lang een keer gezegd hebben het stuur is de verantwoording van de chauffeur. en dat ben ik of mijn gezelschap. Andere dingen: Mag je daar nu wel of niet staan? Hoe zie jij dat? en we trekken de verkeerde conclusie dan delen we.
Ik zit trouwens 99 van de 100 keer alleen in de auto, dus ben niet gewend dat iemand "meerijdt" , nou ja mijn moeder vroeger. die dan opeens riep: Pas op die fietser!. Ik schrok meer van haar dan van die fietser, die ik al gezien had. En als ik dan eens een keer met iemand meerijdt, zolang die niet vraagt of ik even meekijk want we moeten hier ergens rechtsaf, en tegenwoordig heeft iedereen navigatie dus dat hoeft niet meer, let ik dus echt niet op de weg.
En degene die meerijdt betaalt parkeerkosten/ eerste koffie. net hoe het uitkomt
Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik vroeger klein was, had mijn oma een hele bups speelgoed liggen, die ze van familie geleend had. Toen wij allemaal groot waren, en mijn oma overleed, kreeg die familie zelf kleinkinderen, dus ging het weer die kant op. Nu zijn die kleinkinderen weer groot, en hebben mijn siblings kinderen, dus nu ligt het speelgoed bij mijn ouders.

Ik vind dat wel mooi. Plus dat je dat speelgoed, wat je jaren niet gezien hebt, dan ineens weer in handen hebt, vind ik heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
26-03-2023 17:34
Eerlijk gezegd zou ik het heel vreemd vinden als mijn passagier mee zou betalen aan een snelheidsovertreding, ook al is dat in een voor ons onbekende buurt. En hoe ik dat uit zou leggen? niet. k zou al lang een keer gezegd hebben het stuur is de verantwoording van de chauffeur. en dat ben ik of mijn gezelschap. Andere dingen: Mag je daar nu wel of niet staan? Hoe zie jij dat? en we trekken de verkeerde conclusie dan delen we.
Ik zit trouwens 99 van de 100 keer alleen in de auto, dus ben niet gewend dat iemand "meerijdt" , nou ja mijn moeder vroeger. die dan opeens riep: Pas op die fietser!. Ik schrok meer van haar dan van die fietser, die ik al gezien had. En als ik dan eens een keer met iemand meerijdt, zolang die niet vraagt of ik even meekijk want we moeten hier ergens rechtsaf, en tegenwoordig heeft iedereen navigatie dus dat hoeft niet meer, let ik dus echt niet op de weg.
En degene die meerijdt betaalt parkeerkosten/ eerste koffie. net hoe het uitkomt
En daarom bedenken de meeste mensen zich wel twee keer voor ze zich als a chauffeur aanbieden voor een (buitenlandse) trip, of ze vragen er dus een smak geld voor. Het is geen rondje door je eigen dorp. Onbekende wegen, lang rijden, je bent zelf ook moe, misschien geen goede straatverlichting… En in je zoektocht naar het juiste straatje rij je net door donkeroranje en heb je een boete te pakken. Roept je medepassagier, die de hele weg heeft liggen tukken ‘is je eigen verantwoordelijkheid hoor!’ Die schrapte ik uit mijn
vriendenboekje.
Alle reacties Link kopieren
oneenietweer schreef:
28-03-2023 10:51
En daarom bedenken de meeste mensen zich wel twee keer voor ze zich als a chauffeur aanbieden voor een (buitenlandse) trip, of ze vragen er dus een smak geld voor. Het is geen rondje door je eigen dorp. Onbekende wegen, lang rijden, je bent zelf ook moe, misschien geen goede straatverlichting… En in je zoektocht naar het juiste straatje rij je net door donkeroranje en heb je een boete te pakken. Roept je medepassagier, die de hele weg heeft liggen tukken ‘is je eigen verantwoordelijkheid hoor!’ Die schrapte ik uit mijn
vriendenboekje.

Helemaal eens. Het is misschien wat anders wanneer iemand willens en wetens 160 rijdt waar je 120 mag, maar je kan net een bord gemist hebben dat je ergens maar 50 mag ipv 70, omdat je met een verkeerssituatie/navigatie moest dealen
Alle reacties Link kopieren
oneenietweer schreef:
28-03-2023 10:51
En daarom bedenken de meeste mensen zich wel twee keer voor ze zich als a chauffeur aanbieden voor een (buitenlandse) trip, of ze vragen er dus een smak geld voor. Het is geen rondje door je eigen dorp. Onbekende wegen, lang rijden, je bent zelf ook moe, misschien geen goede straatverlichting… En in je zoektocht naar het juiste straatje rij je net door donkeroranje en heb je een boete te pakken. Roept je medepassagier, die de hele weg heeft liggen tukken ‘is je eigen verantwoordelijkheid hoor!’ Die schrapte ik uit mijn
vriendenboekje.
Ja, mee eens!
Medepassagier heeft al akantie vanaf het moment dat hij in stapt. Lekker lui wat naar de omgeving kijken. Dutje doen, snoepje eten enz. De chauffeur moet altijd opletten. En ja, je kunt een bord missen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
oneenietweer schreef:
28-03-2023 10:51
En daarom bedenken de meeste mensen zich wel twee keer voor ze zich als a chauffeur aanbieden voor een (buitenlandse) trip, of ze vragen er dus een smak geld voor. Het is geen rondje door je eigen dorp. Onbekende wegen, lang rijden, je bent zelf ook moe, misschien geen goede straatverlichting… En in je zoektocht naar het juiste straatje rij je net door donkeroranje en heb je een boete te pakken. Roept je medepassagier, die de hele weg heeft liggen tukken ‘is je eigen verantwoordelijkheid hoor!’ Die schrapte ik uit mijn
vriendenboekje.
Degene op wie je reageert zegt: ik zou het als chauffeur erg raar vinden als mijn passagier meebetaalt. Komt op mij niet over alsof zij lekker uit het raam zit te kijken of de hele weg zit te tukken en 'eigen verantwoordelijkheid' roept maar zelf dus meestal rijdt en dat standpunt heeft. Vind ik wel net even wat anders.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
28-03-2023 11:52
Degene op wie je reageert zegt: ik zou het als chauffeur erg raar vinden als mijn passagier meebetaalt. Komt op mij niet over alsof zij lekker uit het raam zit te kijken of de hele weg zit te tukken en 'eigen verantwoordelijkheid' roept maar zelf dus meestal rijdt en dat standpunt heeft. Vind ik wel net even wat anders.
en en diegene waarop ze reageerde (ik dus) zou echt wel mee zoeken naar het juiste straatje, en in geval van dat donkeroranje licht gewoon even ter plekke de situatie bekijken. Als ik rij, betaal ik, als de ander rijdt en die zegt t ook zelf te betalen, betaal ik wel een keer extra voor een drankje , als ik vind dat ik medeverantwoordelijk ben.
Maar goed, dit is tot nu toe allemaal theorie
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven