Geld & Recht
alle pijlers
Gierige acties deel XV
woensdag 1 februari 2023 om 19:00
De vorige 14 delen waren een groot succes. In deel 15 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.
Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
In this mad house we must all survive
woensdag 5 april 2023 om 05:22
Nou ik vind jouw geval toch wel een beetje gierig hoor, van diegene. Het was jullie gezamenlijke herinnering.KamilleT schreef: ↑03-04-2023 18:14Haha, die kreeg ik inderdaad ook terug. Dat zeg ik namelijk regelmatig ‘nee is ook een antwoord’. Helemaal eens, maar als het mijzelf betreft komt dat dan niet in me op. Ik voel me nu helemaal schuldig, ik ben dus helemaal niet zo veeleisend behalve als ik echt iets wil (hmmm).
woensdag 5 april 2023 om 10:10
Wij hebben hier een automaat die ook een stopknop heeft. Die werkt alleen niet echt, volgens mij. Ik wil bijvoorbeeld nooit alle vloeistof in m'n beker (zeker het hete water ná de chocomel) omdat ik er koud water uit de kraan bij wil doen. Ik druk dus op tijd op de knop (nog vóór het water komt) maar toch komt die sloot heet water er dan soms uit. Ik kan dan een kartonnen bekertje vuil maken (en weg moeten gooien), maar toch komt er water in de uitlek. Maar goed; wij kunnen zelf de opvangbak legen, dat scheelt
vrijdag 7 april 2023 om 12:01
Tante moet toch echt aan de Regiotaxi. En ja, dat is kut, maar het kan niet anders.thanx schreef: ↑30-03-2023 09:04Gezellig hier.
Nou, terug on topic.
Tante haar man is vlak voor kerst overleden. Heel triest allemaal.
Sinds dien bestookt ze ons met oude kleding/schoenen enz. (Die niemand wil, want die man was bijna 80, maar tante vindt het zonde om naar de kringloop te doen, want het is nog zgan. Soms nog met prijskaartje eraan).
Maar goed, ze belt dus om de haverklap op omdat ze ergens vervoer heen nodig heeft. Zelf heeft ze geen kinderen en broer en zus hebben geen auto.
Er is bij haar wel een bus, maar die rijdt het halve heuvelland door. Dus dat is een middagvullende activiteit.
Dus mogen wij taxi spelen.
Dat doen we met liefde.... maar niet steevast elk weekend en ook nog 1 doordeweekse dag (per nicht/neef).
Ik heb haar gezegd dat ze zich moet inschrijven bij de gemeente, voor aangepast busvervoer, maar dat wil ze niet, want A) die busjes hebben een ophaalmarge van 30minuten voor en 30 minuten na het afgesproken tijdstip en het kost haar maandelijks 6 euro, wat dan per jaar weer uitkomt op 72 euro en die heeft ze nu niet meer als weduwe. Pensioen krijgt ze niet, want nooit gewerkt, dus alleen een aow.
Met neef volgende week een afspraak over hoe we dit gaan aanpakken, want dit kan niet meer. Niet zozeer qua geld, maar wel qua tijd.
Is tante gierig? (Geld of haar tijd, kan in beide opzichten gierig zijn)
Mijn moeder rijdt ook niet meer en wij kinderen brengen haar regelmatig naar van alles, of gaan zelfs mee als “chaperon” (begrafenissen in het hele land), maar toch kunnen we niet altijd. Dan gaat ze met de Regiotaxi/Valys/Vita.
Ja, daar zit speling in (15 minuten maar, trouwens), maar het is beter dan niets. En dan zijn wij nog mijn moeders kinderen, dat is toch al dichterbij dan een tante.
Het is trouwens wel altijd stressen hoor, met die taxi, en ook al wel vervelende situaties meegemaakt. Maar soms moet het maar. Mijn moeder kan gelukkig ook nog wel met OV.
vrijdag 7 april 2023 om 12:16
Ja, maar veel koffieautomaten staan niet in de buurt van gootstenen.nausicaa schreef: ↑03-04-2023 21:42Ja, maar daar is een goede reden voor hoor: wij hadden ook altijd mensen die halve koppen in die bak goten. Maar daar zit dus een sensor in, en als er te veel (ineens) in komt, gaat het apparaat in storing. Dan denkt hij namelijk dat er meer doorloopt dan zou moeten, en dat is een gevaar voor overstromen. Dus dan gaat zo’n ding uit/stand-by/in elk geval moet er dan weer iemand bij komen. Niet heel fijn als dat wekelijks moet omdat iemand geen zin had om zijn koffie in een gootsteen weg te gooien.
vrijdag 7 april 2023 om 12:21
Ja, dag! Ik zou echt geen sorry zeggen tegen een conciërge of andere gek die uit de bocht vliegt omdat ik mijn bekertje te snel heb weggehaald. Je kunt je werk serieus nemen, dat is mooi, maar even een beetje afstand nemen is soms ook goed. Have a break, have a KitKat.lemoos2 schreef: ↑05-04-2023 02:01Wij hebben zo’n automaat waarbij je aan de hand van een oplichtende ring ziet wanneer het automaat klaar is (volledige ring). De conciërges waren er zat van, al die lui die snel hun bekertje onder de tap (?) vandaan haalden terwijl er nog een scheut van het een of ander volgde. En ook oplichtende pijlen om duidelijk aan te geven waar het bekertje onder moet.
Onze oudste conciërge krijgt echt moordneigingen van mensen die zelfs de lichtsignalen niet begrijpen. Laatst een of andere hotemetoot van de onderwijsstichting die te snel zijn bekertje weggraaide. Conciërge over de flos en luidkeels lamenteren. Meent de hotemetoot even zijn plasje te moeten doen en i.p.v. gewoon een ‘sorry’ steekt die gast zijn hand uit naar de conciërge en zegt: ‘Wij kennen elkaar nog niet geloof ik, Jan Janssen algemeen directeur bla bla’. Conciërge kijkt hem vies aan, trekt het lekbakje onder de machine vandaan, loert erin en zegt dan: ‘Hmmm, algemeen directeur…maar nog steeds geen gouden randje om die troep’
Ik stikte zowat achter mijn laptop van het lachen.
vrijdag 7 april 2023 om 13:47
Nou, echt! Doe even normaal zegLorem_Ipsum schreef: ↑07-04-2023 12:21Ja, dag! Ik zou echt geen sorry zeggen tegen een conciërge of andere gek die uit de bocht vliegt omdat ik mijn bekertje te snel heb weggehaald. Je kunt je werk serieus nemen, dat is mooi, maar even een beetje afstand nemen is soms ook goed. Have a break, have a KitKat.
vrijdag 7 april 2023 om 14:42
Ik vraag me even af of ik gierige gedachten heb. Ik heb een man die dol is op puzzelen en dus veel puzzels heeft. Een tijd geleden is, nadat dit toevallig onderwerp van gesprek was, een kennis van mij dit ook gaan doen. Maar hij heeft geen puzzels. Hij leent ze van ons. Niet soms, maar aan de lopende band; zodra hij ze af heeft, komt hij nieuwe halen. Omgekeerd kan er niet ook van hem geleend worden, want hij heeft er zelf geen.
Een andere kennis heeft dezelfde smaak in boeken als ik. Er was een reeks die ik graag las, en zij ook. Ik kocht steeds het nieuwste deel, zij leende het vervolgens van mij. En vroeg ook of ze het weer door mocht lenen aan haar vriendin, waar ik nee op heb gezegd.
Langzaamaan begint het hele leenstelsel me eigenlijk een beetje tegen te staan, aangezien we dus zelf altijd alleen maar de uitlenende partij zijn.
Man heeft er geen moeite mee. Er wordt zuinig met de spullen omgesprongen. We schieten er zelf niets bij in, aangezien we de kosten toch al gemaakt hebben. Ik heb er dus eigenlijk geen enkele reden voor dat het me tegen begint te staan. Toch voelt het wel zo. Is dat een gierige gedachte?
Een andere kennis heeft dezelfde smaak in boeken als ik. Er was een reeks die ik graag las, en zij ook. Ik kocht steeds het nieuwste deel, zij leende het vervolgens van mij. En vroeg ook of ze het weer door mocht lenen aan haar vriendin, waar ik nee op heb gezegd.
Langzaamaan begint het hele leenstelsel me eigenlijk een beetje tegen te staan, aangezien we dus zelf altijd alleen maar de uitlenende partij zijn.
Man heeft er geen moeite mee. Er wordt zuinig met de spullen omgesprongen. We schieten er zelf niets bij in, aangezien we de kosten toch al gemaakt hebben. Ik heb er dus eigenlijk geen enkele reden voor dat het me tegen begint te staan. Toch voelt het wel zo. Is dat een gierige gedachte?
vrijdag 7 april 2023 om 14:53
Dat komt omdat jij een dienst verleend en er niks voor terugkrijgt. Als je het lenen zo rot vindt, waarom stop je er dan niet mee?Jufjoke schreef: ↑07-04-2023 14:42Ik vraag me even af of ik gierige gedachten heb. Ik heb een man die dol is op puzzelen en dus veel puzzels heeft. Een tijd geleden is, nadat dit toevallig onderwerp van gesprek was, een kennis van mij dit ook gaan doen. Maar hij heeft geen puzzels. Hij leent ze van ons. Niet soms, maar aan de lopende band; zodra hij ze af heeft, komt hij nieuwe halen. Omgekeerd kan er niet ook van hem geleend worden, want hij heeft er zelf geen.
vrijdag 7 april 2023 om 14:54
Oh Jufjoke, ik snap je gevoel helemaal. Maar in ben zelf dan ook een echte gier als het op uitlenen aankomt. Ik zeg eerlijk; ik houd er niet van. Ik leen zelf ook niet graag iets. Geven heb ik minder moeite mee dan met uitlenen.
Je kunt zeggen, maar dat boek staat toch maar op de plank? Ja, maar dat is zo als je een boek koopt. Zelf leen ik af en toe dingen, maar als je 10x iets moet lenen, dan moet je het misschien zelf eens kopen.
Ik heb dit nu zelf met het lenen van een tent. Ik heb geen tent en heb 2x een tent geleend van een vriendin (netjes bedankt, etc.). Nu ga ik het een derde keer niet weer doen. Blijkbaar heb ik toch vaker een tent nodig dan ik dacht.
—En nee, een boek weer doorlenen aan iemand die ik niet ken, nee. Iedereen gaat weer anders om met boeken.
Je kunt zeggen, maar dat boek staat toch maar op de plank? Ja, maar dat is zo als je een boek koopt. Zelf leen ik af en toe dingen, maar als je 10x iets moet lenen, dan moet je het misschien zelf eens kopen.
Ik heb dit nu zelf met het lenen van een tent. Ik heb geen tent en heb 2x een tent geleend van een vriendin (netjes bedankt, etc.). Nu ga ik het een derde keer niet weer doen. Blijkbaar heb ik toch vaker een tent nodig dan ik dacht.
—En nee, een boek weer doorlenen aan iemand die ik niet ken, nee. Iedereen gaat weer anders om met boeken.
vrijdag 7 april 2023 om 15:03
Nou ja, die man dan niet, want die ervaart dat niet zo. Maar als het boeken uitlenen JufJoke irriteert, dan prima om er mee te stoppen. Ik zou zelf gewoon. niet meer zeggen dat ik het laatste deel heb gekocht, zo laf ben ik dan ook wel weer
vrijdag 7 april 2023 om 15:12
Ik heb niet gezegd dat ik het uitlenen zo rot vind, het is gewoon een licht knagend gevoel. Nu zeggen dat hij geen puzzels meer mag lenen, vind ik niet redelijk, omdat ten eerste mijn man er geen probleem mee heeft en ten tweede, ik wel snap dat ik eigenlijk geen argumenten heb waarom niet. Het is gewoon een gevoel dat toch af en toe de kop op steekt.janepotter2000 schreef: ↑07-04-2023 14:53Dat komt omdat jij een dienst verleend en er niks voor terugkrijgt. Als je het lenen zo rot vindt, waarom stop je er dan niet mee?
De kennis van de boeken is inmiddels wat minder in beeld, ik weet niet of dat gewoon zo loopt of omdat het iets te maken heeft met het feit dat de reeks inmiddels ten einde is.
vrijdag 7 april 2023 om 15:14
Bij ons staan er bloemen langs de weg te koop.
Een grote bos 20 euro, een kleine bos 15 euro. Het is zelf service. En de gene voor je zie je 15 euro uit haar portemonnee pakken, in het kistje doen. En de grote bos pakken van 20 euro.
*je kan denken, wie weet had zij 2 briefjes van 5 in z'n handen en 1x 10. Maar ik hoorde haar tegen haar man zeggen, zo hebben ze toch niet door.
Een grote bos 20 euro, een kleine bos 15 euro. Het is zelf service. En de gene voor je zie je 15 euro uit haar portemonnee pakken, in het kistje doen. En de grote bos pakken van 20 euro.
*je kan denken, wie weet had zij 2 briefjes van 5 in z'n handen en 1x 10. Maar ik hoorde haar tegen haar man zeggen, zo hebben ze toch niet door.
zion wijzigde dit bericht op 07-04-2023 15:15
Reden: Spelfouten
Reden: Spelfouten
5.54% gewijzigd
vrijdag 7 april 2023 om 15:33
Mijn moeder had dat op een gegeven moment ook, zij heeft een enorme verzameling Jan van Haasteren puzzels en er werd enorm veel geleend. Dat ging haar ook tegenstaan. Af en toe eens iets lenen is oké, maar je moet niet het gevoel hebben dat je de plaatselijke bibliotheek/spelotheek bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 7 april 2023 om 15:34
Lenen of niet lenen. Als je zo'n knagend gevoel krijgt moet je er maar beter meestoppen. Nu lijkt het net of je dingen uitleent omdat je goed voor de dag wil komen, maar je bent er eigenlijk op tegen. Of je leent zonder erbij na te denken. Of je stopt er gewoon mee.Jufjoke schreef: ↑07-04-2023 15:12Ik heb niet gezegd dat ik het uitlenen zo rot vind, het is gewoon een licht knagend gevoel. Nu zeggen dat hij geen puzzels meer mag lenen, vind ik niet redelijk, omdat ten eerste mijn man er geen probleem mee heeft en ten tweede, ik wel snap dat ik eigenlijk geen argumenten heb waarom niet. Het is gewoon een gevoel dat toch af en toe de kop op steekt.
De kennis van de boeken is inmiddels wat minder in beeld, ik weet niet of dat gewoon zo loopt of omdat het iets te maken heeft met het feit dat de reeks inmiddels ten einde is.
vrijdag 7 april 2023 om 15:36
Hoezo dat nou weer?janepotter2000 schreef: ↑07-04-2023 15:34Lenen of niet lenen. Als je zo'n knagend gevoel krijgt moet je er maar beter meestoppen. Nu lijkt het net of je dingen uitleent omdat je goed voor de dag wil komen, maar je bent er eigenlijk op tegen. Of je leent zonder erbij na te denken. Of je stopt er gewoon mee.
Het is er gewoon ingeslopen, in het begin was het oké, maar nu begint het te irriteren. Waarom moet je er meer van maken dan dat?
Don't waste your time on jealousy,
vrijdag 7 april 2023 om 15:37
Als je lenen niet leuk vindt, waarom doe je het dan? Omdat het voelt als een sociale verplichting en je geen blauwtje wil lopen.
vrijdag 7 april 2023 om 15:42
Het voelt inderdaad een beetje als een erin geslopen verplichting waar ik nu aan vast zit. Maar ik vind het bot om ronduit te zeggen dat ik dat niet meer wil, en dat gaat niet om blauwtjes lopen maar om wel graag vriendelijk willen blijven. Hoe zou jij dat doen dan? Want eerlijk gezegd vind ik het al een beetje bot overkomen hoe je hier op reageert.janepotter2000 schreef: ↑07-04-2023 15:37Als je lenen niet leuk vindt, waarom doe je het dan? Omdat het voelt als een sociale verplichting en je geen blauwtje wil lopen.
vrijdag 7 april 2023 om 15:44
Er geldt hier denk ik wat wel vaker in dit topic geldt: zolang er balans is, is er niks aan de hand. Is die er niet, dan gaat het op den duur knagen. En als mensen alleen maar continu iets lenen, zonder zomaar eens - ik verzin maar wat - een doosje chocolaatjes mee te nemen ("gewoon, omdat ik zo blij ben dat ik steeds weer een nieuwe puzzel kan maken!") of met woorden dankbaarheid te uiten, dan kan dat op den duur een beetje gaan schuren.janepotter2000 schreef: ↑07-04-2023 15:34Lenen of niet lenen. Als je zo'n knagend gevoel krijgt moet je er maar beter meestoppen. Nu lijkt het net of je dingen uitleent omdat je goed voor de dag wil komen, maar je bent er eigenlijk op tegen. Of je leent zonder erbij na te denken. Of je stopt er gewoon mee.
vrijdag 7 april 2023 om 15:44
Misschien is dat inderdaad de reden waarom het me een beetje gaat tegenstaan. En omdat er geen sprake is van wederkerigheid. Dat hoeft ook niet met alles, maar nu wordt het wel heel erg eenzijdig. En het gemak waarmee mensen gewoon gaan zeggen ' ik kom morgen weer puzzels halen, oké?'Susan schreef: ↑07-04-2023 15:33Mijn moeder had dat op een gegeven moment ook, zij heeft een enorme verzameling Jan van Haasteren puzzels en er werd enorm veel geleend. Dat ging haar ook tegenstaan. Af en toe eens iets lenen is oké, maar je moet niet het gevoel hebben dat je de plaatselijke bibliotheek/spelotheek bent.
vrijdag 7 april 2023 om 15:45
Het is niet bot bedoelt, maar als je ergens problemen meekrijgt wees dan eerlijk. Dat nattevingerwerk maakt dingen alleen maar erger. Gewoon tegen die puzzelvent zeggen dat je niet meer wilt lenen. Hij hoeft geen verklaring te hebben. Want nu heb jij er last van en in plaats van je ergernis te bespreken, krop je het op.Jufjoke schreef: ↑07-04-2023 15:42Het voelt inderdaad een beetje als een erin geslopen verplichting waar ik nu aan vast zit. Maar ik vind het bot om ronduit te zeggen dat ik dat niet meer wil, en dat gaat niet om blauwtjes lopen maar om wel graag vriendelijk willen blijven. Hoe zou jij dat doen dan? Want eerlijk gezegd vind ik het al een beetje bot overkomen hoe je hier op reageert.
vrijdag 7 april 2023 om 17:47
Je kunt voorstellen vanaf nu te gaan ruilen. Dan kan hij zelf een puzzel kopen en maken, en die dan ruilen met een ander die je man al gemaakt heeft.Jufjoke schreef: ↑07-04-2023 15:44Misschien is dat inderdaad de reden waarom het me een beetje gaat tegenstaan. En omdat er geen sprake is van wederkerigheid. Dat hoeft ook niet met alles, maar nu wordt het wel heel erg eenzijdig. En het gemak waarmee mensen gewoon gaan zeggen ' ik kom morgen weer puzzels halen, oké?'
vrijdag 7 april 2023 om 18:00
janepotter2000 schreef: ↑07-04-2023 15:45Het is niet bot bedoelt, maar als je ergens problemen meekrijgt wees dan eerlijk. Dat nattevingerwerk maakt dingen alleen maar erger. Gewoon tegen die puzzelvent zeggen dat je niet meer wilt lenen. Hij hoeft geen verklaring te hebben. Want nu heb jij er last van en in plaats van je ergernis te bespreken, krop je het op.
Dan vraagt hij natuurlijk waarom ze niet meer wil uitlenen en dan moet ze dat alsnog vertellen.
Ik zou zeggen dat je het aan iemand anders hebt uitgeleend, en als er dan weer om gevraagd wordt, dan zeg je dat die persoon het nog steeds niet heeft terug gegeven en dat je dat vervelend vind en dat je daarom nooit meer, aan niemand dus, spullen uitleent. Of... je zegt de waarheid