Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 2639 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
Ik weet niet wat ik hier lees af en toe. Vrijwilligers (= mensen die gratis en voor niets komen werken) afzeiken omdat ze een paar keer naar een foodtruck mogen. Wauw, dit past wel echt in dit topic.
broadway schreef:
08-12-2025 14:11
het spijt mij voor je dat je weet dat zo'n opmerking dan niet over jou gaat dat je je wel zo aangesproken voelt.
Omdat het gewoon lullig is en een negatieve sfeer neerzet. Ja het is heus wel een beetje sneu gedrag om drie keer te gaan als je weet dat één keer de bedoeling is. Maar kom op zeg, het gaat om een frietje. Geen kaviaar met champagne. De eerste de beste werklunch voor de bestuurders is al luxer.
Maar je gaat niet de groep afzeiken om wat een paar mensen doen. Ik ben docent, en als ik een klas sarcastisch zou afzeiken omdat een paar mensen hun werk niet hebben gedaan dan ben ik die groep ook kwijt hoor.
Harba lorifa
Hakika schreef:
08-12-2025 14:19
Ik weet niet wat ik hier lees af en toe. Vrijwilligers (= mensen die gratis en voor niets komen werken) afzeiken omdat ze een paar keer naar een foodtruck mogen. Wauw, dit past wel echt in dit topic.
Het enige sneue in dit verhaal vind ik dat de vrijwilligers normaal 1x pw komen, maar nu ineens vanwege de foodtruck 3x kunnen komen. Dat is wel raar tov de bewoners. Daar ligt dan niet de eerste prioriteit lijkt wel.
Sunflower_cookie schreef:
08-12-2025 15:39
Het enige sneue in dit verhaal vind ik dat de vrijwilligers normaal 1x pw komen, maar nu ineens vanwege de foodtruck 3x kunnen komen. Dat is wel raar tov de bewoners. Daar ligt dan niet de eerste prioriteit lijkt wel.
Misschien krijg je wel meer vrijwilligers, als je beter voor ze zorgt, bijvoorbeeld elke dag een lunch
Al is het maar een kroketje bij je zelfmeegebrachte boterhammen
Lila-Linda schreef:
08-12-2025 16:05
Misschien krijg je wel meer vrijwilligers, als je beter voor ze zorgt, bijvoorbeeld elke dag een lunch
Al is het maar een kroketje bij je zelfmeegebrachte boterhammen
Pardon?? We hebben het hier wel over de zorg he? Waar ik mn medewerkers, die 's ochtends vroeg om 7:00 beginnen, nachten werken, extra terugkomen bij ziekte, poep en pies en kots opruimen, zweren verzorgen
Waar ik die medewerkers niet eens kan belonen met meer dan een schamel salaris en een vvv bon van 20 euro als kerstpakket.

En dan verwacht je dat ik voor vrijwilligers die langskomen voor een wandelingetje of een kopje koffie en een beetje gezelschap tussen 10:30 en 11:30 ga belonen met elke dag gratis lunch?
Dubbel
En dat er vrijwilligers zijn die 3x komen is inderdaad geen halszaak. Maar wel sneu als er daardoor voor anderen niks meer was, die ook wel een hapje hadden gelust. Want er was best ruim ingekocht, maar niet maal 3
Laylamum schreef:
08-12-2025 18:24
Pardon?? We hebben het hier wel over de zorg he? Waar ik mn medewerkers, die 's ochtends vroeg om 7:00 beginnen, nachten werken, extra terugkomen bij ziekte, poep en pies en kots opruimen, zweren verzorgen
Waar ik die medewerkers niet eens kan belonen met meer dan een schamel salaris en een vvv bon van 20 euro als kerstpakket.

En dan verwacht je dat ik voor vrijwilligers die langskomen voor een wandelingetje of een kopje koffie en een beetje gezelschap tussen 10:30 en 11:30 ga belonen met elke dag gratis lunch?
Je betaalt ze niet uit eigen zak hoor.

Sterker nog, je kunt zelfs subsidie aanvragen (of nou ja jij niet zelf, want dat zou wat zijn natuurlijk) waardoor je ze wel een kroketje kunt bieden.
Het klinkt eigenlijk vooral niet als een heel leuk bedrijf om voor te werken. Het zullen heus niet tientallen vrijwilligers zijn geweest die ineens 3 dagen kwamen werken (was anders wel leuk geweest voor de zorgbehoefenden, trouwens) en dat er dan een paar wat extra kregen, tja, er zullen vast ook weleens betaalde collega's zijn die zichzelf iets extra's gunnen. Het zal allemaal wel.
Lila-Linda schreef:
08-12-2025 18:46
Je betaalt ze niet uit eigen zak hoor.

Sterker nog, je kunt zelfs subsidie aanvragen (of nou ja jij niet zelf, want dat zou wat zijn natuurlijk) waardoor je ze wel een kroketje kunt bieden.
Nee niet uit eigen zak, maar van gemeenschapsgeld. We betalen de zorg namelijk zelf met zn allen..
Maar goed, we begrijpen elkaar duidelijk niet.

En nee, ik vind de zorg inderdaad momenteel niet zo leuk om voor te werken. Ziekte onder personeel is torenhoog, de zorgzwaarte wordt steeds hoger en wij krijgen te horen dat er volgend jaar weer meer bezuinigd moet worden.
En misschien dat het me daardoor irriteert wanneer er voor mn gevoel niet eerlijk wordt omgegaan met een extraatje dat we proberen te bieden aan de harde werkers. Maar ik zal proberen het los te laten, kennelijk ben ik hier onredelijk in
Laylamum schreef:
08-12-2025 19:35
Nee niet uit eigen zak, maar van gemeenschapsgeld. We betalen de zorg namelijk zelf met zn allen..

En nee, ik vind de zorg inderdaad momenteel niet zo leuk om voor te werken. Ziekte onder personeel is torenhoog, de zorgzwaarte wordt steeds hoger en wij krijgen te horen dat er volgend jaar weer meer bezuinigd moet worden.
En misschien dat het me daardoor irriteert wanneer er voor mn gevoel niet eerlijk wordt omgegaan met een extraatje dat we proberen te bieden aan de harde werkers. Maar ik zal proberen het los te laten, kennelijk ben ik hier onredelijk in
zonder die vrijwilligers moeten jouw harde werkers nog harder werken of hebben je bewoners geen lichtpuntjes meer in hun dag.
Een beetje meer waardering voor die vrijwilligers is best terecht lijkt me. Het is niet hun schuld dat jij een steeds kleiner budget krijgt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Laylamum schreef:
08-12-2025 18:24

Dat staat er niet, het gaat om een aantal dagen.
Laylamum schreef:
08-12-2025 19:35

Ik volg je op zich wel, maar het komt er een beetje raar uit, waardoor het onredelijk lijkt, denk ik.

Bij ons waren er vrijwilligers die bijvoorbeeld werkelijk meer werk creëerden dan dat ze iets bijdroegen. Omdat ze bijvoorbeeld eigenlijk te oud of beperkt waren voor de klusjes die ze kwamen doen. Een dame die koffie ronde ging lopen liet alle vaat staan verdeeld over de hele gang (ze hoorde dit eigenlijk naderhand weer op te halen en in de vaatwasser te zetten, of desnoods in elk geval weer terug op de kar in de keuken) en zat doodleuk bij een bewoner op de kamer zelf koffie te drinken. Mocht het personeel alle kopjes en schotels gaan zoeken anders hadden ze die middag niet genoeg. Een andere vrijwilliger kon niet omgaan met prikkels en dus zodra de huiskamer ook maar halfvol zat “verdween” hij spontaan met koffie kar en al. Kon een medewerker nieuwe koffie gaan zetten, kijken of er nog genoeg kopjes in de kast stonden voor de andere helft van de bewoners en weer een andere medewerker de vrijwilliger gaan zoeken die ze dan vond met kar en al op een andere etage in de gebedsruimte, want daar was het lekker stil.

Afijn, alle zorg, zowel lonen als extraatjes word uit de zelfde zak geld betaald. Die zak geld word elk jaar weer verder bezuinigd en kleiner. Ik neem aan dat jij bedoeld dat het handiger is om extra uren personeel in te huren uit die zak dan extraatjes te bekostigen voor vrijwilligers die een uurtje hier of daar langskomen in de vorm van, bijvoorbeeld, een dagelijkse lunch? In dat geval kan ik het daar op zich wel mee eens zijn.
Lidl-Annie-aardbei jij verwoord inderdaad wat ik bedoel.
Natuurlijk ben ik blij met alle vrijwilligers en wat ze voor ons doen. Maar in praktijk verdienen echt niet alle vrijwilligers een standbeeld. De meeste zijn hele lieve mensen, maar er zijn er ook altijd bij die met een heel eisenpakket komen wat ze wel doen en wat niet en wanneer. En die ontzettend veel bijsturing en begeleiding nodig hebben. De bekende 80-20 regel zal dat wel zijn.
En als er dan van het zuinig opgespaarde geld een keertje wat extra's wordt georganiseerd, dan voelt dat voor mij niet eerlijk als dat in grotere mate gaat naar een groepje (en het waren er inderdaad geen honderden, maar een stuk of 15-20) die het in mijn ogen niet het meest verdiend hadden. Waardoor er minder over bleef voor de mensen die ik het wel heel erg gun.
Dat was het enige punt dat ik probeerde te maken. Laat het topic nu maar weer naar de gierige acties gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven