Geld & Recht alle pijlers

Goedkoper huis kopen

08-10-2019 10:11 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Schiet ik er iets mee op, om een goedkoper huis/appartement te kopen?
Ik ben een 55plusser, fulltime werkend, een hypotheek (twee lening delen)
Huis overgenomen na een scheiding, 203k. Overwaarde toendertijd 90k pp. Nu zal mijn huis sowieso 220k opleveren volgens voorzichtige schatting van makelaar.
Nu staat er een groot appartement te koop: 170kk, 90 euro vve, cv ketel lease, 3 slaapkamer. Appartement op eerste verdieping. Op tweede verdieping twee grote slaapkamers en slaapkamer met inloopkast, badkamer. Er is geen derde verdieping met daarbovenop andere appartementen. Begane grond is een winkel. Balkon is huiskamerbreed, zowel eerste verdieping als tweede verdieping.
Na berekeningen als ik appartement koop voor 180k (max wat ik er voor uit wil geven) betaal ik straks 100 euro minder (hypo+vve) Voor zover ik kan zien, niks meer aan doen, alles ziet er netjes uit, behalve wat verf en behang werk. Badkamer en wc netjes.
Huidige hypo kan ik gemakkelijk betalen, zit er zelfs aan te denken om extra af te lossen. Maar bedenk dat ik straks ouder word. Dus kleiner en iets goedkoper wonen of extra aflossen? Ik weet het nu even niet meer, want bovenop hypotheek, komt overdrachtsbelasting en kosten koper (maar dat is over tien jaar ook nog steeds zo)
sugarmiss schreef:
08-10-2019 12:54
Als je nu prettig woont en je huis en de buurt naar je zin is zou ik niet verhuizen. Dat kan over 15 jaar ook nog.

Je kan dan overwegen om te gaan huren en het geld wat uit je huis vrij komt te gebruiken om van te leven. Dan zou ik wel nu zoveel mogelijk hypotheek aflossen.

Wil je sowieso verhuizen dan is een appartement met lift wel een goede keilus met oog op je oude dag.
Mijn ouders hebben ook nagedacht over huren maar dat toch niet gedaan. Want met een praktich afgelost huis heb je dusdanig lage maandlasten, daar kan geen huur tegenop. Daarbij kwam ook nog dat ze op korte termijn alleen in aanmerking kwamen voor particuliere huur en VRH zouden moeten betalen over het geld wat vrij komt uit het huis. Als 1 van hun alleen komt te staan dan kunnen ze die particuliere huur nauwelijks opbrengen en geen huurtoeslag mogelijk. Hun maandlasten zijn met een koophuis dusdanig laag dat ze daar ruimschoots van kunnen leven met hun AOW en klein pensioen (van een pensioenfonds dat volgend jaar weer moet korten zoals het er nu naar uit ziet). Als er 1 alleen komt te staan dan kan diegene er ook nog gewoon blijven wonen.
Ga voor iets "levensloopbestendigs".

Ons huis heeft twee slaapkamers plus de badkamer op de begane grond.

Handig met een peuter, die dan niet de trap af kan donderen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven