Geld & Recht alle pijlers

Help mijn vriend is gierig, of valt het mee?

18-12-2010 11:36 366 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een lastig thema dat ik niet goed met vriendinnen durf te bespreken, maar ik vind dat mijn vriend gierig is.
quote:Nammma schreef op 18 december 2010 @ 13:26:

Ik vind de verdeling niet eerlijk. Maar dat zegt iedereen al. Ik zou hem voorstellen hier eens informatie over in te winnen, bijv. nij Nibud. Want op deze manier kan jij helemaal niets sparen...Het merendeel zegt juist dat die vriend al veel meer inbrengt (gratis huis, fulltime zorg voor baby)
quote:nummerzoveel schreef op 18 december 2010 @ 13:28:

@Nammma

Heb je alles gelezen? TO kan niet meer sparen omdat ze zelf voor een slecht betaalde baan kiest (want die is zo leuk) en een dag minder gaat werken (wat niet nodig is, maar ze graag wil).Ach, ik kan me zomaar voorstellen dat een moeder haar kind ook wel zou willen zien.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 18 december 2010 @ 13:27:

[...]

Ja klopt, hartstikke mooi bedrag. Alleen klopt het niet hoe hij hierin staat.

De eerlijkheidsfactor is hier ver te zoeken.

Vind je? Hij draagt loon bij, zorgt voor gratis huisvesting, zorgt 5 dagen per week voor zijn kind?

Het enige wat hier oneerlijk aan is, is dat TO denkt het recht te hebben minder te gaan werken maar wel hetzelfde besteedbare inkomen te houden. Maar dat is mijn persoonlijke opinie.

Wel zou ik TO adviseren een samenlevingscontract op te stellen waarin iets wordt afgesproken over een toekomstvoorziening voor haar, mocht de relatie stuk lopen. Met 950 euro kom je niet zo heel ver als je alles zelf moet betalen.
Ik vind het wel een beetje raar dat iedereen TO aanraadt een beter betaalde baan te zoeken. Stel je voor dat iedereen die bijvoorbeeld slecht betaald wordt in de zorg, de schoonmaak enz. er mee zou stoppen....... Je kan er ook voor kiezen nuttig, sociaal werk te doen waar je ook nog eens veel plezier in hebt i.p.v. alleen naar het salaris te kijken!
quote:SuperCow schreef op 18 december 2010 @ 13:28:

Ik heb nog nergens gelezen dat die baby inderdaad 1000 euro per maand gaat kosten. Waar komt dit bedrag vandaan?

Ze wonen in Spanje waar geen premies en subsidies en gratis verzekeringen voor kinderen uitgedeeld worden. Onderhoudskosten komen volledig voor rekening van de ouders.
quote:vikki schreef op 18 december 2010 @ 13:28:

[...]

En hier ben ik het dan wél mee eens. Natuurlijk is overleg, samen de dingen bespreken, rekening houden met de wensen van elkaar essentieel in een relatie.Ja, en in dit geval lopen TO en vriend tegen het feit aan dat de vriend van TO van mening is dat zijn bijdrage aan het huishouden en de relatie groot genoeg is en dat hij niet nog meer wil bijdragen dan dat hij al doet.
Ik snap het argument dat ze straks met lege handen komt te staan niet zo. En ook niet dat ze moet kunnen sparen.

Als ze alleen was geweest, was ze nog veel meer kwijt geweest. Dan had ze dus helemaal niet kunnen sparen en stond ze ook met lege handen.
quote:Saaar schreef op 18 december 2010 @ 13:31:

[...]

Ach, ik kan me zomaar voorstellen dat een moeder haar kind ook wel zou willen zien.Tja, er zijn zo veel vaders die dat ook wel zouden willen maar die moeten wel 5 dagen per week naar kantoor omdat vrouwlief "een baantje" (of zelfs "geen baantje") heeft.
quote:vikki schreef op 18 december 2010 @ 13:32:

Ik vind het wel een beetje raar dat iedereen TO aanraadt een beter betaalde baan te zoeken. Stel je voor dat iedereen die bijvoorbeeld slecht betaald wordt in de zorg, de schoonmaak enz. er mee zou stoppen....... Je kan er ook voor kiezen nuttig, sociaal werk te doen waar je ook nog eens veel plezier in hebt i.p.v. alleen naar het salaris te kijken!Dat is leuk voor als je flink in de slappe was zit en er 'n beetje bij wil hobby-en. Vrouwen die zichzelf respecteren zorgen dat ze 'n inkomen verwerven waarmee ze zich ook onafhankelijk van 'n man goed kunnen onderhouden. Dat kan TO niet met dit lage salaris, zeker niet als ze nog minder wil gaan werken ook, dus is het maar te hopen dat haar relatie blijvend is als ze niet voor beter betaald werk wil gaan.
quote:vikki schreef op 18 december 2010 @ 13:18:

[...]

Dat klinkt toch altijd zo raar..... ik zou nooit reageren zonder het hele topic te lezen.Heb de rest van je post nu gelezen, snapte uit je post niet dat jij je al realiseerde dat hij fulltime thuis voor de baby wilde zorgen, maar begrijp nu dat je ondanks deze regeling waarbij een van de partners thuis is, het logisch zou vinden als TO ook nog twee dagen minder zou willen werken om bij de baby te zijn
Ik vraag me ook af of hij kosten heeft aan het vastgoed. Het lijkt mij namelijk dat hij een deel van wat hij binnenkrijgt aan huur weer moet uitgeven en een deel opzij moet zetten voor bepaalde risico's.
quote:SuperCow schreef op 18 december 2010 @ 12:56:

Ik vind ook dat hij - weliswaar op een indirecte manier - prima bijdraagt aan de gezamenlijke kosten.

Je woont gratis, je hebt geen kosten voor opvang, normaal gesproken zou daar je halve salaris al aan opgaan!

Ik vraag me ook af of je wel een dag minder zou moeten gaan werken, want het is niet nodig, het is een luxe die je je dan permiteert. Dat mag natuurlijk maar dan moet je niet klagen dat het geld kost.Och, misschien voor het kind wel leuk als hij/zij zijn moeder nog eens ziet???
quote:Primabella schreef op 18 december 2010 @ 13:34:

Als ze alleen was geweest, was ze nog veel meer kwijt geweest. Dan had ze dus helemaal niet kunnen sparen en stond ze ook met lege handen.

Als ze alleen was geweest had ze van dat salaris waarschijnlijk niet eens rond kunnen komen.

Waar is TO trouwens? Vraag me af of haar mening al aan het kantelen is.
Ik kan me ook voorstellen dat een moeder bij haar kind wil zijn. En ook dat ze liever werkt in een slecht betaalde baan als het werk leuk is. Punt is alleen dat niet iedereen zich dat kan of veroorloven. TO wil die keuzes wel maken, maar wil de financiele consequenties daarvan niet dragen. En vervolgens is ze ook nog eens boos op haar vriend en noemt hem zelfs gierig omdat hij die consequenties niet als vanzelfsprekend op zich neemt. Zonder dat ze daar uberhaupt vooraf met hem over gepraat heeft!!!
Ik vind die vriend maar egoïstisch. Hij woont gratis en hoeft niet te werken omdat hij 2500 euro aan inkomsten uit huur krijgt. M.a.w. alle tijd om lekker te hobbyen. Een ontzettend luxe positie die ik iedereen van harte gun, maar ik krijg het idee dat hij zijn vriendin daar niet van mee laat profiteren. Je bent toch samen?

Als ik het zo voor elkaar zou hebben zou ik nooit van mijn partner verlangen dat hij de helft van zijn magere loontje zou afstaan. Daarbij zou ik alleen maar blij zijn dat hij de baan had die hij leuk vond, ook al verdient deze misschien wat minder goed. Je gaat dan toch niet verlangen dat je partner maar een baan zoekt die beter betaalt maar die misschien veel minder leuk vindt, terwijl je het samen al zou goed zou kunnen hebben. En dan ook nog eens apart betalen bij etentjes en vakanties...

Beetje hetzelfde als allebei een staatslot kopen maar niet delen als op één van die loten de jackpot valt.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:vikki schreef op 18 december 2010 @ 13:32:

Ik vind het wel een beetje raar dat iedereen TO aanraadt een beter betaalde baan te zoeken. Stel je voor dat iedereen die bijvoorbeeld slecht betaald wordt in de zorg, de schoonmaak enz. er mee zou stoppen....... Je kan er ook voor kiezen nuttig, sociaal werk te doen waar je ook nog eens veel plezier in hebt i.p.v. alleen naar het salaris te kijken!

Uiteraard kan dat. Maar dan moet je ook niet jammeren dat je besteedbaar inkomen lager wordt als je minder gaat werken.

Keuzes en consequenties en zo.
quote:mjdh schreef op 18 december 2010 @ 13:37:

[...]

Och, misschien voor het kind wel leuk als hij/zij zijn moeder nog eens ziet???Wat is het verschil met vaders die doorgaans ook fulltime buitenshuis werken? DIe zien hun kind elke avond en in 't weekend 2 dagen 24/7 als ze willen. Waarom zou dat niet voldoende zijn voor 'n moeder?
quote:nummerzoveel schreef op 18 december 2010 @ 13:38:

Ik kan me ook voorstellen dat een moeder bij haar kind wil zijn. En ook dat ze liever werkt in een slecht betaalde baan als het werk leuk is. Punt is alleen dat niet iedereen zich dat kan of veroorloven. TO wil die keuzes wel maken, maar wil de financiele consequenties daarvan niet dragen. En vervolgens is ze ook nog eens boos op haar vriend en noemt hem zelfs gierig omdat hij die consequenties niet als vanzelfsprekend op zich neemt. Zonder dat ze daar uberhaupt vooraf met hem over gepraat heeft!!!Dit dus. TO komt op mij erg gemakszuchtig over.
quote:borderwalk schreef op 18 december 2010 @ 13:35:

[...]

Heb de rest van je post nu gelezen, snapte uit je post niet dat jij je al realiseerde dat hij fulltime thuis voor de baby wilde zorgen, maar begrijp nu dat je ondanks deze regeling waarbij een van de partners thuis is, het logisch zou vinden als TO ook nog twee dagen minder zou willen werken om bij de baby te zijnKlopt! Alleen zou ik ipv logisch het woord "begrijpelijk" gebruiken.
Meestal is het, heel generaliserend, degene die meer verdient, die het kind minder ziet. TO moet meer werken voor minder geld, en ziet ook haar kind vanaf het begin nog eens niet veel. Ik kan me voorstellen dat dat een beetje 'the worst of both worlds' is.
quote:Winterdip schreef op 18 december 2010 @ 13:39:

Je gaat dan toch niet verlangen dat je partner maar een baan zoekt die beter betaalt maar die misschien veel minder leuk vindt, terwijl je het samen al zou goed zou kunnen hebben.

Volgens mij heeft TO niets te mopperen.

Gratis huisvesting, eigen inkomen, straks een kind waar haar man 5 dagen per week voor zorgt, dat kan een stuk slechter.
quote:elninjoo schreef op 18 december 2010 @ 13:39:

[...]

Wat is het verschil met vaders die doorgaans ook fulltime buitenshuis werken? DIe zien hun kind elke avond en in 't weekend 2 dagen 24/7 als ze willen. Waarom zou dat niet voldoende zijn voor 'n moeder?Voor míj zou dat beslist niet voldoende zijn. Iedereen kan natuurlijk alleen voor zichzelf spreken in deze.
Wordt er hier niet ook altijd gezegd dat de man ook maar een dag minder moet gaan werken om zorgtaken op zich te nemen?

Dat zou in dit geval dus ook tegen TO gezegd kunnen worden. Laat dat nu precies zijn wat ze wil!

TO wil niet stoppen met werken of maar 2 dagen werken, TO wil 4 dagen blijven werken.

Ik vind de 50-50 regeling niet eerlijk. Let wel, ook de vriend van TO betaald geen huur en dergelijke, ze wonen gratis!
@surface2

De vriend levert huurinkomsten in door de woning voor eigen gebruik aan te wenden. Voor niets gaat de zon op.
quote:nummerzoveel schreef op 18 december 2010 @ 13:46:

@surface2

De vriend levert huurinkomsten in door de woning voor eigen gebruik aan te wenden. Voor niets gaat de zon op.OMG, zo zou ik echt nooit kunnen denken in een relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven