Geld & Recht alle pijlers

Hoe huur verhogen/opzeggen?

10-12-2010 18:53 10 berichten
Mijn koophuis staat al een jaar te koop. Daarom heb ik het sinds september verhuurt aan een buitenlands stel, dat tot maart hier ging studeren. Ik dacht zo veilig te zitten, omdat ik dan zeker zou weten dat ze weer naar huis zouden gaan... Niet dus, want ze hebben nu het plan om hun master te gaan doen (nog 1,5 jaar) en willen dolgraag in mijn appartement blijven zitten.

Nu was ik juist van plan om nieuwe huurders te zoeken, en een hogere huur te gaan vragen, omdat de kosten nog veels te hoog zijn. Ik betaal nog steeds bijna 500 euro per maand zelf aan het huis (incl gas, water, elektra en servicekosten) dus ik had een huur van 150-200 euro meer willen gaan vragen.

Nu heb ik de volgende concrete vragen. Ik wil ze het liefst de huur opzeggen, zoals ook in het contract staat (en ja, ik weet dat dit van rechtswege waarschijnlijk helemaal niet kan, maar ik wil me in ieder geval zo goed mogelijk indekken én hoop dat zij niet zo ver zullen gaan dat ze juridisch advies gaan inwinnen ofzo). Wat moet ik dan in zo'n brief zetten? Kan ik zo'n brief persoonlijk geven (evt met handtekening voor ontvangstbevestiging) of is het verstandiger deze aangetekend te versturen?

Als ik ze in het huis wil laten. Hoe kan ik dan de huur verhogen en kan ik zelf weten met hoeveel? Volgens het contract huren ze maar één kamer met recht op gebruik van woonkamer en keuken (hiermee kan ik eventueel nog in de andere kamer weer gaan wonen en dan denk ik dat ze ook wel snel weg zijn...). Verder is het deels gemeubileerd en staat er een wasmachine, koelkast en diepvries.

Als ik de huur niet kan opzeggen én niet (genoeg) kan verhogen, kan ik dan wél de meubels en wasmachine en dergelijke weghalen?

Een hoop vragen, ik zou zeer dankbaar zijn als iemand antwoorden heeft!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in mijn handen knijpen met goede huurders en je verlies nemen.
Dat is ook nog wel een optie hoor Zus, maar dan nog steeds hoop ik dat iemand weet hoe veel ik de huur mag/kan verhogen.
http://www.kamer-verhuur.nl/
Tja, ik weet niet hoe je contract er precies uitziet, ik maak zelf wel veel (tijdelijke) huurcontracten voor mijn werk. Heb je het in het contract gehad over het eventueel verhogen van de huur, of alleen over indexeren?

Is het een standaard huurcontract van de makelaar?
er zijn richtlijnen. 1x pj mag je het verhogen. dat staat vast.
Heb je al een potentiele huurder op het oog dan?

Wie zegt dat je iemand vind die dat wel wil betalen? Dadelijk vind je niemand en heb je niks ....
Ik heb dit contract gebruikt. Daarin heb ik niks gezegd over huurverhoging, omdat het dus heel duidelijk een tijdelijk contract was.

Ik weet dat huurverhoging normaal gesproken één keer per jaar wordt vastgesteld. Tenminste, voor het goedkope segment én voor kamerhuur. Nu verhuur ik in principe één kamer, maar feitelijk het hele appartement én het is dus vrije markt verhuur. Maar goed, ik hoef het ook maar éénmalig te verhogen, maar de vraag is 'hoe veel kan/mag ik het dan verhogen?'

En nee, ik heb nog geen nieuwe huurders, maar ben vrij zeker dat ik die zeer snel vind.
Contract is goed, je kan ze er dus (na die opzeggingstermijn. Qua huurverhoging is het ook simpel, als dit contract afloopt zal er een nieuw contract opgesteld moeten worden, waarin je dus ook een andere huurprijs kunt zetten. Het is natuurlijk wel netjes om je huidige huurders dit op tijd te laten weten, dat er in het nieuwe contract een hogere prijs staat, dan geef je ze tenminste de keuze en tijd om iets anders te zoeken.
Kun je die andere kamer ook niet verhuren? Voor 300,-

ben je verder uit de kosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven