Geld & Recht alle pijlers

Hoe kan dit?

11-08-2014 09:06 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Toen ik nog bij mijn ouders woonde, was het zo, dat als mijn ouders van een bijstandsuitkering afhankelijk zouden zijn, dat zij die niet of slechts gedeeltelijk zouden krijgen, aangezien ik een fulltime baan heb. Nu is dat nooit aan de orde geweest gelukkig, maar zo was het wel.

Nu ken ik een echtpaar die beide al sinds jaar en dag in de WAO zitten omdat zij 'arbeidsongeschikt' zijn. Zij krijgen samen maandelijks ¤ 2.312. Dat vind ik op zich al een hoop geld, zeker als ik bedenk dat ik maandelijks ongeveer ¤ 75 minder krijg en daar ook nog kosten (auto, kleding) van af moet trekken en uiteraard 40 uur voor moet werken.

Nu hebben zij twee zoons. Een zoon van 18. Deze zit nog op school. De andere zoon is 21 en doet sinds zijn 18e helemaal niets meer. Geen werk en geen school, omdat hij bang is voor andere mensen.

Het echtpaar is naar het maatschappelijk werk toegestapt, omdat zij de kosten voor hun zoons (zorgpremie e.d.) niet meer kunnen betalen. Het maatschappelijk werk heeft nu een uitkering geregeld voor de oudste zoon, zodat hij zelf zijn kosten kan betalen. Deze jongen krijgt nu ¤ 800 per maand daarvoor, zonder dat zijn ouders worden gekort, omdat hij inkomen heeft. Dit gezin krijgt dus ruim ¤ 3.000 per maand. Dat is toch raar en oneerlijk?

Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? Is hier toevallig een maatschappelijk werker aanwezig en kan hij of zij dat misschien vertellen? En wellicht tips kan geven dat andere mensen ook zoveel geld cadeau kunnen krijgen?
quote:Doreia schreef op 11 augustus 2014 @ 11:48:

[...]

Echt hoor, als je jezelf zo verbijt, zou ik maar niet meer gaan werken voor deze aartsluie profiteurs

Echt, leer lezen. Ik stel namelijk nergens dat deze mensen profiteurs zijn. Ik verbaas mij erover en vind het wrang dat met de huidige regelgeving hetgeen ik beschreef zich voor kan doen. Dat is iets anders als mensen wegzetten als profiteurs.

Echt.
quote:hoekandit1984 schreef op 11 augustus 2014 @ 11:50:

eldorado

Bedankt voor je fijne reacties. Ik kan daar echt wat mee. Ik zou graag eens een echt gesprek met je voeren. Ik denk dat ik een hoop van je zou kunnen leren. Alleen al hoe jij rustig het hoofd koel houdt. dat is per situatie verschillend hoor. Maar ik probeer mijn emoties wel onder controle te houden ja. Ik vind emotionele diarree een ziektebeeld, waar ik graag verre van blijf.

Maar graag gedaan, en dank voor je compliment

quote:Ik begrijp stiekem ook wel wat je bedoeld, maar ben gewoon tegendraads en gefrustreerd een beetje. Ik vind de regels hier en daar gewoon wrang en zou dat graag aangepast zien. Maar blijkbaar vinden de meeste mensen de regels oké en zijn ze zo en heb ik het maar te accepteren.

Nee hoor, niet zo fatalistisch! We leven in een land waar politieke besluitvorming zo traag is als dikke stront, maar er gebeurt wel degelijk wel eens wat. En ik kan je uit ervaring zeggen dat je invloed, als je die echt zoekt, heel wat groter is dan die ene stem bij verkiezingen. Alleen, het kost veel tijd en energie om iets gedaan te krijgen, dus je kan dat beter doen als je het echt belangrijk vindt.

Bedenk ook dat de meerderheid van de Nederlanders vrij rechtstreeks afhankelijk is van belastinggeld. In een democratie volgens het principe "one man, one vote" en niet "one euro, one vote", is dat een garantie voor het in stand houden van dure regelingen. We hebben een erg grote collectieve sector, en dat zal wel even zo blijven.

Aan de andere kant, we krijgen er ook best wat kwaliteit voor terug. Persoonlijk zou ik niet graag in een land wonen waar je letterlijk van de ene dag op de andere uit de middenklasse de armoede in kan donderen.
Hier kan ik kwaad om worden.Weet je wel wat het is om afgekeurd te zijn? Alsof mensen voor hun lol afgekeurd worden.Ik ben afgekeurd om chronische4 ziekte. Ik kan niks en jij bent jaloers op mijn uitkering? Ga je ogen uit je kop schamen!
Eldorado, in m'n post zeg ik al 'ik laat me gaan'. Ik ben nog 'jong' volgens jou en ook al heel lang arbeidsongeschikt. Iedere dag is een gevecht om m'n hoofd psychisch etc boven water te houden. TO mag jaloers zijn op wat die mensen krijgen, ik ben jaloers op 'gezond' zijn.

Die 'ongenuanceerde' uitspraken, komen aardig hard aan.
quote:strikjemetstippels schreef op 11 augustus 2014 @ 11:51:

[...]

waar om ben ik niet zo goed in taal en formuleren als jij, dit is wat ik dus wil zeggen maar kan het niet bondig formuleren.Ik heb mijn ouders wel eens willen inruilen, met hun eeuwige gezeur over taalbeheersing
quote:eldorado schreef op 11 augustus 2014 @ 11:06:

[...]

Het geld is niet al jaren op. Zoals je mogelijk weet is "geld" slechts een afspraak. Op dit moment dreigt deflatie, dus er is aanzienlijke ruimte om geld "bij te drukken".

De WAO is een verzekering. Mensen die daaruit een uitkering ontvangen maken slechts gebruik van een opgebouwd recht, op basis van betaalde premies.

Als jij ergens voor verzekerd bent (en als Nederlander is de kans groot dat je zwaar oververzekerd bent) dan denk ik dat je het niet accepteert wanneer je pakweg een claim indient voor auto-schade, en de verzekeraar zegt "sorry, het geld was net op, u bekijkt het maar!"

Ik wist toen nog niet dat het WAO ging maar dat terzijde, het maakt niet uit voor mijn stelling om dat het eerder gesuggereerde "je komt nooit in aanmerking voor opslag" heel makkelijk terzijde kan worden geschoven door 'Maar ontslag ook niet, geen 40 urige werk week, en een hoger inkomen dan iemand die niet de mogelijkheid heeft verder te leren en hoger op te komen (zo als mensen met eind niveau MBO 2 of zo)".

Heel veel verzekeringen zo als voor je huis, auto en reizen gaan al uit van een kapitaal om die luxe dingen te hebben/ onder nemen, 2 jaar werken stelt m.i. geen redelijke balans tussen de rest van je leven betaald te worden om niet te werken.

En ja geld is een afspraak en over deflatie had ik gelezen ja (en het voorstel om geld bij te drukken om inflatie te creëren), maar dat fictieve geld komt wel uit de werkende mens en maak je het onaantrekkelijker om te werken/bedrijf te vestigen in NL, dan wordt die fictieve schuld wel steeds groter, die natuurlijk niet fictief is zo lang er nog 1 gebied is in de wereld waar men wel draait op het systeem van geld=afspraak.
Hoekandit, je had zelf geconstateerd dat het gezin het met alleen de uitkeringen van de ouders niet redde, schreef je eerder. En toch wil je dat de huidige situatie, waarin ze meer krijgen, wordt aangepast.

Hoe kan dat?
quote:eldorado schreef op 11 augustus 2014 @ 12:01:

[...]

Ik heb mijn ouders wel eens willen inruilen, met hun eeuwige gezeur over taalbeheersing zet ze in het zonnetje; geef ze een dik boek
quote:hoekandit1984 schreef op 11 augustus 2014 @ 11:53:

[...]

Echt, leer lezen. Ik stel namelijk nergens dat deze mensen profiteurs zijn. Ik verbaas mij erover en vind het wrang dat met de huidige regelgeving hetgeen ik beschreef zich voor kan doen. Dat is iets anders als mensen wegzetten als profiteurs.

Echt.

Lees jij dan Eldorado'spost heel goed door. En je vind het WRANG? Wrang, dat mensen meer geld ontvangen dan jij? Wrang voor wie? Voor jezelf? Er zijn je al veel voorstellen gedaan om ook op deze manier te kunnen gaan leven. Uit het dakraam springen las ik, of jezelf met een hamer op je knie slaan.

Weet je wat wrang is? De man wiens arbeidsongeschiktheidsverzekering per 1 januari in zou gaan en hij in de Kerstvakantie tijdens het inrichten van zijn bedrijf van de ladder gleed en precies verkeerd terecht kwam, waardoor hij een dwarslaesie opliep. Geen uitkering, die zou pas dagen later ingaan. Geen bedrijf meer, wel een rolstoel. Zelfstandige, dus geen sociaal vangnet. Dat is wrang. Niet wat jij beschrijft.
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op 11 augustus 2014 @ 11:53:

[...]

Juist, ontwijk het hete hangijzer. Zou ik ook doen om het gelijk aan mijn kant proberen te houden tegen alle realiteit in.Welk "gelijk" denk je dat ik aan mijn kant probeer te krijgen precies?quote:Moet je hier echt psycholoog of ervaringsdeskundige voor zijn? Je kent genoeg mooie woorden zoals 'retorische' om ook wel te begrijpen hoe jaloezie ontstaat.

Het hebben van een relatief uitgebreid vocabulaire zegt vrij weinig over feitelijke kennis van de ontwikkeling van emoties.

Het is me een raadsel wat je in mijn richting probeert te betogen, of welke mening je meent bij mij te moeten bestrijden.
Oh nog wat...je mag hopen dat je nooit een depressie krijgt. Jij hebt geen idee waar jke over praat...eng mens. Sorry maar ben kwaad geworden.
quote:pierot123 schreef op 11 augustus 2014 @ 12:01:

Eldorado, in m'n post zeg ik al 'ik laat me gaan'. Ik ben nog 'jong' volgens jou en ook al heel lang arbeidsongeschikt. Iedere dag is een gevecht om m'n hoofd psychisch etc boven water te houden. TO mag jaloers zijn op wat die mensen krijgen, ik ben jaloers op 'gezond' zijn.

Die 'ongenuanceerde' uitspraken, komen aardig hard aan.Helemaal mee eens!
quote:emmetje2 schreef op 11 augustus 2014 @ 12:00:

Hier kan ik kwaad om worden.Weet je wel wat het is om afgekeurd te zijn? Alsof mensen voor hun lol afgekeurd worden.Ik ben afgekeurd om chronische4 ziekte. Ik kan niks en jij bent jaloers op mijn uitkering? Ga je ogen uit je kop schamen!

Het feit dat jij terecht bent afgekeurd bewijst natuurlijk op geen enkele manier dat iedereen terecht zou zijn afgekeurd.

Het extreme misbruik van de WAO, waardoor dit stelsel uiteindelijk onderuit ging, doet eerder het tegendeel vermoeden.
quote:emmetje2 schreef op 11 augustus 2014 @ 12:04:

Oh nog wat...je mag hopen dat je nooit een depressie krijgt. Jij hebt geen idee waar jke over praat...eng mens. Sorry maar ben kwaad geworden.hoe weet jij dat TO niets mankeert of een ander, en dat depressie erger is dan wat die ander mankeert?
quote:pierot123 schreef op 11 augustus 2014 @ 12:01:

Die 'ongenuanceerde' uitspraken, komen aardig hard aan.Dat wil ik direct van je aannemen. Je kan je dan afvragen of het wijs is ze feitelijk op te zoeken.
quote:eldorado schreef op 11 augustus 2014 @ 12:00:

[...]

dat is per situatie verschillend hoor. Maar ik probeer mijn emoties wel onder controle te houden ja. Ik vind emotionele diarree een ziektebeeld, waar ik graag verre van blijf.

Maar graag gedaan, en dank voor je compliment

[...]

Nee hoor, niet zo fatalistisch! We leven in een land waar politieke besluitvorming zo traag is als dikke stront, maar er gebeurt wel degelijk wel eens wat. En ik kan je uit ervaring zeggen dat je invloed, als je die echt zoekt, heel wat groter is dan die ene stem bij verkiezingen. Alleen, het kost veel tijd en energie om iets gedaan te krijgen, dus je kan dat beter doen als je het echt belangrijk vindt.

Bedenk ook dat de meerderheid van de Nederlanders vrij rechtstreeks afhankelijk is van belastinggeld. In een democratie volgens het principe "one man, one vote" en niet "one euro, one vote", is dat een garantie voor het in stand houden van dure regelingen. We hebben een erg grote collectieve sector, en dat zal wel even zo blijven.

Aan de andere kant, we krijgen er ook best wat kwaliteit voor terug. Persoonlijk zou ik niet graag in een land wonen waar je letterlijk van de ene dag op de andere uit de middenklasse de armoede in kan donderen.

Alsjeblieft. Je hebt je compliment zeker verdient.

Nee, dat is natuurlijk ook zo. Het is dan ook een geruststellend gevoel dat de regelingen er zijn.
quote:emmetje2 schreef op 11 augustus 2014 @ 12:04:

Oh nog wat...je mag hopen dat je nooit een depressie krijgt. Jij hebt geen idee waar jke over praat...eng mens. Sorry maar ben kwaad geworden.Dat lijkt me dus verschrikkelijk en is ook waar ik hard aan werk om daar niet in te belanden. Een depressie wordt in mijn ogen vaak onder de noemer dipje gezet. Het lijkt me een nachtmerrie. Zwaar onderschat door velen.
quote:eldorado schreef op 11 augustus 2014 @ 12:05:

[...]

Het feit dat jij terecht bent afgekeurd bewijst natuurlijk op geen enkele manier dat iedereen terecht zou zijn afgekeurd.

Het extreme misbruik van de WAO, waardoor dit stelsel uiteindelijk onderuit ging, doet eerder het tegendeel vermoeden.Sterker nog, toen RSI 'in de mode kwam' hoorde je van iedereen die RSI had, nu hoor je niks meer.

http://www.computable.nl/ ... er-rsi-door-campagne.html
quote:strikjemetstippels schreef op 11 augustus 2014 @ 12:02:

[...]

Ik wist toen nog niet dat het WAO ging maar dat terzijde, het maakt niet uit voor mijn stelling om dat het eerder gesuggereerde "je komt nooit in aanmerking voor opslag" heel makkelijk terzijde kan worden geschoven door 'Maar ontslag ook niet, geen 40 urige werk week, en een hoger inkomen dan iemand die niet de mogelijkheid heeft verder te leren en hoger op te komen (zo als mensen met eind niveau MBO 2 of zo)".Daarin heb je natuurlijk volstrekt gelijk.quote:Heel veel verzekeringen zo als voor je huis, auto en reizen gaan al uit van een kapitaal om die luxe dingen te hebben/ onder nemen, 2 jaar werken stelt m.i. geen redelijke balans tussen de rest van je leven betaald te worden om niet te werken.Toch is dit een onjuiste tegenstelling. Voor elke verzekering geldt dat het recht direct in gaat. Wie snel aanspraak maakt op dat recht is, vanuit premiebetaling gezien altijd "voordelig uit", ongeacht de soort verzekering. En wie lang premie betaalt, en laat of nooit claimt, betaalt "te veel" premie.

Verzekeringen gaan altijd over het delen van die risico's, omdat je nooit individueel weet wanneer een bepaald feit zich zal voordoen, maar je in een massa wel statistisch kan bepalen/inschatten wanneer het feit zich gemiddeld zal voordoen. Daar heb je actuarissen voor

quote:En ja geld is een afspraak en over deflatie had ik gelezen ja (en het voorstel om geld bij te drukken om inflatie te creëren), maar dat fictieve geld komt wel uit de werkende mens en maak je het onaantrekkelijker om te werken/bedrijf te vestigen in NL, dan wordt die fictieve schuld wel steeds groter, die natuurlijk niet fictief is zo lang er nog 1 gebied is in de wereld waar men wel draait op het systeem van geld=afspraak.Ik wil best monetaire economie met je bespreken, maar voor dit topic lijkt het me een te grote zijstap worden. Mee eens?
quote:rosanna08 schreef op 11 augustus 2014 @ 10:21:

Strikje, wat wil je dan? DeWAO ook een vast bedrag net als de bijstand? De WAO wordt bepaald aan de hand van het laatst verdiende loon. Als mensen dus goed verdienden voordat ze ziek werden, krijgen ze daar nog 70% van. Voor de rest van hun leven, zonder ooit kans op loonsverhoging of andere dingen, met als leuke bijkomstigheid buiten de maatschappij te staan, niet mee te kunnen doen en bovendien ook nog eens verantwoording moeten blijven geven waarom ze niet kunnen werken. Tel daarbij op dat je als chronisch zieke meestal ook de nodige medische kosten hebt en het plaatje is compleet.

Precies!
quote:Miffy schreef op 11 augustus 2014 @ 12:02:

Hoekandit, je had zelf geconstateerd dat het gezin het met alleen de uitkeringen van de ouders niet redde, schreef je eerder. En toch wil je dat de huidige situatie, waarin ze meer krijgen, wordt aangepast.

Hoe kan dat?Waar lees jij dat ik wil dat hun situatie wordt aangepast? Quote me maar. Dan beantwoord ik graag je vragen.
Luister eens...tegenwoordig word je helemaal niet makkelijk afgekeurd.De regels zijn heel streng.Maar ja dat moet je wel weten he.
quote:pierot123 schreef op 11 augustus 2014 @ 12:09:

[...]

Dat lijkt me dus verschrikkelijk en is ook waar ik hard aan werk om daar niet in te belanden. Een depressie wordt in mijn ogen vaak onder de noemer dipje gezet. Het lijkt me een nachtmerrie. Zwaar onderschat door velen.

Mede omdat nogal wat dipjes als depressie worden aangeduid. Een beetje zoals op dit forum een man die zich als een hork gedraagt vrij makkelijks als autist of narcist wordt gekwalificeerd door mensen die nauwelijks weten waar ze over praten.

Als ik een euro kreeg voor iedere keer dat iemand zonder depressie beweert depressief te zijn, dan zou ik aardig wat onderzoek naar echte depressies kunnen financieren.

Overigens, van zeer nabije waarneming: ja, depressie is een behoorlijke nachtmerrie. Zozeer dat de dood werkelijk een verlossing kan zijn.
Geef mij j7ullie gezondheid en baan maar.Mogen jullie mijn geestelijke en lichamelijke ellende.
En nu stop ik voor ik over mn toeren raak.Fijne dag allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven