Geld & Recht alle pijlers

Hoe moet dat later?

22-11-2012 21:58 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een prima leven.

Een inkomen waar ik leuk van kan leven.

Ben al bijna 40, ben alleen zonder kinderen en verdien iets boven modaal.

Huur een mooie woning in de vrije sector, rijd een klein tweedehands autootje en spaar voor een nieuwe als deze het niet meer doet.

Ga regelmatig naar de bioscoop, drink vaak een borrel met vrienden en ga af en toe uit eten. Vakantie zit er niet elk jaar in, maar dat vind ik ook niet erg. Ik heb een hele grote schoenenkast.

Maar ik bouw geen pensioen op. Al jaren niet. Mijn werkgever voorziet daar niet in.

Om een pensioen op te bouwen moet je maandelijks heel veel geld opzij zetten, ongeacht hoe en in welke vorm je dat doet. 100 euro is niets, 300-500 komt in de buurt als minimum. En dat heb ik nu gewoon niet over.

Hoe moet dat later? Ik zal vast tot (na) mijn 70e moeten werken en gelukkig heb ik een beroep waarin dat kan.

Maar ik vrees toch een ernstig tekort en op een houtje bijten als ik oud ben.

Er zijn vast veel meer mensen met pensioengaten en kraters. Hoe lossen we dat op? Moet ik nu alvast op een houtje gaan bijten om dat straks niet te doen?
Hoe los je dag op? Door te blijven werken of door ergens een buffer op te bouwen (denk koophuis bv wat afbetaald is of veel spaargeld ofzo).
Goh Hil, wat een eng idee. Zou je niet iets kunnen veranderen zodat je wel voldoende overhoudt om iets op te bouwen?
een hele rijke oude man opscharrelen.
wij slapen nooit.
Leg 12% van je bruto salaris weg voor later.
Je kunt ook zelf ergens een pensioen opbouwen. Dat hoeft niet per sé via een werkgever...
Er zijn legio financiële producten voor bv zzp-ers, om zelf te voorzien in hun pensioen. Al gegoogelt?
Ik neem aan dat Hiltje al gegoogled heeft naar vormen van particuliere pensioenopbouw, maar dat ze dus niet aan die minimale maandelijkse inleg komt.
quote:Frizzy schreef op 22 november 2012 @ 22:00:

Goh Hil, wat een eng idee. Zou je niet iets kunnen veranderen zodat je wel voldoende overhoudt om iets op te bouwen?

Weet je. Ik ben niet totaal onverantwoord. Ik heb een buffer van 10.000.

In de toekomst zal ik waarschijnlijk van mijn moeder en wellicht ook van mijn vader wat erven. Bedragen rond de 50.000 schat ik.

Mooie bedragen. Maar in orde van grootte van pensioenen heb je daar maar weinig aan.

Dat is in 5 jaar op, bij wijze van spreke.

Als ik me kwaad maak kan ik nu 100 of misschien 200 extra sparen. Moet ik tegen veel dingen nee zeggen. Niet mee uit eten, niet mee dat weekend weg, niet die geweldige jurk uit de sale, op de fiets naar mijn werk (zou goed voor me zijn).

Allemaal maatregelen die ik zonder zeuren zou nemen als ik nu blut zou zijn.

Maar dat ben ik niet.

En ik leef nu.

En 100 of 200 is alsnog een druppel op de gloeiende plaat.

En ik leef nu....................
@frizzy; ik krijg meer het idee dat to alleen kijkt naar wat ze maandelijks kan sparen.
Maar de meeste mensen redden hun pensioen hoor... Vaker dan dat ze dat niet redden...
quote:Jorina schreef op 22 november 2012 @ 22:02:

Er zijn legio financiële producten voor bv zzp-ers, om zelf te voorzien in hun pensioen. Al gegoogelt?

Precies. Ik weet wel hoe ik pensioen moet opbouwen. Het komt feitelijk neer op sparen. Voor beleggen is het niet de tijd. Een huis kopen en aflossen is ook een vorm maar voor mij nu niet aan de orde.

Bottom line: een pensioen -op welke manier dan ook- opbouwen kost honderderen euro's per maand en die heb ik niet.

En met mij nog enorm veel ZZP-ers en werknemers zonder pensioen, werklozen en arbeidsongeschikten.

En mensen die wel pensioen hebben moeten ook maar zien hoeveel dat in 2040 nog waard is.

Hoe gaan we dat dan doen?
je kan ook gaan beleggen.
wij slapen nooit.
Hil, ik lees met je mee.

( dacht dat je in dienstverband altijd een minimaal pensioen op bouwt)

Man heeft wel pensioen maar moet daar niet op bouwen en voor nu hebben we alleen nog maar schulden(hypotheek) en met hoe hard de inflatie nu gaat is sparen denk ik ook niet echt wijs.

Maar beleggen is ook weer risico vol.

En een pensioen zelf regelen is echt te kostbaar, want het geld is nu nodig.
quote:Zusenzoo schreef op 22 november 2012 @ 22:09:

Hil, ik lees met je mee.

( dacht dat je in dienstverband altijd een minimaal pensioen op bouwt)

Man heeft wel pensioen maar moet daar niet op bouwen en voor nu hebben we alleen nog maar schulden(hypotheek) en met hoe hard de inflatie nu gaat is sparen denk ik ook niet echt wijs.

Maar beleggen is ook weer risico vol.

En een pensioen zelf regelen is echt te kostbaar, want het geld is nu nodig.

Ja precies!

De pensioenen die er nog wel zijn hebben ook al lang geen gouden randje meer en er zijn ook heel veel zonder pensioen. Ik heb her en der gedurende 10 jaar wat opgebouwd. En ook nog een tijdje zelf in beleggingen gestopt. Dat is 10.000 hier en 5.000 daar. Hele bedragen, maar ik word er niet comfortabel 100 mee (en sinds ik ben gestopt met roken is dat wel een reele verwachting).

En jij hebt nog kinderen die voor je kunnen zorgen....hahahaha

(maar dat wil je natuurlijk niet).
je zou kunnen kijken naar een obligatiefonds, das over langere termijn en minder riskant dan beleggen.

en dan met wereldwijde spreiding.
wij slapen nooit.
Wij hebben idd een aanvullende lijfrente polis om ons pensioen tzt aan te vullen, met de vergrijzing zullen de pensioenen er niet op vooruit gaan.

To; heb je al eens contact opgenomen met een financieel adviseur?
Je kunt je geld maar 1x uitgeven. Cru gezegd kies je voor het nu uitgeven en wel te zien hoe het moet gaan als je 70+ bent.

Maar dan woon je misschien ook anders, heb je (meer of) minder geld nodig per maand. Niemand kan het zeggen.
Het gaat me niet om een pensioenproduct.

Het gaat me erom dat ik (als ik nu een comfortabele levensstandaard wil houden) geen geld heb voor een pensioenproduct!

Moet ik toch de broekriem aan gaan trekken?
quote:hiltje schreef op 22 november 2012 @ 21:58:

Om een pensioen op te bouwen moet je maandelijks heel veel geld opzij zetten, ongeacht hoe en in welke vorm je dat doet. 100 euro is niets, 300-500 komt in de buurt als minimum. En dat heb ik nu gewoon niet over.

Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Je kan 100 (of zelfs 200) sparen zeg je, maar dat doe je niet omdat het een zoden aan de dijk zet. En daarom spaar je maar niets. Maar je weet zelf toch ook wel dat zelfs 100 euro iedere maand beter is dan niets. In 30 jaar heb je dan zo 70.000 euro bij elkaar gespaard, En alleen de rente daarop geeft je al 235 euro per maand extra pensioen. En als je het bedrag ook nog opsnoept in die tijd (stel dat je 85 wordt), dan heb je zo 500 euro per maand extra. Dat maakt echt zo een groot verschil!

En ik denk dat de meeste oudere mensen toch echt minder actief zijn en dus minder uitgeven dan jongere mensen... maar of dat nou zo'n fijne gedachte is?
quote:hiltje schreef op 22 november 2012 @ 22:19:

Het gaat me niet om een pensioenproduct.

Het gaat me erom dat ik (als ik nu een comfortabele levensstandaard wil houden) geen geld heb voor een pensioenproduct!

Moet ik toch de broekriem aan gaan trekken?

Bot gezegd: ja, dat moet je. Al zet je maar 50 euro per maand opzij (liefst meer natuurlijk), Tenzij je als bejaarde compleet afhankelijk wil zijn van de AOW en wat daar nog van over is tegen de tijd dat jij met pensioen gaan...

Misschien helpt het als je (grofweg gerekend( beseft dat iedere euro die jij nu opzij legt, je 5 euro oplevert als je bejaard bent. (ervan uitgaande dat je werkt tot je 70e en 85 jaar wordt en dat je 4 a 5% rendement kunt krijgen op lange termijn depositos).

Bedenk eens hoeveel spijt je zult hebben als je nooit meer naar de bios kan als je met pensioen bent, en dat je dan bedenkt dat 1 kopje koffie per week minder genoeg zou zijn geweest om iedere week naar de bios te gaan.
Je zeurt. Je kan best 100 euro missen per maand. Zoveel hoef je daar niet voor te missen hoor. Dan koop je 1 x dat leuke jurkje niet en die maand daarop sla je 1 etentje over. Vreselijk hoor;)
Best lastig. Ik ben zzp-er geworden op mijn 45ste, tot die tijd wat minimaal pensioen opgebouwd, verplicht. Nu heb ik zelf niet het idee dat ik erg oud ga worden, maar om daar nu op te rekenen is ook weer zoiets. Ik heb een koophuis en aflossen en investeren in het huis (zonnecollectoren bijvoorbeeld) zorgt voor lastenverlichting nu en gratis wonen straks. Verder ben ik zelf actief op de beurs en probeer ik een mooie portefeuille met hoogdividend aandelen op te bouwen. Maar dat zou ik alleen aanraden na een paar jaar droog oefenen en als je dat zelf leuk vind.

Is een koophuis voor jou ook een optie? Misschien even wachten met aanschaffen, prijzen dalen nog steeds.
Een koophuis is voorlopig geen optie. Ik ben gedeeltelijk arbeidsongeschikt met een WIA-uitkering en heb een tijdelijk parttime contract.

Daar zit gelukkig wel wat hoop. Als mijn gezondheid verder verbetert (wat reeel is) kan ik in de toekomst weer meer gaan verdienen.

Ik ben 3 jaar geleden al naar minder van de helft van mijn inkomen gegaan. Het levensniveau dat ik nu heb is voor sommige hoog, maar ik was veel gewend en heb dus forse stappen terug moeten doen. Dat is me goed gelukt en ik ben een vrolijke bespaarder en leef nu met een goed humeur met een veeeel lager inkomen tussen dezelfde mensen (met een veeeeel hoger inkomen).

Ik denk dat mijn probleem misschien ook wel is dat ik zeur. Dat ik nog een stap terug moet doen met het oog op later en dat dat me -eindelijk- echt moeilijk gaat vallen.
Nou ik begrijp het best hoor. Ik leef ook nu. Wat ik investeer in mijn pensioen zie ik ook nu direct voordeel van, anders zou ik anders kiezen. En later, wie weet hoe de situatie dan is. Ik heb ooit het plan gehad om fysiek goud aan te schaffen in de vorm van Pomellato sieraden, nu iets om mee te schitteren, geen vermogensbelasting, en mocht ik toch 67 worden hup naar de pandbaas ermee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven