Geld & Recht alle pijlers

Hoe moet dat later?

22-11-2012 21:58 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een prima leven.

Een inkomen waar ik leuk van kan leven.

Ben al bijna 40, ben alleen zonder kinderen en verdien iets boven modaal.

Huur een mooie woning in de vrije sector, rijd een klein tweedehands autootje en spaar voor een nieuwe als deze het niet meer doet.

Ga regelmatig naar de bioscoop, drink vaak een borrel met vrienden en ga af en toe uit eten. Vakantie zit er niet elk jaar in, maar dat vind ik ook niet erg. Ik heb een hele grote schoenenkast.

Maar ik bouw geen pensioen op. Al jaren niet. Mijn werkgever voorziet daar niet in.

Om een pensioen op te bouwen moet je maandelijks heel veel geld opzij zetten, ongeacht hoe en in welke vorm je dat doet. 100 euro is niets, 300-500 komt in de buurt als minimum. En dat heb ik nu gewoon niet over.

Hoe moet dat later? Ik zal vast tot (na) mijn 70e moeten werken en gelukkig heb ik een beroep waarin dat kan.

Maar ik vrees toch een ernstig tekort en op een houtje bijten als ik oud ben.

Er zijn vast veel meer mensen met pensioengaten en kraters. Hoe lossen we dat op? Moet ik nu alvast op een houtje gaan bijten om dat straks niet te doen?
Ik bouw ook geen pensioen op.

Ooit een paar jaar een stukje pensioen opgebouwd via mijn toenmalige werk dus daar komt een zakcentje van (paar euro per maand zal het ophouden denk ik) maar verder?

Ik lig er niet wakker van, ik leef nu en zie later wel hoe het later komt.
Goud kopen is volgens mij dus wel slim.
zilver is veel schaarser.

maar als de economieen weer aantrekken zakt de goudprijs weer hard.

dan heb je totaal geen rendement.

alleen als de valuta ontploffen en papiergeld niks meer waard is ben je binnen natuurlijk.
wij slapen nooit.
Ik heb zelfde probleem in de zin dat ik geen pensioen bij werkgever opbouw sinds september.

Maar toevallig vandaag bij de bank geweest om mijn fiscale ruimte te bespreken die ik heb om deze in een bankspaartegoed in te leggen.

Je hebt bij de inleg dan je fiscale aftrekpost, je betaalt bij uitkering van het tegoed. Net als bij pensioen.

Je spaart dus meer dan dat je netto inlegt.

Ik ben wel 10 jaar jonger, dus 10 jaar meer opbouw.

Daarnaast een koophuis, dus mijn situatie is in die zin wel anders.

Ik zou me eens gaan verdiepen in de financiële zaken voordat het te laat is..

Ondanks dat ik ook heel goed begrijp dat de waarde van geld steeds minder wordt.

Als je nu niks doet, weet je straks iig zeker dat je rond moet komen van een AOW... Geen fijn vooruitzicht lijkt me.

Beleggen kan trouwens ook defensief.. En misschien juist wel de tijd om mee te starten, kan alleen maar beter
Goud beweegt al een tijd niet meer contrair aan de indices. Denk dat door de opkomende landen goud erg in trek blijft de komende twintig dertig jaar, maar goed het moet geen beleggingsdraad worden. Ik denk dat de beste investering in je niet-bestaande pensioen je netwerk is. Investeren in mensen en erop vertrouwen dat je dat terug krijgt indien nodig.
Ik heb ook amper pensioen opgebouwd. Vroeger heb ik een paar hele kleine pensioentjes bij verschillende werkgevers opgebouwd waar amper waarde in zit. Sinds de crisis werk ik overal en nergens als uitzendkracht voor korte projecten. Daarmee bouw ik geen pensioen op.

Voor de crisis verdiende ik meer dan nu. Gelukkig heb ik toen wel gespaard. Dat staat nu vast in spaardeposito's. Daar probeer ik niet aan te komen. Ik probeer dat geld te bewaren voor "later" of voor het geval er "iets" gebeurt waardoor ik accuut geld nodig heb.

Op dit moment verdien ik zo weinig dat er geen geld meer over is om echt van te sparen. Gewoon rondkomen is elke maand al een uitdaging. Ik heb ook nog eens te maken met sterk wisselende inkomsten. Als ik eens een maand wat beter verdien dan moet ik dat geld apart zetten omdat er ook mindere maanden zullen komen. Dat komt door min-max uitzendcontracten en ook doordat het ene uitzendbaantje beter betaalt dan het andere.

Ik ben ook aardig op weg naar de 40 jaar, single zonder kinderen, heb geen koophuis. Als ik er nog toe in staat ben tegen die tijd, 70? jaar, dan zou ik graag parttime door willen werken naast mijn AOW-tje. Misschien kan ik dan wel werken voor een senioren uitzendbureau. Dan heb ik nog wat te doen en heb ik ook nog wat meer te besteden. Misschien kan ik tegen die tijd wel een betaalbare 55+ woning huren van een woningbouwvereniging. Dat scheelt ook al in de kosten.
Mijn grootste kapitaal zit ook in mijn opleiding en beroep. Ik ben van huis uit advocaat. Nu, door mijn gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid, werk ik meer achter de schermen. Maar ik kan me elk moment weer laten beeidigen en een eigen praktijk beginnen als ik dat wil.

Ik ga toch eens heel goed nadenken over wat ik nog opzij kan en wil zetten per maand.

Dat is echt een afweging. Een moeilijke afweging. Hoeveel gaat er naar 'pleasure', want ik leef nu en heb een sociaal leven (dat vaak buiten de deur is) nodig, en hoeveel gaat er naar safety voor later.
Hiltje: Je kunt nu ook alvast een klein bedrag per maand gaan sparen. Tegen de tijd dat je meer gaat verdienen verhoog je dat bedrag gewoon. Dan spaar je als het ware naar draagkracht.
je kan per maand iets besparen op je uitgaven en dat geld op een aparte rekening zetten. Zodra je een bepaald bedrag hebt open je een 10-jarige depositorekening. Je kan je geld pas terugkrijgen na 10 jaar, en dat verhindert je het voor een ander doel te gebruiken.
it's a big club and you ain't in it
Ik heb het ook niet echt op een rijtje. Heb hier en daar wat pensioen opgebouwd maar dat is niet veel. Erfenis zal ik wrs niet krijgen, hoeft ook niet. Ik heb de afgelopen drie jaar wel wat geld opzij gezet voor pensioen, maar geen 300-500 euro. Dat geld heb ik nu niet en zal ik komend jaar ook niet gaan krijgen met de bezuinigingen. Integendeel; zal er op achteruit gaan.
Hiltje, wie dan leeft, wie dan zorgt. Echt hoor!

Vooral nou fijn leven en niet op dat stomme houtje gaan bijten.

Dat pensioen is al bijna over 30! jaar..
Het verstandigst lijkt mij iedere maand geld opzij zetten en daar deposito's van kopen die voor lange tijd vaststaan. De rente die je daarvan krijgt ook omzetten in langlopende deposito's etc. Met geld maak je geld.

Niet dat ik dat doe trouwens. Dom misschien, maar ik ben van ''wie dan leeft, wie dan zorgt''. Dingen veranderen constant. Dacht bijvoorbeeld tien jaar geleden ook dat ik nog eens met de VUT kon gaan.

Groot zal mijn pensioen niet zijn, ben al erg lang parttimer, dus ik hoop dat mijn kinderen tegen die tijd genoeg geld hebben om af en toe wat naar ma te schuiven, zoals ik dat altijd bij hen doe en heb gedaan.
En we hebben hier kraters tot Sint Juttemis qua pensioen. Boeien!

Mijn lieve pa maakt zich op zijn flink 82+ nou alweer zorgen over straks.Gelukkig voor maar even, als hij mij ziet is het zo over.
quote:hiltje schreef op 23 november 2012 @ 00:04:

Dat is echt een afweging. Een moeilijke afweging. Hoeveel gaat er naar 'pleasure', want ik leef nu en heb een sociaal leven (dat vaak buiten de deur is) nodig, en hoeveel gaat er naar safety voor later.

Dat is helemaal geen afweging. Volgens mij zie jij de ernst van de situatie helemaal niet in.

Je had sinds je 25e al pensioen op moeten bouwen. Even voor de duidelijkheid: jij mist 15 jaar pensioenopbouw. Dus jouw opmerking "moeilijke afweging" was leuk als je nu 25 was, maar nu is het vijf voor twaalf, snap je dat?

Je gaat nu waarschijnlijk al onder het minimum-inkomen leven vanaf je 65e, en als je nu niks doet, ga je in armoede leven.

Bel NU een pensioenadviseur en stop met wikken en wegen. Willekeurige link:

http://www.pensioenadviseur.org/

Laat je voorlichten en vervolgens kan je werkgever het bedrag bruto inhouden. Je zult je als vanzelf aanpassen, dat is mijn verwachting.
quote:monsterpinguin schreef op 23 november 2012 @ 03:15:

[...]

Dat is helemaal geen afweging. Volgens mij zie jij de ernst van de situatie helemaal niet in.

Je had sinds je 25e al pensioen op moeten bouwen. Even voor de duidelijkheid: jij mist 15 jaar pensioenopbouw. Dus jouw opmerking "moeilijke afweging" was leuk als je nu 25 was, maar nu is het vijf voor twaalf, snap je dat?

Je gaat nu waarschijnlijk al onder het minimum-inkomen leven vanaf je 65e, en als je nu niks doet, ga je in armoede leven.

Laat je voorlichten en vervolgens kan je werkgever het bedrag bruto inhouden. Je zult je als vanzelf aanpassen, dat is mijn verwachting.NU? Je post is van 03:15... Goedemorgen!
Als je vanaf dag 1 nou gewoon die 100 euro,had gespaard en een jurkje minder had gekocht , had je nu niet lopen piekeren..
Hoi Hiltje,

Het is er misschien de tijd niet naar, maar je zou ook kunnen overwegen om een andere baan te zoeken. Persoonlijk vind ik dit best een zwaarwegende secundaire arbeidsvoorwaarde, dus zeker één waar ik een werkgever op zou selecteren. In mijn branche is het de normaalste zaak van de wereld, maar blijkbaar is dat niet overal zo.

Zelf sparen is inderdaad eeb behoorlijke aanslag op je budget. Je zou kunnen overwegen om toch maat te beginnen met wat te sparen. Mocht je ooit bij een andere wergever terecht komen, dan zo je dat ook als een pretttige eerste inleg kunnen gebruiken en zo niet, dan heb je ieder geval iets.

[...]

Ik hoop niet ouder dan 70 te worden. En ik hoop dat het tegen die tijd normaal is dat je een pil van Drion neemt voordat je een last gaat worden voor de gemeenschap en je kinderen, zoals oude eskimo's zich van het leven beroofden wanneer ze niet meer konden jagen.

Ik maak me meer zorgen over het gebrek aan mogelijkheden om tot je 65e te kunnen blijven werken. Steeds meer mensen komen al veel eerder niet meer aan de bak. De bereidheid van de gemeenschap om je tot je pensioen in leven te houden neemt sterk af en de voorzieningen/uitkeringen zullen nog veel meer versoberd worden.
Bah
Je hebt "Een inkomen waar ik leuk van kan leven". Tegelijk huur je, bouw je geen pensioen op, en heb je op je 40e slechts 10000euro spaargeld. Dan is ofwel dat inkomen te laag, of leef je te leuk.Kans is dus groot dat je gewoon van een erg lage uitkering rond zult moeten komen tijdens je pensioen, eventueel in relatieve armoede.Maar pensioen is het minste van je zorgen aangezien je ook nu al geen kapitaal heb opgebouwd voor moeilijke tijden, bv een eigen flatje, of spaargeld (zorg dat je spaargeld minimaal voldoende is om 6 maanden lang alle uitgaven te dekken - de rest kan je eventueel beleggen). Tegelijk zie ik tegenstellingebn: je hebt het enerzijds over een buffer van 10000, en later heb je het over 10000 hier en 5000 daar.
quote:stapas schreef op 23 november 2012 @ 08:45:

Je hebt "Een inkomen waar ik leuk van kan leven". Tegelijk huur je, bouw je geen pensioen op, en heb je op je 40e slechts 10000euro spaargeld. Dan is ofwel dat inkomen te laag, of leef je te leuk.Kans is dus groot dat je gewoon van een erg lage uitkering rond zult moeten komen tijdens je pensioen, eventueel in relatieve armoede.Maar pensioen is het minste van je zorgen aangezien je ook nu al geen kapitaal heb opgebouwd voor moeilijke tijden, bv een eigen flatje, of spaargeld (zorg dat je spaargeld minimaal voldoende is om 6 maanden lang alle uitgaven te dekken - de rest kan je eventueel beleggen). Tegelijk zie ik tegenstellingebn: je hebt het enerzijds over een buffer van 10000, en later heb je het over 10000 hier en 5000 daar.

Ik heb een buffer van 10.000 en ik heb een aantal jaar een aanvullend pensioenproduct gehad waar ik nu niet meer aan betaal. Staat nu op 9.000. En ik heb 5 jaar pensioenopbouw van mijn eerste baan.

Met die buffer kan ik zeker 5 maanden vooruit. Maar ik ben geen zzp-er dus heb ook het sociale zekerheidsstelsel om op terug te vallen.

Die buffer is dus nu op orde. Dan moet ik idd meer opzij gaan zetten voor later.
Kan je niet gaan pin-sparen?

Iedere keer als je geld uitgeeft/pint gaat er een euro naar je spaarrekening. Merk je niks van en je spaart toch.

Je kan ook vragen aan je werkgever om 50 of 100 euro van je salaris direct op je spaarrekening te zetten.

[...]

Laat je voorlichten en vervolgens kan je werkgever het bedrag bruto inhouden. Je zult je als vanzelf aanpassen, dat is mijn verwachting.AMEN!! +1
Het is toch gewoon een keuze?

Je kunt nu alles opmaken. Dan heb je er nu lol van en dan moet je later niet piepen. Je kunt ook nu sparen, dan moet je nu af en toe iets laten, maar dan kun je straks de kachel opstoken in de winter.

Met een modaal inkomen en jouw beroepsperspectief kun je makkelijk wat sparen, dat is een kwestie van willen. Er zijn genoeg zzp-ers die van heel veel minder dan modaal 12 % wegzetten ieder jaar.

Ook 100 euro in de maand helpt al enorm, zoals iemand terecht opmerkte, zeker als je al ergens een begin van 9000 hebt dat nog dertig jaar kan groeien. Je kunt je inleg ook nog eens van je belastbaar inkomen aftrekken, dus het kost je netto nog veel minder.

Ik vind dit eigenlijk een beetje een non-probleem. Als je pensioen wilt, moet je daarvoor sparen, dat geldt voor iedereen.
quote:StabiloBoss schreef op 23 november 2012 @ 09:18:

Kan je niet gaan pin-sparen?

Iedere keer als je geld uitgeeft/pint gaat er een euro naar je spaarrekening. Merk je niks van en je spaart toch.

Je kan ook vragen aan je werkgever om 50 of 100 euro van je salaris direct op je spaarrekening te zetten.Het zal veel en veel substantiëler moeten. Hij heeft 15 jaar pensioen in te halen, en op dit moment wordt er van mijn salaris ca. 500 euro aan pensioen afgedragen. Een dergelijk bedrag, en eigenlijk meer, moet TO dus ook gaan afdragen.
Allereerst wil ik tegen je zeggen dat ik het heel erg goed van je vindt dat je nadenkt over hoe het later financieel moet. Veel mensen denken daar niet over na, of nou ja, ze denken er wel over na, maar steken liever hun hoofd in het zand voorlopig, want ja, het is nog zover weg. En dat is ook zo natuurlijk, alleen komt die tijd voor de meeste van ons gelukkig wel. En dat is een moment waarop veel mensen zeggen: had ik maar dit en had ik maar dat, want, zoals je misschien wel weet, is de AOW geen vetpot. Ik betwijfel dat daar de komende jaren verbetering in komt. Ik denk dat het alleen maar minder wordt. Des te meer reden om na te denken over later.

Je geeft aan dat je geen pensioen opbouwt bij je huidige werkgever. Dat houdt in dat je fiscale jaarruimte volledig beschikbaar is. Je zou dan een pensioenproduct te kopen waar Mirjam82 het ook over heeft. Je zet je geld dan weg bij een pensioenverzekeraar. De premie (je maandelijkse inleg) is fiscaal aftrekbaar (afhankelijk van de hoeveelheid), waardoor je nu een Belastingvoordeel krijgt. Op het moment dat jouw pensioen in gaat moet je over de uitkeringen die je ontvangt loonbelasting betalen.

Afhankelijk van hoeveel je maandelijks aan de kant kunt leggen, kun je op deze manier toch een lekker appeltje voor de dorst kweken. Onderschat het rendement op bijvoorbeeld ¤ 100 per maand niet. Daarnaast kun je, op het moment dat je inkomen stijgen, ook nog besluiten je maandelijkse inleg te verhogen.

Het enige nadeel van een pensioenverzekering is dat je geld vast staat. In principe kun je daar niet meer aan komen. Het kan vaak wel, maar vaak wordt het opgebouwde rendement daarmee nagenoeg teniet gedaan.

In plaats van je pensioen onder te brengen bij een pensioenverzekeraar, kun je er ook voor kiezen om zelf geld te gaan sparen. Voordeel is dan dat je de beschikking houdt over je geld. Nadeel is dat je over het algemeen minder rendement opbouwt.

Tot slot zou je ook nog kunnen beleggen. Het rendement dat je behaald is afhankelijk van het risico dat je loopt met je belegging en de financiële markt. Hoe meer risico je neemt, des te hoger zal het rendement zijn, echter is het risico dan ook groter dat het misgaat.

Je kunt natuurlijk ook niets doen en maar zien wat er gebeurt zodra het voor jou zover is. Dat zou ik persoonlijk niet zo slim vinden, maar goed dat is aan jezelf. Mensen beginnen over het algemeen toch wel te piepen als ze van een minimum rond moeten komen. Zorg dat jij niet één van die piepende mensen wordt!

Zelf leg ik trouwens maandelijks geld in bij een pensioenverzekeraar. Volgens het overzicht dat ik een maand terug gekregen heb, krijg ik op het moment van uitkeren ¤ 6.921 per jaar bruto uitgekeerd. Dat verandert overigens wel ieder jaar. Daar spaar ik sinds voor sinds mijn 24e (4 jaar geleden) en moet ik tot mijn 59e premie betalen. Ik betwijfel of dat genoeg is voor later, maar ik hoop in de toekomst meer te gaan verdienen en dan ook meer in te kunnen leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven