Hoe moet dat later?
donderdag 22 november 2012 om 21:58
Ik heb een prima leven.
Een inkomen waar ik leuk van kan leven.
Ben al bijna 40, ben alleen zonder kinderen en verdien iets boven modaal.
Huur een mooie woning in de vrije sector, rijd een klein tweedehands autootje en spaar voor een nieuwe als deze het niet meer doet.
Ga regelmatig naar de bioscoop, drink vaak een borrel met vrienden en ga af en toe uit eten. Vakantie zit er niet elk jaar in, maar dat vind ik ook niet erg. Ik heb een hele grote schoenenkast.
Maar ik bouw geen pensioen op. Al jaren niet. Mijn werkgever voorziet daar niet in.
Om een pensioen op te bouwen moet je maandelijks heel veel geld opzij zetten, ongeacht hoe en in welke vorm je dat doet. 100 euro is niets, 300-500 komt in de buurt als minimum. En dat heb ik nu gewoon niet over.
Hoe moet dat later? Ik zal vast tot (na) mijn 70e moeten werken en gelukkig heb ik een beroep waarin dat kan.
Maar ik vrees toch een ernstig tekort en op een houtje bijten als ik oud ben.
Er zijn vast veel meer mensen met pensioengaten en kraters. Hoe lossen we dat op? Moet ik nu alvast op een houtje gaan bijten om dat straks niet te doen?
Huur een mooie woning in de vrije sector, rijd een klein tweedehands autootje en spaar voor een nieuwe als deze het niet meer doet.
Ga regelmatig naar de bioscoop, drink vaak een borrel met vrienden en ga af en toe uit eten. Vakantie zit er niet elk jaar in, maar dat vind ik ook niet erg. Ik heb een hele grote schoenenkast.
Maar ik bouw geen pensioen op. Al jaren niet. Mijn werkgever voorziet daar niet in.
Om een pensioen op te bouwen moet je maandelijks heel veel geld opzij zetten, ongeacht hoe en in welke vorm je dat doet. 100 euro is niets, 300-500 komt in de buurt als minimum. En dat heb ik nu gewoon niet over.
Hoe moet dat later? Ik zal vast tot (na) mijn 70e moeten werken en gelukkig heb ik een beroep waarin dat kan.
Er zijn vast veel meer mensen met pensioengaten en kraters. Hoe lossen we dat op? Moet ik nu alvast op een houtje gaan bijten om dat straks niet te doen?
vrijdag 23 november 2012 om 10:26
Ik bouw dan toevallig wel pensioen op via mijn werk, maar ik kan wel al inschatten dat het straks niet heel veel zal zijn. Om er voor te zorgen dat ik straks (dat kan zowel voor als na mijn pensioen zijn) wat extra heb spaar ik nu gewoon iedere maand 100 euro; dit gaat naar een rekening waar ik tien jaar niet aan mag komen.
Het gaat gelijk na mijn salaris eraf, ik merk er echt helemaal niets van! Ik hoef er ook niets voor te laten want ik ga uit van het bedrag wat ik heb nadat ik gespaard heb.
Tja jammer dan als ik een keer niet uit eten kan en ook heel jammer als er iets gebeurt en ik voor niets heb gespaard (even afkloppen) maar ik vind het wel een fijn idee dat ik in ieder geval iets extra's regel voor later. Is het niet nodig, ga ik er lekker van op reis.
Het gaat gelijk na mijn salaris eraf, ik merk er echt helemaal niets van! Ik hoef er ook niets voor te laten want ik ga uit van het bedrag wat ik heb nadat ik gespaard heb.
Tja jammer dan als ik een keer niet uit eten kan en ook heel jammer als er iets gebeurt en ik voor niets heb gespaard (even afkloppen) maar ik vind het wel een fijn idee dat ik in ieder geval iets extra's regel voor later. Is het niet nodig, ga ik er lekker van op reis.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
vrijdag 23 november 2012 om 10:33
Hmmm....fijn deze berichten. Dwingt me om er nog serieuzer mee om te gaan.
Ik ga inderdaad toch ruimte zoeken om meer te sparen. Een pensioenproduct moet ik even goed over nadenken. Het fiscale voordeel is prettig, maar ik huiver voor de fikse kosten die vaak aan dat soort producten kleven.
Zelf vind ik dat ik mijn financiele situatie best heel goed onder controle heb. Zoals ik al zei. Ik ben meer dan de helft gekelderd in inkomen en heb dat direct kunnen opvangen door niet mijn kop in het zand te steken en maatregelen te nemen en mijn uitgavepatroon al drastisch aan te passen. Nu dat goed op de rit staat is de volgende stap dus denken aan later. En dan dus niet mijn schouders ophalen over een bedrag van 100,-.
Ik ga inderdaad toch ruimte zoeken om meer te sparen. Een pensioenproduct moet ik even goed over nadenken. Het fiscale voordeel is prettig, maar ik huiver voor de fikse kosten die vaak aan dat soort producten kleven.
Zelf vind ik dat ik mijn financiele situatie best heel goed onder controle heb. Zoals ik al zei. Ik ben meer dan de helft gekelderd in inkomen en heb dat direct kunnen opvangen door niet mijn kop in het zand te steken en maatregelen te nemen en mijn uitgavepatroon al drastisch aan te passen. Nu dat goed op de rit staat is de volgende stap dus denken aan later. En dan dus niet mijn schouders ophalen over een bedrag van 100,-.
vrijdag 23 november 2012 om 10:54
quote:monsterpinguin schreef op 23 november 2012 @ 10:22:
[...]
Het zal veel en veel substantiëler moeten. Hij heeft 15 jaar pensioen in te halen, en op dit moment wordt er van mijn salaris ca. 500 euro aan pensioen afgedragen. Een dergelijk bedrag, en eigenlijk meer, moet TO dus ook gaan afdragen.
Er moet helemaal niets.
Nu wordt er ook niet gespaard. 100 euro per maand is meer dan niks.
AOW krijgt ze toch, het gaat om een aanvulling daarop. Iedere 100 euro die ze straks extra heeft door nu te gaan sparen is mooi meegenomen.
500 eur per maand gaat ze niet aan beginnen.
[...]
Het zal veel en veel substantiëler moeten. Hij heeft 15 jaar pensioen in te halen, en op dit moment wordt er van mijn salaris ca. 500 euro aan pensioen afgedragen. Een dergelijk bedrag, en eigenlijk meer, moet TO dus ook gaan afdragen.
Er moet helemaal niets.
Nu wordt er ook niet gespaard. 100 euro per maand is meer dan niks.
AOW krijgt ze toch, het gaat om een aanvulling daarop. Iedere 100 euro die ze straks extra heeft door nu te gaan sparen is mooi meegenomen.
500 eur per maand gaat ze niet aan beginnen.
vrijdag 23 november 2012 om 11:19
Ook 100 per maand heeft zin. Kijk maar, als ik bijvoorbeeld bij berekenhet.nl invul dat je eenmalig 10.000 inlegt (je buffer nu) en iedere maand 100 spaart over 30 jaar met een rendement van 4% (lijkt me een heel veilig lage schatting) dan geeft dat een eindkapitaal van ¤ 101.185.
Een slordige ton. Da's toch aardig, toch? En als je meer zou kunnen inleggen of het rendement zou kunnen verhogen wordt dat dus alleen maar meer.
Een slordige ton. Da's toch aardig, toch? En als je meer zou kunnen inleggen of het rendement zou kunnen verhogen wordt dat dus alleen maar meer.
Zeg maar Spijker.
vrijdag 23 november 2012 om 11:20
quote:hiltje schreef op 22 november 2012 @ 21:58:
Ik heb een prima leven.
Er zijn vast veel meer mensen met pensioengaten en kraters. Hoe lossen we dat op? Moet ik nu alvast op een houtje gaan bijten om dat straks niet te doen?Is dat gangbaar in de advocatuur? Ik dacht dat de secundaire arbeidsvoorwaarden in de advocatuur heel goed waren.
Ik heb een prima leven.
Er zijn vast veel meer mensen met pensioengaten en kraters. Hoe lossen we dat op? Moet ik nu alvast op een houtje gaan bijten om dat straks niet te doen?Is dat gangbaar in de advocatuur? Ik dacht dat de secundaire arbeidsvoorwaarden in de advocatuur heel goed waren.
vrijdag 23 november 2012 om 11:28
Pas op met afspraken met financiele adviseurs etc. Die zitten er toch in de eerste instantie voor hun eigen financien en zullen datgene adviseren waar ze de meeste provisie op vangen. Ik zou eerst beginnen met een appartementje te kopen. De prijzen voor koopwoningen zijn nu erg laag en je kunt flink afdingen. Je kunt nog even een half jaar wachten, want "men" verwacht dat ze nog meer dalen. Neem dan een hypotheek met aflossing, dat wordt trouwens sowieso verplicht. Dan woon je over 30 jaar voor een minimaal bedrag (alleen belasting over het huurwaardeforfait). Stel dat je blijft huren, dat je huur nu 500 euro is en elk jaar met 5% stijgt. Dan betaal je over 30 jaar 2160 euro per maand. Daar kun je niet tegenop sparen met geen enkel pensioenplan. De beste pensioenvoorziening is in mijn ogen daarom altijd een eigen huis kopen en aflossen. Van de AOW moet je dan je overige vaste lasten en eten etc. betalen. Voor de zekerheid zou je als je gesettled bent in je eigen huis nog eens bij kunnen gaan sparen, want je weet natuurlijk nooit wat er tegen die tijd nog van de aow over is. Volgens de site van de hypotheker kun je met een jaarsalaris van 33.000 euro een hypotheek van 146.000 krijgen, daar kun je tegenwoordig voor 1 persoon best wat leuks van kopen, zelfs in de randstad.
vrijdag 23 november 2012 om 13:22
Koop een woning waar je de rest van je leven zou kunnen blijven wonen: één verdieping, of een woning die zodanig is aan te passen dat je er ook in kunt blijven wonen als je invalide raakt.
Kijk kritisch naar je uitgaven, en 'spreid ze uit' over de rest van je leven. Geen twee leuke jurkjes kopen, maar één en dan het geld wat je overhoudt sparen, of nog beter: beleggen.
Het gaat slecht, dus het is juíst de tijd om te beleggen. Des te slechter het nu gaat, des te meer zijn je aandelen straks waard. Bovendien: als het zó slecht gaat dat het systeem klapt, heb je aan je spaargeld ook niets meer. En ook niet aan je gouden kettingen, want die kun je niet eten...
Kijk kritisch naar je uitgaven, en 'spreid ze uit' over de rest van je leven. Geen twee leuke jurkjes kopen, maar één en dan het geld wat je overhoudt sparen, of nog beter: beleggen.
Het gaat slecht, dus het is juíst de tijd om te beleggen. Des te slechter het nu gaat, des te meer zijn je aandelen straks waard. Bovendien: als het zó slecht gaat dat het systeem klapt, heb je aan je spaargeld ook niets meer. En ook niet aan je gouden kettingen, want die kun je niet eten...
vrijdag 23 november 2012 om 16:00
quote:gember999 schreef op 22 november 2012 @ 22:19:
[...]
Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Je kan 100 (of zelfs 200) sparen zeg je, maar dat doe je niet omdat het geen zoden aan de dijk zet. En daarom spaar je maar niets. Maar je weet zelf toch ook wel dat zelfs 100 euro iedere maand beter is dan niets. Eens.
[...]
Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Je kan 100 (of zelfs 200) sparen zeg je, maar dat doe je niet omdat het geen zoden aan de dijk zet. En daarom spaar je maar niets. Maar je weet zelf toch ook wel dat zelfs 100 euro iedere maand beter is dan niets. Eens.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
vrijdag 23 november 2012 om 16:24
ALs je die buffer die je nu hebt ( die 9000 in die lijrente) , overhevelt in banksparen ( pensioen opbouw) evt aanvult tot 10.000, dat wegzet tegen een goede rente van ca 4.2%, Sparen in box 1, is dat over 27 jaar, dan ben je dus 67 ¤ 30.369. Als je dan ook nog 100 euro per maand inlegt, ( wat je kan aftrekken van de bealsting, nu nog tegen 42% zolang het duurt) en je doet dat ook 27 jaar dan is dat ¤ 45.438 bij een variabele rente van 2,4 in box 1.
Totaal dus ca 76.000 euro. De aow voor een alleenstaande is nu ca 13.500 ( netto en bruto is bijna gelijk)
dan kun je van je potje ook ca 7 jaar een aanvulling kopen van 7500 per jaar waar je dan maar 15% belasting over moet betalen. ( bruto 2.000 is ca 1.849 netto. T is geen enorme vetpot, maar als je dit ook nog zou combineren met een wat goedkopere koopwoning, die je in 27 jaar aflost, annuitair, dan woon je gratis op je oude dag..Lijkt mij dat het dan wel moet lukken, zelfs zonder die rijke vent.
Als je nu niks opbouwt via je werkgever, zijn je ingelegde bedragen sowieso aftrekbaar nu. ( jaarruimte)
Totaal dus ca 76.000 euro. De aow voor een alleenstaande is nu ca 13.500 ( netto en bruto is bijna gelijk)
dan kun je van je potje ook ca 7 jaar een aanvulling kopen van 7500 per jaar waar je dan maar 15% belasting over moet betalen. ( bruto 2.000 is ca 1.849 netto. T is geen enorme vetpot, maar als je dit ook nog zou combineren met een wat goedkopere koopwoning, die je in 27 jaar aflost, annuitair, dan woon je gratis op je oude dag..Lijkt mij dat het dan wel moet lukken, zelfs zonder die rijke vent.
Als je nu niks opbouwt via je werkgever, zijn je ingelegde bedragen sowieso aftrekbaar nu. ( jaarruimte)
vrijdag 23 november 2012 om 16:28
Als je niet zelf wilt sparen, of bang bent dat je van hetgeen wat je hebt gespaard weer schoenen gaat kopen of naar de bios zou ik contact opnemen met stippensioen.
Daar kun je gewoon zelf een pensioen afsluiten als je wilt.
http://www.stippensioen.n ... chure%20Basisregeling.pdf
Daar kun je gewoon zelf een pensioen afsluiten als je wilt.
http://www.stippensioen.n ... chure%20Basisregeling.pdf
vrijdag 23 november 2012 om 16:31
@ CAyke, ik zie dat dat een beschikbare premieregeling is...Kan heel goed uitpakken maar ook heel slecht. Het wordt belegd... je kunt met die pot op einddatum een voorziening kopen. Hangt van de rente stand dan af, wat je er mee kunt. En wat als je doodgaat voor je pensioen en er is geen partner.... verdwijnt het volgens mij naar het fonds.
vrijdag 23 november 2012 om 16:59
quote:StabiloBoss schreef op 23 november 2012 @ 10:54:
AOW krijgt ze toch, het gaat om een aanvulling daarop.
Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen bij een auto-ongeluk: een gordel droeg ze al, die ambulance is een aanvulling daarop.
Ik vermoed dat de AOW ten opzichte van TO's huidige salaris iets van een derde is. Dat zal een zeer, zeer forse achteruitgang zijn.
Het is vele malen beter, mijns inziens, om nu reeds terug te schakelen en een situatie te creëeren die meer inkomen in de toekomst geeft.
500 eur per maand gaat ze niet aan beginnen.Dat zet me aan het denken: het is misschien wel het handigste om van werkgever te veranderen. Als een andere werkgever voor hetzelfde salaris wel pensioen afdraagt, dan hoeft TO niet het uitgave-patroon te wijzigen, maar wordt toch langzaam weer opgebouwd voor de toekomst.
AOW krijgt ze toch, het gaat om een aanvulling daarop.
Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen bij een auto-ongeluk: een gordel droeg ze al, die ambulance is een aanvulling daarop.
Ik vermoed dat de AOW ten opzichte van TO's huidige salaris iets van een derde is. Dat zal een zeer, zeer forse achteruitgang zijn.
Het is vele malen beter, mijns inziens, om nu reeds terug te schakelen en een situatie te creëeren die meer inkomen in de toekomst geeft.
500 eur per maand gaat ze niet aan beginnen.Dat zet me aan het denken: het is misschien wel het handigste om van werkgever te veranderen. Als een andere werkgever voor hetzelfde salaris wel pensioen afdraagt, dan hoeft TO niet het uitgave-patroon te wijzigen, maar wordt toch langzaam weer opgebouwd voor de toekomst.
vrijdag 23 november 2012 om 19:47
Pfoe.....ik zie mezelf opeens als tandeloos oud besje (want geen geld voor de tandarts) in de kou zitten te bibberen.
Ik ga geld opzij zetten. Sobederr leven en sparen voor later. Ik krijg deze maand een aantal meevallers van bijna 1000,-. Die wilde ik in mijn leuke dingen potje stoppen voor een tripje ofzo. Gaat niet gebeuren.
Mijn vakantiegeld wil ik dan ook voor zeker de helft apart zetten.
Maandelijks opzij zetten ga ik ook naar kijken. Als ik gebruik maak van de aftrekmogelijkheid moet ik ook wel 200,- kunnen banksparen.
Een huis kopen is nu niet mogelijk (krijg nu in mijn situatie geen hypotheek).
Andere werkgever is nu ook geen optie.
Advocatenkantoren (behalve de grote) zijn ook gewoon kleine ondernemingen die hooguit een beschikbare premie-regeling faciliteren. Maar ze kijken gewoon naar je totale beloningspakket. Net als ik.
Ik ga geld opzij zetten. Sobederr leven en sparen voor later. Ik krijg deze maand een aantal meevallers van bijna 1000,-. Die wilde ik in mijn leuke dingen potje stoppen voor een tripje ofzo. Gaat niet gebeuren.
Mijn vakantiegeld wil ik dan ook voor zeker de helft apart zetten.
Maandelijks opzij zetten ga ik ook naar kijken. Als ik gebruik maak van de aftrekmogelijkheid moet ik ook wel 200,- kunnen banksparen.
Een huis kopen is nu niet mogelijk (krijg nu in mijn situatie geen hypotheek).
Andere werkgever is nu ook geen optie.
Advocatenkantoren (behalve de grote) zijn ook gewoon kleine ondernemingen die hooguit een beschikbare premie-regeling faciliteren. Maar ze kijken gewoon naar je totale beloningspakket. Net als ik.
vrijdag 23 november 2012 om 19:52
quote:cayke schreef op 23 november 2012 @ 16:59:
ja dat klopt maar het is iig iets.
Als ik haar stukje zo lees is het niet echt een type die elke maand zal sparen zodra ze een paar schoenen tegenkomt.
ik zie haar niet zelf echt sparen.
Jawel hoor. Ik heb inmiddels wat realiteitszin opgebouwd. Ik spaar ook al een tijdje voor vervanging auto straks. Ik kom ook elke maand netjes uit met mijn geld.
Een jurkje kan wel eens verleidelijk zijn maar ik stort me er niet voor in de schulden.
ja dat klopt maar het is iig iets.
Als ik haar stukje zo lees is het niet echt een type die elke maand zal sparen zodra ze een paar schoenen tegenkomt.
ik zie haar niet zelf echt sparen.
Jawel hoor. Ik heb inmiddels wat realiteitszin opgebouwd. Ik spaar ook al een tijdje voor vervanging auto straks. Ik kom ook elke maand netjes uit met mijn geld.
Een jurkje kan wel eens verleidelijk zijn maar ik stort me er niet voor in de schulden.
vrijdag 23 november 2012 om 19:57
Gewoon sparen, ook al is het maar 100 euro.. Kun jij wel zeggen dat dat niets is, maar ieder beetje helpt.. Gewoon sparen wat je kan missen en achter de hand houden voor later dat geld.. of je op een houtje moet bijten is afwachten, zou ik me als ik jou was nog niet zo druk om kmaken.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
vrijdag 23 november 2012 om 23:42
Ja tuurlijk is iets beter dan niets.
Ik ben bezig uit te zoeken hoeveel ik opzij kan zetten en ook nu nog een beetje leuk leven houden. Hoeveel wil en kan ik opzij zetten.
Daar helpt o.a. dit topic bij.
Want ik kan ook wel 300 per maand opzij zetten. Maar dan is het verder wel uit met de pret, dan kan een etentje of uitstapje dus ook incidenteel niet meer. Wordt het echt met alles het goedkoopste van het goedkoopste.
Iedereen zal daar zijn eigen grens in hebben.
Ik ben bezig uit te zoeken hoeveel ik opzij kan zetten en ook nu nog een beetje leuk leven houden. Hoeveel wil en kan ik opzij zetten.
Want ik kan ook wel 300 per maand opzij zetten. Maar dan is het verder wel uit met de pret, dan kan een etentje of uitstapje dus ook incidenteel niet meer. Wordt het echt met alles het goedkoopste van het goedkoopste.
Iedereen zal daar zijn eigen grens in hebben.
zaterdag 1 december 2012 om 20:22
quote:hiltje schreef op 23 november 2012 @ 23:42:
Iedereen zal daar zijn eigen grens in hebben.Zijn er fiscale faciliteiten waarvan je gebruik kan maken bij het opbouwen van je pensioen?
Iedereen zal daar zijn eigen grens in hebben.Zijn er fiscale faciliteiten waarvan je gebruik kan maken bij het opbouwen van je pensioen?
zaterdag 29 december 2012 om 17:39
Dit topic is me bijgebleven omdat ik 30 ben en nog niets heb opgebouwd aan pensioen. Nu las ik toevallig vandaag iets over zelf een pensioenrekening openen en daarbij ook gebruik maken van je jaarruimte. Afhankelijk van je inkomen mag je een bepaald bedrag sparen voor je pensioen, en dat mag je dan weer aftrekken van de belasting.
Ik zag bijvoorbeeld een uitleg op deze site: http://www.brandnewday.nl/index.html
Ik vroeg me af of Hiltje zich er nog verder in had verdiept, en of het slim is of (wanneer je aan het overwegen bent zelf (aanvullend) pensioen te gaan regelen) dat nog op de valreep in dit jaar te doen?
Ik zag bijvoorbeeld een uitleg op deze site: http://www.brandnewday.nl/index.html
Ik vroeg me af of Hiltje zich er nog verder in had verdiept, en of het slim is of (wanneer je aan het overwegen bent zelf (aanvullend) pensioen te gaan regelen) dat nog op de valreep in dit jaar te doen?
Zeg maar Spijker.
zaterdag 8 juni 2013 om 01:32
quote:merano schreef op 07 juni 2013 @ 09:56:
[...]
In de vrije sector niet. Daar is het wat de gek ervoor geeft.
In de sociale sector nu 1,5% boven inflatiecorrectie met als plafond de maximaal redelijke huur op basis van een puntensysteem. Dat gaat volgend jaar op de schop. Het is nog niet helder wat er daarna gaat gelden.Bah, dacht te weten waar ik redelijkerwijs aan toe was.
[...]
In de vrije sector niet. Daar is het wat de gek ervoor geeft.
In de sociale sector nu 1,5% boven inflatiecorrectie met als plafond de maximaal redelijke huur op basis van een puntensysteem. Dat gaat volgend jaar op de schop. Het is nog niet helder wat er daarna gaat gelden.Bah, dacht te weten waar ik redelijkerwijs aan toe was.