Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geven aan bezorger

13-07-2010 16:10 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is net een bestelling bij mij thuis afgeleverd van Hornbach. Ik had al 40 euro bezorgkosten betaald.

De chauffeur kon niet in de straat parkeren en moest een paar zware platen en pakken isolatie naar binnen sjouwen. Ik heb hem een 'fooi' gegeven van 6 euro, voor de extra moeite. Ik had niet meer geld in huis. Is dat een normaal bedrag? Geven jullie uberhaupt iets in zo'n geval, wat is normaal?
quote:Kastanjez schreef op 14 juli 2010 @ 16:29:

[...]

Dit vind ik nou de fijnere reacties. De wereld zou er volgens mij een stuk leuker uitzien als mensen elkaar wat vaker zouden laten zien dat ze écht waarderen wat de ander voor hun doet.

En echt waarderen kan alleen maar door mensen geld te geven? Ik vind een compliment net zo goed in dat geval.

Als iemand echt heel veel moeite voor me heeft gedaan (studieadviseur, uitzendbureau etc), dan geef ik daar ook een kleinigheidje voor. Maar om nou elke persoon die mij iets komt aanleveren waarvoor ik betaald heb, notaben, een berg geld in zijn hand moet drukken omdat het o zo fijn is dat hij normaal zijn werk doet, vind ik veel te ver gaan.
Nee ik zou in zo'n geval niets geven. Ik betaal al bezorgkosten, waarom moet ik dan ook nog eens extra daar boven op betalen. Hij voert zijn werk uit (bezorgen van goederen) en krijgt daar een salaris voor. Ik voer mijn werk uit (sociale zaken) en krijg daar betaalt voor. Moeten wij dan ook een fooi krijgen telkens als wij een aanvraag toekennen? Dan voeren we ook een dienstverlening uit. Ik zie daar geen verschil in.

Het geld groeit me niet op de rug. Daarnaast, je kunt je waardering ook laten blijken op andere, niet financiële manieren.
quote:Zwup schreef op 14 juli 2010 @ 17:21:

[...]

En echt waarderen kan alleen maar door mensen geld te geven? Ik vind een compliment net zo goed in dat geval.

Als iemand echt heel veel moeite voor me heeft gedaan (studieadviseur, uitzendbureau etc), dan geef ik daar ook een kleinigheidje voor. Maar om nou elke persoon die mij iets komt aanleveren waarvoor ik betaald heb, notaben, een berg geld in zijn hand moet drukken omdat het o zo fijn is dat hij normaal zijn werk doet, vind ik veel te ver gaan.

Je leest mijn post dubbel niet goed. Ten eerste noem ik juist een heel goedkoop voorbeeld van géén geld geven (maar wél 'een dingetje') en ten tweede zeg ik, dat ik het alleen doe als iemand écht meer heeft gedaan dan dat je zou kunnen en mogen verwachten zónder daar iets voor terug te verwachten.

Dat waardeer ik ja. En door iets kleins te geven (heb ook wel eens een chocoladeletter van 60 cent van het Kruidvat gegeven) laat ik dat zien en tot nu toe zijn de reacties daarop altijd heel erg leuk.
niks!
quote:Kastanjez schreef op 14 juli 2010 @ 21:05:

[...]

Je leest mijn post dubbel niet goed. Ten eerste noem ik juist een heel goedkoop voorbeeld van géén geld geven (maar wél 'een dingetje') en ten tweede zeg ik, dat ik het alleen doe als iemand écht meer heeft gedaan dan dat je zou kunnen en mogen verwachten zónder daar iets voor terug te verwachten.

Dat waardeer ik ja. En door iets kleins te geven (heb ook wel eens een chocoladeletter van 60 cent van het Kruidvat gegeven) laat ik dat zien en tot nu toe zijn de reacties daarop altijd heel erg leuk.Qua klein presentje zijn we het met elkaar eens. Ik vatte jouw eerste opmerking echter op in het licht van dit topic. Geld. Vandaar mijn reactie.
quote:Celeone schreef op 14 juli 2010 @ 11:11:

Och, bij ieder topic over dit onderwerp ben ik weer blij dat ik niet zo zuur ben, "hij krijgt gewoon salaris, hij doet gewoon z'n werk, ik krijg ook nooit iets extra's". Dat vind ik raar dat jij mensen die geen fooi geven zuur noemt. Iedereen moet zelf weten wat ze met hun geld doen. Een fooi is leuk, extra,maar iemand die geen fooi geeft zuur noemen vind ik pas zuur.
quote:Appelsientje schreef op 14 juli 2010 @ 11:20:

Zo'n bammetje van mevrouw Kip is toch net zo goed een blijk van waardering als de fooi van TO?

Ben ik met je eens. Alhoewel een klusjesman natuurlijk zelf ook gewoon brood meeneemt van huis en met dit warme weer zelf koel drinken bij zich heeft neem ik aan.

Ik ben het eens met degene die schreef in dit topic dat een klusjesman een kopje koffie aanbieden geen extraatje is, maar gewoon goed fatsoen.
quote:Zwup schreef op 14 juli 2010 @ 11:35:

Van mij mag je het doen celeone. Maar dingen zijn tegenwoordig al niet gratis, dus waarom nog meer geld er achteraan gooien.

Wees gewoon aardig en beleefd. Geef die man een compliment en maak vaker gebruik van zijn diensten. Dat is toch goed genoeg.Is ook oke. Als je de klusjesman gewoon een fopje koffie aanbiedt, hem bedankt voor zijn bewezen dienst, is het ook prima. Je moet geen fooi geven, een fooi is leuk, maar natuurlijk niet verplicht.
Fooi en bezorgen blijf ik een raar iets vinden...gezien dat toch hun werkt blijft, je gaat toch ook niet de cassiere fooi geven.

Ondanks dit geef ik toch wel fooi aan de krantenbezorger en pizza's etc.
quote:Merelin schreef op 14 juli 2010 @ 23:43:

[...]

Is ook oke. Als je de klusjesman gewoon een fopje koffie aanbiedt, hem bedankt voor zijn bewezen dienst, is het ook prima. Je moet geen fooi geven, een fooi is leuk, maar natuurlijk niet verplicht.Een kopje koffie/frisje/koekje dat kan hier ook allemaal. Dat maakt me niet uit..... Ik ben alleen geen geldboom die geld rond strooit
Het gebeurt steeds vaker dat mensen zich voordoen als bezorger

http://www.nu.nl/opmerkel ... aadt-krantenbezorger.html
Ik heb het geld al klaar liggen, maar hier is nog niemand langsgeweest...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven