Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen zonder makelaar

02-04-2013 11:44 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Wij hebben een geweldig huis op het oog, zijn er al wezen kijken en het is in prima staat. De vraagprijs is 185000.

Het huis staat al ruim 3 jaar te koop, begon in 2010 op 2 ton en is nu dus gezakt naar de gegeven prijs. Na wat zoeken heb ik gezien dat het huis in 2006 voor 160000 is gekocht door de huidige eigenaar. WOZ waarde is 157000.

Bij het bezichtigen merkte ik enige haast op bij de verkoper (die zelf moest rondleiden), nml haar zoon werkt in Driebergen, huis staat in Lelystad, zoon wil verhuizen zodat hij niet elke dag om 4 uur op moet. Oh, en de moeder is slecht ter been en kan niet echt meer de trappen op en af.

Nu het volgende. Met de nieuwe regelingen van de overheid mogen wij maximaal 187000 aan hypotheek lenen. Hier gaan natuurlijk al die prachtige kosten vanaf (k.k. en hypotheek kosten etc) waardoor wij max 177500 kunnen uitgeven aan het huis. Aan het huis hoeft niks te gebeuren (ja, schilderen, maar dat was het) dus dat bedrag kunnen we ook daadwerkelijk uitgeven.

Aangezien wij willen besparen en het onzin vinden, hebben we geen aankoop makelaar. Dus nu de vraag: hoeveel zullen we bieden als startbod? We willen natuurlijk zo weinig mogelijk aan het huis uitgeven.
Wel een goed idee dus om je huis onder de aandacht te krijgen bij de forummers
quote:roosje98 schreef op 02 april 2013 @ 12:13:

[...]

Ok ik was me er niet helemaal van bewust dat er meteen zulk onderzoek werd verricht . Excuses, dan zal je weten waar je het over hebt.Nou ja, onderzoek. Eerder nieuwsgierigheid
Ik heb ook even op funda gekeken maar er staan echt huizen tussen waar ik geen 185 voor zou willen betalen gezien de buurt. Ben je bekend in Lelystad?
Kortom, als je kijkt naar alle bovenstaande adviezen zul je waarschijnlijk een stuk meer geld besparen door... een goede aankoopmakelaar!
Jeetje wat een reacties gelijk haha. Zal proberen alle vragen te beantwoorden.

Huizen in die buurt gaan qua prijzen echt àlle kanten op, dus dat is niet echt te vergelijken. De prijs in 2006 is gevonden via de koopsomtelefoon (fijn dat zulke dingen bestaan). Verder zijn er geen bijzondere verbouwingen aan het huis uitgevoerd, behalve dat het onderhouden is. Wij dachten zelf aan een begin bod van 170000.

Ja, ben bekend in Lelystad. De buurt waar het huis staat is een prima buurt.

Vanwege de nieuwe regelingen kunnen we maar 105% van de waarde van het huis aan hypotheek krijgen. We zitten dus bij lange na nog niet aan ons echte maximum. De reden dat we graag dit jaar willen kopen is omdat je steeds minder hypotheek gaat krijgen, volgend jaar 104%, dan 103% tot je nog maar 100% van de waarde krijgt en dan moet je dus best veel bijleggen (lees, zo ongeveer 7000 euries). Dit is ook de reden dat veel mensen hun huis nu kwijt willen, want er gaan steeds minder kopers komen de komende jaren. Wij zouden bijvoorbeeld niet even gauw 7000 euro kunnen ophoesten.

En leuk dat je het huis hebt gevonden. Betwijfel of je gelijk de juiste hebt gevonden maar ach. ;)
Als er niks aan verbouwt is zou ik maximaal 169.600 bieden. Maar alleen als ik dat huis heel graag wil hebben. Dan hebben ze de aankoop van het huis en kosten koper (6% toen) eruit.

Daar mogen ze bijzonder gelukkig mee zijn in deze tijd...

Openingsbod zou 162.500 zijn ofzo.. of 160
Dom van de verkopende partij om zoveel informatie vrij te geven!

Dat werkt in dit geval in jouw voordeel:

- je weet dat ze het snel verkocht willen hebben.

- maak een lijst met eventueel gebreken, die hebt geconstateerd

- welke dingen moeten op korte termijn vervangen worden of is niet naar smaak. bijvoorbeeld een keuken die er al 20 jaar in zit.

- als het een woning is voor 1990, dan zou ik een makelaar inschakelen.

- Ik zou 155.000 bieden als openingsbod. Als je uitkomt rond de 165.000 als eind bod heb je het goed gedaan. Zit hij niet met schulden en heb jij een mooi huis.

Succes!!!
Ik vind 170.000 echt veel te veel als openingsbod. Als je daarvoor gaat ben je echt veeeeel duurder uit dan wat je voor een aankoopmakelijk kwijt bent.
The time is now
Als je per se geen aankoopmakelaar wil, zou ik in ieder geval iemand zoeken (vader bijvoorbeeld, of goede vriend) die de onderhandelingen voor je wil doen.

Daarmee schep je een extra schakel tussen jezelf en het huis, wat bij onderhandelen gewoon beter werkt. Je onderhandelaar kan makkelijker volkomen neutraal reageren en zeggen 'ik ga het overleggen', dan dat je zelf doet.
Kijk eens goed naar alle huizen in die wijk die het afgelopen jaar verkocht zijn. Vraag dáár de daadwerkelijke verkoopprijzen van op. Volgens mij is 170 bieden echt veel en veel te hoog. Even een snelle schatting: 150 waard.

Ik zou in jouw geval een aankoopmakelaar inschakelen. Ik denk dat je voor 170 veel meer huis kan krijgen op dit moment.

(ps Een hoekwoning zonder zijtuin zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Ze gaan voetballen in die steeg, of op de muur tekenen, of ... verzin maar).
...
even nieuwsgierig: welk huisis het? funda linkje??
Spectral je kan bij het kadaster opvragen wat de huidige eigenaren voor de woningen hebben betaald.

Heel handig !!!
Spectral je kan bij het kadaster opvragen wat de huidige eigenaren voor de woningen hebben betaald.

Heel handig !!!

TO begin maar met 40.000 minder bieden ! En dan merk je vanzelf wat er gebeurd.. Laat je vooral NIET opjagen door de verkoopmakelaar.. Uiteindelijk kopen voor max 155.000
Dat heeft ze al gedaan Zespri. Lézen
.
Aanvulling: de woz-waarde van 157 die je hebt, is waarschijnlijk de woz-waarde per 1-1-2012. In een jaar tijd zijn de huizenprijzen in flevoland 6,9% gezakt. Ik denk dat uitkomen op 140 veel reëler is.

Ik zou denk ik een éénmalig, niet-onderhandelbaar bod neerleggen van 140.
...
Waar wil je op uitkomen? Zo laag mogelijk toch? Dan ga je toch niet meteen in je openingsbod heel hoog zitten?

Vraagprijs 185, openingsbod 170. Dan weet je dat je ergens in het midden uit gaat komen. Maar als je 150 biedt, kom je misschien wel uit op 165. Zo hoor je te onderhandelen.

En doe je het ook onder voorbehoud van technische keuring (a 300 euro) van de woning? Met als voorbehoud (bijvoorbeeld) wanneer de kosten boven de 10.000 euro uitkomen, er opnieuw onderhandeld gaat worden?
Ik denk dat je heel veel geld bespaart door een makelaar in de armen te nemen...
Ik weet wel zeker van niet...

(zolang je gezond verstand hebt en dat ook gebruikt)
.
TO, schakel een makelaar in maar check of deze het niet op een akkoordje gooit met de verkopende makelaar.

Anders maximaal 150 bieden. Ze komen vanzelf met een tegenbod, en niet geschoten is altijd mis nietwaar?

Hebben wij ook gedaan; nu jaar geleden. Vraagprijs was 350.000, huis stond twee jaar te koop. Ons eerste bod was 240.000. Verkoper tegenbod: 310. Wij: 260. Uiteindelijk gekocht voor 290 onder de voorwaarde dat hij de gebreken die uit het Bouwkundig Rapport kwamen liet opknappen door een erkend aannemer. In totaal ruim 12.000 euro, wij hebben de bonnen.

We wonen in ons droomhuis, reële prijs betaald, en willen hier nooooooiiit meer weg.
Impala wij hebben ook een huis gekocht zonder makelaar maar als ik de openingspost zo lees denk ik dat TO er echt geen kaas van heeft gegeten en het in haar geval wel zo handig is
TO: met de info uit je OP heb je zó het huis gevonden. Dat je je daar even bewust van bent...

170.000 bieden is echt te veel. Ik zou ook op 150.000 beginnen, kijken waar ze mee komen.

Is er iemand in je familie/vriendenkring die wat verstand heeft van bouwkunde of huizenmarkt? Dan zeker inschakelen.

Zelf ook 2 keer een huis aangekocht zonder makelaar.

Samen met partner afspreken (nu) wat jullie er max voor willen betalen is ook een goede tip. En je daar aan houden. Er komt anders wel weer een ander huis.
Het is ons eerste koophuis en eigenlijk vind ik een makelaar inschaken maar onzin. Het enige wat die nog voor ons kan doen is onderhandelen en sorry, dat kunnen we zelf ook. Daar ga ik geen percentages van de koopsom aan uitgeven.

We hebben gister bezichtigd (dat is het voordeel als de verkoper het zelf doet) en willen nog een week wachten met een bod uitbrengen zodat we niet te gretig overkomen. We hebben al heel wat onderzoek gedaan en ik laat mijn vriend lekker de onderhandelingen doen, die is daar vele malen koeler in dan ik.

Ik denk dat we inderdaad een bod gaan doen wat ver onder de vraagprijs ligt, simpelweg omdat het huis al zo lang te koop staat en het écht niet het enige leuke huis is in die prijsklasse.
quote:kylie_ schreef op 02 april 2013 @ 13:57:

Ik denk dat je heel veel geld bespaart door een makelaar in de armen te nemen...Ik denk dat dat je heel veel geld bespaard door dat juist niet te doen maar een vader , oom , vriend e.d in de arm te nemen die vaker een huis heeft gekocht en verkocht.
En weet je waar je ook veel geld mee kan besparen.. De hele hypotheekaanvraag zelf te doen ipv te laten doen door de hypotheekshop /bank o.d.

Die vragen nl tussen de 1500 - 4500 euro daarvoor.. Mijn vader heeft t zelf geregeld voor mijn broertje en dat kost broertje 425euro. Dus zonder die tussenpersonen kan t je veel geld schelen en kan je besteden aan andere (leuke)dingen.
Waar kan dat dan, Zespri? Want degenen die ik heb gevonden (moneyou) geven maar 80% van de waarde van het huis. :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven