Geld & Recht alle pijlers

Huurachterstand

17-05-2018 12:04 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai.

Wij hebben in december dit jaar ons huis gekregen en helaas in februari is mijn man zijn baan verloren waardoor we de huur van 880 niet meer konden betalen. Buffer was weg door verbouwingen in huis. Ik heb toen de verhuur makkelijk gebeld en die gaf aan dat ik moest wachten tot de herrinering zodat ik wist met wie ik contact moest opnemen.

De achterstand liep op tot 4 maanden achterstand. Mijn man heeft gelukkig 1 mei nieuwe baan gekregen dus vanaf nu kunnen we alles weer ruimschoots betalen.

Nooit heb ik een brief gezien, of wel een mail.

Tot gisteren, toen kreeg ik een mail. Waarin staat u heeft 4 maanden achterstand dit gaat direct door naar de deurwaarder. Wij gaan met geen enkele regeling akkoord.

Ik heb aangeboden nu 4 maanden dubbele huur te gaan betalen zodat het in 4 maanden weg is. Gaan ze absoluut niet mee akkoord.

Wat moet ik nu? Is het slim om ook al gaan ze niet akkoord, deze bedragen gewoon over te maken.

Via de deurwaarder krijg ik nu een zogenaamde 14 dagen brief, en daarna willen ze gaan dagvaarden. Ook de deurwaarder geeft aan dat de opdrachtgever nergens mee akkoord gaat.

Zodra er evt een zitting is, zal er ong 2 maanden huur open staan. Zal de rechter daarvoor gaan ontruimen? Ik probeer alles maar op alles krijg ik terug niet akkoord, alleen het volledige bedrag.

Groetjes
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Verhuurders hebben momenteel zoveel problemen met met name Oost-Europese huurders dat ze er veel aan gelegen is om van het contract af te komen. En ik snap het ook wel. Als je zoals TO ergens een maand woont en je betaalt vervolgens maandenlang geen huur, dan ben je imo. als huurder in NL veel te goed beschermd en zou het veel makkelijker moeten zijn om als verhuurder een contract te ontbinden.
GinnyJones schreef:
17-05-2018 18:51
Nu heeft hij wel de helft van de achterstand binnen, het is vreemd dat hij dat zou willen terugstorten omdat de procedure al loopt. Wat nog helemaal niet het geval is volgens mij aangezien de 14 dagen nog niet zijn verstreken waarbinnen TO het hele bedrag zou kunnen betalen. Daarnaast loopt verhuurder dan ook de kans dat hij uiteindelijk weinig tot niets krijgt als het op een rechtszaak aankomt, ook al wordt hij in het gelijk gesteld, van een kale kip valt vaak weinig te plukken. Daarom vind ik het gedrag van hen raar, geld verdienen is wat ze willen dus deze reactie slaat in mijn optiek dan ook nergens op.
Van de zes maanden huur die betaald had moeten worden zijn er maar twee betaald. Ik vind het niet raar dat de verhuurder probeert deze huurders eruit te krijgen. Hij voorziet in de toekomst nog meer problemen. Dat zie ik ook. De betaalachterstand is al ontstaan voor het kwijtraken van de baan, dus heeft daar niet alleen mee te maken. Ook was er blijkbaar geen enkele buffer, groot risico gezin dus. Alleen verhuizen zal heel lastig gaan, want je krijgt nu geen positieve verhuurdersverklaring. Het lijkt me dus een hele lastige situatie. Het enige goede advies is hier juridische bijstand zoeken. Als het een huisuitzetting wordt dan wordt je dakloos omdat je geen ander huurhuis zult kunnen krijgen in deze situatie.
Wat gaat die deurwaarder over 2 weken doen?

Vaststellen dat de schuld intussen al gehalveerd is.
En dat er weinig te rapen valt of hij moet meubels gaan verkopen.

Dan kan hij beter bij je eigen regeling blijven dat je de boel zo snel mogelijk terugbetaalt.

Ik zou dus zoveel mogelijk geld bijeen zoeken, zo snel mogelijk terugbetalen en kijken wat die deurwaarder over 2 weken zegt.

En zorgen dat dit mij nooit meer overkomt.
Eerst de huur, dan de rest.
(Tenzij je graag je spaargeld in een grote vergeetput hebt gegooid.)
Liever schulden bij pakweg water en elektriciteit of een telefoonabo, die lopen minder snel zo hoog op.

Krijgt er iemand van jullie vakantiegeld?
Dan kan je dat ook gaan inzetten om ofwel zo snel mogelijk af te betalen, ofwel zo snel mogelijk een nieuwe buffer op te bouwen.
GinnyJones schreef:
17-05-2018 18:51
Nu heeft hij wel de helft van de achterstand binnen, het is vreemd dat hij dat zou willen terugstorten omdat de procedure al loopt. Wat nog helemaal niet het geval is volgens mij aangezien de 14 dagen nog niet zijn verstreken waarbinnen TO het hele bedrag zou kunnen betalen. Daarnaast loopt verhuurder dan ook de kans dat hij uiteindelijk weinig tot niets krijgt als het op een rechtszaak aankomt, ook al wordt hij in het gelijk gesteld, van een kale kip valt vaak weinig te plukken. Daarom vind ik het gedrag van hen raar, geld verdienen is wat ze willen dus deze reactie slaat in mijn optiek dan ook nergens op.

ik geloof ook niet dat de verhuurder het geld gaat terugstorten of naar de rechter stapt. als hij 30 woningen heeft dan zal het vast iemand zijn met ervaring in het vak, hij weet dondersgoed dat als hij dat doet er grote kans is dat hij met lege handen achterblijft.
dit zijn gewoon van die agressieve tactieken die ingezet worden door vastgoedbedrijven om wanbetalers te intimideren en in een hoekje te drukken. Kijk hoe snel TO de helft al ingelost heeft. Ze zal de volgende keer twee keer nadenken voordat ze zoiets weer flikt.. en dat is precies de bedoeling van de verhuurder.
Mijn broertje heeft ook eens een wanbetalende huurder gehad. Hij was er klaar mee en heeft het toen ook uit handen gegeven en de huurder moest eruit. De achterstallige huur boeide hem niet eens, hij wilde die huurder eruit. Moet zeggen dat de rechter vrij snel in zijn voordeel besliste.
Ik denk dat de verhuurder van je af wil. Een keer de huur te laat betalen soit, maar gewoon 4 mnd niet betalen zonder zelf contact op te nemen met de verhuurder getuigt toch wel van een zekere laksheid.
Cum non tum age
NenaNena schreef:
17-05-2018 12:18
Dit heb ik gedaan om niet met alles in de problemen te komen. Dus de rest van alle rekeningen wel te betalen. Zodat de schuld bij 1 "bedrijf" is.

Dit is het enige wat ik van ze heb gekregen.

Geachte heer en mevrouw Nena,

Wij hebben geconstateerd dat u momenteel een achterstand in huurbetalingen heeft van € 2665

Wij hebben de vordering reeds overgedragen aan de deurwaarder en zullen direct overgaan tot vorderen van de ontruiming.

Met vriendelijke groet,

Heb direct gevraagd of ik wat kan regelen en het verhaal uitgelegd. Maar ze willen absoluut niks. Heb toen maar gevraagd welke deurwaarder en die gebeld en ook die geven aan dat deze opdrachtgever niks wilt. Dat ze nu een 14 dagen brief sturen dat er zonder extra kosten voor 3 juni betaald moet zijn. En daarna dagvaarden.

Die mail en straks dus die brief is het enige wat ik heb gehad. Nooit een brief of mail verder. Alleen de mail van gisteren
Hier ben ik al uitgelezen, in februari niet betaald toch en het is nu mei. Je betaald huur vooruit. Ehmmm waar komt dat bedrag van 2665,- vandaan?
Verder vond ik het wel geestig, ik zou gewoon betalen voor 3 juni. Laat nu GWL maar even wachten en je ziektekostenverzekering. Wat doet je man voor werk?
Ibelize schreef:
17-05-2018 19:01
ik geloof ook niet dat de verhuurder het geld gaat terugstorten ..[...]
Als hij dat doet nogmaals overmaken met de vermelding: huur april en mei.
Dan heb je alle maanden rechtsgeldig betaald. ;-)
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
17-05-2018 19:53

Hahaha inderdaad.. :hyper:
Maar helaas, dat zal de verhuurder echt niet doen...
merano schreef:
17-05-2018 19:53

Oeh, scherp! :applause:
Huurhuis verbouwen: niet slim. Dat geld had je als spaarpotje kunnen gebruiken. Komen jullie in aanmerking voor sociale huurwoning? Dat zou ik liever doen dan via vastgoedman.
Zoek juridische hulp bij dit probleem!
Ik hoop dat je nog even wat laat horen TO..
lila01 schreef:
17-05-2018 20:12
Huurhuis verbouwen: niet slim. Dat geld had je als spaarpotje kunnen gebruiken. Komen jullie in aanmerking voor sociale huurwoning? Dat zou ik liever doen dan via vastgoedman.
Zoek juridische hulp bij dit probleem!

ik denk dat to het een verbouwing noemt, maar het zal eerder vloerleggen en behangen zijn.
GinnyJones schreef:
17-05-2018 20:15
Ik hoop dat je nog even wat laat horen TO..
Ik denk dat To er nu weer genoeg van heeft...
Ik zou meteen alles overmaken. Moet je toch dus dan is nu het beste moment. Misschien strijken ze met hun hand over hun hart.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
17-05-2018 21:30
Ik zou meteen alles overmaken. Moet je toch dus dan is nu het beste moment. Misschien strijken ze met hun hand over hun hart.

Dan moet ze dat geld wel hebben natuurlijk. :bye:
RikM schreef:
17-05-2018 21:32
Dan moet ze dat geld wel hebben natuurlijk. :bye:
Ik zou helemaal niets anders kopen of besteden (automatische incasso's stopzetten) deze maand en dan al dat geld whoem op de rekening van de verhuurder, evt. aangevuld met bedragjes die ik kan lenen.

Excuusmailtjes sturen aan al die crediteuren dat er iets misgegaan is en als je geluk hebt kan je aan het eind van die briefwisseling alweer geld storten.
Zou zelf nooit huurschuld hebben; ik zou nog liever verhongeren dan zonder dak boven mijn hoofd zitten, maar je kán een maand zonder stroom, water, internet, abonnementen en luxe eten. Niet leuk, maar het is te doen. En zó snel sluiten ze niet af denk ik.
NenaNena schreef:
17-05-2018 12:18
Dit heb ik gedaan om niet met alles in de problemen te komen. Dus de rest van alle rekeningen wel te betalen. Zodat de schuld bij 1 "bedrijf" is.
.
Het is een beetje de koe in de kont kijken, maar voor de volgende keer: de huur is prioriteit no 1 en betaal je als eerste. En als zelfs dat niet lukt, betaal dan tenminste wat je kunt. Zo toon je je goede wil en zal een rechter - mocht het tot een verzoek tot ontruiming komen - veel minder snel geneigd zijn om in het voordeel van de verhuurder te oordelen.
Je hebt 2660 achterstand, dat is toch 3 maanden en geen 4?

Heb je de 14- dagen Wik brief al gehad van de deurwaarder? (Een incassobureau kan helemaal niet dagvaarden dus het zal een deurwaarder zijn).

Pas na die 14 dagen kunnen ze dagvaarden, maar alleen als ze dat dossier in behandeling kunnen nemen omdat er na de 14-dagen niet alles is afgelost waarvoor ze je hebben aangeschreven. Als je nu 2 maanden betaald hebt van de 3 maanden dan zou ik dus zorgen dat je die derde maand ook voldoet (dus duidelijk in je omschrijving zetten dat je huur mei betaalt voor de 14 dagen termijn afloopt).

Dan staat de lopende huur voor juni open, maar daar moeten ze dan eerst opnieuw een 14-dagen brief sturen. Dit geeft je wat extra tijd. Ze kunnen dan alleen nog dagvaarden voor een betaalvonnis. Niet voor ontbinding en ontruiming.

De meeste rechters ontbinden niet als er geen 3 maanden achterstand is tijdens de behandeling. Maar een enkeling doet dat wel als er 3 maanden achterstand was op het moment dat er gedagvaard werd.

Zorg dus in ieder geval dat je die termijnen in de 14-dagen brief eerst betaald in plaats van de lopende nieuwe huren.

Ga in ieder geval naar de zitting en doe je verhaal. Dan komt er waarschijnlijk eerst nog een comparitie. Dit kost allemaal behoorlijk wat tijd en in de tussentijd kun je aflossen. Waarschijnlijk kent de rechter na die comparitie dan een terme-de-grace toe als er sprake is van 2 of 3 maanden achterstand en wel inkomen om te gaan betalen. Dat wil zeggen dat je voor een bepaalde datum alles moet voldoen (incl op tijd de normale huren en alle proceskosten die gemaakt zijn, dat ja al gauw € 1.000 erbij). Doe je dit dan is er niks aan de hand, doe je dit niet dan krijgt de verhuurder haar vonnis toegewezen.

Let wel op met nieuwe achterstanden hierna. Dan hoeft het geen 3 maanden meer te zijn maar kan de verhuurder het alsnog proberen als “herhaalde wanprestatie”.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
merano schreef:
17-05-2018 17:43
Ik gooi hem nog maar even in de herhaling: Bij een huurachterstand ben je van rechtswege in gebreke dus aanmaningen hoeven niet. Het mag wel, en woningbouwverenigingen doen het ook wel, maar het hoeft dus niet.

De 14 dagenbrief is wel verplicht als je incassokosten wilt verhalen.
Dit wist ik niet, bedankt.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
To, hoe gaat het nu?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven