Geld & Recht alle pijlers

Huurachterstand

17-05-2018 12:04 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai.

Wij hebben in december dit jaar ons huis gekregen en helaas in februari is mijn man zijn baan verloren waardoor we de huur van 880 niet meer konden betalen. Buffer was weg door verbouwingen in huis. Ik heb toen de verhuur makkelijk gebeld en die gaf aan dat ik moest wachten tot de herrinering zodat ik wist met wie ik contact moest opnemen.

De achterstand liep op tot 4 maanden achterstand. Mijn man heeft gelukkig 1 mei nieuwe baan gekregen dus vanaf nu kunnen we alles weer ruimschoots betalen.

Nooit heb ik een brief gezien, of wel een mail.

Tot gisteren, toen kreeg ik een mail. Waarin staat u heeft 4 maanden achterstand dit gaat direct door naar de deurwaarder. Wij gaan met geen enkele regeling akkoord.

Ik heb aangeboden nu 4 maanden dubbele huur te gaan betalen zodat het in 4 maanden weg is. Gaan ze absoluut niet mee akkoord.

Wat moet ik nu? Is het slim om ook al gaan ze niet akkoord, deze bedragen gewoon over te maken.

Via de deurwaarder krijg ik nu een zogenaamde 14 dagen brief, en daarna willen ze gaan dagvaarden. Ook de deurwaarder geeft aan dat de opdrachtgever nergens mee akkoord gaat.

Zodra er evt een zitting is, zal er ong 2 maanden huur open staan. Zal de rechter daarvoor gaan ontruimen? Ik probeer alles maar op alles krijg ik terug niet akkoord, alleen het volledige bedrag.

Groetjes
GinnyJones schreef:
17-05-2018 14:45
Ze geeft toch aan dat hij inmiddels weer werk heeft? Dat zal niet meteen een contract voor onbepaalde tijd zijn vermoed ik. Je wil toch dit soort dingen in de toekomst voorkomen? Dan is het slim om nu alvast een "wat als" plan op te stellen lijkt me voor het geval hij bij zijn nieuwe baan geen contractverlenging krijgt.
Eerst dit probleem oplossen, dan pas het volgende.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik heb betalingsbewijzen naar de verhuurder gedaan maar deze geeft aan alleen nog maar via de deurwaarder te willen praten.
Ik denk dat de verhuurder van je af wil.
Probeer zo snel mogelijk de achterstand in te lopen, en laat het dan aan de rechter over.

Hoelang loopt het huurcontract?
Een jaar dat stilzwijgend overgaat in onbepaalde tijd
NenaNena schreef:
17-05-2018 14:55
Ik heb betalingsbewijzen naar de verhuurder gedaan maar deze geeft aan alleen nog maar via de deurwaarder te willen praten.
Mail of bel de deurwaarder dan...
yourlocalhero schreef:
17-05-2018 15:15
Mail of bel de deurwaarder dan...
Ja gedaan, die gaan het voorleggen aan de verhuurder.
NenaNena schreef:
17-05-2018 14:55
Aan wie heb je dan betaald?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Om eerlijk te zijn denk ik dat jullie sowieso te duur wonen. Je man raakte in februari zijn baan kwijt. De huur van februari had voor de eerste betaald moeten zijn, daar had het kwijt raken van zijn baan nog niet van invloed op moeten zijn.
Ik zou alles zo snel mogelijk afbetalen en tegelijkertijd op zoek gaan naar een nieuwe woning. Deze verhuurder wil waarschijnlijk van jullie af (en terecht), maar ik denk dat jullie je door het niet betalen van de huur een enorm probleem op de hals hebben gehaald.

Een wijze les: huur of hypotheek gaat voor alle andere kosten.
NenaNena schreef:
17-05-2018 15:17
Ik begrijp dat je de 14 dagen brief nog niet hebt gehad?
Je hebt ze gebeld omdat je hun naam van de verhuurder hebt gekregen?
En de verhuurder wil dat het contact via de deurwaarder gaat.... vlgs mij pakt de verhuurder het niet zo handig aan.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
NenaNena schreef:
17-05-2018 15:17
Dan dat even wachten. Oh en je kan schriftelijk eisen dat je verhuurder binnen twee weken poststukken overlegt als hij beweert deze gezonden te hebben. Die kun je mocht er een rechtzaak komen als bewijs aandienen mocht hij dus niets verzenden.
Merkwaardig dat je het 4 maanden laat sloffen. Natuurlijk is het kwijtraken van een hoofdinkomen niet makkelijk, maar er is ook zoiets als WW of desnoods bijstand. Maar dan moet je wel gelijk actie ondernemen!

Eventjes 4 maanden huur inlopen is nu behoorlijk pittig, maar zoals gezegd: hoe meer geld je nu op tafel kan leggen, hoe minder de verhuurder je kan maken. Je zult dat geld hoe dan ook moeten betalen.

Dat de verhuurder dan direct met een uitzettingsprocedure komt en op je eerste vraag zegt te wachten op een herinnering is ook wel weer merkwaardig. Ik vraag me af of ze dat wel kunnen maken.

Ik vind het vreemd dat de verhuurder totaal geen aanmaningen heeft verzonden. Ben je daar zeker van?
Heb je al andere schulden/leningen lopen? Aangezien je helemaal niet ingaat op de adviezen die gaan over nu zorgen dat je dat geld bij elkaar krijgt, desnoods via een lening?
Ieder bedrijf is verplicht herinneringen te sturen en een incassobureau is meestal geneigd om een regeling treffen. Ik zou zo snel mogelijk een extra bedrag over maken aan de verhuurder.
Verder direct schriftelijk en aangetekend aan de verhuurder + het incassobureau een betalingsvoorstel sturen.
Kumiko schreef:
17-05-2018 14:58
Ik denk dat de verhuurder van je af wil.
Ja dat zal best, als iemand na twee maanden ergens gewoond te hebben al stopt met het betalen van de huur. In dat geval zou ik er ook gauw mee klaar zijn.
Raar verhaal, heeft je man geen ww gehad?
NenaNena schreef:
17-05-2018 15:07
Een jaar dat stilzwijgend overgaat in onbepaalde tijd
Ik zou denken dat stilzwijgende verlenging er niet inzit en je op zoek moet naar iets anders....
wat zonde ook van de kosten van jullie verbouwing...
Moekiemilo schreef:
17-05-2018 17:25
Ieder bedrijf is verplicht herinneringen te sturen en een incassobureau is meestal geneigd om een regeling treffen. Ik zou zo snel mogelijk een extra bedrag over maken aan de verhuurder.
Verder direct schriftelijk en aangetekend aan de verhuurder + het incassobureau een betalingsvoorstel sturen.
Ik gooi hem nog maar even in de herhaling: Bij een huurachterstand ben je van rechtswege in gebreke dus aanmaningen hoeven niet. Het mag wel, en woningbouwverenigingen doen het ook wel, maar het hoeft dus niet.

De 14 dagenbrief is wel verplicht als je incassokosten wilt verhalen.

ingelise schreef:
17-05-2018 17:35
Ik zou denken dat stilzwijgende verlenging er niet inzit en je op zoek moet naar iets anders....
wat zonde ook van de kosten van jullie verbouwing...

Zo werkt dat niet. Een verhuurder kan het contract niet zomaar eenzijdig opzeggen. Als TO de huur uiteindelijk wel betaalt dan gaat dat contract gewoon verlengd worden.
RikM schreef:
17-05-2018 17:45
Zo werkt dat niet. Een verhuurder kan het contract niet zomaar eenzijdig opzeggen. Als TO de huur uiteindelijk wel betaalt dan gaat dat contract gewoon verlengd worden.

De verhuurder zou op kunnen zeggen omdat TO zich niet als een goed huurder gedraagt.

Maar ook kan het tijdelijke contract eindigen als de verhuurder dat aangeeft:
Tijdelijk contract zelfstandige woning (sinds 1 juli 2016)

Sinds 1 juli 2016 bestaat de mogelijk voor een huurovereenkomst voor bepaalde tijd van maximaal twee jaar (korter mag ook). Particuliere verhuurders zijn vrij om woningen op deze basis te verhuren maar woningcorporaties mogen dit alleen aan specifieke groepen aanbieden.

Het contract is door de huurder tussentijds op te zeggen. Als dat niet mag volgens het contract gaat het in principe niet om een tijdelijk contract volgens de wettelijke regeling.

Het contract eindigt van rechtswege maar de verhuurder moet de huurder hierover wel informeren: uiterlijk één maand voor afloop van de huurtermijn maar niet eerder dan drie maanden ervoor. Zonder die kennisgeving of bij een nieuw contract voor dezelfde huurder of een voortzetting van het bestaande contract ontstaat een contract voor onbepaalde tijd. De huurder heeft huurprijsbescherming en kan tot zes maanden na het contract voor bepaalde tijd de huurprijs laten controleren door de Huurcommissie

@merano
Dat gaat over een tijdelijk huurcontract toch? TO heeft neem ik aan een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd met een minimum van 1 jaar.
Wellicht heeft TO al een verleden met wanbetaling bij een andere wb? Of dezelfde? En dat ze daarom zo resoluut reageren en er geen ruimte voor onderhandeling is. Vind het wel vreemd.
RikM schreef:
17-05-2018 18:06
@merano
Dat gaat over een tijdelijk huurcontract toch? TO heeft neem ik aan een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd met een minimum van 1 jaar.
Tja, dat kan misschien ook, maar dat zegt ze niet.
(Ze zegt een jaar, dat stilzwijgend overgaat in onbepaalde tijd.)
Ik dacht meer aan een tijdelijk contract.

GinnyJones schreef:
17-05-2018 13:37
Als je nu 2 maanden hebt overgemaakt en half juni maand 3 naast de lopende maand, dan lijkt me dat redelijk. Ik denk dat een rechter dat ook zal vinden, die proberen toch vaak een oplossing te zoeken en je huis kwijtraken is niet zomaar iets.

Ik vind het vreemd dat verhuurder zo star doet. Nogmaals, speelt er meer waardoor hij jullie weg wil hebben?
ik vind het helemaal niet raar dat de verhuurder zo doet. anders had ze misschien niet zo snel die 1760 tevoorschijn gehaald..
Ibelize schreef:
17-05-2018 18:45
ik vind het helemaal niet raar dat de verhuurder zo doet. anders had ze misschien niet zo snel die 1760 tevoorschijn gehaald..
Nu heeft hij wel de helft van de achterstand binnen, het is vreemd dat hij dat zou willen terugstorten omdat de procedure al loopt. Wat nog helemaal niet het geval is volgens mij aangezien de 14 dagen nog niet zijn verstreken waarbinnen TO het hele bedrag zou kunnen betalen. Daarnaast loopt verhuurder dan ook de kans dat hij uiteindelijk weinig tot niets krijgt als het op een rechtszaak aankomt, ook al wordt hij in het gelijk gesteld, van een kale kip valt vaak weinig te plukken. Daarom vind ik het gedrag van hen raar, geld verdienen is wat ze willen dus deze reactie slaat in mijn optiek dan ook nergens op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven